Beantwoord

Heb ik GPON of XGS-PON? En hoe kan ik dit veranderen?

  • 24 May 2022
  • 41 reacties
  • 7174 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +3

Ik neem nu bijna een jaar glasvezel af bij KPN. Gestart met een 500 Mbps verbinding, maar vanwege het geringe prijsverschil snel een upgrade naar 1 Gbps. Wat mij toen ook al opviel, praktisch een geringe snelheidsverhoging. Ik haalde met de 500 Mbps-verbinding een snelheid van rond de 300 Mbps zowel down- als upload. Na de upgrade naar 1 Gbps-verbinding geen noemenswaardige snelheidsverhoging. Het bleef rond de 300 Mbps. Ik moet zeggen wel via wifi (wel bovenop het modem). Nu probeer ik mij een beetje te verdiepen in de glasvezelverbindingen, het is een woud aan technieken. Heb ik bijv. GPON of XGS-PON. Als ik GPON heb moet dat dan niet verandert worden in XGS-PON? Kan iemand mij naar meer over vertellen?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 26 May 2022, 12:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

@TonM1965 

Heb je al met de speedtest.net app op een Windows pc/laptop geprobeerd 

En als server kpn Amsterdam

Server XS4ALL kan ook 

Ik heb zelf ook gof aansluiting 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik neem nu bijna een jaar glasvezel af bij KPN. Gestart met een 500 Mbps verbinding, maar vanwege het geringe prijsverschil snel een upgrade naar 1 Gbps. Wat mij toen ook al opviel, praktisch een geringe snelheidsverhoging. Ik haalde met de 500 Mbps-verbinding een snelheid van rond de 300 Mbps zowel down- als upload. Na de upgrade naar 1 Gbps-verbinding geen noemenswaardige snelheidsverhoging. Het bleef rond de 300 Mbps. Ik moet zeggen wel via wifi (wel bovenop het modem). Nu probeer ik mij een beetje te verdiepen in de glasvezelverbindingen, het is een woud aan technieken. Heb ik bijv. GPON of XGS-PON. Als ik GPON heb moet dat dan niet verandert worden in XGS-PON? Kan iemand mij naar meer over vertellen?

Jij hebt helemaal geen PON. Geen GPON en geen XGS-PON. Jij hebt wat ze bij KPN GoF noemen (en hier op het topic ook vaak AON wordt genoemd)

Stap 1 is een moderne up to date laptop of computer aansluiten met een UTP kabel op 1 van de gele poorten van de BOX 12 en dan de speedtest doen. Doe dat bij voorkeur bij meerdere speedtest- aanbieders. Niet allemaal halen ze wat ze beloven…

Als er dan nog niks veranderd is moet er verder worden gekeken

 

NB: Zowel GoF als GPON als XGS-PON kunnen allemaal 1 Gbit halen. Pas als KPN daarboven gaat met het aanbieden van een abonnement is er XGS-PON nodig. Dat abonnement is er nu nog niet maar daarom wordt het nu al wel overal aangelegd.

@Ward_ bedraad direct aangesloten op een gele poort van de box 12, andere gele poorten heb ik eruit gehaald. Ook bedraad kom ik niet hoger dan 300 Mbps zowel down- als upload. Wordt er ergens iets “afgeknepen". Of ben ik nu wel erg paranoia😉

Actief afknijpen gebeurt niet. Als je een abonnement hebt van 1 Gbit behoor je minstens rond de 950 Mbit te halen. Hier kunnen zoveel oorzaken van zijn. Doormeten werd al genoemd maar ik weet niet zeker of KPN daar bij een glaslijn veel mee kan. Ik zou contact opnemen met de klantenservice en aangeven dat je netjes alles hebt geprobeerd wat nodig is om te bepalen dat je niet krijgt wat je moet krijgen. En dat er dus een monteur nodig is om dit op te lossen.

Kleine waarschuwing: als ter plaatse blijkt dat het toch aan je eigen netwerk of computer ligt, betaal je wel de monteurs kosten. 

Misschien nog collega's met tips? @NHendriks misschien?

Reputatie 7
Badge +11

Actief afknijpen gebeurt niet. Als je een abonnement hebt van 1 Gbit behoor je minstens rond de 950 Mbit te halen. Hier kunnen zoveel oorzaken van zijn. Doormeten werd al genoemd maar ik weet niet zeker of KPN daar bij een glaslijn veel mee kan. Ik zou contact opnemen met de klantenservice en aangeven dat je netjes alles hebt geprobeerd wat nodig is om te bepalen dat je niet krijgt wat je moet krijgen. En dat er dus een monteur nodig is om dit op te lossen.

Kleine waarschuwing: als ter plaatse blijkt dat het toch aan je eigen netwerk of computer ligt, betaal je wel de monteurs kosten. 

Misschien nog collega's met tips? @NHendriks misschien?

Ik ben vooral benieuwd naar met wat voor apparatuur er precies gemeten wordt (inclusief specificaties etc) aangezien veel apparaten ergens wel een bottleneck hebben waardoor er geen gigabit-snelheden verwerkt kunnen worden ondanks dat er wel een gigabit netwerkkaart aanwezig is. Een van mijn PC's komt bijvoorbeeld niet boven de 600Mbps download ondanks een gigabit netwerkkaart, hierin is de overige hardware de bottleneck. Ik weet uit ervaring dat een Raspberry Pi 4 met een Samsung EVO SD-kaart perfect in staat is om de gigabit te meten (de eerdere resultaten die ik postte zijn daarmee uitgevoerd), misschien is er iemand in de omgeving met een dergelijk apparaat.

KPN CM heeft geen 300Mbps-profiel, op glas hebben we enkel 1, 70, 120, 200, 500 en 1000. De precieze profielen staan iets anders maar het komt in de buurt van de getallen die ik zojuist noemde.

Het klopt dat wij op glas minder kunnen inzien, het is ook niet mogelijk op glas om te zien welke snelheid het modem binnenkomt, met xDSL kan dit omdat het modem en de DSLAM samen bepalen welke snelheid er mogelijk is met de middelen die ze hebben, dit gebeurd tijdens het ‘in sync komen’. Op glas bestaat dat niet, tenminste niet bij KPN.

Het is echt van belang om zeker te zijn dat het niet in het klantdomein zit om eventuele voorrijkosten te voorkomen, het eerste wat de monteur zal doen is zijn meetapparatuur aansluiten en als deze wel de abonnementssnelheid haalt dan betekent dit dat er voorrijkosten gerekend worden. Uiteraard zal de monteur altijd mee kijken naar wat het probleem veroorzaakt maar op klantapparatuur dat niet door KPN geleverd is kan de monteur weigeren hier onderzoek naar te doen en als dit wel gebeurd dan is dit volgens het ‘best effort’-principe. Weigeren kan omdat het buiten ons domein valt, best effort omdat de monteur mogelijk niet thuis is in de gebruikte apparatuur en hier ook geen garantie kan geven op de werking.

Reputatie 4
Badge +3

@NHendriks @Ward_ Dank voor de duidelijke uitleg. Ik ga z.s.m. even de laptop lenen van m'n zoon (pas aangeschaft), om er zeker van te zijn dat het niet ligt aan mijn laptop (Medion MD 63630).

Reputatie 7
Badge +11

Dat kan zeker geen kwaad! Ik kan niet veel vinden qua technische specs zoals welke SSD en RAM er nou daadwerkelijk gebruikt worden, zo ook welke netwerkkaart er nou precies aanwezig is. Dat maakt het lastig om te zien of er daar ergens een bottleneck in zou zitten.

Reputatie 7
Badge +24

Medion MD 63630

Heeft dat ding wel een netwerkkaart? Of gebruikt u een USB naar ethernet verloopje? Als dat verloopje geen USB 3 ondersteund, of u heeft hem in een USB 2 poort zitten, dan is het verklaarbaar dat u niet hoger dan 300 mbit komt.

Reputatie 4
Badge +3

@Nick83 Bedankt weer voor het meedenken. Ik heb inderdaad zo'n verloopstekker (USB-c naar ethernet). Zowel de verloopstekker als de USB-c-poort ondersteunen USB 3. De “gewone” USB-poort ondersteunt USB 2, dat is bekend. Voor de zekerheid ga ik dus op een andere laptop testen.

Reputatie 7
Badge +11

@Nick83 Bedankt weer voor het meedenken. Ik heb inderdaad zo'n verloopstekker (USB-c naar ethernet). Zowel de verloopstekker als de USB-c-poort ondersteunen USB 3. De “gewone” USB-poort ondersteunt USB 2, dat is bekend. Voor de zekerheid ga ik dus op een andere laptop testen.

Ah, dat kan ook al het een en ander verklaren. Maakt niet uit welke specs, ik ben nog geen dongle tegengekomen dat die volle gigabit haalt.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 Bedankt weer voor het meedenken. Ik heb inderdaad zo'n verloopstekker (USB-c naar ethernet). Zowel de verloopstekker als de USB-c-poort ondersteunen USB 3. De “gewone” USB-poort ondersteunt USB 2, dat is bekend. Voor de zekerheid ga ik dus op een andere laptop testen.

Heeft die andere laptop wel een utp poort? Zodat u dus die verloopstekker niet nodig heeft?

Reputatie 4
Badge +3

@Nick83 die heeft een utp-poort. Morgenavond ga ik opnieuw meten!

 ik ben nog geen dongle tegengekomen dat die volle gigabit haalt.

Hallo @NHendriks , zelf gebruik ik ook zo’n verloop van het merk Nedis, er zijn 2 soorten, de 100Mb-versie en de 1Gb-versie en die laatste gebruik ik op mijn Chromebook.

Als KPN straks de snelheid een keer gaat opwaarderen naar bijvoorbeeld 2,5 of 5.0 Gigabit pas ik mijn abo aan en koop ik daar weer een passende verloop bij, die er nu al zijn, tot 5 en tot 10Gigabit.

 

 

Hoi @TonM1965 . Ik heb met belangstelling meegelezen. 

Ik vermoed dat die snelheid ergens op jouw eigen apparatuur 'gecapped’ wordt en daarom ben ik wel benieuwd naar de uitkomst met die andere laptop.

De voorkeurs snelheid app zit in windows zelf (ookla) en die  is doorgaans het meest betrouwbaar.

Mocht toch blijken dat die snelheid rond 300 blijft hangen, laat het weten.  Dan duik ik hier de systemen in. 

Reputatie 4
Badge +3

Opnieuw getest met een andere laptop. De gehaalde snelheid is zowel down- als upload 950 Mbps. Paniek voor niets van mijn kant😜. Dank aan een ieder die heeft meegedacht.

Reputatie 7
Badge +24

 ik ben nog geen dongle tegengekomen dat die volle gigabit haalt.

Hallo @NHendriks , zelf gebruik ik ook zo’n verloop van het merk Nedis, er zijn 2 soorten, de 100Mb-versie en de 1Gb-versie en die laatste gebruik ik op mijn Chromebook.

Als KPN straks de snelheid een keer gaat opwaarderen naar bijvoorbeeld 2,5 of 5.0 Gigabit pas ik mijn abo aan en koop ik daar weer een passende verloop bij, die er nu al zijn, tot 5 en tot 10Gigabit.

Wat moet je met 5 Gigabit? KPN sponseren?  😄

 ik ben nog geen dongle tegengekomen dat die volle gigabit haalt.

Hallo @NHendriks , zelf gebruik ik ook zo’n verloop van het merk Nedis, er zijn 2 soorten, de 100Mb-versie en de 1Gb-versie en die laatste gebruik ik op mijn Chromebook.

Als KPN straks de snelheid een keer gaat opwaarderen naar bijvoorbeeld 2,5 of 5.0 Gigabit pas ik mijn abo aan en koop ik daar weer een passende verloop bij, die er nu al zijn, tot 5 en tot 10Gigabit.

Wat moet je met 5 Gigabit? KPN sponseren?  😄

Hallo @Nick83 ik moet mijn geld toch ergens aan uitgeven, anders gaat het toch maar naar de fiscus of straks naar de erfgenamen😂