Beantwoord

Haperende tv beelden en erg traag internet bij 200/200 “Alles in één KPN”

  • 10 January 2022
  • 15 reacties
  • 513 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

Ik heb een vraag over het opleveren van een “Alles in één KPN” pakket.

Enige tijd geleden heeft KPN bij mijn ouders het 200/200 “Alles in één KPN” pakket via glasvezel opgeleverd.

Omdat mijn ouders vaak haperende tv beelden hebben, voornamelijk als de kleinkinderen bijv. YouTube, Netflix en games spelen, heb ik een kijkje genomen in de meterkast van mijn ouders. De meterkast bevindt zich in een openbare ruimte naast de liftschacht. Dit is zo’n 8 meter verwijderd van de woning.

Mijn ouders vertelde dat de KPN monteur veel problemen ondervond met het installeren van het “Alles in één KPN” pakket. De coax-kabel is stukgetrokken, waarna zo achtergelaten. Daarnaast is er geen UTP-kabel getrokken naar de woning. Als oplossing hebben mijn ouders extra kosten gemaakt, waarbij 3x Super Wifi en 2x DVS1200 zijn geïnstalleerd.

Omdat mijn ouders problemen ervaren, ben ik gaan kijken wat het probleem is. Een meermaals snelheidsmeting (bekabeld en wifi meting) gaf een uitslag van ongeveer 40/47 download en 46/51 upload. Mijn conclusie is dat de snelheid niet wordt gehaald, omdat het binnenkomend signaal ernstig is verstoord. De snelheid kan niet gegarandeerd worden door het inzetten van Super wifi en of een Devolo set.

Op advies van de KPN klantenservice heb ik een aantal acties uitgevoerd. Het eerste advies was om alles te resetten. Het tweede advies was een snelheidsmeting via de devolo Cockpit van devolo uit te voeren, de DVS1200 in een ander stopcontact gaf geen verbetering. Het derde advies was om de Experiabox V10A om te wisselen voor een Box12. Een nabije KPN winkel zou een Box12 hebben liggen welke KPN worden opgehaald. Hier was een notitie van gemaakt in het KPN systeem. Bij aankomst in de winkel bleek dit een onterechte belofte. De KPN medewerker in de winkel gaf aan dat dit niet mogelijk was. Het vierde advies was om de DVS1200 om te ruilen voor een glasvezel over coax apparaat. Dit bleek nadien dan toch weer niet te mogelijk te zijn.

Naar aanleiding hiervan heb ik contact opgenomen met de klantenservice van KPN. Tegen extra betaling kan opnieuw een monteur langskomen om de situatie te beoordelen en eventueel een oplossing aan te dragen.

Ik vraag mij af hoe we samen met KPN tot een oplossing kunnen komen, zonder dat mijn ouders extra kosten maken. Het 200/200 “Alles in één KPN” pakket heeft nooit gewerkt bij mijn ouders, terwijl ze maandelijks hiervoor zijn gefactureerd.

Ik ben benieuwd of er een definitieve oplossing kan worden aangedragen, waarbij in huis de gewenste snelheid wordt geleverd. Uiteraard zonder dat mijn ouders wederom extra kosten moeten maken.

icon

Beste antwoord door Babylonia 15 January 2022, 19:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Het probleem wat ervaren wordt ligt in de gebruikte koppelingstechniek.

In dit geval de DVS verbinding, Dit is geen gegarandeerde snelheid, Weet vrij zeker dat als je een Laptop oid met kabel direct op ExperiaBox in de meterkast aansluit dat je snelheid netjes 200 is.

Het lastige is dat als tijdens aanbouw of iets dergelijks de Coax Kabel dusdanig vast is komen zitten dat deze er in geen mogelijkheid uit gaat dat het ook niet mogelijk is met een Data kabel de woning in te komen en dat dus alle resterende opties een mogelijk signaalverlies tot gevolg hebben. Enige gegarandeerde methode is met Vaste bekabeling, Echter als de optie hiervan wegvalt door bovenstaande word het echt een uitdaging en het is niet dat er niet geprobeerd is een kabel te trekken en dus gegarandeerde snelheid/stabiliteit te leveren.

We kunnen ook niet even een kabel door de gang heen leggen hoewel we het toch echt het liefst zo stabiel mogelijk willen.

 

Liggen er nog Data kabels naar andere kamers / of wellicht een telefoonaansluiting ergens in de buurt die in meterkast uitkomt waar een Data kabel doorheen zou kunnen ?

 

Als het allemaal vrij recentelijk geplaatst is en de dozen van de DVS nog beschikbaar zijn Weet ik uit eigen ervaring dat er opties zijn in de vorm  van retourneren van de DVS en dat dit als betaling word gebruikt voor de aanleg van kabels, maargoed dus de vraag of dit  überhaupt nog mogelijk is want hiervoor moet er wel een kabel van de meterkast de woning in kunnen komen met een leiding oid.

Reputatie 2
Badge

Hoi @LaurensZalm , Ik had als test inderdaad ook een laptop op de Experiabox in de meterkast aangesloten. De bekabelde snelheidstest van laptop → Experiabox → Internet was rond de 200. Maar zoals aangegeven is de snelheid in de woning rond de 50.

Ik ga ervan uit dat er voldoende getracht is om de coax-kabel te verwijderen.

Een 2e “loze buis”, met telefoniekabel, loopt van de meterkast naar de woning. Dit zou, zoals jezelf aangeeft, een optie kunnen zijn om de UTP-kabel in de woning te krijgen. Dit is kennelijk niet overwogen. Als optie zijn extra kosten in rekening gebracht, Super wifi en DVS, met als bijkomstigheid fors signaalverlies.

De oplevering heeft een kleine 6 mnd. geleden plaatsgevonden. Ik begrijp van mijn ouders dat sinds de oplevering er regelmatig contact geweest is met de KPN klantenservice. Redenen waren het niet goed functioneren van de telefoon aansluiting en het trage internet.

Zelf ben ik jaren klant bij KPN. Alles werkt naar behoren. Jammer dat mijn ouders een andere ervaring beleven. Onnodige kosten worden voorgelegd aan 75 plussers. Afgelopen maand heb ik mijn ouders geadviseerd om het abonnement te verlagen naar een 50/50 abonnement. Kennelijk had KPN een abonnement geadviseerd van 200/200 met het 4K pakket, terwijl de aangeboden diensten niet geleverd worden.

Ik hoop dat KPN aanbiedt om de UTP-kabel alsnog kosteloos te komen aanleggen. Dit hadden ze, denk ik, bij de initiële installatie al via de “loze leiding” met telefoniekabel kunnen doen.

Reputatie 7
Badge +9

Ben het eens als er een leiding is met daarin een telefoonkabel die potentieel gebruikt kan worden dat dit zeker overwogen had moeten worden.

Als je althans in de woning komt ben je al een heel eind.. 50/50 kan want beperkt zijn bij afname in het netwerk maar zie dat bij omschreven situatie niet snel idd. Hiermee zal snelheid nu wel gehaald worden gezien 50Mbit maar de Fluctuatie hierin maakt echt het signaal op de TV niet beter inderdaad.

De SuperWiFi zal waarschijnlijk alsnog nodig zijn om überhaupt wat aan WiFi over te houden. In de woning ( anders alleen WiFi vanuit meterkast )

Een situatie die ik me kan voorstellen met huidige beeld wat ik van de situatie heb dat er een UTP komt ipv telefoonlijn en dat er een switch komt in de woning om een SuperWiFi direct op kabel te krijgen ( Volle aanvoer ) en dat ITV hier ook op komt.

Zit de huidige telefoonaansluiting ook bij de TV in de buurt toevallig of zou er dan een kabel door halve woonkamer moeten, want als dat zo is weet ik niet of je onderweg nog deuren oid tegen komt ?

 

Betreffende eventueele coulance oid weet ik niet hoe flexibel hiermee omgegaan kan worden, Daarvoor zou je kunnen wachten tot een moderator hier langs komt daarvoor kan je wel vast je profiel zover mogelijk aanvullen Profiel instellingen dat zodra een moderator hier is dit gelijk nagelopen kan worden, gaat dan uiteraard om gegevens van je ouders in deze…

 

Reputatie 2
Badge

@LaurensZalm , bedankt voor het meedenken. Ik waardeer dat enorm.

Het probleem is verholpen als de snelheid (het signaal) in de woning wordt verbeterd. De klantwens was immers 200/200.

Als KPN de “loze leiding” gebruikt voor een UTP-kabel en telefoonkabel, dan is het probleem verholpen. De “loze leiding” eindigt in een opbergruimte in de woning. Vandaar lopen diverse leidingen naar alle kamers.

Ik hoop dat een moderator dit draadje oppikt.

Reputatie 7
Badge +9

@LaurensZalm, bedankt voor het meedenken. Ik waardeer dat enorm.

Het probleem is verholpen als de snelheid (het signaal) in de woning wordt verbeterd. De klantwens was immers 200/200.

Als KPN de “loze leiding” gebruikt voor een UTP-kabel en telefoonkabel, dan is het probleem verholpen. De “loze leiding” eindigt in een opbergruimte in de woning. Vandaar lopen diverse leidingen naar alle kamers.

Ik hoop dat een moderator dit draadje oppikt.

Oh loze leiding zelfs, en gezien deze in bergruimte komt dan zou je nog eventueel zelfs 1 UTP in loze leiding als aanvoer naar EB ofwel de huidige rode kabel tussen NT en EB zodat EB in bergruimte komt en gezien je vanaf daar weer enkele loze hebt naar verschillende kamers kan je vanaf daar rustig verder bekabelen.

Technisch lijkt me dit te doen zover ik het beeld nu heb de vraag is even hoe het administratief gedaan moet worden, daar hebben wij als monteurs weinig tot geen invloed op. 

Reputatie 2
Badge

Dat idee heb ik ook. Hopelijk kan een moderator (bijv. @Nadia ) hierin iets betekenen.

Reputatie 7
Badge +13

Hallo @JuPhJe, welkom. 

Wat fijn om te zien dat @LaurensZalm al goed met je mee denkt. Ik zou graag de gegevens van jouw ouders willen inzien, zou jij voor mij hun postcode en huisnummer in jouw profiel willen zetten? Dat mag wel in het veld ‘persoonlijke opmerkingen. Ik wil wel gelijk eerlijk zijn, dit soort situaties zijn vaak lastig op te lossen. Vaak is het niet mogelijk om hier kosteloos nog een monteur voor in te plannen, deze problemen zitten namelijk in het klant domein. Ik denk natuurlijk graag met je mee en ga kijken wat ik voor je kan betekenen. 

Reputatie 2
Badge

@Hanna_Bedankt voor je reactie. De postcode en het huisnummer is onder “persoonlijke opmerkingen” toegevoegd. Ik hoor graag van KPN welke mogelijkheden er zijn om het signaal naar de woning te verbeteren.

Reputatie 7
Badge +13

Hoi @JuPhJe., 

Bedankt voor het invullen van de gegevens. Ik heb de lijn van jouw ouders doorgemeten, er komt wel 200 m/bit binnen op het modem. De situatie van jouw ouders is helaas erg ongelukkig, ze zitten ver van de Experiabox af en de afstand moet dus eventueel overbrugt worden met Wifi versterkers en draadloze verbindingssets. Hierdoor heb je altijd verlies. Deze situatie is helaas echt heel specifiek klant domein en het is niet mogelijk om hier nog (kosteloos) een monteur voor te sturen. Dit valt niet onder installatie garantie, de installatie is inmiddels al meer dan een jaar geleden uitgevoerd. Hopelijk heb je wat aan de tips die hier op het forum worden aangedragen, je zou ook de Wifi Manager kunnen doorlopen wanneer dit in zoverre nog niet is gebeurt. Wellicht bieden Wifi versterkers voor jullie de uitkomst. 

Badge

@Hanna_

Wat vreemd dat je vandaag 200m/bit heb doorgemeten op mijn adres, terwijl ik een 100 Mbit/s abonnement heb. Hoezo????

Ook ben ik ben niet tevreden met jouw conclusie dat mijn situatie echt heel specifiek klant domein is en dat het niet mogelijk is om een monteur kosteloos te sturen om het probleem te bekijken c.q. op te lossen tot mijn tevredenheid. Je bent helemaal niet ingegaan op het goede meedenken van de monteur LaurensZalm voor een oplossing. Verder is er van jou zijde geen hoor en wederhoor gevoerd.

Ik wil nog vermelden dat er drie KPN monteurs bij mij langs geweest om mij te adviseren een KPN abonnement af te sluiten. Het probleem was al bekend voor dat ik het KPN-abonnement afsloot.

Het eerste KPN advies was om volop te kunnen genieten van mijn internet verbinding, er een kabel getrokken zou moeten worden van de meterkast (ong. 8-9 meters van mijn woning) en dat ik dat zelfs zou moeten doen.

Toen ik dat weigerde, was het tweede KPN advies om 3 Wifi versterkers aan te schaffen voor de juiste c.q. zelfde uitkomst.  Helaas bleek dit niet zo te zijn.

Ondanks mijn herhaalde telefonische verzoeken om de Haperende tv beelden en erg traag internet bij 200/200 “Alles in één KPN” voor mij recht te doen, is KPN in gebreke gebleven met een juiste oplossing te komen.

Toch komt u ook weer met het eind advies quote @Hanna_  “Wellicht bieden Wifi versterkers voor jullie de uitkomst.” einde quote.

Mijn vrouw en ik zouden het op prijs stellen indien KPN met een goede en coulante oplossing komt en zonder dat het ons geld kost.

Wij zijn meer dan 15 jaar klant geweest bij Ziggo zonder klachten, maar zijn over gegaan naar KPN omdat er vorig jaar glasvezel aangesloten was in ons gebouw en KPN ons een concurrerend tarief aanbood, hebben wij besloten over te gaan naar KPN. Helaas hebben wij vanaf dag 1 alleen maar ellende ondervonden. Je kunt je voorstellen dat wij ons beraden of het niet beter zal zijn dat wij terug gaan naar Ziggo.

Ik hoop je naar genoegen te hebben ingelicht.

Vriendelijke groet,

RoJ

Badge

p.s. Ik wil er ook aan toevoegen dat ik ook niet volop  100 Mbit/s ontvang op dit moment, zoals vermeld staat in mijn abonnement, maar rond de 48Mbits/s

vr.gr.

 

RoJ 

Reputatie 7
Badge +10

Ik wil nog vermelden dat er drie KPN monteurs bij mij langs geweest om mij te adviseren een KPN abonnement af te sluiten. Het probleem was al bekend voor dat ik het KPN-abonnement afsloot.

Het eerste KPN advies was om volop te kunnen genieten van mijn internet verbinding, er een kabel getrokken zou moeten worden van de meterkast (ong. 8-9 meters van mijn woning) en dat ik dat zelfs zou moeten doen.

Toen ik dat weigerde, was het tweede KPN advies om 3 Wifi versterkers aan te schaffen voor de juiste c.q. zelfde uitkomst.  Helaas bleek dit niet zo te zijn.


Tja, als ik dit zo lees, is er uitstekend en eerlijk advies gegeven hoe te handelen, en wat uit te voeren. En voor wiens verantwoordelijkheid. Gewoon een kabel trekken van 8-9 meter.

Dat heb je geweigerd, en ben je met allerlei surrogaat oplossingen alsnog aan de gang gegaan.

Dat is je eigen keuze. Nu je niet aan de gewenste resultaten komt met die uitgevoerde surrogaat oplossingen wil je alsnog coulance van KPN?
Waarom trek je die eigen keuzes en verantwoordelijkheid nu niet naar jezelf als “eigen verlies”?
 

Deze situatie is helaas echt heel specifiek klant domein en het is niet mogelijk om hier nog (kosteloos) een monteur voor te sturen.

Kan ik me helemaal voorstellen met de eerdere adviezen die correct zijn gegeven maar daar niet op is ingegaan.  Als ISP zou ik ook bedanken voor “alsnog coulance”.
 

Een kabeltje trekken 8-9 meter “op eigen kosten” zelf uitgevoerd -  of tegen meerbetaling door een KPN monteur, lijkt me financieel absoluut niet de kop kosten om dat zelf te doen, of te laten doen. Meteen in eerste instantie reeds bij het eerste advies.

Dit soort kruideniersmentaliteit komt je nu alsnog een stuk duurder uit dan nodig was geweest.

Reputatie 7
Badge +13

Hallo @Jusu31

Ik heb op jouw verzoek jouw gebruikersnaam aangepast. Begrijp ik goed dat jij per ongeluk in dit topic hebt gereageerd en dat jouw probleem compleet los staat van het probleem van de ouders van @JuPhJe

Zo ja, dan haal ik jouw reacties uit dit topic en maak ik voor jouw probleem een eigen topic aan. 

Badge

@Hanna_ Mijn probleem is door JuPhJe aangekaart, Ik ben de ouder van JuPhJe, maar gebruikte per ongeluk zijn gebruikersnaam.

m.a.w. het gaat om hetzelfde probleem en hoop dat jij dit langslepend probleem in goede banen kunt leiden naar een tevreden oplossing voor zowel mijn persoon (KPN-klant) als de KPN.

Vriendelijke groet,

Jusu31

Reputatie 7
Badge +10

De optie is vanuit de meterkast een UTP-kabel (laten) trekken naar de woning.
De kabel in de meterkast verbonden met het glasvezelkastje, en dan in de woning zelf met de router.
Dan heb je de router zelf in huis.

Er zullen zeker leidingen lopen vanuit die centraal gelegen meterkast naar de woning toe.
(Waar is het anders een meterkast voor).

Als er geen loze leiding meer over is om een UTP-kabel doorheen te laten trekken, kijken of een niet gebruikte kabel door een leiding heen (bijv. coax of telefoondraad), te vervangen door die UTP-kabel.
UTP contactdoos in de woning en vandaar alles verder aansluiten.  Klaar.

(Mogelijk komt de coax kabel in de woonkamer het dichtste in de buurt van de TV uit.
 Is ook de beste plek voor opstelling van router en WiFi + bekabelde aansluiting met TV-ontvanger).

Kabel doortrekken was indertijd het eerste wat toen is voorgesteld om te doen.
Dat is namelijk de zekerste en betrouwbaarste optie voor een aansluiting. Dat is toen geweigerd.

Je kunt er nu nog steeds alsnog voor kiezen om dat op die wijze uit te (laten) voeren.
Of je dat zelf doet, door een handige buurjongen, werkstudent, of betaald een KPN monteur laat komen, is ook nu weer je eigen keus.

Het zal duidelijk zijn dat het eigen verantwoordelijkheid is. Kosten aanpassing ook eigen rekening.
Wat je erna niet meer hoeft te gebruiken aan SuperWiFi, powerlines? Misschien kun je er één van de (klein)kinderen mee blij maken, of verkoop het anders op marktplaats.