Beantwoord

Haperend beeld en traag internet (wifi én UTP) op Experiabox V9

  • 16 August 2019
  • 7 reacties
  • 208 keer bekeken

Hoi!

Sinds een aantal dagen ondervinden we veel hinder bij het TV kijken, het beeld hapert enorm. Dit gebeurt op de beide ontvangers, die beide via vaste netwerkkabels zijn aangesloten rechtstreeks op de Experiabox V9. Verder is ook de internetverbinding erg langzaam. Een snelheidstest, eveneens via vaste netwerkkabel op een computer, komt niet verder dan 1,5Mbit, terwijl wij glasvezel hebben.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • ontvangers van plaats verwisselen
  • door KPN meegeleverde lange netwerkkabel in plaats van de vaste aansluiting in huis
  • Experiabox gereset, meerdere malen
  • Glasvezelkastje, Experiabox en de ontvangers stroomloos gemaakt (voeding eruit) en één voor één weer ingeschakeld, ook meerdere malen
  • tv ontvangers niet meer via switch maar rechtstreeks op de Experiabox, zowel met vaste kabels als met lange KPN kabel
  • De verschillende servicetools
Die servicetool blijft aangeven dat de verbinding van buitenaf tot aan de Experiabox goed is. Binnenshuis, achter de Experiabox, is er ook niets aan de hand. Wat mij betreft lijkt het er dan ook sterk op dat er iets met de Experiabox aan de hand is.
Van de klantenservice krijg ik te verstaan dat het modem online is en de verbinding naar buiten goed, en dat ik dan dus maar een betaalde monteur moet laten komen. Na ruim 4 jaar zo'n €100,- per maand betalen en in die tijd ook nooit problemen gehad te hebben, en bovendien binnenshuis zelf ook alles al uitgesloten te hebben lijkt me dat niet de manier.
Er is hier een KPN winkel in de stad, kan ik daar niet gewoon de huidige Experiabox omruilen voor een nieuwe?
icon

Beste antwoord door Marina_ 18 August 2019, 14:56

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Sleepwalker, Welkom op het forum. Lastig dat je op beide ontvangers een haperende verbinding hebt. Aangezien je maar 1,5mbit/s haalt met een bekabelde verbinding, is er vast meer aan de hand. Zou je jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan kan ik opzoek gaan naar de oorzaak en een oplossing.
Die gegevens heb ik gisteren al ingevuld? Beetje bijzonder dat daar alsnog naar gevraagd wordt...
Reputatie 7
Badge +19
@Sleepwalker, Heb ik blijkbaar over het hoofd gezien. Excuses daarvoor. Zie trouwens dat je via Twitter of Facebook al contact hebt gehad met ons. Is daar nog iets uitgekomen?
Reputatie 7
Badge +19
@Sleepwalker Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen vragen meer hebt. Anders hoor ik het graag!
Na sinds het starten van dit topic door de facebook crew van het kastje naar de muur gestuurd te zijn met dit resetten en dat nog eens van plaats verwisselen is ook bij jullie het licht gaan branden dat er iets met de experiabox moet zijn. Er is dus eindelijk een nieuwe onderweg, die kan ik vanmiddag oppikken. Ik zal vanavond nog even laten weten wat de uitkomst daarvan is.
Nou, daar ben ik weer. Het blijkt dat het nieuwe modem precies 0,0 heeft uitgehaald. Daarop is door de Facebook webcare ploeg (die ook het nieuwe modem hadden geregeld) een monteur onze kant op gestuurd. Deze heeft het enige overgebleven centrale deel binnenshuis vervangen, namelijk het Enexis glasvezel kastje.

Toen ook dat niet bleek te helpen en het TV beeld inmiddels volkomen op zwart stond, werd er nog eens een snelheidsmeting gedaan. Download was 0,5Mbit met extreem veel packet loss.
De monteur heeft daarop een heraansluiting in de wijkcentrale aangevraagd, waarmee 'ons' kabeltje fysiek in een andere poort op de wijkcentrale wordt geprikt. Het zou tot 4 uur duren voor alles (hopelijk, aldus die beste man) weer zou werken.

Na ruim een uur werkte alles weer. TV goed, bekabeld internet weer 200Mbit download en ook de wifi doet het daarmee weer prima. Kortom, de verbinding van buitenaf was, tegen alle stellige beweringen van de helpdesk in, ronduit beroerd.

Het enige puntje is nu nog de upload snelheid, die blijft (bekabeld) steken rond de 50-60Mbit aldus Speedtest. Nou is dat op zich niet problematisch, maar als ik het goed begrepen heb zou de verbinding toch symmetrisch moeten zijn?
Reputatie 7
Badge +21
Goedemorgen @Sleepwalker, ik neem het even over van Marina.

Heel fijn om te lezen dat je inmiddels bekabeld weer prima internet hebt! Als ik even kijk naar jouw abonnement heb je Alles-in-1 Premium met 200/20Mbit/s. Wil je ook qua upload snelheid hoger komen, dan kan je jouw pakket uitbreiden met de extra optie 200/200 (8,99 per maand) of 500/500 (€12,99 per maand). Maar heb je hier verder geen last van, dan kan je het gewoon zo laten 😉

Reageer