Hoe hangt mijn verbindingssnelheid af van de afstand tot de centrale?

• 18 maart 2015
  • 29 reacties
  • 1272 keer bekeken

Ik heb een internet abonnement waarmee ik 40 Mbit/s zou moeten hebben, maar diverse tests en online checks komen niet verder dan 8 Mbit/s. Als ik bijvoorbeeld bestanden download, gaat dat nooit harder dan zo'n 800 kB per seconde.

Nu heb ik wel gelezen dat die maximum snelheid kan afhangen van de afstand tussen mij en de centrale / hub  (de nomenclatuur is nog een beetje vaag in mijn hoofd, sorry) maar ik kan nergens vinden wat ik kan verwachten op basis van mijn gegevens. Volgens https://www.tele2.nl/wholesale/availability-check/ is mijn "copper exchange distance" 834 meter.

Is met die afstand dan 8 Mb/s het maximale wat ik kan verwachten? Of is er iets anders mis in mijn situatie?

29 reacties

kpn gebruikt 2 aders van de telefoonlijn isra punt.

Er zitter 5 aders in - 1 van de massa.

Wat is de reden dat er geen gebruik wordt gemaakt van die andere 2 aders?

internet over 4 aders, andere modem 4 ader..en dubbel zo snel..

?

Reputatie 3
Badge
Hallo,

8 Mbit/s zou gelijk moeten zijn aan 1Mbyte/s en met een beetje verlies kom je dan op 800.

Op deze site kan je je maximale snelheid bekijken: http://netco.fpi-info.fourstack.nl/

Ja, maar dat is het probleem. Volgens diverse internet "controle" sites zou ik een snelheid moeten kunnen halen die veel hoger is, dus nou weet ik niet wat het knelpunt is.

Een van de problemen is dat niet duidelijk wordt gemaakt welke maximale snelheid door mijn internet abonnement geleverd zou worden. Mijn abonnement heet "Internet thuis standaard" en dat zou of 40, of 50 MBit per seconde zijn.

Maar elders vind ik informatie dat het mogelijk is om maximaal 28 MBit te krijgen. Tenminste, bij een VDSL verbinding. En nou heb ik nog nergens harde informatie gevonden over of mijn abonnement daadwerkelijk VDSL is, of ADSL2+. Of dat dat van de plaats afhangt waar ik woon.

Als ik ADSL zou hebben, zou ik maximaal 20 MBit kunnen verwachten, volgens de ene website, of 12 MBit volgens de andere. Dat laatste is nog steeds anderhalf keer zo hoog als wat ik daadwerkelijk krijg.

En ik weet ook nog niet zeker of het aan mijn modem ligt. Het is een oudje, dus ik weet niet of die is ingericht op VDSL of niet. Of maakt dat niet uit? Het zou maximaal 100 MBit aan moeten kunnen, dus dat is niet de beperking.

Dan weet ik het niet meer. Wat kan ik doen om te testen waar het aan ligt?

Reputatie 3
Badge +1
Wat is het resultaat van die Fourstack-website? Als je daar je postcode en huisnummer invoert, rolt er een resultaat uit. Dat geeft aan wat de verwachten snelheden op welke techniek zijn 😉 adhv die resultaten kunnen we gaan bepalen wat er aan de hand is, denk ik!

Heb je toevallig isdn-abo lopen?
Reputatie 7
Badge +28
Hallo Mr Lister,

Welkom op het forum! Je hebt inderdaad een Internet Standaard abonnement, met een vandaag aangevraagde upgrade naar een Basis Internet abonnement met snelheidsverhoging tot 50 Mbit. Deze snelheid is ook haalbaar op jouw adres mits je gebruik maakt van pairbonding. Ik verwacht dat dit, samen met de aanvraag, is geregeld. Klopt dat? In dat geval komt er een monteur die je IS/RA punt aanpast, en daarna zul je die snelheid ook hebben.

De andere waardes die je gezien hebt, 12 Mbit, 28 Mbit, kloppen echter ook. Welke snelheid je kunt halen, hangt af van welke technologie gebruikt wordt om het signaal door je lijn te krijgen. Met ADSL haal je maximaal ongeveer 12 Mbit, met VDSL ongeveer 28 Mbit, en met pairbonded VDSL ongeveer 55 Mbit.

Op dit moment, in ieder geval totdat de upgrade rond is, zit je nog op dat Internet Standaard abonnement. Deze heeft een maximale abonnementsnelheid van 40 Mbit maar omdat je op een ADSL lijn zit kun je ook niet meer halen dan ongeveer 12 Mbit.

Groet,

Erik

Reputatie 3
Badge
Hallo,

Heb je een IS/RA 2 nodig voor pair bonding?

En wat is het voordeel/nadeel van een wandcontactdoos (varkenssnuit) IS/RA? 

Ja, dat klopt, ik heb naar de klantenservice gebeld, omdat ik online geen gegevens kon vinden over mijn abonnementsvorm. En dat kwam dus omdat het een oude abonnementsvorm is, zodat ik eigenlijk geen andere keus had dan  te upgraden. Mijn modem was ook een oudje, dat speelde ook mee, dus het komt goed uit dat ik er een nieuw modem bij krijg, dan hoef ik geen andere aan te schaffen.

Dus alles komt goed. Grote dank.

Oh, ik was voorbarig met mijn "alles komt goed".

Ik heb het nieuwe modem nu binnen, maar kan geen verbetering in snelheid constateren.

Weer naar de klantenservice gebeld, een aantal keren doorverbonden geworden, maar iedereen die ik te spreken kreeg gaf me andere antwoorden.

- Het moet mogelijk zijn om 50 MBit te krijgen, met pair bonding, maar dan moet er een monteur langs komen

- Nee, het is niet mogelijk om 50 MBit te krijgen, 28 MBit is het maximale wat haalbaar is op uw lokatie

- Nee, 28 MBit kan alleen met VDSL maar u hebt ADSL en daar haal je maximaal 13 MBit mee. En nee, dat wordt voorlopig niet anders.

Maar ondertussen zit ik nog steeds met 6,9 MBit, ook al heb ik nu een nieuw snel modem, en nou weet ik niet meer wat ik moet doen, wie ik moet geloven. Waarom heeft KPN mij dan een 50 MBit verbinding beloofd, als ze dat niet waar kunnen maken?

Reputatie 7
Badge +28
Hallo  Mr. Lister,

Wat jammer dat de snelheid nog niet beter is. Ik heb echter de oorzaak wel gevonden. Ik zie hier namelijk dat de wijzigingsorder die je pakket aanpast, en de snelheid verhoogt, administratief niet goed is afgerond waardoor er op dit moment niets gebeurd. Ook zie ik dat pairbonding er niet direct bij is aangevraagd, waardoor je die 50 Mbit nog niet gelijk kunt halen.

Ik kan beide dingen echter voor je herstellen. Ik heb nu de technische dienst verzocht om de order administratief te laten doorlopen. Daarna kan ik een omzetting naar pairbonding in gang zetten zodat je de aangevraagde snelheid ook daadwerkelijk haalt!

Hartelijke groet,

Erik

Ah.

op het moment dat je dit berichtje schreef was ik net weer met de klantenservice aan het bellen en ook die vertelden mij dat mijn order niet afgerond was, en men vermoedde dat dat iets te maken had met die stroomstroring van vorige week, waardoor er misschien dingen fout zijn gegaan.

Dus er is toch nog kans dat alles goed komt!

Blijft het feit dat ik het jammer vind dat ik zo veel tegenstrijdige informatie krijg. Is pair bonding nou wel of niet mogelijk bij mij, wat is de maximale snelheid die ik kan verwachten, hoe komt het dat ik op dit moment maar 6.9 MBit haal in plaats van de verwachte 13, etc.

Reputatie 7
Heb je nou al eens gekeken op deze site? Daar staat achter ADSL een waarde die je via de ADSL-techniek kunt halen (dat is de laagst haalbare waarde en die zul je nu wel hebben).

Zodra je lijn is omgezet naar VDSL haal je ongeveer de achter VDSL aangegeven waarde, over één aderpaar.

Als er ook nog een snelheid staat achter Bonding, dan is pair bondig zonder meer mogelijk en haal je die snelheid zodra je lijn is overgezet naar VDSL met pair bondig, dus over twee aderparen. Voor Bonding moet er een monteur langs komen omdat er dan een ISRA2 aansluitpunt geplaatst moet worden (of een voor bonding geschikte wandcontactdoos, dat hangt van je huidige situatie af). In ieder geval moet er een speciale (zwarte, tamelijk korte) Y-kabel van ISRA2 (twee aansluitpunten) naar ExperiaBox (één aansluitpunt: DSL) lopen.

Reputatie 7
Badge +28
Hoi

Ik heb antwoord teruggekregen van de technische dienst. De wijziging is bijna helemaal klaar, maar blijft hangen op iets wat we de happy call noemen.

Wat het voorheen was, bij wijzigingen waar telefonie werd toegevoegd, is dat de klant moest bellen naar een speciaal nummer, en dat activeerde de telefonie. Tegenwoordig gaat dat meestal automatisch, maar bij jou is dat niet gelukt.

Ik wil je vragen om je telefoontoestel rechtstreeks op de Experiabox aan te sluiten op poort phone 1 (zonder splitter ertussen) en dan een telefoontje te plegen. Maakt niet uit waarheen. Dat zorgt ervoor dat de order doorloopt, en dat daarna ook automatisch je oude analoge abonnement wordt opgeheven.

Daarna kan ik je dan omzeten naar pairbonding :)

Groet,

Erik

OK, de happy call. Dat is gebeurd.

Alleen, nou heb ik blijkbaar niet genoeg verstand van dat soort dingen, want nou begrijp ik niet meer waar de splitter voor nodig is, als de telefoon en het modem het ook blijken te doen zonder!

Moet ik nou trouwens meteen die splitter er weer tussen zetten, of moet ik wachten op de volgende stap van jullie.

Ja hoor. Dat had ik blijkbaar niet duidelijk genoeg aangegeven, maar ik heb tot nu to een ADSL abonnement, wat dus 12 MBit zou moeten zijn (maar ik haal 6,9), en ik kan met VDSL 28 MBit halen, of 55 met pair bonding. En voor dat laatste moet inderdaad het een en ander vertimmerd worden, want er zit hier alleen zo'n ouderwetse telefoonaansluiting, geen ISRA2.

Reputatie 7
Die splitter heb je volgens mij niet meer nodig; ik zou 'm er gewoon tussenuit halen. Als 't dan niet meer werkt kun je 'm er altijd nog weer tussen zetten. Ik kan me de tijd van de Happy Call nog wel herinneren. Door dat belletje werd je analoge telefoonsignaal omgezet naar een digitale VOIP verbinding. Zodra dat gebeurd was kon de splitter er tussenuit. Voor de zekerheid zou je de splitter er nog een dag of 14 tussen kunnen laten zitten, maar eerst proberen kan geen kwaad.

Moet er veel vertimmerd worden voor bonding? Anders zou ik dat gewoon aanvragen. Kost verder niets extra en dan kan de monteur na de installatie van een ISRA2 meteen kijken wat er aan de hand is met het aderpaar wat je nu gebruikt. Toen ik op m'n vorige adres bonding kreeg bleek plotseling het tot die tijd gebruikte aderpaar nog maar de halve snelheid op te leveren (het nieuwe tweede paar leverde wel de goede enkele snelheid). We hebben dat toen in overleg met KPN een paar weken aangezien (we gingen toch met vakantie) en daarna is er opnieuw een monteur gekomen en is de halve straat opengebroken (gelukkig niet onze tuin) om de storing te verhelpen. We gingen toen omhoog van zo'n 17 naar ruim 42 Mb/s. Waar ik nu woon (nieuwe woning) ligt nog maar één aderpaar en wordt bonding dus nooit mogelijk, helaas.

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Mr Lister,

Ik zie helaas, ondanks de happy call, nog geen verandering in de status van de wijziging. Ik heb dan ook vanmorgen de collega's van de technische dienst die hiermee bezig waren gemeld dat het nog steeds niet doorgelopen is. Ik heb tot op heden nog niets vernomen maar zodra ik meer informatie heb kom ik er hier bij je op terug.

Zodra de wijziging voltooid is zou je internet al iets sneller moeten worden, en daarna kunnen we bekijken of we je overzetten naar VDSL of pairbonding. Beide is kosteloos, en voor bonding komt er een monteur om een IS/RA 2 te plaatsen.

Je geeft aan dat er dan veel vertimmerd moet worden. Als het originele IS/RA punt begaanbaar is, dan valt het verder vaak wel mee. Het stopcontact zoals je dit nu gebruikt zit altijd vast aan een punt in je huis waar de kabel binnenkomt. In de meeste gevallen is deze wel te bereiken en kan de monteur daar een IS/RA 2 van maken die alsnog verbinding geeft met het stopcontact.

Betreffende de splitter, als telefonie goed werkt direct op het modem aangesloten kun je de splitter er tussenuit halen, deze is alleen nodig als je een analoge lijn hebt :)

Groet,

Erik

_

Het probleem is dat ik hier dus wel een telefoonaansluiting heb, maar dat ik geen idee heb waar die leiding vandaan komt. In de meterkast kan ik niks vinden wat met telefonie te maken heeft!

Bedankt voor de informatie over de splitter, dat scheelt weer een paar snoeren.

Reputatie 7
Badge +28
Dan heb je kans dat het door de muur heen naar een kruipruimte of iets dergelijks gaat. Als je kiest voor pairbonding kan de monteur dit voor je uitzoeken. Mocht blijken dat het toch ingewikkelder is, dan zal hij met jou overleggen over wat er mogelijk is, en of dat ter plekke gedaan kan worden.

Je kunt ook, als je wilt, een foto maken van de aansluitingen in de meterkast, dan heb ik een idee hoe het zit en kan ik misschien wat meer duidelijkheid geven.

Groet,

Erik

In de meterkast is niks te zien, alleen electriciteit. De telefoonaansluiting in de woonkamer, dat is een dubbele wandcontactdoos, met allerlei aansluitingen erin waarvan ik niet kan zien wat ze doen, en ik kan ook niet zien waar die vandaan komt, want er lopen geen buizen over de muur heen. En we hebben geen kruipruimte; wel onderburen.

Dat zal ik dus aan de woningcorporatie moeten vragen.

Reputatie 7
Badge +28
Ah, onderburen! Ik heb nog even gekeken of ik het beginpunt kon vinden en het lijkt erop dat het daadwerkelijke IS/RA punt in de kelder zit, en dan van daaruit door de muur naar het stopcontact in je huis loopt.

Dit zou dan geen probleem moeten zijn. De monteur kan dan in de kelder het IS/RA punt aanpassen, en jij kunt in huis dan gewoon de aansluiting gebruiken zoals je nu ook doet.

Groet,

Erik

Ah, de kelder. Ja, van daaruit lopen wel buizen naar boven toe, maar ik kan niet zien wat er in die buizen zit. Er is wel 1 kabeltje wat er op het eerste gezicht uitziet of het een telefoonkabel is, maar dat bleek bij nader inzien de aarddraad te zijn. Fotootje:

https://

Dus ik weet niet waar de telefoon binnenkomt. Misschien toch de woningcorporatie bellen.

Ondertussen blijk ik trouwens een verbindingssnelheid van 8,6 MBit te hebben. Tot en met gisteren was dat nog 6,9. Dus er is wel iets gebeurd.

Update: hee, vandaag 8-4 is de internetsnelheid weer omhoog gegaan, nu naar 10,2 MBit. Mijn abonnementsvorm is echter nog de oude; op MijnKPN staat dat de wijziging nog loopt.

Reputatie 7
Badge +28
Ik zie inderdaad dat de order nog niet is doorgelopen, ondanks dat mijn technische collega's aangaven dat het klaar zou moeten zijn. Ik heb hen nogmaals verzocht hier naar te kijken, vooral gezien je de 'happy call' al hebt uitgevoerd. Wellicht, gezien je edit over de snelheid, dat hij wel een paar steppen verder is, maar voor de omzetting heb ik toch echt volledig afgerond nodig :D

Ik verwacht dat er ergens in de kelder, of wellicht in een kruipruimte onder de kelder als die er is, een buis zit waar in een blauwe kabel binnenkomt. Dat is de KPN kabel waar het allemaal om draait. Maar goed, de monteur zal hem wel kunnen vinden. Zij hebben systemen waar per woning in aangegeven staat waar de kabel binnenkomt, dus dat beperkt het zoeken al een heel stuk :)

Groet,

Erik

And the story continues...

Vanmorgen deed de telefoon het niet, dus heb ik weer naar de klantenservice gebeld, en die zei dat de telefoonverbinding al over was gezet. Dus het probleem was dat die splitter er tussenin zat, die kon er nu definitief tussen uit.

Alleen, op MijnKPN staat nog steeds dat ik die oude abonnementen heb (Thuisbellen en Internet Thuis) in plaats van die gecombineerde (InternetPlusBellen), en dat de wijziging nog loopt.

Overigens heb ik nog steeds geen bevestigingsbrief gekregen waarin officieel staat wanneer het nieuwe abonnement ingaat.

Wel heb ik gemerkt dat mijn internetsnelheid vandaag nog hoger is, 12,7 MBit, dus dat gaat de goede kant op.

Als dat zo door blijft gaan, zit ik binnen twee maanden op 50 MBit!

Nu heb ik een emailtje binnengekregen dat het nieuwe abonnement is ingegaan. En ook de MijnKPN pagina heeft de nieuwe gegevens. Dus dat is in orde.

Dan wordt het dus nu tijd om de monteur te laten komen. Er komt echter geen blauwe kabel binnen in de kelder, en we hebben geen kruipruimte, dus ik hoop dat zo'n monteur meer weet dan ik!

Nog een vraagje over de snelheid. Als ik het aan mijn modem vraag, dan is de Actual Rate (Up/Down) 1028/15001 kbps, en de Attainable Rate (Up/Down) 1322/23200 kbps. Maar hoe is het modem in staat om te weten wat de attainable rate is? Ik bedoel, wat kan dat modem controleren?

Reputatie 7
Badge +28
Goed nieuws inderdaad. Ik had ook een berichtje van de technische dienst dat het nu inderdaad klaar was. Ik heb nu dan ook gelijk de omzetting naar pairbonding in gang gezet. Daar krijg je een bevestiging van. De eerst mogelijke datum voor de monteur die ik kreeg was 4 mei, ik weet niet of de monteursplanning op die dag normaal werkt, maar in dat geval wordt er contact opgenomen. Je krijgt sowieso ook nog een aparte bevestiging van de monteursafspraak (met tijd erbij) en hoe je die eventueel kunt wijzigen mocht dat niet uitkomen.

Nog een paar weekjes geduld, en dan is het eindelijk rond :)

Hartelijke groet,

Erik

Reageer