Beantwoord

Hoe leg ik wifi aan vanuit het punt waar bedraad internet binnenkomt in het bijgebouw?

  • 22 November 2021
  • 25 reacties
  • 428 keer bekeken

We hebben een tuinhuis waar bedraad wifi is aangelegd. 
Deze komt goed binnen met een sterk signaal. De smart tv is bekabeld vanuit deze verbinding doorgelegd. Nu heeft mijn man ook een WIFI versterker geïnstalleerd op het punt waar de bedrade Wifi binnen komt. Is het juist dat we hiervoor een versterker gebruiken?
Het lijkt nu alsof deze versterker het wifi signaal doorzet vanuit huis en daarmee dus ook niet meer sterk is en het niet oppakt vanuit het bedrade. Hoe kunnen we dit oplossen?

Concreet dus:
Internet in huis via bedraad en WIFI
Internet in bijgebouw bedraad doorgetrokken vanaf de KPN BOX 12 in meterkast.
Signaal komt in bijgebouw goed binnen, smart tv erop aangesloten is ook goed.

Hoe leg ik nu wifi aan vanuit het punt waar bedraad internet binnenkomt in het bijgebouw. 

 

icon

Beste antwoord door Ward_ 22 November 2021, 12:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk dat de termen Wifi en Internet nu door elkaar gebruikt worden.


Als ik het goed begrijp hebben jullie een kabel getrokken vanuit de meterkast naar het tuinhuis. En op die kabel zit de Smart TV in het tuinhuis direct aangesloten? Dus die kabel gaat direct de TV in (of het TV kastje wat er bij staat)?

 

Ik denk dat ik weet wat het probleem is maar dan wil ik graag nog weten wat voor Wifiversterker er is geinstalleerd?

 

Reputatie 7
Badge +24

WiFi gaat nooit over een kabel. Dat gaat alleen door de lucht. Er gaat internet over een kabel. Dat gaat zo naar het bijgebouw. Daar plaats je een switch.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

De kabel vanuit huis in de switch. Een kort kabeltje van switch naar tv. En je schaft een SuperWiFi aan. Die sluit je ook aan op de switch. 

Die SuperWiFi kunt u bestellen op dezelfde site als de switch. Maar daar is die zo belachelijk duur dat ik je af raad om dat te doen.

Je kunt de WiFi Manager proberen. Op een plek in huis waar het WiFi niet zo geweldig is. Mogelijk krijg je 1 of 2 SuperWiFi's voor een prijs die een stuk lager is.

Je kunt ook elders een WiFi accesspoint aanschaffen. Van Netgear of TP-Link ofzo. Deze moet u dan wel apart instellen. Een SuperWiFi is een kwestie van aansluiten en klaar.

@Ward_  er is inderdaad een kabel vanuit de meterkast naar het tuinhuis. Daar is het signaal ook goed. Vanuit dit punt gaat het bedraad verder naar de tv, dat is ook goed.

Maar we willen hier ook wifi. Hoe instaleren we dat?

Reputatie 7
Badge +10

@Ward_  er is inderdaad een kabel vanuit de meterkast naar het tuinhuis. Daar is het signaal ook goed. Vanuit dit punt gaat het bedraad verder naar de tv, dat is ook goed.

Maar we willen hier ook wifi. Hoe instaleren we dat?

 

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met een goed signaal? De kabel eindigt in het tuinhuis in een wandcontactdoosje (voorbeeld hieronder)? En vanaf daar loopt een losse kabel naar de TV of zoiets?

 

 

@Nick83 WIFI niet over een kabel is bekend. 
Switch ook helder, daarin maak je dus een splitsing, de een naar de tv en de ander gebruiken voor WIFI. Ik ga kijken wat een SuperWifi is. 
Maar feit is dus dat een versterker daar niet werkt?
 

@Ward_ op deze wijze komt het inderdaad binnen in het tuinhuis. 
Hierop is de wifiversterker aangesloten. Vandaaruit gaat het bedraad naar de tv. 
Maar er is slechte WIFI

Reputatie 7
Badge +10

Als er maar 1 kabel loopt vanuit de meterkast en deze komt uit in een wandcontactdoos, dan is maar 1 van de 2 poortjes in deze wandcontactdoos bruikbaar. Die gebruiken jullie voor de TV.

Het andere poortje is niet aangesloten op een kabel en dus eigenlijk leeg. Als je daar een wifi versterker met een kabeltje op aansluit krijgt deze uiteraard geen signaal. Dat zal de reden zijn dat je dus eigenlijk in het tuinhuis alsnog de wifi van het hoofdgebouw ontvangt. Ver weg en dus slecht.

Als mijn theorie klopt, bevestig dit dan even, dan kunnen we de makkelijkste oplossing geven.

Als er maar 1 kabel loopt vanuit de meterkast en deze komt uit in een wandcontactdoos, dan is maar 1 van de 2 poortjes in deze wandcontactdoos bruikbaar. Die gebruiken jullie voor de TV.

Het andere poortje is niet aangesloten op een kabel en dus eigenlijk leeg. Als je daar een wifi versterker met een kabeltje op aansluit krijgt deze uiteraard geen signaal. Dat zal de reden zijn dat je dus eigenlijk in het tuinhuis alsnog de wifi van het hoofdgebouw ontvangt. Ver weg en dus slecht.

Als mijn theorie klopt, bevestig dit dan even, dan kunnen we de makkelijkste oplossing geven.

Dat ga ik nakijken voor je. Heb nu eerst een afspraak werk, dus reactie over een goed uurtje. 
Bedankt tot zover!

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 WIFI niet over een kabel is bekend. 
Switch ook helder, daarin maak je dus een splitsing, de een naar de tv en de ander gebruiken voor WIFI. Ik ga kijken wat een SuperWifi is. 
Maar feit is dus dat een versterker daar niet werkt?

Jawel, de SuperWiFi is een versterker. KPN noemt dat ding een versterker.

Reputatie 7
Badge +24

@Ward_ op deze wijze komt het inderdaad binnen in het tuinhuis. 
Hierop is de wifiversterker aangesloten. Vandaaruit gaat het bedraad naar de tv. 
Maar er is slechte WIFI

Ok. U heeft hier dus een versterker staan. Dat had ik nog niet gelezen. Later toegevoegd aan het eerste bericht?

U heeft daar misschien een Experia WiFi staan?

 

Dag @Ward_ 

Het eerste berichtje is ongewijzigd maar de situatie is dit.

 

En zo komt het binnen @Ward_ 

En zo komt het binnen @Ward_ 

Hallo @Simone V ik zou die kabel iets mooier leggen, er zit nu een vrij korte bocht in met kans op beschadiging.

 

Reputatie 7
Badge +24

Dag @Ward_ 

Het eerste berichtje is ongewijzigd maar de situatie is dit.

 

Ok. Daar zou je gewoon goed WiFi mee moeten hebben. Wat is precies het probleem? Is het langzaam? Heeft u er maar 1? Of heeft u er in huis nog meer? Heeft u nu in huis ook traag WiFi? 

Dag @Ward_ 

Het eerste berichtje is ongewijzigd maar de situatie is dit.

 

Ok. Daar zou je gewoon goed WiFi mee moeten hebben. Wat is precies het probleem? Is het langzaam? Heeft u er maar 1? Of heeft u er in huis nog meer? Heeft u nu in huis ook traag WiFi? 

De wifi is niet sterk en valt regelmatig weg wat betreft het tuinhuis.
In huis is het wispelturig maar wel sterker met de nieuwe router. 
We hadden namelijk een slechte wifi verbinding in huis en dit bleek aan de router te liggen. Deze is vervangen waardoor het in huis is verbeterd, maar soms ook weg valt. 
Deze versterker van de afbeelding hadden we eerst in huis en hebben we verplaatst naar het tuinhuis. 

Reputatie 7
Badge +10

@Simone V Wat je idealiter zou willen hebben is het volgende:

Een experiabox V10A (bij elke andere Experiabox wordt de wifi op die Box uitgeschakeld zodra je deze zwarte Wifi Experia aansluit). Op de voorzijde van de Experiabox staat ergens het nummer.

Kabel vanuit meterkast naar tuinhuis. 

In de meterkast de kabel aansluiten op gele poort 1, 2 of 3 (heel belangrijk, gebruik geen andere poort) van de Experiabox.

In tuinhuis deze zwarte wifiversterker aansluiten op de kabel vanuit de meterkast (via dat wandcontactdoosje). Gebruik hiervoor 1 van de twee vrije gele poorten op de achterkant van de versterker.

De TV decoder in het tuinhuis kan je dan weer met een UTP kabel aansluiten op de tweede vrije gele poort van de versterker.

 

Dit zou gewoon goed moeten werken. Heb je geen Experiabox V10A, maar een andere dan is het vanuit technisch oogpunt nodig dat de wifi op de experiabox zelf wordt uitgeschakeld. Daardoor zou je de wifi in huis weer missen en daarvoor moet je dan een tweede Wifiversterker hebben.

Reputatie 7
Badge +24

@Simone V Wat je idealiter zou willen hebben is het volgende:

Een experiabox V10A (bij elke andere Experiabox wordt de wifi op die Box uitgeschakeld zodra je deze zwarte Wifi Experia aansluit).

Op de KPN Box 12 blijft WiFi aan. En met de laatste update zou die ook moeten samenwerken met de Experia WiFi.

Reputatie 7
Badge +10

@Simone V Wat je idealiter zou willen hebben is het volgende:

Een experiabox V10A (bij elke andere Experiabox wordt de wifi op die Box uitgeschakeld zodra je deze zwarte Wifi Experia aansluit).

Op de KPN Box 12 blijft WiFi aan. En met de laatste update zou die ook moeten samenwerken met de Experia WiFi.

Dank je voor de aanvulling. Dat is niet zichtbaar op de diverse plekken waar je informatie vindt over deze Wifi Experia. Die geven alleen info over de combinatie met V8,9, 10 en 10A

Hoi @Simone V . Als ik het zo lees en bekijk lijkt het me dat alles goed is aangesloten.

Ik zit me af te vragen of misschien de laptop/telefoon die je in het tuinhuisje gebruikt nog met het wifi signaal van de experiabox is verbonden ipv met die versterker.

Zo ja, dan zou er ergens iets in de configuratie niet kloppen.

Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven? Dan kan ik zien hoe de vork in de steel zit.

Reputatie 4
Badge +2

@Simone V Wat je idealiter zou willen hebben is het volgende:

Een experiabox V10A (bij elke andere Experiabox wordt de wifi op die Box uitgeschakeld zodra je deze zwarte Wifi Experia aansluit).

Op de KPN Box 12 blijft WiFi aan. En met de laatste update zou die ook moeten samenwerken met de Experia WiFi.

nee die update is terug getrokken.

Niet helemaal, @Francoix . De update is voorlopig gestopt met uitrollen en zelf forceren door een factory default is niet langer mogelijk.

Hij is niet teruggedraaid. 

Reputatie 4
Badge +2

dat is hetzelfde. hij wordt niet meer uitgeleverd

Reputatie 7
Badge +24

dat is hetzelfde. hij wordt niet meer uitgeleverd

Maar het kan zo zijn dat @Simone V de update al heeft. Verder maakt het niet zoveel uit. Ook bij de vorige versies werd WiFi op de KPN Box niet uitgeschakeld 

@Simone V Wat je idealiter zou willen hebben is het volgende:

Een experiabox V10A (bij elke andere Experiabox wordt de wifi op die Box uitgeschakeld zodra je deze zwarte Wifi Experia aansluit). Op de voorzijde van de Experiabox staat ergens het nummer.

Kabel vanuit meterkast naar tuinhuis. 

In de meterkast de kabel aansluiten op gele poort 1, 2 of 3 (heel belangrijk, gebruik geen andere poort) van de Experiabox.

In tuinhuis deze zwarte wifiversterker aansluiten op de kabel vanuit de meterkast (via dat wandcontactdoosje). Gebruik hiervoor 1 van de twee vrije gele poorten op de achterkant van de versterker.

De TV decoder in het tuinhuis kan je dan weer met een UTP kabel aansluiten op de tweede vrije gele poort van de versterker.

 

Dit zou gewoon goed moeten werken. Heb je geen Experiabox V10A, maar een andere dan is het vanuit technisch oogpunt nodig dat de wifi op de experiabox zelf wordt uitgeschakeld. Daardoor zou je de wifi in huis weer missen en daarvoor moet je dan een tweede Wifiversterker hebben.

Dank je. Hiermee komt het vast goed.

En anders kom ik terug met een vraag. Bedankt voor je tijd. 

Hoi @Simone V . Als ik het zo lees en bekijk lijkt het me dat alles goed is aangesloten.

Ik zit me af te vragen of misschien de laptop/telefoon die je in het tuinhuisje gebruikt nog met het wifi signaal van de experiabox is verbonden ipv met die versterker.

Zo ja, dan zou er ergens iets in de configuratie niet kloppen.

Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven? Dan kan ik zien hoe de vork in de steel zit.

Ik geloof dat er verwarring is. Daar waar ik versterker zei moet je Experiabox lezen. Sorry!

In de wandcontactdoos zit inmiddels een switch. Daaruit een vaste aansluiting naar de tv en naar de Experiabox die Wifi signaal geeft.