Vraag

Haperingen sinds overstap naar glasvezel (bufferbloat?) In combinatie met TP-Link WR841N

  • 11 June 2020
  • 21 reacties
  • 560 keer bekeken

  • Deelnemer
  • 8 reacties

Hallo, 

Wij hebben nu glasvezel en snelheden zijn omhoog gegaan van 10/0.6 Mb/s naar 70/70 Mb/s.  Dat is mooi, ik kan nu bijv. zonder problemen in de cloud werken.  Echter, dingen als een webinar, Netflix, beeldbellen zijn haast slechter geworden door haperingen.  Heeft iemand hier een verklaring en oplossing voor?

Groet,

Gerard


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Op http://www.dslreports.com/speedtest lijkt bufferbloat een probleem te zijn.  Hebben meer mensen daar last van?

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @G99, welkom op het forum!
Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Ik kijk graag even met je mee. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?
Hoe zitten je apparaten verbonden met je experiabox?

Hallo Thomas,

Ik heb een aantal dingen ingevuld in het profiel waardoor je ons zou moeten kunnen identificeren.  Twee computers/mobiele telefoon zijn verbonden via wifi in dezelfde kamer als de experiabox V10A en een computer via kabel (via een 2e router).  Zoals aangegeven download en upload snelheden zijn goed, maar vandaag toch weer problemen met beeldbellen (in dit geval wifi, maar dicht bij experiabox) met maar 2 mensen in huis.

Groet,
Gerard

 

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je gegevens! Ik heb meteen de lijn even uitgelezen. Tot aan je experiabox lijkt het uitstekend te gaan! 
Als je dit probleem ook via de bekabelde verbinding ervaart kun je dan deze stappen (stap 2) eens doorlopen om je experiabox terug te zetten naar de fabrieksinstellingen? Mogelijk moet je daarna wel je instellingen weer wijzigen in je experiabox als je die had gewijzigd.
Als je het probleem vooral via wifi hebt, zou je dan naast de reset ook de wifimanager eens volledig willen doorlopen?

Beste Thomas,

Net de wifimanager procedure doorlopen.  Van tevoren had ik stabiel 45Mbs download (met meerdere apparaten op de wifi) op 4 plekken in de kamer.  Na de aanpassingen en reset van de experiabox 4 tot 71 Mbs (zie hieronder, met de 4 Mbs het dichtst bij de modem), maar op de plek waar het 4 Mbs was, was het even later ook weer goed,

Wat ik niet snap is, waarom deze test alleen naar downloadsnelheid kijkt en niet naar upload en vooral ping tijd / bufferbloat.  De downloadsnelheid was al goed en lijkt ook niet het probleem te zijn van de haperingen (vroeger hadden we 10/0.6 Mbs en beeldbellen was niet van hoge kwaliteit, maar er waren niet af en toe dit soort haperingen). Na de optimalisatie gaf de wifimanager aan om een afspraak met een monteur te maken (ik neem aan vanwege de 4 Mbs).  Ik zal de afspraak maken, maar kun je aangeven waar de monteur dan naar gaat kijken, want ik ben bang dat als het alleen naar download snelheid is, dat er dan niet veel gevonden gaat worden, want dat is meestal ok?

Met vriendelijke groet,
Gerard

(tijdelijke) snelheid van wifi na optimalisatie

 

Reputatie 7
Badge +20

Wifi upload en download gebruiken in principe gewoon dezelfde frequenties, als het een langzaam is (door slecht wifi)is het ander ook langzaam. Om het overzichtelijk te houden wordt in de wifimanager alleen gesproken over de downloadsnelheid. 
De monteur komt je wifi verbeteren, dit moet dus effect hebben op zowel je download als uploadsnelheid over wifi!

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @G99, we zijn inmiddels al weer een paar dagen verder. Heb je de upload nog weten te verbeteren of een monteur ingepland?

Bedankt voor navragen. 

  Het KPN systeem werkte niet voor het inplannen van een monteur, waarschijnlijk vanwege corona.  Daarom is er eerst gekozen voor het vervangen van de modem.  Die hebben we vrijdag gekregen en vandaag eerste werkdag mee gedaan.  Down- en upload snelheden zijn nog steeds heel goed met ongeveer 70 Mbs.  ping tijd (zonder load) ook nog ongeveer hetzelfde 7-10 ms (is dit eigenlijk langzaam voor glasvezel, op internet lees ik dat glasvezel vaak ook 1 ms heeft?), bufferbloat helaas nog steeds een C of D wanneer getest via http://www.dslreports.com/speedtest

  Vandaag ging redelijk, we waren ook maar met 2 personen thuis ipv 3.  Af en toe een iets mindere connectie, maar  het viel vooral op dat toen mijn vrouw op een gegeven moment (via wifi) een beeldbelbijeenkomst startte, mijn beeldbelvergadering (via kabel) ineens aangaf dat er een slechte connectie was en een 10-15 seconden haperde.  Lijkt me dat dit toch niet moet gebeuren (zoals gezegd, dit soort problemen hadden we niet met de 10/0.6 Mbs aansluiting hiervoor, waarbij de beeldkwaliteit niet altijd best was, maar het geluid in elk geval goed door bleef gaan)?

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt voor je terugkoppeling! Jammer dat het nieuwe modem dit niet opgelost heeft.
Ik zie dat je experiabox momenteel 74Mbit/s binnen haalt en je een abonnement hebt voor 50Mbit/s, de snelheden die je noemt zijn eigenlijk zo gek nog niet.
Ik heb nog een aantal vragen:

 

  • Kun je ook via andere sites eens een speedtest uitvoeren om te kijken of dit andere resultaten geeft? (ik begrijp van @TFHFony in dit topic dat dit ook bij DSLreports.com kan liggen.)  
  • Kun je ons toelichten hoe je apparatuur op je netwerk aangesloten is?
  • Kun je deze apparaten eens een dag(deel) ontkoppeld laten om te kijken of daar ergens een oorzaak in te achterhalen valt?
  • Kun je ook onze wifimanager nog eens doorlopen met je nieuwe modem?

 

Nee, zoals aangegeven is de down- en upload snelheid erg goed.  In tegenstelling tot voor de glasvezel, kan ik nu ook zonder problemen in de cloud werken.  Het probleem zit of zat hem vooral in beeldbellen en thuis college volgen.  Wat betreft de vragen:

  •  Andere sites geven vergelijkbare download, upload en ping tijd (zonder load).  Als ik een speedtest doe en tegelijk ook naar google.nl ping, dan gaat de ping tijd wel behoorlijk omhoog.  De DSLreport site is denk ik weer normaal, want het gebruikt ook een server in Amsterdam (zie plaatje hieronder), maar uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de testen, maar om een goede gebruikservaring :)
  • V10A redelijk standaard ingesteld met kanaal 1 voor de 2.4GHz wifi. Eregens anders in huis via UTP een TPLink router aangesloten die gebruikt wordt als accesspoint met de wifi op kanaal 12.  Voor en na de router dezelfde goede resultaten met speedtesten (behalve de bufferbloat).  Aangesloten zijn verder een netwerkprinter met vast IP adres buiten de DHCP range.  En dan enkele laptops en mobieltjes.
  •  Ja, we gaan wat experimenteren.  Als je nog tips hebt na bovenstaande configuratie te hebben gelezen, dan horen we dat graag.
  • Ik heb niet het idee dat de wifimanager veel doet, behalve een wifikanaal veranderen

 

Reputatie 7
Badge +20

Duidelijk!

Als je de TP link ontkoppeld hebt, blijft het probleem dan ook?
Heb je hier ook iets van een typenummer of modelnummer van?

De wifimanager probeert inderdaad met het wisselen van kanalen wifi in je hele huis te krijgen. Als dat hem daarmee niet lukt biedt hij ook een aantal andere oplossingen aan.
Hierbij houdt hij geen rekening mee met je eigen router, zou je die eens van het stroom kunnen laten terwijl je de wifimanager doorloopt?

TP Link WR841N.  Af en toe blijft het internet minder goed dan verwacht.  Hebben laatste tijd minder hoeven beeldbellen, maar Netflix / youtube geeft volgens dochter soms ook even minder scherp beeld.  Dit is allemaal nog met de TP Link aan. NB Altijd als je de snelheid test is dit wel goed 70 Mb/s.

  Net wel met de TP Link uit, de wifimanager opnieuw doorlopen.  Dit resulteerde in een iets lagere (maar nog steeds goede) snelheid van 53 Mb/s.  De wifimanager zei weer dat het kanaal veranderd moest worden (NB Ik snap niet echt waarom, want we hebben geen andere wifi in de buurt).  Ik wilde even kijken welk kanaal het geworden was aangezien ik het kanaal van de TP link en de V10A bewust ver uit elkaar gekozen had.  Ik kan nu echter niet meer inloggen in het modem, iets met dat de site https://mijnmodem.kpn/ niet meer secure is (Error Code: DLG_FLAGS_SEC_CERT_DATE_INVALID)? 

Reputatie 7
Badge +20

Ik geloof dat er iets niet helemaal goed gaat met de certificaten van deze experiabox. Mijn technische collega's zijn daar van op de hoogte en bezig met een oplossing.
Het wisselen van kanalen wil overigens soms ook helpen als er iets anders stoort op de frequenties, dit hoeven niet perse andere wifinetwerken te zijn. Hier staan ook nog wat tips om problemen met WiFi op te lossen!
De snelheden die je noemt zijn eigenlijk best prima, heb je de Netflix/Youtube/beeldbel problemen ook met je TP link uitgeschakeld?

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @G99, is het nog gelukt je verschillende programma's en diensten te testen met de TP link uitgeschakeld?

TP Link WR841N

Dat ze deze rotzooi nog verkopen 

Ik zit nu in een huurhuis in Spanje 

Er staan van deze dingen 

Werkt voor geen meter 

Ook nog 10/100mbit poorten 

Ik heb gelukkig altijd een netgear ex7000 in mijn koffer 

Hele huis wifi dekking 

Ik zal als ik u was die TP Link WR841N weg doen

 

Reputatie 7
Badge +20

@G99, we hebben niets meer van je gehoord. Heb je de oorzaak (en hopelijk oplossing) nog kunnen vinden?

Beste Thomas,

Hartelijk dank voor het vragen.  We hebben het nog niet goed kunnen uittesten, omdat er nu minder gebruik wordt gemaakt van internet hier vanwege vakantietijd.

@peter-keetfm Wij hebben geen problemen met de snelheid van de TP-link.  Down en uploadsnelheid (wat ook niet het probleem was) zijn net zo snel na de TP-LINK als rechtstreeks aan de KPN router.  Ik heb nog even gekeken naar de Netgear Ex7000, maar dat is geen accesspoint, maar een wifi-extender.

Groet,

Gerard

Beste Thomas,

Hartelijk dank voor het vragen.  We hebben het nog niet goed kunnen uittesten, omdat er nu minder gebruik wordt gemaakt van internet hier vanwege vakantietijd.

@peter-keetfm Wij hebben geen problemen met de snelheid van de TP-link.  Down en uploadsnelheid (wat ook niet het probleem was) zijn net zo snel na de TP-LINK als rechtstreeks aan de KPN router.  Ik heb nog even gekeken naar de Netgear Ex7000, maar dat is geen accesspoint, maar een wifi-extender.

Groet,

Gerard


je kunt inderdaad met de ex7000 het wifi op pakken en door sturen (nooit gedaan)

je moet op mijn advies de ex7000 altijd bedraad aansluiten op je experiabox

nogmaals ga NOOIT wifi op pakken en door sturen

gevolg storing en veel snelheid verlies

je kunt ook voor een experia wifi gaan (in sommige gevallen gratis van kpn)

en hiervoor geld ook bedraad aansluiten

@G99: Hier ooit nog een verlossend antwoord op gekregen wat er mis was? Ik ben erg benieuwd, want ik zit met exacte dezelfde symptomen.

  • Deze worden tot nu toe als zeer vreemd en onherkenbaar ervaren en lastig om een oplossing voor te vinden. Vooral beeldbellen lijkt een probleem, soms netflix lagere kwaliteit. Bufferbloat zeer lage score. Met upload speedtest vliegt overigens ook de verbinding er meermaals uit. Terwijl download stabiel is en in lijn der verwachting qua snelheid. 
  • Ik zit ook op KPN glasvezel - maar T-mobile als provider (en dus ook router/modem en media converter van daar uit verkregen) - nog geen vervanging gehad van materiaal + apparatuur, maar wel al zelf andere UCP kabels die ik nog had liggen geprobeerd, maakt geen verschil.
  • Wifi manager oplossingen, herstarten etc. leidt hoogstens tijdelijk tot verbetering. Zodra er een video call wordt gemaakt, beginnen we weer van voor af aan. 

 

Ik begin nu zelf het vermoeden te krijgen dat de UCP ingang van de media converter niet in orde is. met zeer lichte aanraking valt verbinding meteen weg als ik lampjes op media converter mag geloven. 

 

Ik hoor graag of je er nog achter bent gekomen wat er aan de hand was! Zou mij denk ik heel erg kunnen helpen. Alvast bedankt! 

Reputatie 7
Badge +11

@G99: Hier ooit nog een verlossend antwoord op gekregen wat er mis was? Ik ben erg benieuwd, want ik zit met exacte dezelfde symptomen.

Heb eerlijk gezegd het vermoeden dat het probleem in die TP Link lag. Goedkope netwerkapparatuur werkt gewoon echt veel slechter dan het wat spul waar iets meer voor betaald moet worden.

 

Deze worden tot nu toe als zeer vreemd en onherkenbaar ervaren en lastig om een oplossing voor te vinden. Vooral beeldbellen lijkt een probleem, soms netflix lagere kwaliteit. Bufferbloat zeer lage score. Met upload speedtest vliegt overigens ook de verbinding er meermaals uit. Terwijl download stabiel is en in lijn der verwachting qua snelheid. 

Dat heeft te maken dat video-verkeer over het algemeen UDP is. Dataverkeer via internet verloopt in principe via twee protocollen: UDP en TCP. Bij TCP is het echt een gesprek tussen zender en ontvanger en bij ieder data-pakketje wordt teruggestuurd dat ie goed is ontvangen. Indien een pakketje niet goed wordt ontvangen wordt deze normaals verstuurd. Bij UDP heb je dergelijke foutcorrecties niet, het is letterlijk eenrichtingsverkeer en ‘gooi het maar over de schutting’. Dat heeft voor video wel zijn voordelen ten opzichte van TCP maar daardoor ga je dergelijke dingen eerder merken bij zaken als videobellen of streamen.

 

Ik zit ook op KPN glasvezel - maar T-mobile als provider (en dus ook router/modem en media converter van daar uit verkregen) - nog geen vervanging gehad van materiaal + apparatuur, maar wel al zelf andere UCP kabels die ik nog had liggen geprobeerd, maakt geen verschil.

Het ligt iets genuanceerder. De glasvezelkabel in de grond is van KPN Netwerk, grote kans dat de apparatuur in de centrale ook van T-Mobile is aangezien zij afgelopen jaar flink hebben uitgebreid (in ieder geval wel hier in de regio). Wat bedoel je met ‘UCP kabels’? Glasvezelkabels? Als dat zo is dan zal het een SC/PC zijn. 

 

Wifi manager oplossingen, herstarten etc. leidt hoogstens tijdelijk tot verbetering. Zodra er een video call wordt gemaakt, beginnen we weer van voor af aan. 

Dan krijg ik toch echt het vermoeden dat er ergens inderdaad iets niet goed zit.

 

Ik begin nu zelf het vermoeden te krijgen dat de UCP ingang van de media converter niet in orde is. met zeer lichte aanraking valt verbinding meteen weg als ik lampjes op media converter mag geloven. 

Wederom de vraag wat er bedoeld wordt met UCP. Als er iets met de media converter aan de hand is dan is dat zaak voor de provider (T-Mobile in dit geval) om op te lossen. Een defecte mediaconverter zal echter niet voor bufferbloat-issues zorgen. Ik ken de mediaconverters van T-Mobile en dat zijn domme kastjes die niks anders doen dan de laser op de glasvezel omzetten naar een ethernet-signaal.

Beste Lorena,

Wij zitten ondertussen niet meer bij KPN, maar toevallig ook bij T-mobile.  Net even de bufferbloat test gedaan en dat is nu goed (nog steeds zelfde TP-link, maar wel andere modem, nu die van T-mobile).  Dat werkt nu dus zonder problemen.  Alleen helemaal in het begin deed netflix het niet goed op onze smart-tv, maar op aanraden van T-mobile toen de smart-tv de DNS server van google laten gebruiken (iets met invullen van 8.8.8.8 en 8.8.4.4 wat ik me herinner) en sindsdien doet ook netflix het daar gewoon goed op.

Succes, ik weet dat het erg frustrerend kan zijn als het niet goed werkt.

Gerard