Beantwoord

Hoe overschrijf ik de instellingen die KPN van mijn modem in het zgn motive (hun server) maakt?

  • 27 July 2019
  • 11 reacties
  • 690 keer bekeken

Zojuist kwam ik er toevallig achter dat er in mijn V10 5 poorten zijn geforward waarvan 1 naar de Oekraïne (IP 8090132234). Helemaal fout dus. Inmiddels heb ik ze weggegooid en de modem naar fabrieksinstellingen teruggezet en wat blijkt...de poorten zijn weer net zo ingesteld. Ze worden dus ergens opgeslagen (modem of bij KPN op de server)

Nu slaat KPN mijn gegevens op hun server op in het zgn 'motive' weet ik, zodat na een fabrieksherstel mijn netwerknaam etc weer terugkomen. Ik heb KPN gebeld met de vraag of poorten ook in deze backup zitten en hoe of ik het motive (de backup) kan overschrijven wisse, maar daar kwam geen duidelijk antwoord op. Ze hebben aangepast op afstand dat bij de volgende reset de instellingen teruggaan naar die achter op de modem staan vermeld. Dat werkte idd, maar die poorten zijn ook weer terug. En daar wil ik vanaf bij de volgende reset.

KPN weet het niet (hoe groot ze ook zijn) of ze willen het niet verder uitzoeken. De modem is van hun en toch verschijnen die poorten (oude instellingen) weer. Ze gaan er niet over. ..heel vreemd.

Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?

Voor wie het interessant vindt, dit waren de poorten die waren geforward:
9000 https://www.speedguide.net/port.php?port=9000 Trojan
9001 https://www.speedguide.net/port.php?port=9001 Trojan
9002 https://www.speedguide.net/port.php?port=9002 sync
9003 https://www.speedguide.net/port.php?port=9003 access the badge system database
9501 https://www.speedguide.net/port.php?port=9501 (unassigned)
9502 https://www.speedguide.net/port.php?port=9502 (unassigned)
icon

Beste antwoord door MCLAD 27 July 2019, 23:48

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Die 9000 t/m 9003 zijn van je tvkastjes. Elk kastje 1 poort. Je hebt dus 4 kastjes als het goed is. Dat poorten open zetten gaat automatisch, kun je maar op 1 manier voorkomen: je kastjes niet aansluiten.

En die andere 2 poorten... heb je toevallig 2 Experia WiFi's?
Bedankt voor je reactie!

Het is fijn te horen dat de poorten deels niet schadelijk lijken te zijn. Maar het is toch een beetje een vreemd verhaal als ik naar de forwarding kijk (hoewel ik er niet veel wijzer van word). Ik zal images toevoegen (helaas 10) zodat je het volledige beeld krijgt (gezien je vraag). En ik kom er ook graag achter waar het fout gaat - wat de link naar de Oekraïne is. Dus fijn als je ernaar wilt kijken.

Ik heb alleen een V10 modem en geen tv of andere kastjes op een Synology servertje na.

Maak je soms van sneller internet buitengebied gebruik? Dat LTE-POC lijkt voor mij op een 4g modem te duiden. Waar is de Oekraïne op gebaseerd?
Reputatie 7
Badge +24
Je hebt geen tv kastjes? Geen interactieve tv dus? Dan kan ik die 900x poorten niet verklaren.
Je hebt in ieder geval een typefout gemaakt want publieke IP adres wat in 1 van de portforward rules te zien is, is van KPN, heeft niks met Oekraïne van doen.

Het lijkt erop alsof je de configuratie van een andere KPN klant krijgt ingeladen of dat er ergens nog een zombie config is blijven hangen.

Je kan kijken of en wat er bij jou op de 192.168.2.x adressen zit aangesloten, als daar niks aanhangt weet je genoeg. Gewoon wissen die portforwards zou ik zeggen, op inactief maken.

Heb je misschien UPnP aanstaan?

Waar haal je die info m.b.t. motive vandaan?
Dank allen voor jullie reacties!

Vanmiddag heb ik het ip adres opgezocht op een site en daar kwam Ukrane uit. Ik zie dat ik idd een verkeerd ip adres boven heb ingetikt (puntjes ontbreken ook - vreemd). Als ik nu het ip adres dat in de afbeelding staat opzoek is dat idd van KPN en zo is er niks aan de hand. Ik weet niet waar het vanmiddag is fout gegaan met opzoeken.

En idd, ik vergeet dat er hier op zolder een 4G versneller staat. Oeps.. Ik vind het bijzonder dat die combi (V10 + 4G modem eraan gekoppeld) kennelijk ervoor kan zorgen dat er poorten geforward worden waar ik geen weet van heb.

De forwards heb ik vanmiddag allen verwijderd en de versneller werkt ook nog prima.

Er lijkt dus uiteindelijk niks aan de hand te zijn.. ik schaam me enigszins, maar het is fijn te ervaren dat er mensen zijn die anderen graag hiermee helpen. Hartelijk dank! En nu ga ik maar 's op vakantie ;-)

ps. motive is een term die KPN zelf hanteert leerde ik vandaag - de naam van de server waar ze je modemsettings opslaan.
Bij één van de LTE-POC staat swupgrade dat lijkt me vrij duidelijk dit is ofwel voor de firmware upgrade van de 4g versneller bedoelt ofwel voor de Experiabox zoniet beide.
De andere zal voor de samenwerking met de Experia zijn tenslotte moet de versneller aanvullen wat de Experia tekort komt.

Nick83 noemt terecht de ExperiaWifi en de TV ontvangers deze maken vergelijkbare forwards ongetwijfeld samenhangend met het TR069 beheers systeem.

Ik heb deze forwards klakkeloos verwijderd en alles werkt gewoon.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @MCLAD, welkom hier! Ik ben blij dat het allemaal is opgehelderd maar ik snap ook goed dat je verbaasd bent over willekeurige portforwardings.

Enkele jaren geleden is deze functionaliteit geïntroduceerd om een paar redenen: apparaten kunnen hierdoor een firmwareupdate gepushed krijgen (in plaats van elke x periode te controleren op updates), de Servicetools maken er gebruik van en het biedt de helpdesk meer mogelijkheden voor ondersteuning. Of portforwards daarvoor essentieel zijn is de vraag. Nadat er vragen over kwamen op het forum is er onderzocht of we het beheer op afstand op een andere manier konden doen. Er is voor gekozen om het op deze manier te blijven doen. Ik vermoed dat dit de makkelijkste manier is om elke Experia Box te ondersteunen.

De portforwardings zijn niet essentieel voor het functioneren van de verbinding maar ik weet niet of het 4G modem nog updates krijgt als je die portforwards weghaalt. Als je de Experia Box reset worden de regels automatisch weer toegevoegd. De portforwards zullen eventuele eigen portforwards niet overschrijven en de achterliggende apparaten zijn alleen te benaderen vanuit het KPN beheernetwerk, Motive dus. Je bent goed op de hoogte 😉 Fijne vakantie!
Voor mij is het hele verhaal compleet dankzij alle reacties 👍🏻. Bedankt allen! Hoe sluit ik het topic?
Dat kan desgewenst een webcare medewerker doen of zet topic volgen uit en overige notificatie instellingen in je forum profiel.
Thx @galdor68

Reageer