Vraag

Haperingen sinds overstap naar glasvezel (bufferbloat?)

  • 11 juni 2020
  • 11 reacties
  • 103 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 5 reacties

Hallo, 

Wij hebben nu glasvezel en snelheden zijn omhoog gegaan van 10/0.6 Mb/s naar 70/70 Mb/s.  Dat is mooi, ik kan nu bijv. zonder problemen in de cloud werken.  Echter, dingen als een webinar, Netflix, beeldbellen zijn haast slechter geworden door haperingen.  Heeft iemand hier een verklaring en oplossing voor?

Groet,

Gerard


11 reacties

Op http://www.dslreports.com/speedtest lijkt bufferbloat een probleem te zijn.  Hebben meer mensen daar last van?

Reputatie 6
Badge +9

Hoi @G99, welkom op het forum!
Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Ik kijk graag even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?
Hoe zitten je apparaten verbonden met je experiabox?

Hallo Thomas,

Ik heb een aantal dingen ingevuld in het profiel waardoor je ons zou moeten kunnen identificeren.  Twee computers/mobiele telefoon zijn verbonden via wifi in dezelfde kamer als de experiabox V10A en een computer via kabel (via een 2e router).  Zoals aangegeven download en upload snelheden zijn goed, maar vandaag toch weer problemen met beeldbellen (in dit geval wifi, maar dicht bij experiabox) met maar 2 mensen in huis.

Groet,
Gerard

 

Reputatie 6
Badge +9

Bedankt voor je gegevens! Ik heb meteen de lijn even uitgelezen. Tot aan je experiabox lijkt het uitstekend te gaan! 
Als je dit probleem ook via de bekabelde verbinding ervaart kun je dan deze stappen (stap 2) eens doorlopen om je experiabox terug te zetten naar de fabrieksinstellingen? Mogelijk moet je daarna wel je instellingen weer wijzigen in je experiabox als je die had gewijzigd.
Als je het probleem vooral via wifi hebt, zou je dan naast de reset ook de wifimanager eens volledig willen doorlopen?

Beste Thomas,

Net de wifimanager procedure doorlopen.  Van tevoren had ik stabiel 45Mbs download (met meerdere apparaten op de wifi) op 4 plekken in de kamer.  Na de aanpassingen en reset van de experiabox 4 tot 71 Mbs (zie hieronder, met de 4 Mbs het dichtst bij de modem), maar op de plek waar het 4 Mbs was, was het even later ook weer goed,

Wat ik niet snap is, waarom deze test alleen naar downloadsnelheid kijkt en niet naar upload en vooral ping tijd / bufferbloat.  De downloadsnelheid was al goed en lijkt ook niet het probleem te zijn van de haperingen (vroeger hadden we 10/0.6 Mbs en beeldbellen was niet van hoge kwaliteit, maar er waren niet af en toe dit soort haperingen). Na de optimalisatie gaf de wifimanager aan om een afspraak met een monteur te maken (ik neem aan vanwege de 4 Mbs).  Ik zal de afspraak maken, maar kun je aangeven waar de monteur dan naar gaat kijken, want ik ben bang dat als het alleen naar download snelheid is, dat er dan niet veel gevonden gaat worden, want dat is meestal ok?

Met vriendelijke groet,
Gerard

(tijdelijke) snelheid van wifi na optimalisatie

 

Reputatie 6
Badge +9

Wifi upload en download gebruiken in principe gewoon dezelfde frequenties, als het een langzaam is (door slecht wifi)is het ander ook langzaam. Om het overzichtelijk te houden wordt in de wifimanager alleen gesproken over de downloadsnelheid. 
De monteur komt je wifi verbeteren, dit moet dus effect hebben op zowel je download als uploadsnelheid over wifi!

Reputatie 6
Badge +9

Hoi @G99, we zijn inmiddels al weer een paar dagen verder. Heb je de upload nog weten te verbeteren of een monteur ingepland?

Bedankt voor navragen. 

  Het KPN systeem werkte niet voor het inplannen van een monteur, waarschijnlijk vanwege corona.  Daarom is er eerst gekozen voor het vervangen van de modem.  Die hebben we vrijdag gekregen en vandaag eerste werkdag mee gedaan.  Down- en upload snelheden zijn nog steeds heel goed met ongeveer 70 Mbs.  ping tijd (zonder load) ook nog ongeveer hetzelfde 7-10 ms (is dit eigenlijk langzaam voor glasvezel, op internet lees ik dat glasvezel vaak ook 1 ms heeft?), bufferbloat helaas nog steeds een C of D wanneer getest via http://www.dslreports.com/speedtest

  Vandaag ging redelijk, we waren ook maar met 2 personen thuis ipv 3.  Af en toe een iets mindere connectie, maar  het viel vooral op dat toen mijn vrouw op een gegeven moment (via wifi) een beeldbelbijeenkomst startte, mijn beeldbelvergadering (via kabel) ineens aangaf dat er een slechte connectie was en een 10-15 seconden haperde.  Lijkt me dat dit toch niet moet gebeuren (zoals gezegd, dit soort problemen hadden we niet met de 10/0.6 Mbs aansluiting hiervoor, waarbij de beeldkwaliteit niet altijd best was, maar het geluid in elk geval goed door bleef gaan)?

Reputatie 6
Badge +9

Bedankt voor je terugkoppeling! Jammer dat het nieuwe modem dit niet opgelost heeft.
Ik zie dat je experiabox momenteel 74Mbit/s binnen haalt en je een abonnement hebt voor 50Mbit/s, de snelheden die je noemt zijn eigenlijk zo gek nog niet.
Ik heb nog een aantal vragen:

 

  • Kun je ook via andere sites eens een speedtest uitvoeren om te kijken of dit andere resultaten geeft? (ik begrijp van @TFHFony in dit topic dat dit ook bij DSLreports.com kan liggen.)  
  • Kun je ons toelichten hoe je apparatuur op je netwerk aangesloten is?
  • Kun je deze apparaten eens een dag(deel) ontkoppeld laten om te kijken of daar ergens een oorzaak in te achterhalen valt?
  • Kun je ook onze wifimanager nog eens doorlopen met je nieuwe modem?

 

Nee, zoals aangegeven is de down- en upload snelheid erg goed.  In tegenstelling tot voor de glasvezel, kan ik nu ook zonder problemen in de cloud werken.  Het probleem zit of zat hem vooral in beeldbellen en thuis college volgen.  Wat betreft de vragen:

  •  Andere sites geven vergelijkbare download, upload en ping tijd (zonder load).  Als ik een speedtest doe en tegelijk ook naar google.nl ping, dan gaat de ping tijd wel behoorlijk omhoog.  De DSLreport site is denk ik weer normaal, want het gebruikt ook een server in Amsterdam (zie plaatje hieronder), maar uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de testen, maar om een goede gebruikservaring :)
  • V10A redelijk standaard ingesteld met kanaal 1 voor de 2.4GHz wifi. Eregens anders in huis via UTP een TPLink router aangesloten die gebruikt wordt als accesspoint met de wifi op kanaal 12.  Voor en na de router dezelfde goede resultaten met speedtesten (behalve de bufferbloat).  Aangesloten zijn verder een netwerkprinter met vast IP adres buiten de DHCP range.  En dan enkele laptops en mobieltjes.
  •  Ja, we gaan wat experimenteren.  Als je nog tips hebt na bovenstaande configuratie te hebben gelezen, dan horen we dat graag.
  • Ik heb niet het idee dat de wifimanager veel doet, behalve een wifikanaal veranderen

 

Reputatie 6
Badge +9

Duidelijk!

Als je de TP link ontkoppeld hebt, blijft het probleem dan ook?
Heb je hier ook iets van een typenummer of modelnummer van?

De wifimanager probeert inderdaad met het wisselen van kanalen wifi in je hele huis te krijgen. Als dat hem daarmee niet lukt biedt hij ook een aantal andere oplossingen aan.
Hierbij houdt hij geen rekening mee met je eigen router, zou je die eens van het stroom kunnen laten terwijl je de wifimanager doorloopt?

Reageer