Beantwoord

Hoe 1 Gigabit KPN internet aanvragen?

  • 4 March 2020
  • 16 reacties
  • 1156 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik wil graag 1 Gbit internet aanvragen, ik heb nu 500/500 van KPN.

Kan ik het via deze weg aanvragen of kan er gekeken worden of ik dat uberhaupt kan nu?

icon

Beste antwoord door Nadia 6 March 2020, 13:57

Bekijk origineel

16 reacties

Hallo @Ferenc via onderstaande link kun je zien wat er (in de naaste toekomst) op jouw adres leverbaar is:

*****

Admin: geplande upgrades op glasvezel naar 1Gbit/s worden niet in fourstack geregistreerd. Link verwijderd

Reputatie 3
Badge

in mijn kpn onder abbonoment nu ook

 

Type abonnementHussel Internet 1 Gbit/s

Reputatie 7

Hey @Ferenc, welkom op het KPN forum. Leuk dat je hier een vraag stelt over Gigabit snelheid.

Op: Nu beschikbaar: 1 Gigabit glasvezel! Met Glasvezel Internet van KPN vind je meer informatie. Let op: 1 Gigabit is nog niet meteen voor iedereen geschikt. Gedurende het jaar wordt het op steeds meer plekken beschikbaar gemaakt. Doe de postcodecheck via bovenstaande link, en bekijk direct wat wij op jouw adres kunnen leveren. 

Is 1 Gbit/s bij jou leverbaar? Via MijnKPN kun je sneller internet bestellen, onder Hussel Internet 1 Gbit/s. Nieuwe klanten kunnen Sneller Internet erbij bestellen via Internet, TV Hussel. 

Reputatie 2

ik heb ook 500mbit en kan het dus niet aanvragen via mijnkpn. volgens fourstack de komende 2 maanden geen upgrades. ik denk dat ziggo eerder 1gbit gaat leveren in mijn gebied. jammer, dat ik weer niet sneller kan. van 100mbit naar 500mbit duurde ook jaren. nu is het enkel een administratief iets, aangezien het modem in-trained op gbit lan. 

Reputatie 7

Bij ons is 1000Mbps beschikbaar…

...maar geen haar op mijn hoofd die er ook maar een seconde aan zal denken om per maand 15 Euro meer uit te gaan geven dan dat ik nu voor ons 200Mbps abonnement uitgeef, wetende dat wij er helemaal geen voordelen van zullen ervaren.

Ik raad iedereen aan om zich eerst eens af te vragen hoeveel bandbreedte je nu echt nodig hebt. Ik denk dat je verrast zult staan van hoe weinig dat eigenlijk is.

Wij moeten er moeite voor doen om 80Mbps te verbruiken. Het is dat ik backups synchroniseer met een NAS elders waardoor ik elke week in twee nachten zo'n 500GB verspijker, maar anders had ik mijn 500Mbps abonnement niet teruggezet naar 200Mbps maar naar 100Mbps.

 

In het onderstaande plaatje wordt er naar een HD-"Glas" zender gekeken terwijl er op een andere televisie via Netflix naar een 4K Ultra-HD titel gekeken wordt en er ook nog wat op Internet gebrowsed wordt.

 

Reputatie 1
Badge

ik heb ook 500mbit en kan het dus niet aanvragen via mijnkpn. volgens fourstack de komende 2 maanden geen upgrades. ik denk dat ziggo eerder 1gbit gaat leveren in mijn gebied. jammer, dat ik weer niet sneller kan. van 100mbit naar 500mbit duurde ook jaren. nu is het enkel een administratief iets, aangezien het modem in-trained op gbit lan. 

 

Ja ik vind het ook jammer, dan ga ik toch maar overstappen naar Ziggo denk ik.

Reputatie 7
Badge +10

De geplande upgrades in Fourstack laten sowieso niet zien of binnenkort 1000 Mbit leverbaar is.

Het is geen administratief ding. Er moet daadwerkelijk voldoende capaciteit zijn in de achterliggende backbone en het kan zijn dat nog extra Gbit kaarten moeten worden geplaatst in jouw PoP. Dat is de reden dat niet meteen alle 2,6 miljoen aansluitingen 1000 Mbit kunnen bestellen. Het kan nog een paar maanden duren, of een paar weken. Dat is niet zichtbaar op Fourstack.

Reputatie 7

Er moet daadwerkelijk voldoende capaciteit zijn in de achterliggende backbone ...

Maar er zal bijna geen bitje meer over die backbone getransporteerd hoeven te worden, domweg omdat er nauwelijks huishoudens zijn die ook maar in de buurt zullen komen van een verbruik van 500Mbps, laat staan 1000Mbps.

@Ferenc 

als je het kunt krijgen ben je verplicht om naar het duurder hussel te gaan

ik kan het krijgen maar ben niet van plan om aan het hussel vast te zitten

met mijn abonnement is max 500/500 mogelijk helaas

jammer dat @wjb  het iedere weer moet melden dat we het niet nodig hebben

dat weten we nu inmiddels wel

kpn is al met uitrol pon bezig en kunnen over een tijd jaar of wat dan ook naar de 10gbit gaan

https://overons.kpn/nl/nieuws/2019/kpn-introduceert-pon-technologie-voor-snelheden-tot-10-gbps-over-glasvezel-ftth

alleen als ik dat netwerk zou nemen moet ik mijn 1 gigabitje thuisnetwerk op de kop gooien

wat bij nu meer klanten al een rol gaat spelen met kpn 1gbit verbindingen

dat vaak het thuisnetwerk het niet aan kan

 

Reputatie 7

kpn is al met uitrol pon bezig en kunnen over een tijd jaar of wat dan ook naar de 10gbit gaan

10Gbps is op jouw glasvezel ook eenvoudig te realiseren hoor, je moet alleen zorgen voor 10Gbps media converters (NTU) en 10Gbps netwerkkaarten in de PoP. Die zijn gewoon op de markt verkrijgbaar dus als men zou willen dan zou men dat morgen kunnen gaan uitrollen, daar heb je echt geen g-pon of eigenlijk xg-pon voor nodig. :wink: 

Het gebeurt natuurlijk niet omdat het volstrekt overbodig is.

Overigens gaat Tweak wel 10Gbit/s abonnementen aanbieden, ook over de glasvezels van KPN NetwerkNL op locaties waar zij hun eigen apparatuur in de PoP kunnen plaatsen.

Zie dit bericht op Tweakers en dit bericht op het forum van Tweak.

Tweak levert op mijn adres overigens max. maar 100Mbps.

Netrebel levert op mijn adres daarentegen al jaren 1Gbps abonnementen.

“ Het gebeurt natuurlijk niet omdat het volstrekt overbodig is “

dat zijden ze ook in de jaren 90 over een mobiel

nu loopt iedereen er mee

en zo is het met snelheden hardware en alles zo 

ik haal ook op de 4g+ 300mbit wat moet je dan met 5g

enz. enz.

we kennen je punt nu 500/500 1gbit 10gbit enz. we hebben het niet nodig

nooit begrepen dat u hier zo tegenstander van bent als kpn deze snelheden kan aanbieden is het toch aan de klant om dit te nemen of niet

ik heb ook een bundel van 5GB maak ik nooit op

ik heb ook een auto die 240kmh rijd ik nooit

keer op keer weer deze discussie ik word er wel een beetje moe van @wjb 

sorry ik bedoel het niet verkeert

maar het wordt wel vervelend nu

 

Ik denk dat wjb bedoelt dat het nú meestal nog niet nodig is. Wellicht over 10 of 20 jaar wel. Dus goed dat er vernieuwd wordt. Zo zie je maar weer hoe die Giganet reclame van Ziggo de mensen hebberig maakt. 

Verder begrijp ik de discussie sowieso niet zo goed , want mijn 50 Mb/s DSL-lijntje is ruim voldoende voor dagelijks gebruik. Daarover maakt zelfs mijn werklaptop via DirectAccess prima verbinding met de servers van mijn werk. Alleen 4k TV kan ik niet afnemen, daarvoor stelt KPN 100 Mb/s als minimum. En Giganet? Dat levert Ziggo hier ook niet, dat is ook nog maar zeer beperkt leverbaar. 

Reputatie 7

we kennen je punt nu 500/500 1gbit 10gbit enz. we hebben het niet nodig

We hebben het nog niet nodig.

 

nooit begrepen dat u hier zo tegenstander van bent als kpn deze snelheden kan aanbieden ...

Hoe kom je erbij dat ik daar een tegenstander van ben?

 

... is het toch aan de klant om dit te nemen of niet

Helemaal juist, die keuze is volledig aan de klant. Het enige dat ik doe en, of je het leuk vindt of niet, zal blijven doen, is de abonnee bewust maken van het feit dat marketing niet vaak (vrijwel nooit) in het belang is van de abonnee. Mensen die niet bereid zijn om voor zich zelf na te gaan of ze wel baat hebben bij een sneller abonnement zijn dief van hun eigen portemonnee. Ook niets mis mee, maar wel zondegeld waar ik mensen graag voor behoed.

 

Dat ze in de jaren 90 zeiden dat een mobieltje niet nodig is terwijl nu iedereen er mee loopt is precies hoe het met die 1Gbps abonnementen ook zal zijn. NU is het nog nergens voor nodig, wellicht is dat in 2025 anders maar dat betekent natuurlijk niet dat ik het daarom NU alvast aan zal moeten schaffen.

Ik sta ook op het standpunt dat het boven een bepaalde snelheid zelden zin heeft om daar extra voor te betalen.

Hier een helder artikel er over :

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/hoe-snel-internet-heb-je-echt-nodig/

@KeesYagi 

klopt helemaal het heeft voor de meeste thuisgebruiker geen zin

daar heb je helemaal gelijk in

ik heb hem terug gezet naar 200 nu

zal ik waarschijnlijk nooit halen op de speedtests na dan

ik vind het leuk om een beetje te tweaken

en zou graag een maand de 1gbit willen proberen

maar dan moet ik naar dat hussel en dat gaan we niet doen

 

Reputatie 1
Badge

Ok dank! :)

Reageer