Beantwoord

Hoe werkt het als ik mij aanmeld voor aanleg van glasvezel in mijn gebied

  • 15 January 2019
  • 13 reacties
  • 307 keer bekeken

Ik heb nu een abonnement bij KPN voor internet en telefoon en ben daar best tevreden mee. Heeft het zin om mij aan te melden en over te stappen naar glasvezel? Ik kan mij nu aanmelden als deelnemer. Als er voldoende mensen in onze gemeente meedoen, komt het er. Ik moet daar eenmalig € 250,00 voor betalen. Moeten we daarvoor een ander abonnement afsluiten? zo ja, wat kost dat dan per maand meer dan mijn "alles in één instap" abonnement. Worden dan de kosten van € 250,00 overgenomen door KPN? Afijn, graag wat meer informatie over dit onderwerp.
icon

Beste antwoord door Ward_ 16 January 2019, 13:27

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 6
Badge +9
Is het een glasvezelinitiatief waar KPN wel als provider gaat leveren?.
De prijzen van de abonnementen van KPN zijn hier te vinden
Ja, de KPN staat ook op de lijst.
Reputatie 6
Badge +9
Ik verwacht eigenlijk niet dat KPN die €250 euro voor overneemt.
Maar hier zal een webcare medewerker uitsluitsel over moeten geven en dat zal deze gaan doen op het moment dat ze jouw topic gaan behandelen.
Hoi. Een KPN moderator kan meteen e.e.a. voor je uitzoeken. Hij/zij heeft hier wel wat gegevens voor nodig.

Zodat je door een moderator geholpen kunt worden zou je je gegevens willen invullen in je forumprofiel? Deze gegevens zijn niet publiek te zien.
I.i.g. voor- en achternaam, postcode + huisnummer, klantnummer(s), Tel.nr. (op de regel Persoonlijke opmerkingen)
Na het invullen onderaan op {Sla wijzigingen op} klikken.
Dennis en Peter, Fijn dat jullie gereageerd hebben. Zoals Peter aangeeft, heb ik eerst het profiel aangemaakt. Het zou fijn zijn als ik wat antwoorden krijg, zodat ik weet of het zin heeft om mij aan te sluiten bij de groep, die glasvezel wil in ons gebied. Een snelle verbinding wil toch iedereen? Alleen voor welke prijs en is dit voor mij als particulier een grote verbetering met datgene wat ik nu al heb.
Reputatie 6
Badge +9
Bij veel lokale initiatieven moet je een eenmalig bedrag betalen of een maandelijks bedrag voor een x aantal maanden.
Dit is om de kosten te drukken voor het aanleggen van het glasvezelnetwerk en deze kosten worden dan het vastrecht genoemd.
Dit bedrag betaal je doorgaans via de provider die je kiest.

Wel initiatief legt bij voldoende animo glasvezel bij jou aan?
Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Goudrenet! Dank voor het invullen van je profiel. Ik zie dat er hier op je adres op dit moment een maximaal haalbare snelheid is van ongeveer 33 Mbit via de koperverbinding. Er zijn, in ieder geval in de komende twee maanden, geen plannen om dit te verbeteren. Glasvezelaanleg vanuit KPN (wat normaliter gedaan wordt door Reggefiber) staat voor dat adres ook niet op de planning.

Ik zie dat voor jouw gemeente, Buren, in eerste instantie Glasvezel Buitenaf wilde gaan aanleggen. Die heeft alleen net aangekondigd daarmee te stoppen in verband met een tweede aanbieder die zich gemeld heeft. Die tweede aanbieder is Digitale Stad, en die geeft inderdaad aan dat dit i.c.m. KPN gaat.

Dit is mij persoonlijk onbekend, maar kan zijn dat dit nieuwe ontwikkelingen zijn voor KPN vanuit de doelstelling om in de komende jaren veel meer huishoudens op glasvezel te krijgen.

@Ward_ weet jij hier eventueel meer over? Anders ga ik hier intern even achteraan voor meer duidelijkheid.

Edit: Als je inderdaad KPN kunt nemen via dat, dan zou er in de basis niets hoeven te veranderen aan je huidige abonnement. Maar daar kan ik pas met enige zekerheid iets over zeggen als we duidelijker hebben hoe dit precies in elkaar steekt.
Verbetering. Ligt aan het aantal apparaten wat tegelijkertijd gebruikt wordt. Voor één laptop en één tv ontvanger is in principe 100 Mb/s (max. voor DSL) rui-ui-uim voldoende.

Als je thuis een server draait is de upstream bij glas, gelijk aan de downstream, interessant.

Geen idee wat je DSL-aansluiting momenteel ondersteunt (onafhankelijk van het maximum van je abonnement). Dan kun je vinden via Fourstack.

UPDATE: zie net de 33 Mb/s bij Erik vermeld

Ziet er goed uit, die Digitale Stad! Ik zou zeggen, doen 😃 Abonnement via glas kost hetzelfde als via koper en je krijgt er meer voor. Zeker de snelheid i.h.abonnement én de eerste 10 tv zenders in betere HD kwaliteit.
Reputatie 7
Badge +10
Ik heb duidelijkheid hoor...

De Digitale Stad is een merknaam van Delta Infratechniek Rijssen. Zij hebben zich enkele jaren geleden gestort op het buitengebied aanleggen (in samenwerking met Reggefiber).
Een jaartje geleden is dat in een versnelling gekomen door een samenwerking met KPN. Delta legt het netwerk aan en KPN plaatst haar apparatuur in de PoP's. Dit is bijvoorbeeld al gedaan in de gemeente Lochem en nog een paar kleine plaatsen die ik zo even niet meer weet.
Effectief gezien werkt dit voor de bewoners precies hetzelfde als een Reggefiber netwerk. De marketing en communicatie worden gedaan door KPN Netwerk NL met soortgelijke bussen e.d. als men vroeger zag bij Reggefiber.

Dus als je je aanmeldt voor de aanleg dan reken je met Digitale Stad (Delta) eenmalig de aanlegkosten af die erbij horen omdat aanleg in een buitengebied nou eenmaal duurder is.
Je kan gewoon je huidige abonnement bij KPN houden maar je wordt van koper overgezet op glasvezel. KPN vergoedt verder geen aanlegkosten maar brengt jou ook niets meer in rekening dan elke andere klant in Nederland.

De start van de vraagbundeling in de gemeente Buren is trouwens nog heel vers nieuws. Er zullen zeker nog informatieavonden in de verschillende plaatsen georganiseerd worden waar dit soort vragen ook beantwoord worden.
Lieve allemaal,
Ik vind het geweldig, dat jullie je zo hebt ingespannen om mij goed voor te lichten. Ik ben erg bij met jullie informatie. Ook fijn om te weten dat het ok is en door KPN ondersteund gaat worden. Er komen inderdaad voorlichtingsavonden, waar ik zeker naar toe ga. Met jullie informatie kom ik tenminste een beslagen ten ijs. Digitale stad stelt wel dat als je binnen twee maanden na oplevering van de glasvezel een abonnement afsluit bij een van de providers, je de aansluiting helemaal gratis krijgt. Kan dat? Nog even ter info. Ik gebruik privé vaak twee tot drie computer, TV en een tablet gelijktijdig. Is glasvezel voor mij interessant?
...
Ik gebruik privé vaak twee tot drie computer, TV en een tablet gelijktijdig. Is glasvezel voor mij interessant?

Zeker! Je hebt nu maar 33 Mb/s te verdelen over alles. Met glasvezel tot 500 Mb/s downstream. Da's andere koek. Hoe meer apparaten hoe interessanter glasvezel (lees: meer snelheid) wordt. Overigens denk ik dat 100 Mb/s als voldoende voor je is. Maar dat kan dus niet over koper (op jouw adres), maar wel over glas.

En nog leuker, de capaciteit boven je abonnement wordt voor de tv-ontvangers gebruikt. Dat gaat dan niet van je abonnementssnelheid af. Dus met een abo van 100 Mb/s heb je dat ook voor de computers, smartphones en tablet. TV gaat dáár niet vanaf. Nu wel van die 33 ... (HD is 7,5 Mb/s).

Ik zou hier nier meer over nadenken.

Je abonnement kan zonder meer overgezet worden naar de glasvezelaansluiting als die is opgeleverd.
Dank je wel Peter, Ik ben heel blij met jouw aanvullingen op mijn vragen. Fijn, dat je de moeite genomen hebt. Het is nu voor mij geen vraag meer. Kan met een gerust hart de beslissing nemen.
😍😍😍😍
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor je duidelijke reactie, Ward! Zo heb ik ook weer wat geleerd :)

Lieve allemaal,
Ik vind het geweldig, dat jullie je zo hebt ingespannen om mij goed voor te lichten. Ik ben erg bij met jullie informatie. Ook fijn om te weten dat het ok is en door KPN ondersteund gaat worden. Er komen inderdaad voorlichtingsavonden, waar ik zeker naar toe ga. Met jullie informatie kom ik tenminste een beslagen ten ijs. Digitale stad stelt wel dat als je binnen twee maanden na oplevering van de glasvezel een abonnement afsluit bij een van de providers, je de aansluiting helemaal gratis krijgt. Kan dat?


Heel graag gedaan, Goudrenet. Om nog even in te gaan op het gratis krijgen van de aansluiting. Het is zeker mogelijk dat er speciale actiekortingen zijn voor mensen die een nieuw abonnement afsluiten. Dat gebeurt over het algemeen ook als je een niet-glasvezelabonnement ergens afsluit. Meestal is de korting dan op de abonnementskosten, maar dan zullen ze het hier doen op de kosten van de aanleg. Wel is het zo dat, omdat je al een abonnement bij ons hebt, wij jou niet meer als nieuwe klant zouden zien als je overgaat op glasvezel bij ons. We zien dat dan als een wijziging op je huidige abonnement. Dus of je dan ook in aanmerking komt voor die korting durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Zoals Ward al noemt, er zullen nog informatieavonden komen, vraag dat daar nog even na.

Ik heb ook het gemarkeerde antwoord even aangepast zodat het voor meelezers allemaal zo duidelijk mogelijk is.