Vraag

H369A print server ondersteuning

• 15 september 2016
  • 4 reacties
  • 187 keer bekeken

Ik had vroeger een label printer aangesloten op een NAS die 24/7 aan stond. Wegens bezuiniging staat de nas alleen aan wanneer het nodig is. Ik ben op dit moment op zoek naar een andere oplossing als print server die tevens ook energie bespaart. Ik zou de label printer graag op de router willen plaatsen zodat het op een centrale plek staat.

De label printer aansluiten op een van de computers hier is geen optie want de label printer moet bereikbaar zijn vanaf meerdere computers. Ik heb gelezen dat de H369A alleen 3G/4G dongels ondersteunt en geen printer spooler. Via deze weg laat ik weten dat ik ik in de praktijk tegen dit probleem aanloop..

Moet ik een nieuw apparaat kopen?
Kan er in de toekomst een firmware komen die het ondersteund?
Zijn er plannen voor een nieuwe router?
Moet ik terugvallen op de vorige KPN modem?
Moet ik overstappen van provider?

Ik sta open voor alle suggesties. Het lijkt mij dat ik niet de enige ben die tegen dit probleem aanloopt. Ik ben daarom benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost.

4 reacties

Reputatie 2
Voor wat ik heb gezien in de afgelopen jaren, is er eigenlijk nog nooit echt een modem door een provider geleverd, die ondersteuning biedt voor printers. Misschien is het een welkome aanvulling, alleen kan ik mij voorstellen dat - gezien de minimale omvang van het geheugen dat modems hebben - dit niet mogelijk zal zijn.

Op korte termijn zal dit zekers niet gebeuren, op de langere termijn zal dit misschien ooit gebeuren hoewel ik vermoed dat door de enorme opkomst van wifi printers, die kans wel heel erg klein is.

Wanneer u z.s.m. een oplossing wilt voor dit probleem, wel.

Kans acht ik klein.

Een nieuwe ExperiaBox zal waarschijnlijk enige tijd duren daar de V10 nog geen jaar geleden is uitgekomen.

Voor zover mij bekend ondersteunt de V8 of zelfs V9 ook geen printjobs.

Kan, alleen ondersteunen veel modems die providers tegenwoordig leveren, geen printers. In principe is een nieuwe printer, nas etc. dan wellicht beter.
Reputatie 7
Badge +30

Kan. Een kleine (en zuinige) raspberrypi of een andere microcomputer kan als een printserver dienen.

Of een printer die zelf de netwerkverbinding bouwt, natuurlijk.

Technisch gezien, ja. Maar de kans acht ik klein. Er zijn genoeg andere wensen, waar waarschijnlijk meer mensen gebruik van zullen maken.

Vroeg of laat zal er vast een nieuwe router komen. Of modem. Maar het is niet verstandig om je hoop daar op te vestigen. Als deze komt, is dese nog ver weg. En dan is de kans ook nog klein dat je een van de eerste bent met zo'n ding.

Moet jij weten. Let wel dat niet alle vorige modems de gebruikte technieken ondersteunen en ook niet 802.11ac bieden, wat de V10 wel bied.

Als je zo graag een printserver wilt, ja.

Maar wat voor hardeschijven heb je in die NAS zitten. Heb je er al wel over na gedacht hoeveel sneller die het begeven als je hem aan en uitzet. En al helemaal als er geen RAID wordt gebruikt kan dit resulteren in veel dataverlies.

Robin
Bedankt voor alle suggesties. Raspberry print server is inderdaad een goede suggestie!
Ik heb hier nog wat liggen dus kan gelijk met CUPS en Rasbian knutselen en gebruik de V10 usb poort wel voor 5V voeding. 🆒
Reputatie 7
Badge +30
Dat kan, maar bedenk wel dat een 5v USB voeding veel beter zal zijn dan een USB poort op een laptop of Experiabox.

Zelf heb ik wel een klein poosje een raspberrypi aan de USB poort gehangen zodat ik periodiek de internetsnelheid kon meten (en met een UTP kabel)

Reageer