H368n update

• 8 april 2015
  • 25 reacties
  • 4949 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +11
Hallo,

Ik heb nu wel doodleuk Fon op mijn Experiabox, maar ik mis de hele interne SIP functie nu? Kortom mijn VOIP telefoons via Asterisk werken niet meer. Is het bekend dat dit is uitgeschakeld? Zo ja, dit kan zeker niet weer teruggedraaid worden? FON heeft voor mij toch geen meerwaarde, heb liever dat mijn telefoonsysteem blijft werken, ik ben niet echt van plan nieuwe toestellen aan te schaffen.

Mvg,

Anne

25 reacties

Reputatie 2
Zie bericht in een andere post op onderstaande pagina :

Update V9

Of zoals hier staat:

Voor de consumentenmarkt is er voor gekozen de SIP-server weg te halen.

Ik ga hierover verder niet in discussie.

Ben ik er zelf blij me? Nee

Zullen er klachten komen door deze actie? Ja

Reputatie 7
Ik ben heel verdrietig en echt teleurgesteld in KPN.

Ja, het zat er aan te komen, geen SIP server meer.

Ik kan mijn IP telefoon in de prullebak gooien en een schadeclaim bij KPN indienen.

Hoe komt het toch dat zulke besluiten genomen worden.

Goed werkende functionaliteit wordt van de ene op de andere dag verwijderd.

Ik mag dan wel hopen dat deze firmware update voor anderen wel positieve dingen brengt.

• Werkt Bonjour (Airplay, Airprint) nu wel (één apparaat bedraad en andere via wifi van de V9)?
  • Xbox gebruikers, nog problemen met Xbox Live?
Reputatie 7
Badge +11
Ik baal hier ook ontzettend van. Wat is nu de meerwaarde vokr KPN om dit uit het modem te vissen? Hopelijk is er nog een mogelijkheid om mijn huisnummer naar een andere voip provider over te zetten, maar dat kost weer extra geld. Maar dat is toch beter dan dat ik mijn voip telefoons nu de deur uit moet doen.

Het lijkt me toch beter dat KPN zich eens richt op een goed werkend modem, in plaats van de chinese rotzooi waar ze langzaam de klant mee kaalplukken. Wat is over 10 jaar nog in te stellen? Enkel het WiFi wachtwoord?

Weet iemand of dit nog wel mogelijk is bij de XS4ALL modems? Want dan is de overstap weer snel gemaakt.

Groeten

Anne
Reputatie 7
Badge +28
Dag allen,

Allereerst mijn excuses voor de late reactie.

De interne SIP-server is of wordt verwijderd bij alle modellen Experiaboxen die op dit moment en in de toekomst uitgeleverd worden. Dit is een eis van Security. Meer informatie staat in het topic wat Orakeltje linkt.

Hiervoor is helaas geen oplossing of workaround. We gaan in ieder geval intern laten weten wat de impact is onder onze klanten. Maak het daarom graag kenbaar als je door deze wijzigingen negatieve invloed hebt ondervonden. Hoe meer meldingen, hoe duidelijker we een statement kunnen maken. Mijn excuses voor het ongemak.

Ik kan hier echt niet bij. Je kan toch niet zomaar dingen uitschakelen? 

Ik heb thuis een kantoor en meerdere lijnen via glasvezel. Nu kan de telefooncentrale gewoon weggooien? Echt onbegrijpelijk!

Het mooie er van is dat ik net de klantenservice heb gebeld met de vraag of er kortgeleden een update is geweest van de experiabox... Glashard: "Nee meneer. Misschien ligt het aan de instellingen van uw eigen aparatuur"

Update:

Verder gelezen op het forum begrijp ik dat de Fon optie de oorzaak is van het "security" probleem. Fon is het KPN wifi voor klanten netwerk. Ik heb nu (puur uit protest) dit maar uit gezet. Omdat KPN een service wil aanbieden, kan ik mijn thuis centrale en nieuwe toestellen niet meer gebruiken. Geen sip geen Fon... Mooie leus voor een staking ;)

Reputatie 7
Joran schreef:
Dag allen,

Allereerst mijn excuses voor de late reactie.

De interne SIP-server is of wordt verwijderd bij alle modellen Experiaboxen die op dit moment en in de toekomst uitgeleverd worden. Dit is een eis van Security. Meer informatie staat in het topic wat Orakeltje linkt.

Hiervoor is helaas geen oplossing of workaround. We gaan in ieder geval intern laten weten wat de impact is onder onze klanten. Maak het daarom graag kenbaar als je door deze wijzigingen negatieve invloed hebt ondervonden. Hoe meer meldingen, hoe duidelijker we een statement kunnen maken. Mijn excuses voor het ongemak.

,

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik zelf debet ben aan het verwijderen van de SIP server.

Ik heb hier op 19 januari 2014 immers op het forum gemeld hoe slecht de beveiliging van die SIP server is.

Drie maanden later werd de SIP server op de V8 verwijderd en nu dus ook van de V9.

Nu vind ik de "oplossing" van KPN ronduit schandalig.

In plaats van te kijken naar het verbeteren van de beveiliging (had mijns inziens eenvoudig gekund) is domweg besloten om die functionaliteit dan maar te verwijderen.

Dit stuit mij behoorlijk tegen de borst en dit smetje zal ik dan ook niet snel vergeten.

De door mij geleden schade bedraagt bijna 300 Euro en aangezien wij niet meer via onze huistelefoon kunnen bellen als we ergens anders zijn zal de "schade" maandelijks oplopen aangezien wij daardoor hogere kosten op onze mobiele telefoons zullen maken.

Zoals je ziet ben ik niet de enige en als je het forum er op nazoekt, dan zal je zelfs een schrijnend voorbeeld vinden van een slechthorende klant die dankbaar gebruik maakte van deze functionaliteit door zijn mobiel op de SIP server aan te melden en zo m.b.v. de trilfunctie toch inkomende gesprekken te "horen".

Mijn dank is echt groot en het getuigt niet echt van innovatieve kracht van een organisatie als KPN.

Excuses, voor dit kritische bericht, maar dit is er weer zo één waar ik behoorlijk boos om kan worden.

Reputatie 7
Badge +30
Naar mijn idee was het grootste probleem het standaard wachtwoord, deze zou natuurlijk per experiabox verschillend kunnen zijn.

Robin

Reputatie 7
Precies en dat is dus ook wat ik op 19 januari 2014 in dit topic op het forum gemeld heb.

Daar verzoek ik dan ook het wachtwoord configureerbaar te maken, de oplossing die KPN mijns inziens dus had moeten kiezen.

, jij kent dat topic al, immers je hebt zelf op dat bericht gereageerd.

Reputatie 7
Badge +28
: Ik snap je onvrede. De negatieve reacties zijn ons zeker opgevallen, ook op andere social media. De exacte redenatie achter deze beslissing, behalve dat het met security te maken heeft, is niet bekend gemaakt. Ik heb navraag gedaan voor een uitgebreidere toelichting. Vooralsnog geven we deze ervaringen door in de rapportages die we namens webcare binnen het bedrijf delen. Kritische reacties zijn meer dan welkom!

Reputatie 7
Badge +11

Ik ben inmiddels voor de telefoon overgestapt naar Cheapconnect. Werkt prima! Ik weet niet of het handig is in jouw situatie, maar ik wijs je er enkel op! :) 

Het kost nu nog weer wat boven op het KPN abbonnement, maar dan heb je in iedergeval de vrijheid weer.

Groeten

Anne

Reputatie 2
Het mooie er van is dat ik net de klantenservice heb gebeld met de vraag of er kortgeleden een update is geweest van de experiabox... Glashard: "Nee meneer. Misschien ligt het aan de instellingen van uw eigen aparatuur"

Ik ben 9 Maart aangesloten en leek (naar wat ik inmiddels al gehoord heb van een medewerker) tot één van de weinige klanten te behoren die al binnen één maand tijd zoveel ellende en klachten heeft gehad t.a.v. KPN. Medewerkers spreken elkaar tegen etc. etc. dat van die update is één van de voorbeelden en als men in de portal die de klantenservice gebruikt, had gekeken dan hadden ze dit ook duidelijk kunnen lezen. Maar goed, of je klanten nu goed helpt of niet.... betaald krijg je toch wel dus da's altijd makkelijk.

Wat dat aangaat verdient KPN dus wel een complimenten op gebied van slechte interne communicatie. Dat was 20 jaar geleden al rampzalig (wat voor mij reden was bij ze op te stappen) en ook vandaag de dag is het nog zo. Ik ken geen enkel ander bedrijf die dat zo lang vol weet te houden.

Reputatie 2
Is er iemand die mij kan vertellen of met deze update Bonjour ( airplay en wifi printen met een apple mac) wel lukt??

Reputatie 7
Ik heb begrepen (maar gebruik zelf geen Apple) dat er voor Apple gadgets behoorlijk wat is verbeterd, dus hopelijk ook op de door jouw genoemde gebieden.

Reputatie 7
marcellux schreef:
Is er iemand die mij kan vertellen of met deze update Bonjour ( airplay en wifi printen met een apple mac) wel lukt??

Ja, die update biedt de oplossing voor Bonjour.

Reputatie 6
Badge +12
GerritS1976 schreef:

Ik ben 9 Maart aangesloten en leek (naar wat ik inmiddels al gehoord heb van een medewerker) tot één van de weinige klanten te behoren die al binnen één maand tijd zoveel ellende en klachten heeft gehad t.a.v. KPN. Medewerkers spreken elkaar tegen etc. etc. dat van die update is één van de voorbeelden en als men in de portal die de klantenservice gebruikt, had gekeken dan hadden ze dit ook duidelijk kunnen lezen. 

Hallo GerritS1976,

Het spijt mij te lezen dat je verkeerd bent geïnformeerd. 😞 Ik kan je verzekeren dat correcte informatievoorziening hoog in het vaandel staat bij KPN. Ik wil je dan ook bedanken voor het aangeven van dit signaal zodat wij onze service kunnen verbeteren. Als er op dit moment nog onduidelijkheden zijn dan help ik je graag verder.

Nienke

De actie van KPN lijkt mij duidelijk.

Ze willen ons niet meer als abonnee.

Tijd om over te stappen dus.

Reputatie 2
- Als ik zie dat bij mij binnen 1 maand tijd 'dus nog nieuwe klant' meerdere dingen misgegaan zijn, iedereen langs elkaar heen werkt "en communicatie slecht verloopt" en dit gaat dan echt over Mail aliassen tot aan aanbieden van 13Milj. hotspots wereldwijd etc. Dan hoop ik dat je jezelf kunt voorstellen dat een uitspraak dat KPN haar informatievoorzienning hoog in het vaandel heeft staan. Helaas echter heb ik hier zo'n 15-20 jaar geleden al ervaring mee gehad, en blijkt dit zelfs nu nog van toepassing. Voor mij als klant heeft een dergelijke uitspraak dus weinig waarde als er in al die jaren nauwelijks verbetering te constateren valt.

Wat daarnaast ook jammer is, is dat als er fouten geconstateerd worden door de klant en KPN deze erkent, de klant zelf moet vragen om een coulance en dat die coulance dan nota bene om te janken is. Ik ben in staat om mijn abonnementskosten te betalen conform service en kwaliteit en dat beide wel erg laag zijn is een feit.

- True. Daarom is de kans 95% groot dat ik KPN ook net zo hard weer verlaat als dat ik er 'tot mijn spijt' na zoveel jaar weer klant ben geworden.

Reputatie 7
Ook ik heb afgelopen weekend bij CheapConnect een Voip-Out abonnement afgesloten.

Zo kan mijn hele gezin weer gebruik maken van onze eigen SIP/IAX server (Asterisk) om waar ook ter wereld goedkoop via wifi te bellen en gratis met de anderen uit ons gezin.

Voordelen:

• Geen abonnementskosten (pre-paid)
  • Geen starttarief
  • Lage gesprekstarieven
  • Eigen mobiele nummer zichtbaar als via onze SIP/IAX server gebeld wordt. (Via de SIP server van KPN werd dan het huistelefoonmummer getoond.)
Zo zie je maar weer, elk nadeel heb z'n voordeel.

Met dank aan KPN, die de SIP server onbenaderbaar heeft gemaakt op de V9. 

Het "verwijderen" van de SIP server en het bericht van hebben mij aangezet om alternatieven te bekijken en die heb ik nu gevonden.

En dan nog met behoorlijke voordelen ook t.o.v. via de SIP server van KPN.

Helaas KPN, dat betekent dus ook geen telefoontikken meer.

Reputatie 2
eventueel kun je ook een accountje erbij nemen bij een Voipbuster of Voipbuster pro (bijv.) zodat je zelfs gratis kunt bellen naar vaste nummers.

Zelf heb ik dit niet nodig aangezien ik een onbeperkt bellen naar vast- / mobiel heb bij een andere telecom aanbieder op mijn mobiel. CheapConnect is weer we leuk voor onderlinge gesprekken inderdaad :)

Uiteraard heeft ieder nadeel een voordeel, de nadelen bij KPN zie ik als voordelen bij andere providers. Mag dus hopen dat KPN alles wel aardig snel gaat aanpakken maar ben bang dat men het blijft houden op huis, tuin en keuken gebruikers. Wel grappig dat het plots als meerdere klanten alles opsommen, KPN ineens stil blijft :)

Reputatie 7
Badge +11
Nu telefoon ook verdwenen is en ik via Cheapconnect bel, heb ik de Experiabox ook maar eens vervangen door een Draytek Vigor 130 modem en een Mikrotik 2011 router. Werkt perfect via VDSL!

Heeft iemand ervaring met het installeren van een Fritzbox op KPN-glaskabel. Kun je dan via KPN blijven bellen?

De nieuwste update (V1.01.00T09.7) kun je nu helemaal niets meer instellen. Zelfs het verdelen van twee lijnen over phone-1 en phone-2 lukt bij mij niet meer.

Er zit niets anders op dan weer een keer te bellen met een KPN-medewerker die uit een protocolmachine antwoorden zit voor te lezen.

Reputatie 7
RuudEmous schreef:
Heeft iemand ervaring met het installeren van een Fritzbox op KPN-glaskabel. Kun je dan via KPN blijven bellen?

Dat gaat niet werken, de SIP gegevens worden angstvallig geheim gehouden door KPN en het zal dus niet lukken om telefonie op de FritzBox te configureren.

Reputatie 1
Badge
Ja, en dat terwijl je bij Telfort en XS4ALL wel gewoon alle sip gegevens hebt. Raar allemaal...

Met een harde reset is phone-2 van de H368N nu wel aan de praat. 

Reageer