Vraag

Hoe werkt installatieproces glasvezel bij KPN?

  • 11 June 2021
  • 19 reacties
  • 329 keer bekeken

Goedemorgen,

Ik ben Bavo en ben over gestapt van Ziggo naar KPN ivm glasvezel.

Laatst is er een monteur geweest die heeft de glasvezelkabel aangesloten op de FTU.

Nu krijg ik een brief voor weer een afspraak dat er een monteur komt om de glasvezel aan te sluiten? Deze monteur zou ook in de kruipruimte moeten zijn maar dat heeft de vorige monteur al gedaan...

Of komt deze monteur de NT plaatsen?

Ik heb geen idee hoe het een en ander in zijn werk gaat.

Met vriendelijke groet,

Bavo

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

@Tikkel2306 Als u een abonnement of wijziging van uw bestaande abo bij KPN heeft aangevraagd (?) komt er altijd een installatiemonteur van KPN om de NT aan te sluiten op de FTU. Dit mag u niet zelf doen namelijk.

Als u nog geen abonnement bij KPN heeft aangevraagd, is het bericht waarschijnlijk afkomstig van KPN Netwerk NL die een foutje heeft gemaakt in hun aansluitings planning.

@Tikkel2306 Als u een abonnement of wijziging van uw bestaande abo bij KPN heeft aangevraagd (?) komt er altijd een installatiemonteur van KPN om de NT aan te sluiten op de FTU. Dit mag u niet zelf doen namelijk.

Als u nog geen abonnement bij KPN heeft aangevraagd, is het bericht waarschijnlijk afkomstig van KPN Netwerk NL die een foutje heeft gemaakt in hun aansluitings planning.

Hoi Hans,

Ik heb een nieuw abonnement aangevraagd( overstappen). Wat ik niet begrijp of de " tweede " monteur de NT komt plaatsen want dat is dus nog niet gebeurd? Ik heb al wel de FTU en wordt de NT geplaatst door Volkers Wessel? Want dan zou het kunnen kloppen...

@Tikkel2306 Wanneer heb je je bestelling gedaan ? Is dat bevestigd ? Heb je al het installatiepakket van KPN ontvangen ( router,TV-kastje,kabels etc.) ?

Heb je de bevestiging voor die monteur vanuit KPN de provider ontvangen of vanuit KPN Netwerk NL. ?

KPN Netwerk NL ( of een van hun onderaannemers zoals bijv. Volker Wessels) verricht de glasvezel installatie tot en met het glasvezelaansluitpunt, de FTU.

KPN de provider doet de installatie vanaf de FTU, waaronder dus het plaatsen van de NT.

Reputatie 7
Badge +10

@Tikkel2306 Wanneer heb je je bestelling gedaan ? Is dat bevestigd ? Heb je al het installatiepakket van KPN ontvangen ( router,TV-kastje,kabels etc.) ?

Heb je de bevestiging voor die monteur vanuit KPN de provider ontvangen of vanuit KPN Netwerk NL. ?

KPN Netwerk NL ( of een van hun onderaannemers zoals bijv. Volker Wessels) verricht de glasvezel installatie tot en met het glasvezelaansluitpunt, de FTU.

KPN de provider doet de installatie vanaf de FTU, waaronder dus het plaatsen van de NT.

 

 

Helaas zit er altijd weer een nuance in… Als de klant een abonnement bestelt bij KPN de provider en er is nog geen aansluiting in de woning gemaakt door KPN Netwerk NL, dan zou normaliter (tenzij er iets niet goed is gegaan) KPN Netwerk NL ook de NT plaatsen tijdens het maken van de aansluiting.

 

In dit geval maakt het niet zoveel uit. KPN Netwerk NL heeft een FTU geplaatst. Ik denk dat de tweede mail van KP{N zelf afkomt (de provider). In die mail staat eigenlijk standaard de zin dat de monteur de glasvezel komt aansluiten (op de Experia Box wordt daar eigenlijk mee bedoeld) en in elke mail over monteurs staat dat hij wellicht in de kruipruimte zal moeten zijn. Dat is ook niet onmogelijk als bijvoorbeeld een UTP kabel naar de woonkamer moet, of zoiets.

Ik heb nog geen installatie pakket ontvangen, dat zou de 25ste verstuurd worden volgens mij maar dat is nu verplaatst naar de 28ste want dan komt de monteur. Wellicht dat hij het pakket bij zich heeft? Waar zou ik kunnen vinden wanneer mijn pakket verstuurd wordt?

@Tikkel2306 Dan ga je nog genoeg mails en sms'jes krijgen voor die tijd over levering pakket en vooraankondigingen van de monteur. Meestal een week voor de aansluitdatum ( bij  jouw dus de 28e) ontvang je het pakket.

@Ward_  Helaas zit er altijd weer een nuance in… Als de klant een abonnement bestelt bij KPN de provider en er is nog geen aansluiting in de woning gemaakt door KPN Netwerk NL, dan zou normaliter (tenzij er iets niet goed is gegaan) KPN Netwerk NL ook de NT plaatsen tijdens het maken van de aansluiting.

Natuurlijk maakt het niet uit welke monteur de NT uiteindelijk plaatst, maar juist daarin wordt er langs elkaar heen gewerkt in de berichtgeving daarover tussen de monteurs namens KPN provider en die welke aangestuurd zijn door KPN Netwerk NL. Dan zie je dus vaak dat een monteur voor Jan met de korte achternaam komt, zoals zo vaak hier te lezen is.

Met andere woorden zou het dus zomaar kunnen dat ik de 28ste dus een monteur krijg die miss datgene komt doen wat er al gedaan is en ik dus nog langer kan wachten totdat er een monteur komt die de NT gaat plaatsen?

Dat moet toch ergens te controleren zijn wie er wat komt doen en in mijn geval dus wanneer en wie komt de NT plaatsen? Welke afdeling moet ik daarvoor benaderen?

Reputatie 7
Badge +10

Nu wordt er voor niks verwarring geschept in dit topic. Wij hebben de mail niet gezien die @Tikkel2306 heeft ontvangen maar als deze afkomt van een mailadres dat eindigt op kpn.com, dan is het in orde en gaat het gewoon over de monteur van de 28 ste. Die plaatst dan de NT en sluit de rest aan.

 

@Tikkel2306 Heb jij het abonnement bij KPN aangevraagd nadat de kabel met aansluiting in huis was afgemonteerd?

26 mei FTU aangesloten en dezelfde dag abonnement afgesloten. Dus nadat de glasvezel monteur is geweest

Reputatie 7
Badge +10

Dan is er niks om je zorgen over te maken. KPN (provider) monteur neemt de NT mee en plaatst deze. Je pakket komt ook vast wel op tijd. 

Dan ga ik gemakshalve van het positieve uit!

Ik hou jullie op de hoogte😉

De brief komt dus van KPN netwerk.....

Reputatie 7
Badge +10

De brief komt dus van KPN netwerk.....

Stuur je adres maar even in een DM. Ik kan jouw gegevens niet zien namelijk. Maar ik kan wel in de administratie van KPN NetwerkNL kijken of alles wel goed staat.

De brief komt dus van KPN netwerk.....

@Tikkel2306  Daar vroegen we dus al een poosje om ! KPN Netwerk NL is dus niet de club die jouw abonnement gaat activeren, maar de glasvezelaansluiting in orde gaat maken.

Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik was gisteren aan het werk en had niet eerder tijd om de brief op te zoeken. Even voor mijn duidelijkheid;

Deze monteur sluit dus de NT aan? En daarna kan ik gebruik maken van de diensten van KPN?

Nee, deze maakt de FTU in orde en in het geval van Gpon sluiten ze ook de ONT aan.

De KPN provider monteur komt de rest aansluiten en de lijn activeren zodat de diensten gaan werken.

Kunnen nu twee dingen aan de hand zijn bij Netwerk,

 

      1. Er lopen zaken langs elkaar heen, lijkt mij logisch omdat je de brief krijgt op het moment dat er       afgemonteerd word, en er waarschijnlijk in de systemen nog niet vermeld stond dat de boel al afgemonteerd was.

  1. Er is iets niet goed gegaan met aansluiten en afmonteren

Het belangrijkste is dat er op de activatie dag een monteur langskomt, hij moet namelijk de lijn activeren, alles wat er daarvoor gebeurd is niet zo spannend,

@Tikkel2306 Als de afspraak in die brief van KPN Netwerk NL vermeld dat de monteur je glasvezelaansluitpunt gaat aansluiten en daarvoor in de kruipruimte moet zijn, vrees ik dat het een fout vanuit KPN Netwerk NL is en dat het hier gaat om een dubbele afspraak, want de FTU is inmiddels al aangesloten, zeg je. Het kan ook zijn zoals @Ward_  vermeld dat het een standaard brief is en de monteur de NT gaat plaatsen, al zou mij het verbazen dat KPN Netwerk NL daar apart een monteur voor zou sturen. Ik zou me maar vasthouden aan berichtgeving vanuit KPN de provider en hetgeen je opgestuurd gaat krijgen, want zonder die spullen gaat het sowieso niet lukken !

Reputatie 7
Badge +10

@Tikkel2306 Aan de hand van je adres gekeken: je adres is nog niet gereed in de database van KPN Netwerk NL. Dat staat gepland voor 28 juni. Dus dan klopt die laatste brief. Waarom ze nog een keer willen komen is me niet duidelijk. Dat staat er niet.

Wel behoren ze ook de NT of ONTmee te nemen, te plaatsen en te activeren. In jouw geval ligt die hele opdracht bij hen (Volker Wessels als aannemer in dit geval dus).

Als zij de 28ste klaar zijn zou jij zelf de installatie kunnen afmaken door de Experiabox aan te sluiten en de evt. TV decoders. Er is GEEN extra activatie of zoiets nodig door een KPN monteur. 

Mocht je dit niet zelf willen of kunnen doen dan kan een KPN monteur ingepland worden. 

 

@Doornekamp33 Als KPN Netwerk NL de opdracht heeft om een NT of ONT te installeren bij de huisaansluiting is er geen extra monteur nodig voor activatie of zoiets. 

Hoi Ward,

Ik ga zelf mijn modem aansluiten. Ik heb een fritzbox 7590 gekocht. Dat moet niet zo'n probleem zijn vermoed ik.

Ik ga netjes de mails en het pakket afwachten!

Bedankt iedereen voor jullie tijd en moeite.

Bavo