Haalbaar of leuk streven? Maar niet realistisch.

• 10 januari 2019
  • 43 reacties
  • 641 keer bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

In het geval van een koopwoning zou het zeker nuttig zijn in ieder geval de vezel aar binnen te laten komen.
Hier stuurde het gemeente bestuur de boel aan soort van prestige project, en de diverse huur corporaties hebben hun klanten ook benaderd om toch maar vooral mee te werken. Met inderdaad het argument nu is het kosteloos later niet meer.

Inderdaad je moet een doel stellen dan heb je iets om naar te streven
En tegenwoordig maar 1 vezel zover ik weet ik vroeg het me af omdat hier 2 man veel langer bezig waren maar daarbij gezegd die moesten naar elke appartement ook de kabels trekken. Dus hoeveel vertraagt hoogbouw dan.
Dat zal asn toch langer duren voor laagbouw neem ik dit aan.
Helder. Met andere woorden onvoorziene omstandigheden daar gelaten een redelijke haalbaar doel.
Dank voor de aanvulling.
Als de berichtgeving klopt en geen reden om daar aan te twijfelen Bron 1 Bron 2 de laatste gaat over een pilot die @JanR1981 waarschijnlijk bedoeld. Hoewel dit dus lijkt te gaan om verplicht naar ftth over te stappen.
Dat is toch net als wat nu bij Telfort speelt Einde dvbc via glasvezel en de overgenomen OBN klanten dwang tot iets wat je niet wil. Of dat nu kosten technisch is of wat dan ook.
Dwang is mischien een te sterke uitdrukking maar niet geheel vrijwillig.

Ftth uitrol hier lijkr het dan weer wel om echt nieuw te gaan.
Die prijzen is wel een ding. Ook bij KPN is de prijs voor DSL omhoog gegaan gelijk met glasvezel dus heb je een oudere abo en wil je glasvezel krijg je hoogst waarschijnlijk een nieuw contract met een hogere prijs.
Dit is bij Telfort wel zo momenteel.
Dus dat zelfde geld valt nog te bezien om maar te zwijgen dat instap 50/5 is geworden niet synchroon.

Dus de keus tussen een bestaand 50/5 dsl abo of via glas wat dan naar alle waarschijnlijkheid duurder wordt schiet niet erg op. Als je een hogere snelheid krijgt dus vanwege de techniek net 20Mb via dsl en je kan voor een gelijke prijs ftth krijgen dan ga je er inderdaad op vooruit.

Practich zal die 5Mb upload genoeg kunnen zijn maar gezien we meer en meer in de cloud doen.
Dan zou je dat topic van dat afbouwen moeten lezen ik ben oud glas gebruiker en er verander best veel.
De overgenomen groep zit via andere hardware waardoor maximaal 100/100 leverbaar is.(nog genoeg)
Het voornaamste het verlies van DVB inderdaad via glasvezel dus extra televisies hebben of een ontvanger nodig of andere methodes.
Voor een ontvanger zal of de coax vervangen moeten worden door, of ernaast, een utp kabel trekken.
Als je 1 op 1 overgaat naar wat nieuw glas heet veranderd er niet veel besluit je tv weg te doen ga je een nieuw contract aan met alle nieuwe voorwaarden.

Het gaat in die zin om het punt dat je bewust ergens voor gekozen hebt en nu kwijtraakt. Huishoudens die destijds bewust niet voor ftth niet hebben gekozen zullen nu dus wel moeten. Zowas de keus voor ftth en toch dvb via vezel ook bewust.
Tja, dat heet vooruitgang.
Inderdaad inderdaad hoewel niet alle vooruitgang echt verbetering oplevert dat is al een ellenlange discussie op zich.

Standaardisatie binnen het KPN concern leidt ongetwijfeld tot kostenreductie en daarmee dat de prijzen voor alle abonnees niet teveel stijgen.
Dat de huidige stappen is vanwege kosten reductie voor het bedrijf lijkt vrij duidelijk. Of het altijd in het belang van de klant is dus het niet teveel stijgen in onze maandelijkse lasten dat is ook weer een discussie op zich.

Maar goed ik ben dus niet de enige die hier benieuwd naar is, los van het ingraven zouden ongeveer 75 man die klus dus kunnen klaren of in ieder geval het aantal aansluitingen per dag kunnen realiseren.
Dat levert in manuren ook weer een flinke kosten post op.

Vooral dat omzetten van klanten naar alleen FttH zat er wel in. Daar zal waarschijnlijk minder ophef over ontstaan dan het verdwijnen van merknamen.
10% voor Delta en overige kabelleveranciers dat kan maar zo kloppen. Zeeland heeft ten opzichte van het grondgebied vermoedelijk de minste aansluiting per vierkante kilometer.

@JanR1981 in een deel van zwolle lijkt het toch om bestaande aansluitingen te gaan waar bewust niet voor FttH is gekozen door bewoners dus enkel een geplaatste FTu. Zie de eerdere link naar de pilot onder bron2 dat zijn geen nieuwe maar bestaande aansluitingen waar koper wordt uitgefaseerd.
Ok dan hebben we dat opgehelderd dus niet eens heel Zwolle had/heeft FttH
Wat een verschil In 2012 en Midden 2018

Dat was met name een kosten bate afweging. Daarom dat je nu ook jezelf vastlegt door het meebetalen. De vezel naar binnen laten brengen is één daadwerkelijk je diensten zo afnemen is heel iets anders.

Maar het blijft wel dat glasvezel niet alleen sneller, maar ook stabieler is.Én de mogelijkheid voor synchrone snelheden heeft; dat wordt - nu we steeds meer (foto's, video's etc.) op online media plaatsen - steeds belangrijker. Ook Ziggo kan t.z.t. met Docsis 3.1 synchrone snelheden aanbieden (of ze dat gaan doen is een tweede).

Nee niet voor de instap pakketten nu 50/5 en 100/10 dat is dus voor klanten die niet of weinig uploaden.
Ik had 50/50 en wil dit graag zo houden. Ik moet er nu schandalig genoeg extra voor betalen omdat ' sorry op uw nieuw adres is dat pakket niet meer mogelijk'(bij Telfort)

Ik ben dus razend benieuwd wat de financiele gevolgen zijn voor de klanten in stadshagen. Sorry uw oud abonnement word door ons verscheurd u krjjgt wel een paar maanden korting daarna net al iedereen bedrag xxx,xx betalen. Niet alleen de KPN klanten ook wba isp's en hun klanten moeten naar FttH
https://www.ed.nl/de-peel/e-fiber-kpn-pakt-in-deurne-krenten-uit-pap~a82af4d6//

Wat!! Twee glasvezel netwerken bizar.
Het lijkt erop volgens dit bericht dat ze pas later zijn ingehaakt, en alleen de kern willen voorzien kosten technisch mischien begrijpelijk.

Leuk voor de bewoners in die kern met twee glasvezel netten, welke laat je de FTu afmonteren laat iemand alleen E-Fiber afmonteren heeft een volgende bewoner pech. Word er alleen voor KPN gekozen geld hetzelfde, helemaal leuk met een verhuizing zodra alles is afgerond.
Dat zou dan om "the last mile" gaan als de kasten al van fiber zijn voorzien zou dit mogelijk zijn ergens aan het begin van dit topic wordt die mogelijkheid genoemd. Of dat gebeurd zal een afweging van kosten en baten zijn.
Reputatie 1
Leuk al die berekeningen in de eerste post, maar 1300 aansluitingen per dag is makkelijk haalbaar, per hoofdkabel zijn er 96 vezels, waarvan er meestal maar 86 gebruikt worden, 2 vezels per huis is 43 huizen die door 1 ploeg van 2 personen afgemonteerd worden per dag.
Dus voor 1300 aansluitingen heb je 30 man nodig om de verdeelpunten te lassen, dan heb je nog 30 man nodig die de huisaansluitingen maakt, en 15 man in de pop om de pop uit te lassen.

Dus in totaal heb je 75 man nodig om de kabels af te monteren.

Straatwerk/grondwerk wordt voor die tijd gedaan door een stel buitenlanders....
Reputatie 1
In hoogbouw aanleggen is veel moeilijker, het ziet er makkelijker uit maar is het niet.
Meestal wordt er in de kelder van hoogbouw ook een verdeler geplaatst wat ook duurder is.
Ik kan me wel voorstellen dat 2 man gewoon een week bezig zijn met 30 appartementen...
Voordeel is dat je direct 1 hoofdkabel naar zo'n gebouw kunt leggen...
Dat doen ze volgens mij ook wel. Maar het is niet zo dat VDSL gebieden niet in aanmerking komen. Hangt van veel factoren af. Kan me wel voorstellen dat ze in wijken waar overal meer dan 100 Mbit/s beschikbaar is niet zo snel glasvezel gaan aanleggen. Maar wijken die nog niet geüpgraded zijn naar VPlus en waar glasvezel relatief makkelijk is aan te leggen, komen wel in aanmerking.
Jammer dat hier geen KPN medewerker reageert die er meer van weet. Op het Tweakers forum zit wel een KPN Netwerk / Reggefiber medewerker die veel interne info heeft.

Dat doen ze dus niet. Hier in Brielle bijvoorbeeld gaan ze nu wijken, die al VDSL / pairbonding heben (war men dus sowieso nu al 100 - 200 Mbit kan halen) nu ook nog van glasvezel voorzien. Maar onze wijk bijvoorbeeld (het verste weg van de KPN centrale), waar je met veel geluk 15 Mbit haalt, daar doen ze dat dus niet. Wij mogen lekker op het langzaamste koperkabel blijven zitten wat er bestaat. Wat een rare planning. En dan verbaasd kijken dat je toch maar eens naar de kabelboer gaat wisselen. 😕

Reageer