Beantwoord

Heb ik GPON of XGS-PON? En hoe kan ik dit veranderen?

  • 24 May 2022
  • 41 reacties
  • 7174 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Ik neem nu bijna een jaar glasvezel af bij KPN. Gestart met een 500 Mbps verbinding, maar vanwege het geringe prijsverschil snel een upgrade naar 1 Gbps. Wat mij toen ook al opviel, praktisch een geringe snelheidsverhoging. Ik haalde met de 500 Mbps-verbinding een snelheid van rond de 300 Mbps zowel down- als upload. Na de upgrade naar 1 Gbps-verbinding geen noemenswaardige snelheidsverhoging. Het bleef rond de 300 Mbps. Ik moet zeggen wel via wifi (wel bovenop het modem). Nu probeer ik mij een beetje te verdiepen in de glasvezelverbindingen, het is een woud aan technieken. Heb ik bijv. GPON of XGS-PON. Als ik GPON heb moet dat dan niet verandert worden in XGS-PON? Kan iemand mij naar meer over vertellen?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 26 May 2022, 12:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Reputatie 7
Badge +24

WiFi 5 is gewoon niet veel sneller dan ongeveer 300 mbit. Wilt u de volle snelheid van 1000 mbit halen, dan zult u uw pc of laptop bekabeld aan moeten sluiten. Via WiFi 5 zult u nooit 1000 mbit halen.

Hallo @TonM1965 als er geen monteur aan huis is geweest om de boel aan te passen i.v.m. de snelheidsverhoging, heb je geen (X)G(S)PON, maar nog de oudere techniek, plaats eens een foto van de glaskast?

De wifi is sneller te krijgen bij gebruik van Wifi6, ik haal gemiddeld tussen de 800 à 900 Mbit/s.

Je moet dan wel een geschikte router hebben, zoals de KPN Box12 en apparatuur die Wifi6 ondersteunen.

Succes.

 

 

Reputatie 4
Badge +3

@JanD er is niemand geweest van KPN. Ik hen een box 12.

 

 

Op G-Pon kun je ook wel redelijk bij de 1000 komen als je alles voor elkaar hebt, alleen heeft KPN besloten om dat via XGS-Pon te doen door de grotere bandbreedte.

Maar je haalt een mooie snelheid via de WiFi @JanD , maar een vraagje, heb je er ook wat aan, verstuur en haal jij hele grote bestanden via de wifi binnen, die 1000 is echt in mijn ogen een snelheid van,

“Niet omdat het moet maar omdat het kan” snelheid, echt zwaar overdreven voor 99,9% van de thuis verbindingen.

Alles wat ik thuis doe gaat prima op de 50/50, scheelt mij 180 euro per jaar in opzichte van de 1000/1000

Reputatie 7
Badge +24

@JanD er is niemand geweest van KPN. Ik hen een box 12.

 

 

Hoe lang ligt het netwerk er al? Ik vermoed dat u überhaupt niet eens PON heeft. U heeft denk ik een AON aansluiting. 

Reputatie 4
Badge +3

@Nick83 Het netwerk ligt al jaren. Begonnen bij Lijbrandt. Toen Telfort. Tijdje naar Ziggo. Sinds een jaar terug KPN. Glasvezelmoden is vorig jaar wel vernieuwd door dit zwarte model.

Effe foto gemist, maar inderdaad dat is gewoon AON, een prima NT (Mediaconverter) om de 1 Gb te halen met een kabel verbinding.

Reputatie 7
Badge +10

Ik neem nu bijna een jaar glasvezel af bij KPN. Gestart met een 500 Mbps verbinding, maar vanwege het geringe prijsverschil snel een upgrade naar 1 Gbps. Wat mij toen ook al opviel, praktisch een geringe snelheidsverhoging. Ik haalde met de 500 Mbps-verbinding een snelheid van rond de 300 Mbps zowel down- als upload. Na de upgrade naar 1 Gbps-verbinding geen noemenswaardige snelheidsverhoging. Het bleef rond de 300 Mbps. Ik moet zeggen wel via wifi (wel bovenop het modem). Nu probeer ik mij een beetje te verdiepen in de glasvezelverbindingen, het is een woud aan technieken. Heb ik bijv. GPON of XGS-PON. Als ik GPON heb moet dat dan niet verandert worden in XGS-PON? Kan iemand mij naar meer over vertellen?

Jij hebt helemaal geen PON. Geen GPON en geen XGS-PON. Jij hebt wat ze bij KPN GoF noemen (en hier op het topic ook vaak AON wordt genoemd)

Stap 1 is een moderne up to date laptop of computer aansluiten met een UTP kabel op 1 van de gele poorten van de BOX 12 en dan de speedtest doen. Doe dat bij voorkeur bij meerdere speedtest- aanbieders. Niet allemaal halen ze wat ze beloven…

Als er dan nog niks veranderd is moet er verder worden gekeken

 

NB: Zowel GoF als GPON als XGS-PON kunnen allemaal 1 Gbit halen. Pas als KPN daarboven gaat met het aanbieden van een abonnement is er XGS-PON nodig. Dat abonnement is er nu nog niet maar daarom wordt het nu al wel overal aangelegd.

Reputatie 7
Badge +12

Dit zal ftth/GoF zijn waarschijnlijk en geen PON. @NHendriks ik ben niet echt bekend met deze NT maar 't ziet er in mijn ogen niet uit als pon.

 

Edit: @Ward_ heeft het juiste antwoord al gegeven.

Reputatie 7
Badge +10

Dit zal ftth zijn waarschijnlijk en geen PON. @NHendriks ik ben niet echt bekend met deze NT maar 't ziet er in mijn ogen niet uit als pon.

Dit is gewoon de NT voor een GN02 FTU. Die FTU is tot circa 2011/2012 gebruikt en hangt nog in honderdduizenden woningen. Deze NT is alleen zwart inmiddels, waarschijnlijk door het gebruik van gerecycled plastic.

Tip: ook al ken je de NT zelf niet meteen, elke ONT voor PON heeft een lampje met het woord alarm. Elke GoF NT heeft een lampje met het woord Ethernet.

 

Reputatie 7
Badge +11

Dit zal ftth zijn waarschijnlijk en geen PON. @NHendriks ik ben niet echt bekend met deze NT maar 't ziet er in mijn ogen niet uit als pon.

Zoals inderdaad al regelmatig genoemd betreft dit een GoF-aansluiting. Dit type FTU is een tweede generatie van de Genexis die tot ik meen 2010 geplaatst werd door Reggefiber en andere lokale netwerkbeheerders. In de praktijk komen we zowel deze, de GN-02, als de vorige variant, de GN-01, tegen maar allen worden omgebouwd naar een GN-02. Hiervoor heeft de KPN monteur ook een ombouwsetje op de bus die te bestellen is via de grijpmaterialen. Hier in het gebied komen we het veel tegen in bijvoorbeeld Wijchen, Veghel, Uden en een gedeelte van Nijmegen (Hazenkamp).

Patchen voor dergelijke aansluitingen doen we in een PoP 1.7.

@Ward_ Inderdaad noemt KPN dit GoF, Gigabit Over Fiber, een prima term want de voorloper was EoF, Ethernet Over Fiber (100Mb, Was toen effe een snelheid zeg toen het geïntroduceerd werd, geloof dat ADSL2 toen wel rond de 20Mb kon halen)

Beide zijn een AON verbinding, Active Optical Network, maar ja termen zeggen niet zoveel en zijn ook niet zo belangrijk, het moet voor de meesten gewoon werken.

Reputatie 4
Badge +3

@NHendriks is het zinvol om deze GoF-aansluiting te veranderen naar GPON of XGS-PON. Een GoF-aansluiting haalt maximaal 500 Mbps? Of zit ik ernaast?

@TonM1965 , Nee hoor de Gof haalt tot 1 Gb, KPN heeft een tijd tot 500 er op gehad en is nu over op de 1 Gb, misschien zijn er nog een paar Pop’s die de 500 max hebben, weet niet of alles is omgebouwd, tot een jaar geleden kwam EoF nog wel voor.

En omzetten naar XGS-Pon zal niet zomaar gaan, moet er wat in de centrale aangepast worden, en voor jou geruststelling, GoF is stabieler dan PON, je hebt een soort privé verbinding en bij PON mag je de snelheid delen met meerderen aansluitingen, als je met ze allen volop bezig bent kan je snelheid dus inzakken.

Reputatie 7
Badge +10

@NHendriks is het zinvol om deze GoF-aansluiting te veranderen naar GPON of XGS-PON. Een GoF-aansluiting haalt maximaal 500 Mbps? Of zit ik ernaast?

Als ik die ook mag beantwoorden: Dat kan niet.

De technologie waar je op aangesloten bent, wordt bepaald door de apparatuur in de PoP/wijkcentrale. Op dit moment is dat 1 technologie per PoP. In jouw geval dus GoF. Er is geen PON beschikbaar in jouw PoP/wijkcentrale.

En ik had ergens in mijn vorige reactie al aangegeven dat ook GoF gewoon maximaal 1 Gbit kan halen.

*Er zijn een paar gebieden in Nederland waar KPN zelf het abonnement beperkt tot 500 Mbit maar dat merk je al meteen bij het bestellen. Jij hebt 1 Gbit kunnen bestellen dus is het beschikbaar*

Ga eerst even aan de slag met mijn advies in de vorige post:

Stap 1 is een moderne up-to-date laptop of computer aansluiten met een UTP kabel op 1 van de gele poorten van de BOX 12 en dan de speedtest doen. Doe dat bij voorkeur bij meerdere speedtest- aanbieders. Niet allemaal halen ze wat ze beloven…

Als er dan nog niks veranderd is moet er verder worden gekeken

Reputatie 7
Badge +24

@NHendriks is het zinvol om deze GoF-aansluiting te veranderen naar GPON of XGS-PON. 

Dat kan niet eens. Daarvoor zou het netwerk/de wijkcentrale omgebouwd moeten worden. Dat gaat KPN voorlopig nog niet doen denk ik.

Reputatie 4
Badge +3

Dank allemaal voor de uitleg!

@Ward_ ik ga de stappen uitvoeren en meld me daarna weer in de topic

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks is het zinvol om deze GoF-aansluiting te veranderen naar GPON of XGS-PON. Een GoF-aansluiting haalt maximaal 500 Mbps? Of zit ik ernaast?

Die aansluiting kan je niet laten veranderen. Met de huidige aansluiting moet je prima gigabit snelheden kunnen halen, maar op wifi gaat dat nooit gebeuren. Ik zit op eenzelfde soort aansluiting en de snelheden die ik hier haal zijn geheel volgens verwachting, uiteraard bekabeld.

 

@JanD er is niemand geweest van KPN. Ik hen een box 12.

 

 

Hallo @TonM1965 , dat is geen GPON of XGSPON, maar een vorige versie van een glaskast, toen iedere klant nog rechtstreeks op de centrale werd aangesloten, bij GPON en XGSPON werkt dat technisch anders en zijn de klanten niet meer rechtstreeks op de centrale aangesloten.

 

Reputatie 4
Badge +3

@NHendriks ook bedraad kom ik niet boven de 300Mbps

Reputatie 4
Badge +3

Ik neem nu bijna een jaar glasvezel af bij KPN. Gestart met een 500 Mbps verbinding, maar vanwege het geringe prijsverschil snel een upgrade naar 1 Gbps. Wat mij toen ook al opviel, praktisch een geringe snelheidsverhoging. Ik haalde met de 500 Mbps-verbinding een snelheid van rond de 300 Mbps zowel down- als upload. Na de upgrade naar 1 Gbps-verbinding geen noemenswaardige snelheidsverhoging. Het bleef rond de 300 Mbps. Ik moet zeggen wel via wifi (wel bovenop het modem). Nu probeer ik mij een beetje te verdiepen in de glasvezelverbindingen, het is een woud aan technieken. Heb ik bijv. GPON of XGS-PON. Als ik GPON heb moet dat dan niet verandert worden in XGS-PON? Kan iemand mij naar meer over vertellen?

Jij hebt helemaal geen PON. Geen GPON en geen XGS-PON. Jij hebt wat ze bij KPN GoF noemen (en hier op het topic ook vaak AON wordt genoemd)

Stap 1 is een moderne up to date laptop of computer aansluiten met een UTP kabel op 1 van de gele poorten van de BOX 12 en dan de speedtest doen. Doe dat bij voorkeur bij meerdere speedtest- aanbieders. Niet allemaal halen ze wat ze beloven…

Als er dan nog niks veranderd is moet er verder worden gekeken

 

NB: Zowel GoF als GPON als XGS-PON kunnen allemaal 1 Gbit halen. Pas als KPN daarboven gaat met het aanbieden van een abonnement is er XGS-PON nodig. Dat abonnement is er nu nog niet maar daarom wordt het nu al wel overal aangelegd.

@Ward_ bedraad direct aangesloten op een gele poort van de box 12, andere gele poorten heb ik eruit gehaald. Ook bedraad kom ik niet hoger dan 300 Mbps zowel down- als upload. Wordt er ergens iets “afgeknepen". Of ben ik nu wel erg paranoia😉

Reputatie 7
Badge +24

@TonM1965 heeft u ook al eens een andere pc of laptop geprobeerd? 

Reputatie 4
Badge +3

@Nick83 op een laptop en een vaste computer getest

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 op een laptop en een vaste computer getest

En ook al eens een andere kabel geprobeerd? Misschien kan een KPN medewerker de lijn doormeten.

Reputatie 4
Badge +3

Ook geprobeerd! Doormeten niet zo'n slecht idee