Vraag

Hoe stap je het best over op glasvezel?

  • 9 August 2019
  • 103 reacties
  • 2297 keer bekeken

Reputatie 2
Ik denk na om over te stappen op glasvezel nu ADSL internet trager wordt (erg snel was het nooit). Maar hoe doe je dat probleemloos?
Na twee dagen uitval (probleem lag in de wijkcentrale) twee weken geleden is ADSL internet regelmatig traag en valt af en toe bijna weg (download snelheid was 7 megabit maar fluctueert nu tussen niet meetbaar laag en 0,4 tot 5 megabit). Glasvezel lijkt dan een alternatief. KPN is één grote horror met van het kastje naar de muur gestuurd worden zonder oplossing als je het verkeerd aanpakt. Dus hoe doe je dat?

Internet kon ik van KPN alleen privé aanvragen, dus die is privé. Met een eigen modem. En dat laat ik graag zo.

Telefonie is zakelijk. Mijn ISDN-2 bij KPN loopt door tot 1 november 2019 en wellicht langer is mij vandaag bevestigd. ISDN blijft bij KPN nog t/m 2020 is mij medegedeeld en wellicht zelfs tot 2022. Men wil mij via een kastje die met internet verbonden is SIP-accounts omzetten naar een ISDN signaal en dat op mijn telefooncentrale aansluiten. Een oplossing waar bedrijven al jaren mee werken en die KPN tot voor kort niet aanbood. Feitelijk blijft ISDN dan eeuwig bestaan bij KPN maar dan via internet. Dat moet allemaal nog ingepland worden, zolang het werkt heb ik daar niet zo'n haast mee zo lang het storingsvrij werkt.

TV heb ik niet via KPN.

Ik wil nu glasvezel internet met een eigen modem maar geen storingen bij de overstap. De ISDN oplossing werkt via ieder internet, als er mar voldoende bandbreedte is en dat zou bij glasvezel dus alleen maar beter moeten werken. Een experiabox komt er bij mij uiteraard niet in!

Ik wil liefst glasvezel apart aanvragen en pas als het glasvezel internet met mijn eigen router goed werkt de ADSL laten afsluiten (ISDN blijft). Alle bestande email accounts etc. van KPN moeten dan administratief overgezet worden op het glasvezel abonnement.

WELKE INLOG GEGEVENS HEB JE NODIG BIJ GLASVEZEL MET EIGEN ROUTER?

Wie weet hoe je de overstap procedureel het beste aanpakt?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

103 reacties

Reputatie 7
Zelf kopen/ betalen is niet het probleem. Maar waar koop ik die dan en wanneer kan dat?
Zo'n Fritz!Box kan je vandaag de dag dus al aanschaffen al zou ik eerst het bewijs willen zien dat dat configuratiescript voor KPN tot een werkende situatie leidt.

Ik vraag mij overigens af of het goed gaat met internet, KPN telefonie en TV als je een V10a zomaar zelf omwisselt voor een V9.
Dat is geen enkel probleem.
Reputatie 7
Badge +30
Hoe stel je de beste reactie/oplossing in?De "beste oplossing reactie" heb ik nooit zelf ingesteld. Wie deed dat hier? Ik zou doordat het nu steeds verder opgepakt wordt een andere reactie willen instellen maar hoe doe je dat?

Het markeren van een beste antwoord kan gedaan worden door degen die het topic start (jij dus) of door een KPN moderator. Ik vermoed dat Marina eerder het antwoord gemarkeerd heeft. We proberen bij het selecteren van het beste antwoord altijd eentje te kiezen die niet alleen een antwoord geeft op de gestelde vraag of het probleem oplost, maar die ook relevant is voor andere klanten die toevallig op dit topic terecht komen. Ik heb dat nu voor je gedemarkeerd (dat kunnen wij alleen) zodat je zelf een ander best antwoord kunt kiezen.

Wat betreft vrije routerkeuze e.d., wjb geeft je daar al veel informatie over. Iets wat ik nog wel wil aangeven is dat, voor mijn gevoel, jij je iets te druk maakt over wat wij wel en niet 'goed vinden' en dergelijke. Je kunt naar believen een andere Experia Box aansluiten, V10A, V10, V9 etc... dat stelt zich dan automatisch in en werkt gelijk. Ook staat het je vrij om een andere router te gebruiken (wat op glasvezel een stuk makkelijker gaat op dit moment nog dan op koper). Wel is het op dit moment inderdaad nog zo dat telefonie via ons dan niet werkt. Ook dat zal op relatief korte termijn veranderen. Verder ben je, bij eigen router, zelf verantwoordelijk voor het werken van je verbinding en je eigen netwerkveiligheid en dergelijke. Daar bemoeien we ons dan niet mee. Het enige waar wij op letten is de veiligheid van ons netwerk. Dus als je onverhoopt dingen zo ingesteld zou hebben dat je een risico vormt voor andere gebruikers van ons netwerk, dan kunnen we je in quarantaine plaatsen en wordt er vanuit de Abuseafdeling contact opgenomen met wat het probleem is en wat we graag zien dat je er aan doet.

We zullen, ook als de vrije routerkeuze bij ons een feit is, altijd een Experia Box uitleveren, dit zodat klanten altijd voorzien zijn van iets dat ze zo kunnen inpluggen waarna ze een goed werkende verbinding hebben. Mensen die daar geen genoegen mee nemen kunnen die dan in de kast leggen en hun eigen apparaat aansluiten.
Reputatie 7
Wel is het op dit moment inderdaad nog zo dat telefonie via ons dan niet werkt.
Door de Experia Box als "veredelde" VoIP ATA achter de eigen router te plaatsen (bridged op vlan 7) kan ook telefonie gebruikt blijven worden. Natuurlijk geen mooie oplossing, maar wel een werkende. 😉

Ook dat zal op relatief korte termijn veranderen.
☺️