Hoe stel ik Wi-Fi 2,4 GHz en 5 GHz afzonderlijk van elkaar in? (ZTE H369A, V10 modem)

  • 9 October 2016
  • 36 reacties
  • 77647 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +22
Ik krijg wel eens de vraag van klanten hoe ze de de Wi-Fi 2,4 GHz en de 5,0 GHz van elkaar los kunnen instellen, en van elkaar apart kunnen gebruiken. Ik zal jullie het zo goed mogelijk hier omschrijven. Het gaat alleen om de modem V10 (H369A)

U logt in op uw modem met http://192.168.2.254, als u bent ingelogd gaat u naar WiFi En daarna op Geavanceerd.

Daarna ziet u de instellingen van de 2,4 GHz en de 5,0 GHz.

Zoals u kunt zien heb ik de SSID van de 2,4 GHz veranderd in 2,4 GHz, Datema (U kunt natuurlijk uw eigen SSID-naam verzinnen!) En heb ik een wachtwoord ingesteld. (Bijvoorbeeld: 12345)

Daarna heb ik de SSID van de 5 GHz veranderd in 5,0 GHz, Datema (U kunt natuurlijk uw eigen SSID-naam verzinnen!) En ook deze heb ik een ander wachtwoord gegeven. (Bijvoorbeeld: 67890) En daarna drukt u op toepassen. Zowel bij de 2,4 GHz als bij de 5,0 GHz moet u op toepassen drukken.

(LET OP! Als u dit heeft gedaan, heeft u geen verbinding met uw Wi-Fi. Daarna gaat u naar uw instellingen van uw apparatuur (PC, Smartphone en tablet) naar Wi-Fi instellingen, en u typt daar uw wachtwoord in die u heeft ingesteld. Dan heeft u daarna weer verbinding.)

(Opmerking: Sommige apparaten ondersteunen géén 5 GHz Wi-Fi. Dan zijn deze instellingen helaas niet van toepassing.)

Ik hoop zo jullie genoeg te hebben geïnformeerd.

Erik van KPN 1 jaar geleden

Hoi @Desireemoesker, welkom! Als het niet lukt om de stofzuiger te bedienen omdat jouw toestel niet op de 2,4Ghz band springt, dan kan het nuttig zijn om voor de 2,4Ghz een apart wifinetwerk in te stellen. Hoe je dat in een V10 modem doet lees je in dit topic, maar we hebben ook dit artikel voor je:

Daarna kun je zowel de stofzuiger als het toestel waar je de app op hebt, verbinden met je nieuw aangemaakt 2,4Ghz netwerk.

 

Heb je een ander modem dan de V10, dan kun je dit ook doen, maar dan op deze manieren:

 

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 7
Badge +14
Moet ik dit perse doen voor de privacy of is dit niet gevaarlijk, dat ze allebei precies hetzelfde zijn?
Reputatie 7
Badge +22
Moet ik dit perse doen voor de privacy of is dit niet gevaarlijk, dat ze allebei precies hetzelfde zijn?Nee dit hoef je niet perse te doen. Alleen als je dit wilt. En ik heb deze topic gemaakt om het te laten weten dat dit apart van elkaar kan, en heb die vraag wel eens gehad of het ook kan. Vandaar deze topic.
Reputatie 7
De V10 zal voorzien gaan worden van "bandsteering" wat inhoudt dat apparaten die 5GHz wifi ondersteunen automatisch via 5GHz verbonden worden zodra het 5GHz signaal sterk genoeg is.
Zodra "bandsteering" actief wordt op de V10, is het juist verstandig om de SSID van 2.4GHz en 5GHz gelijk aan elkaar te houden. Dit betekent namelijk dat een apparaat dat buiten het bereik van 5GHz komt vanzelf naar 2.4GHz zal switchen die een grotere reikwijdte heeft. Komt het apparaat weer binnen bereik van de 5GHz band dan switcht deze automatisch weer terug naar 5GHz.
Reputatie 7
Badge +14
Dus wat ik doe kan gewoon en kan geen kwaad?
Reputatie 7
Dus wat ik doe kan gewoon en kan geen kwaad?Jij ziet altijd een gevaar in dingen en je hebt daarover al honderden berichten hier op het forum geplaatst. Je hebt net zo vaak te horen gekregen dat het niets is om je zorgen over te maken en ook nu is dat weer zo.
Reputatie 7
Badge +22
De V10 zal voorzien gaan worden van "bandsteering" wat inhoudt dat apparaten die 5GHz wifi ondersteunen automatisch via 5GHz verbonden worden zodra het 5GHz signaal sterk genoeg is.
Zodra "bandsteering" actief wordt op de V10, is het juist verstandig om de SSID van 2.4GHz en 5GHz gelijk aan elkaar te houden. Dit betekent namelijk dat een apparaat dat buiten het bereik van 5GHz komt vanzelf naar 2.4GHz zal switchen die een grotere reikwijdte heeft. Komt het apparaat weer binnen bereik van de 5GHz band dan switcht deze automatisch weer terug naar 5GHz.
Dat is een mooi vooruitzicht wjb! Ik zou zeggen... Laat maar komen! Dank voor deze extra info! TOP!!!
Reputatie 7
Badge +14
Dank voor je reactie wjb!
Reputatie 7
Badge +14
Gelukkig maar, sorry voor mijn angst.
Reputatie 7
Badge +22
Gelukkig maar, sorry voor mijn angst.OFFTOPIC: Zie dit niet als negatieve kritiek! @wjb bedoeld dit goed. Maar probeer te begrijpen als er 1 keer gezegd is dat het goed is, dan kun je daar vanuit gaan. Wij zijn ervoor om goede info te geven. En geen foute info. Er zijn er hier genoeg mensen op het Forum die hier verstand van hebben. En we zijn hier niet om je in de val te laten lokken. We houden echt met iedereen rekening. :8 Ik hoop dat dit je nu geruststelt.
Reputatie 7
Badge +14
Dank je wel Dennis!

Hallo,

 

bij het apart instellen kan ik maar één keer een ssid invoeren.

ik heb geen mogelijkheid om voor 2,4 en 5 GHz apart een ssid in te voeren.

wat zie ik over het hoofd?

 

Reputatie 7
Badge +24

Het betreft een v10? Niet v10a? U heeft geen versterkers? 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Janr2020  je stelt dezelfde vraag op twee plaatsen,  het antwoord blijft hetzelfde:

Op de Experia Box v10 (zonder A) vind je dat via WiFi (bovenbalk) → Geavanceerd (links)

Hallo,

Ik heb ook de V10, en de snelle WiFi variant met 5 gHz in gebruik. Maar nu wil ik slimme stekkers aanschaffen, maar die werken alleen op 2.4 GHz. De slimme Action lampen doen dat ook, maar die werken wel. Mag ik er dan van uitgaan dat een slimme stekker dat ook doet? Beide frequenties hebben hetzelfde wachtwoord. Maakt dat verschil?

 

Hoor graag.

 

Arno

Reputatie 7
Badge +12

Hallo,

Ik heb ook de V10, en de snelle WiFi variant met 5 gHz in gebruik. Maar nu wil ik slimme stekkers aanschaffen, maar die werken alleen op 2.4 GHz. De slimme Action lampen doen dat ook, maar die werken wel. Mag ik er dan van uitgaan dat een slimme stekker dat ook doet? Beide frequenties hebben hetzelfde wachtwoord. Maakt dat verschil?

 

Hoor graag.

 

Arno

Je mag er vanuit gaan dat die het doen. 

Dankjewel voor je snelle reactie!

V10 prul werkt voor geen meter de radio buttons gaan gewoon naar 10 sec weer terug naar uit. 
resultaat je kan dus geen smart 2.4 apparaten toevoegen. 

Sorry Pimmmmmmm, maar het functioneert prima bij mij.

En wat als je niet kunt inloggen op het http://192.168.2.254? Ik heb geen admin aangemaakt maar kan niet inloggen. Wat kan ik doen?

Als je de V10 reset kan je als het goed is gewoon op inloggen drukken en vervolgens een wachtwoord bedenken!Noteer dit wachtwoord wel altijd!

 

We hebben een camera gekocht, die blijkt het alleen te doen op 2.4 GHz. 

Heb je bij de V10 modem 2.4 en 5 automatisch? We hebben veel gedoe gehad om hier de WIFI goed te laten werken, dus ik durf eigenlijk niets aan te passen. 

Wat is nu wijsheid om te doen?

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @waal9. welkom! De V10 gebruikt automatisch zowel 2.4 als 5 GHz, waarbij beide frequenties dezelfde naam (SSID) hebben. Apparaten die met de wifi verbinden kiezen dan zelf welke van de twee frequenties ze gebruiken. Dit hangt af van welke op dat moment een sterker signaal geeft, en wat het apparaat zelf aankan. Dus in de basis zal je camera zo moeten kunnen verbinden zonder dat je wat aan hoeft te passen. Mocht dit toch niet (goed) werken, dan kun je kiezen om dit aan te passen zoals Dennis in het startbericht beschrijft.

 

Belangrijke vraag daarbij is wel: heb je ook Experia Wifi en/of SuperWifi punten in gebruik? ZO ja, dan is de wifi van de V10 uitgeschakeld en kun je de frequenties niet scheiden.

@Erik, Bedankt voor je reactie. Een heldere uitleg. We gebruiken idd SuperWifi punten, dus dan zit er helaas niets anders op dan de camera te retouneren.

Reputatie 7
Badge +24

@Erik, Bedankt voor je reactie. Een heldere uitleg. We gebruiken idd SuperWifi punten, dus dan zit er helaas niets anders op dan de camera te retouneren.

Dat hoeft niet. Op de SuperWiFi's kunt u een apart 2,4 Ghz netwerk aanmaken. Speciaal voor bijvoorbeeld camera's. 

 

Klinkt interessant. Maar hoe kom ik bij de printscreen die je nu laat zien? :blush:

Ik vind het altijd heel interessant om dit soort dingen opgelost te krijgen, maar heb weinig technische kennis :grimacing:

Â