Haalbaar of leuk streven? Maar niet realistisch.

  • 10 January 2019
  • 43 reacties
  • 1175 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
KPN is weer met de uitrol van FttH begonnen dit zal bekend zijn.

Klein reken sommetje
6.500 per week/5=1.300 per dag/8= 162,5 per uur.
Dan mogen alle infra tech zzp mensen van heel nederland wel ingeschakeld worden.

Kabels voor de hoofd infra moeten de grond in, graven of schieten naar de woningen noem het maar op.

In het appartementen complex waar ik woonde toen het bij ons werdt uit gerold waren 2 personen meer dan een week bezig voor ongeveer 30 appartementen. Met kabels trekken en alles wat er bij kwam kijken. Dan nog de hele karavaan grondwerkers en minikraantjes die gingen op zich wel vlot door. Rijtjes woningen kunnen mischien sneller dan hoogbouw, maar Zwolle heeft ook flink wat hoogbouw zover ik weet.

Ik heb geen exacte gegevens hoeveel aansluitingen er daadwerkelijk zijn gemaakt maar we hebben nu ruim 27.500 woningen in onze gemeente op basis van het streven zou onze hele gemeente dus in iets meer dan 4 weken tijd zijn aangesloten. 1 tot 2 jaar komt eerder in mijn geheugen en dat voor 1 kwart van het aantal wat nu in 3 jaar gerealiseerd moet worden.

Het rekemsommetje 65000x52x3 komt wel op ruim 1 miljoen uit maar ik denk dat praktijk en theorie elkaar flink ontlopen de tijd zal het leren.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

43 reacties

Wat een verschil In 2012 en Midden 2018

Dat was met name een kosten bate afweging. Daarom dat je nu ook jezelf vastlegt door het meebetalen. De vezel naar binnen laten brengen is één daadwerkelijk je diensten zo afnemen is heel iets anders.
Reputatie 5
Badge +6
Ok dan hebben we dat opgehelderd dus niet eens heel Zwolle had/heeft FttH

Klopt, tot nu toe alleen Stadshagen. Nu komt er dus wat bij, maar KPN heeft nog een lange weg te gaan in Zwolle. In de wijk Assendelft wil de kabelexploitant (niet Ziggo) zelf glasvezel aanleggen, dus daar zal KPN waarschijnlijk niet zelf glasvezel gaan leggen.
VDSL uitfaseren in Stadshagen is een kostenbesparing en daarmee verhogen ze wel de bezettingsgraad op het glasvezelnetwerk.
Maar de achterstand op Ziggo lopen ze niet snel in. Ze kunnen VDSL nog versnellen en voorlopig zijn snelheden van max. 400 Mbit/s ruim voldoende voor de meeste abonnee's. Maar het blijft wel dat glasvezel niet alleen sneller, maar ook stabieler is.
Maar het blijft wel dat glasvezel niet alleen sneller, maar ook stabieler is.
Én de mogelijkheid voor synchrone snelheden heeft; dat wordt - nu we steeds meer (foto's, video's etc.) op online media plaatsen - steeds belangrijker. Ook Ziggo kan t.z.t. met Docsis 3.1 synchrone snelheden aanbieden (of ze dat gaan doen is een tweede).

Maar het blijft wel dat glasvezel niet alleen sneller, maar ook stabieler is.Én de mogelijkheid voor synchrone snelheden heeft; dat wordt - nu we steeds meer (foto's, video's etc.) op online media plaatsen - steeds belangrijker. Ook Ziggo kan t.z.t. met Docsis 3.1 synchrone snelheden aanbieden (of ze dat gaan doen is een tweede).

Nee niet voor de instap pakketten nu 50/5 en 100/10 dat is dus voor klanten die niet of weinig uploaden.
Ik had 50/50 en wil dit graag zo houden. Ik moet er nu schandalig genoeg extra voor betalen omdat ' sorry op uw nieuw adres is dat pakket niet meer mogelijk'(bij Telfort)

Ik ben dus razend benieuwd wat de financiele gevolgen zijn voor de klanten in stadshagen. Sorry uw oud abonnement word door ons verscheurd u krjjgt wel een paar maanden korting daarna net al iedereen bedrag xxx,xx betalen. Niet alleen de KPN klanten ook wba isp's en hun klanten moeten naar FttH
Ik zei ook "mogelijkheid", daarmee suggererend dat het een optie is. Bij DSL is het sowieso niet mogelijk. BTW, ik zou graag "gedwongen" worden om naar FttH te gaan, zelfs als dat zou inhouden dat mijn oude contract (en prijs) - zo ik nog zo'n oud contract zou hebben - vervangen moeten worden.
https://www.ed.nl/de-peel/e-fiber-kpn-pakt-in-deurne-krenten-uit-pap~a82af4d6//

Wat!! Twee glasvezel netwerken bizar.
Reputatie 5
Badge +6
Kan zijn dat KPN al langer plannen had in Deurne, maar inefficiënt is het wel.
Verder heb ik het gevoel dat het nog niet erg hard gaat met de hernieuwde uitrol van glasvezel. Kan ook de winterperiode zijn, maar tot nu toe alleen wat intiatieven in buitengebieden. En in Brielle gaat KPN glasvezel in drie wijken aanleggen.
Ze hebben nog heel wat te doen, willen ze de doelstellingen van 1 miljoen nieuwe aansluitingen in twee tot drie jaar tijd halen.
Het lijkt erop volgens dit bericht dat ze pas later zijn ingehaakt, en alleen de kern willen voorzien kosten technisch mischien begrijpelijk.

Leuk voor de bewoners in die kern met twee glasvezel netten, welke laat je de FTu afmonteren laat iemand alleen E-Fiber afmonteren heeft een volgende bewoner pech. Word er alleen voor KPN gekozen geld hetzelfde, helemaal leuk met een verhuizing zodra alles is afgerond.
Reputatie 7
Badge +22
Nu dat KPN weer FttH aan het uitrollen is, kan het dan zo zijn dat klanten met (V)VDSL en BVDSL alsnog glasvezel tot hun huis krijgen? Of blijft het bij deze klanten gewoon (V)VDSL en BVDSL?
Dat zou dan om "the last mile" gaan als de kasten al van fiber zijn voorzien zou dit mogelijk zijn ergens aan het begin van dit topic wordt die mogelijkheid genoemd. Of dat gebeurd zal een afweging van kosten en baten zijn.
Reputatie 5
Badge +6
Er zal zeker glasvezel worden gelegd in VDSL gebieden. Dat is in periode 2009 t/m 2014 ook veel gebeurd. Maar helaas is er geen uitrolschema bekend.
Nu dat KPN weer FttH aan het uitrollen is, kan het dan zo zijn dat klanten met (V)VDSL en BVDSL alsnog glasvezel tot hun huis krijgen? Of blijft het bij deze klanten gewoon (V)VDSL en BVDSL?
Laten ze eerst maar eens beginnen in de wijken en dorpen waar VVDSL en VPlus helemaal niet beschikbaar zijn. Daar is de meeste winst te halen want die klanten hebben vaak niet meer dan hooguit enkele 10tallen Mb/s tot hun beschikking (en dus b.v. geen 4K UHD).
Reputatie 5
Badge +6
Dat doen ze volgens mij ook wel. Maar het is niet zo dat VDSL gebieden niet in aanmerking komen. Hangt van veel factoren af. Kan me wel voorstellen dat ze in wijken waar overal meer dan 100 Mbit/s beschikbaar is niet zo snel glasvezel gaan aanleggen. Maar wijken die nog niet geüpgraded zijn naar VPlus en waar glasvezel relatief makkelijk is aan te leggen, komen wel in aanmerking.
Jammer dat hier geen KPN medewerker reageert die er meer van weet. Op het Tweakers forum zit wel een KPN Netwerk / Reggefiber medewerker die veel interne info heeft.
Reputatie 5
Badge +6
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/quote_message/58004226/last

Dit is dus de werkwijze van KPN Netwerk:
[...]
De projecten die KPN Netwerk nu weer gaat aanleggen (voormalig Reggefiber zal ik maar zeggen) zijn allemaal vooraf uitgerekend en de gebieden zijn zo gekozen dat men niet boven een bepaalde gemiddelde prijs per woning komt (per project bekeken). Die prijs is KPN bereid zelf te investeren en daarom is het kosteloos voor de bewoners.

Disc
Reputatie 7
Badge +9
Dat doen ze volgens mij ook wel. Maar het is niet zo dat VDSL gebieden niet in aanmerking komen. Hangt van veel factoren af. Kan me wel voorstellen dat ze in wijken waar overal meer dan 100 Mbit/s beschikbaar is niet zo snel glasvezel gaan aanleggen. Maar wijken die nog niet geüpgraded zijn naar VPlus en waar glasvezel relatief makkelijk is aan te leggen, komen wel in aanmerking.
Jammer dat hier geen KPN medewerker reageert die er meer van weet. Op het Tweakers forum zit wel een KPN Netwerk / Reggefiber medewerker die veel interne info heeft.


Dat doen ze dus niet. Hier in Brielle bijvoorbeeld gaan ze nu wijken, die al VDSL / pairbonding heben (war men dus sowieso nu al 100 - 200 Mbit kan halen) nu ook nog van glasvezel voorzien. Maar onze wijk bijvoorbeeld (het verste weg van de KPN centrale), waar je met veel geluk 15 Mbit haalt, daar doen ze dat dus niet. Wij mogen lekker op het langzaamste koperkabel blijven zitten wat er bestaat. Wat een rare planning. En dan verbaasd kijken dat je toch maar eens naar de kabelboer gaat wisselen. 😕
Reputatie 5
Badge +6
Interessante info! KPN kijkt volgens mij vooral naar waar glasvezel kostentechnisch voordelig aangelegd kan worden. Daardoor krijg je kennelijk dit soort dingen. Weet nog dat ze bij ons in Emmen ook gekozen hebben voor wijken waar al VDSL lag en veel koopwoningen staan. Ook een nieuwe wijk (Delftlanden) kreeg glasvezel terwijl er maar een paar honderd mensen woonden. Ze konden daar de glasvezel makkelijk door bestaande leidingen trekken.

Zit zelf nu bij Ziggo omdat VDSL hier niet meer biedt dan 60 / 15 Mbit/s. Nog één mobiel abonnement bij KPN, maar dat wordt volgende week Simyo. Ook KPN, maar grotere bundels en stuk voordeliger. Wel vreemd bedrijfsbeleid vind ik.
Reputatie 7
Badge +10
KPN kijkt vooraf naar een heleboel zaken voordat besloten wordt waar er FttH wordt aangelegd. Langzame koperverbindingen is er eentje, maar ook een slecht kopernetwerk waar veel storingen optreden. Dat kan dan best al voorzien zijn van VVDSL maar als er nu nog een paar keer per week iemand naar die wijk moet om storingen op te lossen dan is het beter om nu een FttH netwerk te leggen en dan later het kopernetwerk uit te kunnen schakelen. En ja, dat laatste kan wel degelijk mits het maar ruim van te voren wordt aangekondigd en de contracten tussen KPN en de providers worden gerespecteerd. Zie hier ook een duidelijk bericht: https://tweakers.net/nieuws/146401/kpn-stopt-in-april-2020-in-zes-gebieden-met-dienstverlening-via-kopernetwerk.html

Ik las ergens in dit topic ook een reactie van iemand die meent dat Reggefiber 1 miljoen aansluitingen had. Dat zijn er 2,2 miljoen....
En ja, de huidige ambitie is groot en daar zijn heel veel mensen voor nodig. Maar 6500 aansluitingen opleveren per week is mogelijk. Uiteraard moet daar wel een flinke aanloopperiode voor genomen worden zodat alle kabels op tijd de grond in komen en tot bij de woning worden gelegd. Als je dat de komende maanden op volle kracht gaat doen is het mogelijk om richting het einde van het jaar op die 6500 per week te komen.
Er zijn inmiddels al wel meer projecten gestart met aankondigingen en aanleg dan hier wordt beweerd. Inmiddels een stuk of 10 sinds begin dit jaar. En dat gaat snel oplopen.
Reputatie 5
Badge +6
@Ward_ Goede, volledige en heldere uitleg! Ik hoop dat er op ons adres in Emmen ook binnen afzienbare tijd FttH wordt aangelegd. In 2014 was ik betrokken bij de aanleg in Emmen-Zuid. Twee websites onderhouden, bij een aantal bijeenkomsten geweest en regelmatig contact gehad met twee Reggefiber medewerkers. Eén van hen, Sebastiaan, werkt nog steeds bij KPN Netwerk.
Ik mis de glasvezelaansluiting die ik op het oude adres had wel. Zo snel en stabiel!☺️
We hadden de hoop dat na Emmen-Zuid de andere wijken ook spoedig zouden volgen. Helaas is de aanleg toen stopgezet. Alle buitendorpen van Emmen en Emmen-Zuid hebben glasvezel. Hopelijk volgen nu alsnog de andere wijken. Technisch moet de aanleg volgens mij niet te moeilijk zijn. Vanuit bijv. wijk Bargeres is het vrij snel door te trekken naar bebouwing in en rond het centrum. Vanuit daar naar de andere wijken.
Als KPN glasvezel gaat aanleggen in mijn wijk ben ik direct weer terug als klant!