Beantwoord

Hoe externe schijf aansluiten op experia v8?

• 20 december 2012
  • 20 reacties
  • 42738 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds kort glasvezelinternet van kpn met de experiabox v8. Ik heb een poging gedaan om daar een externe harde schijf op te zetten. Het idee daarachter is dat elke computer in mijn netwerk deze externe schijf kan zien en kan gebruiken.

Ik heb het al geprobeerd om via de instellingen van de box de usb poorten open te zetten. Dit is tot nu toe niet gelukt. Overigens zie ik bij deze instellingen wel de externe schijf verschijnen, maar dus niet in mijn netwerk op mijn pc.

Weet iemand wat ik moet doen?

icon

Beste antwoord door raoul777 21 oktober 2014, 19:47

Het is mij zojuist gelukt dit probleem op te lossen. 
Weliswaar met mijn Macbook op Yosemite, maar waarschijnlijk lukt het met deze instellingen met PC's ook.

Wat uiteindelijk werkte:

1. sluit HDD aan via USB op Experia box / Arcadyan modem
2. log in op modem via http://192.168.2.254 (standaard wachtwoord was geloof ik admin of 1234)
3. Ga naar extras>USB
4. Zorg dat 'enable USB function' is aangevinkt en de Serveername 'Experia' is
5. je zou daaronder (Current USB Device Status) je HDD moeten zien. Als dat niet zo is, klik op 'update status'
6. druk op apply
7. ga naar usb>file server
8. zorg dat 'enable file server function' aangevinkt is
9. server description: Experia File Server;group name: WORKGROUP
10. vink remote access aan;security level op User mode. Klik rechts onder bij User account op Confiigure
11. Geef een username op.
12. Geef een wachtwoord op
13. Geef een foldernaam op
14. Druk op folder open symbool
15. Selecteer de partie en evt de onderliggende folder en klik op Apply
16. Zet de rechten op Full Access en klik op Apply
17. Ga naar Extra – UpnP en vink Enable UPnP IGD Device en Enable DLNA Media server aan.
18. Klik op Apply

Hierna kon ik via Finder onder 'shared' de 'experia' vinden en inloggen met het ingevoerde username en wachtwoord.

Bekijk origineel

20 reacties

als je zoekt in dit forum op 

Experia V8 en USB disk

dan zie je dat het lijkt alsof die mogelijkheid softwarematig is dichtgetimmerd...

ik ga het zo ook eens even proberen
Ip's reserveren is mogelijk bij de Experiabox.

Ik geloof dat je deze instelling bij LAN kunt vinden.

Reputatie 6
Badge +9
Mijn ervaringen met een externe HDD op oa een SX551 en een H220N zijn niet best, slechte toegangssnelheid en heel instabiel.

Ik kreeg het niet lekker werkend, ben bang dat het met een V8 niet veel anders zal zijn. Hoe het met flashgeheugens zit weet ik niet, misschien werkt dat beter.

Ik heb derhalve een Apple Time Capsule (WiFi Router/NAS in 1) in mijn netwerk hangen, daarop aangesloten nog een extra externa HDD via USB, werkt erg goed.

Je kan bijvoorbeeld voor een paar tientjes een tweedehands Apple Airport Extreme kopen (zelfde als een Time Capsule alleen dan zonder een NAS) en daarop je externe HDD aansluiten, succes gegarandeerd, stabiel en bovenal snel.

Mocht je iets willen investeren, de cloudbox van LaCie is gunstig geprijst en werkt erg leuk. Voor een 100 euro ben je dan wel klaar.

Badge
Ik heb er al iets over geschreven en het lukt half half. 

File server

Het lukt dus wel, maar om er bij te komen moet er toch nog eea gebeuren. 

Badge
Tab 2 is voor mij niet duidelijk. Je bedoelt wellicht  Extras-USB-FTP server. 

Heb je wel bij Extras-USB de optie Enable USB function aanstaan? 

Daar moet ook te zien zijn dat er "iets"  aan/in de USB poort hangt, bij mij zie ik:
 SanDisk (SDDR-113) connected with 1 Partitions

bij de FTP sessie moet je wel de poort (Port Number) vermelden als je dat met een browser doet (Web-ftp), dus die :8000 erbij. 

verder neem ik aan dat je iets invult bij:
Login user profile (up to eight profiles):

Ik heb overigens al eerder meegemaakt dat het mij maar steeds niet lukte, tot ik op een goede dag....en ze leefden nog lang en gelukkig.

Kijk maar eens in mijn andere post. 
Badge
Nee, partitie hoeft niet! Dat gaat vanzelf als je een schijf formatteeert. Je moet wel FAT32 aanhouden, want  ik heb het idee dat ie niet zo houdt van FAT of FS2. (Hmm, nog ff proberen straks)

Het systeem ziet vanzelf een schijf en zegt dat hij een partitie ziet (Linux).  Bij mij dus 1 partitie op 1 SD-kaart. 

Maar gebeurt er niets als je  Update Status doet bij Mass Storage, want daar gaat nog iets niet goed.

Misschien vraagt je externe schijf te veel stroom van de USB poort.

Probeer het dan eerst met een USB stick van een paar euro. 

Badge
Vreemd, bij mij kan ik onder Windows-7  naast NTFS en exFAT ook nog FAT en FAT32 kiezien.

Ik moest wel even kijken wat er gebeurde bij je "Klik hier:"  want ik kreeg een scherm vol met reclame en jouw schermafdruk zag ik bijna over het hoofd. 

Goed, ik ga eens kijken wat er gebeurt met de andere formatteringen (is dat nederlands?)

ik heb al jaren een NAS (Synology 209+) draaien in mijn LAN. Werkt als een zonnetje. Enige lastige is dat het een DHCP netwerk is (ip's worden uitgedeeld bij opstarten) en kunnen dus weleens veranderen (na stroomstoring of zo). Mijn nieuwe router van KPN honoreert dan niet de namen die aangemeld worden, vervelend want dan moet ik elke keer opzoeken welk ip mijn NAS heeft gekregen. Ik moet eens gaan kijken hoe ik IP's reserveer voor bepaalde apparaten (dan kan wel denk ik maar me nog niet in verdiept).

Ik zie iets staan over dat die optie is dichtgetimmerd, maar in mijn experiabox is dat absoluut niet het geval. Je moet alleen even met de instellingen experimenteren.

Ik heb de USB stick aangesloten; File server aangezet en een user aangemaakt. Vervolgens bij de instelling voor die user het juiste pad geselecteerd en het werkt prima.

Je kunt bijvoorbeeld zo verbinden:

\192.168.2.254partition1

En dan de user credentials opgeven die je zelf hebt aangemaakt.

Bedankt voor de reactie, wat stom zeg!

Zou een NAS wel werken?

Hoi, ik heb het voor elkaar gekregen om mijn schijf via de modem aan te sluiten en uit te kunnen lezen met de computer. 

Wat ik heb gedaan is het volgende:

In de modem op de pagina Extras, bij USB, heb ik FTP Server aangezet. Op de pagina staat FTP Server Functie aan, instellingen in het eerste tabel zijn standaard op Remote Access na die dus aan staat.

Tweede tabel heb ik een profiel gemaakt met een ID, wachtwoord, Full-Access mode aangezet en een folder gekozen.

Vervolgens op de computer in de Explorer heb ik in de adres balk ingetikt: ftp://192.168.2.253

In de pop-up voer ik vervolgens de ID en wachtwoord in.

Ik kan nu dus de schijf bekijken, maar als ik bij Tools (Alt indrukken om menu balk te krijgen in Vista/Win 7) voor Map Network Drive kies, en dan bij Browse de Experia netwerk locatie wil openen, vraagt hij om een wachtwoord. Het ID en wachtwoord van de FTP server (massstorage + wachtwoord), van de modem zelf (KPN of EXPERIA + wachtwoord) of een combinatie hiervan werken niet...

Ik wil de schijf wel Mappen omdat nu alles als web inhoud wordt behandeld. Als ik bijvoorbeeld een afbeelding open, komt die niet in Windows Picture Viewer maar in mijn web browser terecht.

Ik snap er niks van. Heb een externe Core HDD aan de Experiobox V8 aangesloten. Alles gedaan zoals je uitlegt.

Maar: ik kan op tab 2 geen gebruikers toevoegen en ik blijf de melding houden dat ie geen USB apparaat vindt. Echter, als ik ftp://192.168.2.253/ intype dan vraagt ie wel om username en password. Dan kan hij toch wél de HDD vinden?

Kun jij me verder helpen? Wat ik zit vast....

Dank,

Rickhtml

Hhmm, ik heb het apparaat gewoon als een externe HDD aan de V8 gehangen. Wel geformatteerd, maar geen partities aangemaakt. Dus laat ik dat eerst eens doen....

Dit is wat ik nu zie:

Klik hier 

Okee, want ik wilde net partities aanmaken ;-)

Bij Windows7 kan ik alleen maar NTFS formatteren of exFAT. Ik zal dus een progje moeten zoeken waarmee ik naar FAT32 kan formatteren. Zal ik nu eerst gaan doen.

HDD heeft een eigen voeding, dus probleem van teveel stroom kan ik me niks bij voorstellen. Toch?

bij mij slaat hij geen instellingen op, ik heb het al in IE en firefox geprobeerd maar wanneer op op aply klikt gebeurd er dus helemaal niets.. iemand?

Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum, Michel. Ik zie hier dat jij een Experia Box V10 hebt. Deze heeft geen standaard ingesteld wachtwoord. Bij de eerste keer inloggen hoef je geen wachtwoord in te vullen. Nadat je vervolgens ingelogd bent moet je zelf een wachtwoord instellen.

Let er echter op dat bij een V10 de rest van deze instructie ook niet meer klopt. De USB poort op de V10 is alleen te gebruiken voor het inpluggen van een 3G/4G dongel. Hier kun je geen externe harde schijf op aansluiten.
Weliswaar met mijn Macbook op Yosemite, maar waarschijnlijk lukt het met deze instellingen met PC's ook.

Wat uiteindelijk werkte:

2. log in op modem via http://192.168.2.254 (standaard wachtwoord was geloof ik admin of 1234)
3. Ga naar extras>USB
5. je zou daaronder (Current USB Device Status) je HDD moeten zien. Als dat niet zo is, klik op 'update status'
6. druk op apply
10. vink remote access aan;security level op User mode. Klik rechts onder bij User account op Confiigure
17. Ga naar Extra – UpnP en vink Enable UPnP IGD Device en Enable DLNA Media server aan.
18. Klik op Apply

Hierna kon ik via Finder onder 'shared' de 'experia' vinden en inloggen met het ingevoerde username en wachtwoord.

Ik wil mijn externe HD via mijn modem als opslag media laten funtioneren zodat ik vanuit mijn laptop daar gevens kans opslaan .

Nu heb ik hem aangesloten en de poort erkend in de modem (experiaboxV8) maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik de HD ook in mijn latop kan zien 

Wat uiteindelijk werkte:

3. Ga naar extras>USB
6. druk op apply
18. Klik op Apply

Hey hallo
Ik wil proberen een harde schijf aan te sluiten aan de Experia Box. echter bij stap 1 gaat het al fout :-(
Wachtwoord is niet 1234/admin HELP
Alvast bedankt

Reageer