Beantwoord

Help! TP-Link C20i achter Experiabox v9

• 21 juli 2015
  • 16 reacties
  • 722 keer bekeken

Hola,

Ik ben sinds een aantal weken aangesloten op het KPN netwerk via glasvezel. We hebben de laatste Experiabox (V9) ontvangen en aangesloten. TV aangesloten op poort 2 en ik heb op poort 1 een eigen router aangesloten. Ik heb ervoor gekozen om een eigen router (TP-Link C20i) te gebruiken als wi-fi accesspoint omdat deze een snellere 2,4 + 5GHz verbinding kan creëren. Meerdere malen getest door een aantal speedtests te doen en de snelheid van mijn abonnement wordt ruimschoots gehaald, prima dus!

Ik ondervind echter problemen met de stabiliteit van de internetsnelheid. Elke ongeveer 30 seconden valt de snelheid weg naar 0 KB/s wat vervolgens ook zo'n 30 seconden duurt. Dit kan ik zien aan mijn BitTorrent Sync tool die ik gebruik om bestanden tussen mijn NAS en mijn computer (MacBook) te synchroniseren. Maar ik merk dit ook op andere apparaten die draadloos zijn aangesloten op het netwerk (mobiele telefoons en laptops).

Ik heb deze handleiding http://forum.kpn.com/t5/Internet/Gebruik-een-eigen-router-achter-de-Experia-Box/td-p/164983 keurig gevolgd en alles is ingesteld zoals uitgelegd.

Nu zit ik te denken dat het aan de draadloze instellingen van de TP-Link ligt maar zelfs dat heb al meerdere malen veranderd. Ik ben even ten einde raad dus ik hoop dat iemand me kan helpen!

Teun

icon

Beste antwoord door teun296 22 juli 2015, 19:53

Volgens mij heb ik het probleem nu getackeld. Ik heb de kabel die vanaf de Experiabox naar de TP-Link gaat in 1 van de gewone poorten gestopt ipv de WAN poort. Vervolgens DHCP uitgezet op de TP-Link en hij blijft voorlopig gewoon stabiel. Ik hou het natuurlijk even in de gaten, maar vooralsnog geen speed drops meer gehad.

Betekend het dat ie nu in bridge modus staat, of is dit anders?

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Heb je dit probleem ook als je de apparaten op de Experiabox aansluit?

Robin
Heb het net even getest voor 5 minuten. Via de Experiabox blijft de snelheid mooi stabiel. Hij wil wel eens wat zakken maar nooit tot 0 KB/s.

Het lijkt dus echt te liggen aan de TP-Link...

Badge
Hallo,

Als u de speedtest via wifi doet moet ik u toch ook merken dat de verbinding instabiel is?

Heeft u al geprobeerd om de wifi instellingen aan te passen? Denk aan kanaal enz.

Woont u in een dichtbewoond gebied?

Ik neem aan dat u het wifi-signaal van de experiabox uit zet als u die van de tp-link gebruikt.

Thibauld,

Ik heb bij speedtests ook instabiliteit gezien. Dan viel de download test bijvoorbeeld stil. Kanalen heb ik meerdere malen gewijzigd. Niks hielp.

Ik heb ook een wi-fi scanner waarmee ik alle andere accesspoints in de buurt kan monitoren. Zowel 1, 6 als 11 zijn vrij druk bezet. Maar ik gebruik over het algemeen de 5 GHz verbinding als ik beneden dichtbij de router zit met mijn laptop. 5 GHz is helemaal vrij in mijn omgeving, ik zie alleen mijn eigen router.

Heb nu al zeker een uur verbinding met de Experiabox via wi-fi (kanaal 11). Die blijft mooi stabiel.

Gr. Teun

Reputatie 7
Ik heb het manual van zo'n TP-Link C20i even bekeken en ik lees daar nergens dat je de router in bridge mode (als wifi accesspoint) kunt instellen.

Dit betekent waarschijnlijk dat jij de C20i in router-mode hebt staan, of zie ik iets over het hoofd en is er een nieuwere firmware voor de C20i waarmee bridge-mode wel ondersteund wordt? (Plaats dan even een screenshot van het scherm waarop je voor die bridge-mode (of AP mode, of he ze het bij TP-Link ook noemen.).

Wat is het subnet (eerste drie getallen van het IP adres) van apparaten die op jouw TP-Link aangesloten worden.

Klopt. Geen bridge-modus aanwezig zover ik weet. Laatste firmware is geïnstalleerd. Ik kan wel de DHCP server op de TP-Link uitschakelen maar dat werkt niet. Toch?

Het subnet op de TP-Link is 192.168.1.2 tot 192.168.1.199. Die van de Experiabox is standaard 192.168.2.xxx.

De TP-Link staat op 192.168.2.250 in de Experiabox maar in zijn eigen DHCP omgeving is het eigen adres 192.168.1.1. Daarom ook via beide adressen te benaderen.

Nog even een kleine toevoeging... het laden van webpagina's werkt doorgaans wel gewoon terwijl het downloaden van bestanden erg instabiel is.

Reputatie 7
Ervaar je dit fenomeen ook als je een PC bedraad aansluit op de TP-Link?

Ik heb alleen een nieuwe MacBook Pro waar geen ethernet aansluiting op zit. Verder geen vaste pc in de buurt om te testen. :-)

Hieronder een screenshot van LS. Onderin zie je het verloop van de snelheid. Eerste helft is via Experiabox en andere helft is via de TP-Link. 

https://

Volgens mij heb ik het probleem nu getackeld. Ik heb de kabel die vanaf de Experiabox naar de TP-Link gaat in 1 van de gewone poorten gestopt ipv de WAN poort. Vervolgens DHCP uitgezet op de TP-Link en hij blijft voorlopig gewoon stabiel. Ik hou het natuurlijk even in de gaten, maar vooralsnog geen speed drops meer gehad.

Betekend het dat ie nu in bridge modus staat, of is dit anders?

Reputatie 7
Badge +30
Nee, dit is de "foutieve" manier van routers aansluiten volgens  :p

Maar als het werkt, en jij het goed vindt moet je het gewoon doen ;)

Reputatie 7
RobinFlikkema schreef:
Nee, dit is de "foutieve" manier van routers aansluiten volgens @wjb :p

Maar als het werkt, en jij het goed vindt moet je het gewoon doen ;)

Klopt en bij mij zal een router dus nooit zo aangesloten worden.

Dan geef ik nog liever 80 Euro uit voor een KPN Wifi "versterker".

Wat mij betreft een doodzonde om een tweede router via een LAN poort op een bovenliggende router aan te sluiten.

Dat las ik inderdaad ook in de de post van . Maar waarom is dit niet goed? En waarom werkt het zo beter dan jouw instellingen?

Reputatie 7
Als je denkt hiermee de "router" functionaliteit uitgeschakeld te hebben, dan kom je bedrogen uit.

Als jouw router een IGMP proxy server heeft, zet die dan uit, anders zal je zien dat jouw TV er om de zoveel minuten mee ophoudt zodra routed ITV bij jou uigerold wordt.

Ja, het werkt en lijkt ook goed te werken, maar de "overhead" van de routerfunctionaliteit blijft actief.

De router zal ook periodiek verbinding op zijn WAN poort willen gaan opzetten, om er dan telkens weer achter te komen dat dat niet lukt.

Wat mij betreft gebruik je een router als router en anders had je een wifi accesspoint moeten kopen.

Helaas weten vele mensen het verschil niet tussen die twee termen, maar er is wel degelijk een verschil.

Het ging mij meer om de snelheid en aangezien we al een router hadden die ook 5GHz ondersteund is dit natuurlijk de goedkoopste en 'beste' oplossing. Erg vreemd dat ie met de juiste instellingen niet goed werkt. Het lijkt dan ook te liggen aan de communicatie tussen de Experiabox en de TP-Link en was het geen wi-fi probleem.

Ik heb de IGMP proxy server uitgeschakeld bij de WAN instellingen maar bij LAN staat er ook 'Enable IGMP Snooping'. Wat doe ik daarmee?

Reputatie 7
IGMP snooping laat je aan staan, dat is correct.

Reageer