Haalbaar of leuk streven? Maar niet realistisch.

  • 10 January 2019
  • 43 reacties
  • 1175 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
KPN is weer met de uitrol van FttH begonnen dit zal bekend zijn.

Klein reken sommetje
6.500 per week/5=1.300 per dag/8= 162,5 per uur.
Dan mogen alle infra tech zzp mensen van heel nederland wel ingeschakeld worden.

Kabels voor de hoofd infra moeten de grond in, graven of schieten naar de woningen noem het maar op.

In het appartementen complex waar ik woonde toen het bij ons werdt uit gerold waren 2 personen meer dan een week bezig voor ongeveer 30 appartementen. Met kabels trekken en alles wat er bij kwam kijken. Dan nog de hele karavaan grondwerkers en minikraantjes die gingen op zich wel vlot door. Rijtjes woningen kunnen mischien sneller dan hoogbouw, maar Zwolle heeft ook flink wat hoogbouw zover ik weet.

Ik heb geen exacte gegevens hoeveel aansluitingen er daadwerkelijk zijn gemaakt maar we hebben nu ruim 27.500 woningen in onze gemeente op basis van het streven zou onze hele gemeente dus in iets meer dan 4 weken tijd zijn aangesloten. 1 tot 2 jaar komt eerder in mijn geheugen en dat voor 1 kwart van het aantal wat nu in 3 jaar gerealiseerd moet worden.

Het rekemsommetje 65000x52x3 komt wel op ruim 1 miljoen uit maar ik denk dat praktijk en theorie elkaar flink ontlopen de tijd zal het leren.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

43 reacties

Reputatie 5
Badge +6
@Galdor68 Volgens mij kan de aanleg van glasvezel sneller en goedkoper door GPON te gebruiken. Dat is een techniek waar niet elke aansluiting twee directe glasvezels naar een PoP heeft. Meen dat KPN hier ook voor heeft gekozen. In dit (deels verouderde) artikel vind je wat achtergrondinformatie: https://tweakers.net/nieuws/97642/kpn-zet-uitrol-glasvezel-mogelijk-op-lager-pitje.html .
Vraag me ook af of KPN overal nieuwe PoP's gaat plaatsen of dat ze bestaande straatkasten gaan ombouwen. Dus van VDSL naar GPON. Dan zouden ze diensten via VDSL helemaal stoppen. Zou kunnen, zijn ook al wat proefgebieden waar ze dat gaan doen (zoals Stadshagen in Zwolle).
Dat 1 vezel klopt wel ik als Telfort klant heb die overgang meegemaakt op een vorig adres 2 vezels 1 voor internet, itv en telefonie en 1 vezel voor DVB-c ideaal voor een extra tv die niet alle kanalen nodig had. Dit wordt nu definitief afgebouwd en is de tweede vezel ongebruikt in theorie zou hier dan een 2e aansluiting op kunnen zeg een zakelijke compleet gescheiden abonnement.

Éen vezel afmonteren zal ongetwijfeld per aansluiting minder tijd kosten, en als dan inderdaad de straatkasten worden omgebouwd zal het echt om 'the last mile' gaan. Nu is KPN geen staatbedrijf meer maar dan vraag ik me af kan dit juridisch? Dat komt op mij over als iedereen verplichten op FttH over te gaan.

Tijds technish hoeveel monteurs zouden er nodig zijn om in 1 uur die dik 160 ftu's af te monteren, wat pas kan als de vezel er ligt. Dus is of lijkt het haalbaar en realistisch? Stuk of 16 als deze er 10 per uur kunnen opleveren of 40 elk 4 per uur? Mischien wel het dubbele aantal aan 2 zeiden van de vezel tegelijk.

Ik heb ooit die artikelen gelezen en ook enigzins verdiept in de materie en over het gpon gelezen.
Reputatie 7
Badge +16
Er bestaat nog een telecomwetgeving waarin KPN nogal wat rechten krijgt, verder staat in mijn koopcontract een clausule die ik verplicht moet overdragen aan een nieuwe eigenaar waarmee ik KPN, en haar eventuele opvolgers toegang moet verschaffen tot mijn huis tbv hun eigendommen (Het ISRA punt is eigendom van KPN).

Of KPN je kan verplichten om over te gaan? Afhankelijk van je contract, de wetgeving en je koopovereenkomst, huur contract etc. Als in je contract staat dat "ADSL" geleverd wordt, dan moet er ADSL geleverd worden. Stel dat er staat dat er "Internet" geleverd wordt, dan moet men internet leveren. "Hoe" er internet geleverd moet worden, dat is een zorg van KPN. Natuurlijk kan KPN verwachten dat de klant redelijkerwijs meewerkt aan het leveringsproces van de dienst.

Als je weigert mee te werken dan zal je op termijn het risico lopen geen internet meer te hebben via het KPN netwerk en zal je waarschijnlijk later zelf voor de kosten op moeten opdraaien.

De vraag is: Wil je weigeren? Eerlijk gezegd denk ik dat meewerken in het belang van alle betrokken partijen is.

Over realisme? Doelen hoeven niet per se realistisch te zijn, je kan jezelf een eind doel geven die praktisch gezien onhaalbaar is maar dan heb je wel iets om naar toe te groeien - Dit kan weer helpen voor een lange termijnspanning.
In het geval van een koopwoning zou het zeker nuttig zijn in ieder geval de vezel aar binnen te laten komen.
Hier stuurde het gemeente bestuur de boel aan soort van prestige project, en de diverse huur corporaties hebben hun klanten ook benaderd om toch maar vooral mee te werken. Met inderdaad het argument nu is het kosteloos later niet meer.

Inderdaad je moet een doel stellen dan heb je iets om naar te streven
Reputatie 1
Leuk al die berekeningen in de eerste post, maar 1300 aansluitingen per dag is makkelijk haalbaar, per hoofdkabel zijn er 96 vezels, waarvan er meestal maar 86 gebruikt worden, 2 vezels per huis is 43 huizen die door 1 ploeg van 2 personen afgemonteerd worden per dag.
Dus voor 1300 aansluitingen heb je 30 man nodig om de verdeelpunten te lassen, dan heb je nog 30 man nodig die de huisaansluitingen maakt, en 15 man in de pop om de pop uit te lassen.

Dus in totaal heb je 75 man nodig om de kabels af te monteren.

Straatwerk/grondwerk wordt voor die tijd gedaan door een stel buitenlanders....
En tegenwoordig maar 1 vezel zover ik weet ik vroeg het me af omdat hier 2 man veel langer bezig waren maar daarbij gezegd die moesten naar elke appartement ook de kabels trekken. Dus hoeveel vertraagt hoogbouw dan.
Dat zal asn toch langer duren voor laagbouw neem ik dit aan.
Reputatie 1
In hoogbouw aanleggen is veel moeilijker, het ziet er makkelijker uit maar is het niet.
Meestal wordt er in de kelder van hoogbouw ook een verdeler geplaatst wat ook duurder is.
Ik kan me wel voorstellen dat 2 man gewoon een week bezig zijn met 30 appartementen...
Voordeel is dat je direct 1 hoofdkabel naar zo'n gebouw kunt leggen...
Helder. Met andere woorden onvoorziene omstandigheden daar gelaten een redelijke haalbaar doel.
Dank voor de aanvulling.
Tot nu toe heeft KPN (Reggefiber) ongeveer 1 M aansluitingen gerealiseerd. Daar hebben ze jaren over gedaan (de laatste jaren werd er zelfs vrijwel niets meer aangelegd). En dan zouden ze nu in 3 jaar tijd weer 1 M aansluitingen realiseren? Ik kan niet in de toekomst kijken, maar het zal wel bij een loffelijk streven blijven.
En dan, dan hebben ze 2 M aansluitingen maar dat zijn nog lang niet alle adressen in heel Nederland, dus het duurt nog jaaaaren voordat heel Nederland verglaasd is, zo dat überhaupt al gaat gebeuren.

En tenslotte, gaat het hier over 1 M nieuwe aansluitingen of willen ze op adressen waar glasvezel al wel beschikbaar is, maar nog kabel (VZ) afgenomen wordt proberen marktaandeel te veroveren. Dat zijn dan wel nieuwe abo's maar geen nieuwe aansluitingen.
Als de berichtgeving klopt en geen reden om daar aan te twijfelen Bron 1 Bron 2 de laatste gaat over een pilot die @JanR1981 waarschijnlijk bedoeld. Hoewel dit dus lijkt te gaan om verplicht naar ftth over te stappen.
Bron 1: "KPN will selectively expand its FttH footprint by 1 million new households by the end of 2021," Daaruit maak ik niet op dat er 1 M nieuwe huizen aangesloten gaan worden, alleen dat ze 1 M huishoudens als nieuwe klanten willen hebben.

Bron 2: "Om klanten het beste netwerk te bieden wil KPN de komende jaren klanten die zowel een koper-aansluiting als een glasvezel-aansluiting (FttH) op hetzelfde adres hebben, actief gaan overzetten naar dienstverlening via glasvezel." Daar wordt dus al helemaal niets voor gegraven, want dat glas ligt er al; een kwestie van ISRA-punt verruilen voor een NT en klaar is Kees.

Kortom 1 M nieuwe glasvezelkabels de grond in? Ik betwijfel 't.
Dat is toch net als wat nu bij Telfort speelt Einde dvbc via glasvezel en de overgenomen OBN klanten dwang tot iets wat je niet wil. Of dat nu kosten technisch is of wat dan ook.
Dwang is mischien een te sterke uitdrukking maar niet geheel vrijwillig.


Ftth uitrol hier lijkr het dan weer wel om echt nieuw te gaan.
Och, dat weet ik niet. Als ik kon kiezen tussen DSL of glazvezel voor hetzelfde geld (abo's kosten net zoveel) dan wist ik 't wel. Mijn zoon heeft vorig jaar z'n Telfort DSL abo omgezet naar KPN glasvezel en is nu via KPN Compleet goedkoper uit (met de gewenste mobiele abo's van KPN die hij en z'n vrouw al hadden). Ik kan niet begrijpen dat klanten liever DSL willen als ze (voor 't zelfde geld) glasvezel kunnen krijgen.

Uit de verschillende artikelen komt steeds een ander beeld naar voren. In jouw laatst genoemde artikel zou blijken dat er in Zwolle nieuw glas gegraven gaat worden, terwijl in het KPN-artikel (bron 2) staat dat het daar om bestaande glasvezelaansluitingen gaat op adressen waar klanten nog DSL afnemen. Wie het weet mag het zeggen.

Ik ga er voorlopig niet vanuit dat ik al spoedig bij KPN hogere snelheden ga halen dan de 50 Mb/s die ik nu heb. Verglazing van de straatkast (VVDSL of V Plus, dat volgens het laatste door jouw genoemde artikel dit jaar wordt afgerond) staat bij ons niet op de planning en glasvezel zit hier al helemaal niet in de grond. 't Zou mij verbazen als dat er de komende 3 jaar zou komen.
Die prijzen is wel een ding. Ook bij KPN is de prijs voor DSL omhoog gegaan gelijk met glasvezel dus heb je een oudere abo en wil je glasvezel krijg je hoogst waarschijnlijk een nieuw contract met een hogere prijs.
Dit is bij Telfort wel zo momenteel.
Dus dat zelfde geld valt nog te bezien om maar te zwijgen dat instap 50/5 is geworden niet synchroon.

Dus de keus tussen een bestaand 50/5 dsl abo of via glas wat dan naar alle waarschijnlijkheid duurder wordt schiet niet erg op. Als je een hogere snelheid krijgt dus vanwege de techniek net 20Mb via dsl en je kan voor een gelijke prijs ftth krijgen dan ga je er inderdaad op vooruit.

Practich zal die 5Mb upload genoeg kunnen zijn maar gezien we meer en meer in de cloud doen.
Mijn zoon heeft nu 100/10 glasvezel maar in de praktijk is dat 100/35. En dan gaat z'n internetsnelheid niet naar beneden als er op twee tv's een HD-programma bekeken wordt (itv gebruikt wel de volle bandbreedte van 1 Gb/s). Dat is bij veel DSL-lijnen (zoals bij mij waar het abo weilliswaar ook 100/10 is, maar de snelheid bij 50/8 blijft steken) niet het geval: bij 2 tv's op HD lever ik meteen 15-16 Mb/s in van die 50. En dan heb ik ook nog eens geen IPv6, 4k, HD Glas kanalen etc, maar moet ik wel de volle mep betalen.

En ja, ik weet dat het bij oudere abo's anders ligt, maar ook Telfort was al begonnen die uit te faseren. Overigens: het analoge Telfort signaal (vroeger (voor een deel?) van Lijbrant) werd toch niet over DSL geleverd, maar over glasvezel? Dan gaat deze discussie daar al helemaal niet voor op. Voor die klanten (die dan immers toch al op glasvezel zitten) verandert er niets, zo zegt KPN nu ze het merkt Telfort gaan uitfaseren.
Dan zou je dat topic van dat afbouwen moeten lezen ik ben oud glas gebruiker en er verander best veel.
De overgenomen groep zit via andere hardware waardoor maximaal 100/100 leverbaar is.(nog genoeg)
Het voornaamste het verlies van DVB inderdaad via glasvezel dus extra televisies hebben of een ontvanger nodig of andere methodes.
Voor een ontvanger zal of de coax vervangen moeten worden door, of ernaast, een utp kabel trekken.
Als je 1 op 1 overgaat naar wat nieuw glas heet veranderd er niet veel besluit je tv weg te doen ga je een nieuw contract aan met alle nieuwe voorwaarden.

Het gaat in die zin om het punt dat je bewust ergens voor gekozen hebt en nu kwijtraakt. Huishoudens die destijds bewust niet voor ftth niet hebben gekozen zullen nu dus wel moeten. Zowas de keus voor ftth en toch dvb via vezel ook bewust.
Tja, dat heet vooruitgang. In deze tijd waarin veel mensen iedere twee jaar (hele volksstammen zelfs ieder jaar) hun slimfoon vervangen kan een dergelijke overgang na een aantal jaren noodzakelijk zijn. Standaardisatie binnen het KPN concern leidt ongetwijfeld tot kostenreductie en daarmee dat de prijzen voor alle abonnees niet teveel stijgen.
De komende jaren schijnen we ook van het gas af te moeten; ik kan me nog herinneren dat het huis van mijn ouders (begin jaren '60 van de vorige eeuw) min of meer verplicht aan het aardgasnet aangesloten werd en het gasfornuis omgebouwd moest worden. En nu moeten we er weer vanaf. 't Is niet anders.
Tja, dat heet vooruitgang.

Inderdaad inderdaad hoewel niet alle vooruitgang echt verbetering oplevert dat is al een ellenlange discussie op zich.

Standaardisatie binnen het KPN concern leidt ongetwijfeld tot kostenreductie en daarmee dat de prijzen voor alle abonnees niet teveel stijgen.

Dat de huidige stappen is vanwege kosten reductie voor het bedrijf lijkt vrij duidelijk. Of het altijd in het belang van de klant is dus het niet teveel stijgen in onze maandelijkse lasten dat is ook weer een discussie op zich.

Maar goed ik ben dus niet de enige die hier benieuwd naar is, los van het ingraven zouden ongeveer 75 man die klus dus kunnen klaren of in ieder geval het aantal aansluitingen per dag kunnen realiseren.
Dat levert in manuren ook weer een flinke kosten post op.

Vooral dat omzetten van klanten naar alleen FttH zat er wel in. Daar zal waarschijnlijk minder ophef over ontstaan dan het verdwijnen van merknamen.
Reputatie 5
Badge +6
Ik lees wat opmerkingen in de discussie over dat het wellicht niet om een uitbreiding van 1 miljoen fysieke glasvezelaansluitingen in drie jaar zou gaan. Maar daar gaat het wel degelijk om.
Er is een start gemaakt met de eerste 10000 nieuwe aansluitingen in o.a. Arnhem en Zwolle. Zie https://www.kpnnetwerk.nl/over-kpn-netwerknl/nieuws/nieuws/kpn-netwerknl-start-met-de-aanleg-van-glasvezel-in-arnhem-dongen-helvoirt-en-zwolle/ .
Het streven is dat eind 2021 40% van de Nederlandse huishoudens toegang heeft tot een glasvezelaansluitingen van KPN Netwerk ( lees: Reggefiber ).
Dit moet je volgens mij zien als het antwoord van KPN op de modernisering van het Ziggo-netwerk (Docsis 3.1). Ziggo kan over een paar jaar in het hele verzorgingsgebied 1 GB/s aanbieden. En kabelinternet wordt ook nog eens stabieler met een lagere latency. Om te kunnen concurreren moet KPN wel meegaan en is VDSL upgraden op de langere duur niet genoeg.
Vind de plannen ook ambitieus, maar twijfel er niet aan dat ze weer meer gaan inzetten op FttH. Evt. kunnen ze nog wat samenwerkingsverbanden aangaan. Zo werken ze in buitengebieden samen met Digitale Stad en leveren ze in Harderwijk via CAI Harderwijk. In Rotterdam is L2Fiber bezig met aanleg. Op dat netwerk zouden ze ook provider kunnen worden als het echt van de grond komt.
Hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens heeft toegang tot het Ziggo-netwerk?
Reputatie 7
Hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens heeft toegang tot het Ziggo-netwerk?
In 2017 zo'n 90% als ik de cijfers mag geloven.


Ziggo had toen 7,1miljoen aansluitingen (3,9miljoen abonnees) terwijl er in dit land toen zo'n 7,7miljoen woningen stonden. Bron.
10% voor Delta en overige kabelleveranciers dat kan maar zo kloppen. Zeeland heeft ten opzichte van het grondgebied vermoedelijk de minste aansluiting per vierkante kilometer.

@JanR1981 in een deel van zwolle lijkt het toch om bestaande aansluitingen te gaan waar bewust niet voor FttH is gekozen door bewoners dus enkel een geplaatste FTu. Zie de eerdere link naar de pilot onder bron2 dat zijn geen nieuwe maar bestaande aansluitingen waar koper wordt uitgefaseerd.
Reputatie 5
Badge +6
@Galdor68 Klopt, zijn twee projecten die je los van elkaar moet zien. In Stadshagen een pilot om VDSL uit te faseren, daar ligt al glasvezel. In Zwolle Noord-Oost worden nieuwe glasvezelaansluitingen gerealiseerd. Dat is waar het om gaat.
Ok dan hebben we dat opgehelderd dus niet eens heel Zwolle had/heeft FttH

Hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens heeft toegang tot het Ziggo-netwerk?In 2017 zo'n 90% als ik de cijfers mag geloven.

Precies, die kunnen allemaal over hogere snelheden beschikken dan KPN met DSL. En als KPN pas over drie jaar 40% op glasvezel heeft. lopen ze dus nog lichtjaren (!) 8er. Ik - en ik niet alleen - heb een paar jaar geleden al gezegd, dat de beslissing destijds om glasvezelaanleg ingrijpend te temporiseren een rampzalige was.