Beantwoord

Hoe zijn de ervaringen met de KPN Box 12 Wifi? Met mijn V8 is het goed nu

  • 16 November 2021
  • 36 reacties
  • 5912 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Vraag,  hoe zijn de ervaringen van gebruikers van alleen de box 12, zonder super wifi?? 

Heb nu een experia V8 en goed bereik van de wifi, tot op zolder zonder wifi extenders of iets dergelijks. 

Na één en ander uitgespit te hebben op internet en dit forum vrees ik dat ik zo met een box 12, die mij door KPN wordt geadviseerd omdat de V8 verouderd is,  mindere wifi heb. En dat ik, om dat op te lossen, dus van die super wifi schotels moet hebben. En dat wil ik niet..... je zou toch verwachten van een nieuwer model modem (box 12) dat deze op zijn minst net zo goede wifi moet geven als de ouwe trouwe V8?? 

Bij voorbaat dank, 

icon

Beste antwoord door JanIvor 18 November 2021, 20:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

36 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Hallo @JanIvor 

Ik ben sinds juni klant bij KPN met 200/200 glasvezel icm de Box 12, wat ik jammer vindt is dat je geen 2 netwerken aan kunt maken voor 2,4 en 5 GHz.

Ik ben wel tevreden over de snelheid, de Box 12 staat in de woonkamer en ik haal daar op de WiFi gewoon 200/350. Mijn slaapkamer is recht boven het modem en daar zit ik ook altijd rond de 200/350. Ga ik naar andere kamers dan neemt de snelheid wat af maar dat snap ik wel omdat er dan meer obstructies tussen zitten.

Nog een min puntje is als ik soms boven ben en ik zit op 2,4 GHz, vervolgens ga ik terug naar beneden bij het modem en dan blijft hij hangen op 2,4 GHz.

Reputatie 7
Badge +24

...je zou toch verwachten van een nieuwer model modem (box 12) dat deze op zijn minst net zo goede wifi moet geven als de ouwe trouwe V8?? 

Daar zou ik maar niet teveel van uitgaan. 

Vraag,  hoe zijn de ervaringen van gebruikers van alleen de box 12, zonder super wifi?? 

Heb nu een experia V8 en goed bereik van de wifi, tot op zolder zonder wifi extenders of iets dergelijks. 

Na één en ander uitgespit te hebben op internet en dit forum vrees ik dat ik zo met een box 12, die mij door KPN wordt geadviseerd omdat de V8 verouderd is,  mindere wifi heb. En dat ik, om dat op te lossen, dus van die super wifi schotels moet hebben. En dat wil ik niet..... je zou toch verwachten van een nieuwer model modem (box 12) dat deze op zijn minst net zo goede wifi moet geven als de ouwe trouwe V8?? 

Bij voorbaat dank, 

als u tevreden bent,waarom zou je hem dan omruilen?

Reputatie 1

Ik zou zeggen niet overstappen van van een werkend v8 naar Box 12.

Bij ons, en blijkbaar bij meer mensen waar ik nu achter kom, ook op aangeven van KPN omgeruild omdat het verouderd modem zou zijn, en werkt duidelijk minder goed.

En zo wordt je dus op kosten gejaagd voor de aanschaf van Wifi punten.

KPN is actief bezig de oude modems te vervangen door de box 12 en als ik dit van te voren had geweten…..wij hadden nml. ook helemaal geen probleem met de wifi maar modem werd ongevraagd vervangen en dan ga je er als leek vanuit dat nieuwer wel beter zou zijn.

Niet dus en vervolgens is er dus onnodig een werkend modem vervangen en als er iets is waar ik ook een hekel aan heb is het wel deze “wegwerpmaatschappij” mentaliteit 😡

Ik zou zeggen niet overstappen van van een werkend v8 naar Box 12.

Bij ons, en blijkbaar bij meer mensen waar ik nu achter kom, ook op aangeven van KPN omgeruild omdat het verouderd modem zou zijn, en werkt duidelijk minder goed.

En zo wordt je dus op kosten gejaagd voor de aanschaf van Wifi punten.

KPN is actief bezig de oude modems te vervangen door de box 12 en als ik dit van te voren had geweten…..wij hadden nml. ook helemaal geen probleem met de wifi maar modem werd ongevraagd vervangen en dan ga je er als leek vanuit dat nieuwer wel beter zou zijn.

Niet dus en vervolgens is er dus onnodig een werkend modem vervangen en als er iets is waar ik ook een hekel aan heb is het wel deze “wegwerpmaatschappij” mentaliteit 😡

Hier dezelfde ervaring.De box 12 is echt een slecht apparaat.Gelukkig kon ik hem nog laten omruilen voor de v10,wat een veel beter apparaat is!

Reputatie 5
Badge +5

Vraag,  hoe zijn de ervaringen van gebruikers van alleen de box 12, zonder super wifi?? 

Heb nu een experia V8 en goed bereik van de wifi, tot op zolder zonder wifi extenders of iets dergelijks. 

Na één en ander uitgespit te hebben op internet en dit forum vrees ik dat ik zo met een box 12, die mij door KPN wordt geadviseerd omdat de V8 verouderd is,  mindere wifi heb. En dat ik, om dat op te lossen, dus van die super wifi schotels moet hebben. En dat wil ik niet..... je zou toch verwachten van een nieuwer model modem (box 12) dat deze op zijn minst net zo goede wifi moet geven als de ouwe trouwe V8?? 

Bij voorbaat dank, 

als u tevreden bent,waarom zou je hem dan omruilen?

Omdat KPN dit mij middels het gebruik,  meerdere keren, van de online wifi manager adviseerde. En omdat ik er van uit ging dat als ik van een verouderde V8 naar een moderne V12 zou gaan (op advies van KPN, die de V8 zelf ook verouderd vind) er technisch alleen maar op vooruit zou gaan. 

Daarom. 

Vraag,  hoe zijn de ervaringen van gebruikers van alleen de box 12, zonder super wifi?? 

Heb nu een experia V8 en goed bereik van de wifi, tot op zolder zonder wifi extenders of iets dergelijks. 

Na één en ander uitgespit te hebben op internet en dit forum vrees ik dat ik zo met een box 12, die mij door KPN wordt geadviseerd omdat de V8 verouderd is,  mindere wifi heb. En dat ik, om dat op te lossen, dus van die super wifi schotels moet hebben. En dat wil ik niet..... je zou toch verwachten van een nieuwer model modem (box 12) dat deze op zijn minst net zo goede wifi moet geven als de ouwe trouwe V8?? 

Bij voorbaat dank, 

als u tevreden bent,waarom zou je hem dan omruilen?

Omdat KPN dit mij middels het gebruik,  meerdere keren, van de online wifi manager adviseerde. En omdat ik er van uit ging dat als ik van een verouderde V8 naar een moderne V12 zou gaan (op advies van KPN, die de V8 zelf ook verouderd vind) er technisch alleen maar op vooruit zou gaan. 

Daarom. 

De box 12 heeft nog wat kinderziektes.Ik zou zeggen,Doe het niet!

Bij mij werkt de wifi via de KPN Box 12 goed, maar ik heb een jaren-60-huis zonder beton en dat scheelt een boel.

 

Bij mij werkt de wifi via de KPN Box 12 goed, maar ik heb een jaren-60-huis zonder beton en dat scheelt een boel.

 

Je had toch een v10 @JanD ?Waarom heb je opeens een box 12?Naar mijn weten kan dat alleen als je een v7,v8 of een v9 via marktplaats koopt en dan de wifi manager doet(mag niet maar zo slim is de wifi manager nog niet)

Badge +19

Ik juich het juist toe dat het signaal van modems minder worden. Waarom moet ik het WiFi van de halve straat in huis hebben? Dat gaat alleen maar ten koste van mijn wifikwaliteit. Op iedere etage een bekabeld wifi punt is wat mij betreft ideaal. 

Bij mij werkt de wifi via de KPN Box 12 goed, maar ik heb een jaren-60-huis zonder beton en dat scheelt een boel.

 

Je had toch een v10 @JanD ?Waarom heb je opeens een box 12?

Hallo @martijn197108 bij de omzetting van G-PON 200/200Mbits naar XGS-PON 1/1Gbit/s heb ik tevens de nieuwste KPN Box 12 gekregen omdat de vaste telefoon niet meer op stoom kwam bij de V10.

Bij de laatste update van de box had ik ook even een scherm om verschillende namen aan de SSID's van de 2.4- en de 5.0-band te geven, dat scherm is wel weer vervangen door het standaard scherm zonder gescheiden SSID's, maar de gescheiden wifinamen werken gelukkig nog wel.

 

Ik juich het juist toe dat het signaal van modems minder worden. Waarom moet ik het WiFi van de halve straat in huis hebben? Dat gaat alleen maar ten koste van mijn wifikwaliteit. Op iedere etage een bekabeld wifi punt is wat mij betreft ideaal. 

ik ontvang zelfs een netwerk van 450meter ver.Dat moet wel een lr ap zijn.

Bij mij werkt de wifi via de KPN Box 12 goed, maar ik heb een jaren-60-huis zonder beton en dat scheelt een boel.

 

Je had toch een v10 @JanD ?Waarom heb je opeens een box 12?

Hallo @martijn197108 bij de omzetting van G-PON 200/200Mbits naar XGS-PON 1/1Gbit/s heb ik tevens de nieuwste KPN Box 12 gekregen.

Bij de laatste update van de box had ik ook even een scherm om verschillende namen aan de SSID's van de 2.4- en de 5.0-band te geven, dat scherm is wel weer vervangen door het standaard scherm zonder gescheiden SSID's, maar de gescheiden wifinamen werken gelukkig nog wel.

 

ah,oke.

Hallo @martijn197108 , ik had mijn reactie nog even aangepast, V10 vervangen omdat de vaste telefoon niet meer op stoom kwam.

Reputatie 5
Badge +5

Ik juich het juist toe dat het signaal van modems minder worden. Waarom moet ik het WiFi van de halve straat in huis hebben? Dat gaat alleen maar ten koste van mijn wifikwaliteit. Op iedere etage een bekabeld wifi punt is wat mij betreft ideaal. 

 Ik blijf kabels door mijn huis heen trekken.... dat wil ik dan weer niet. Snap uw redenering wel heel goed, maar ik ben vooralsnog blij dat ik door mijn hele huis mijn eigen wifi prima ontvang. En daarom wil ik graag weten hoe de box 12 dat doet, zónder die super wifi schotels. 

 

 Ik blijf kabels door mijn huis heen trekken.... dat wil ik dan weer niet. Snap uw redenering wel heel goed, maar ik ben vooralsnog blij dat ik door mijn hele huis mijn eigen wifi prima ontvang. En daarom wil ik graag weten hoe de box 12 dat doet, zónder die super wifi schotels. 

Minder goed dan de v8.

Reputatie 5
Badge +5

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties. 

Denk dat ik de box 12 aan mij voorbij laat gaan. Heb ondertussen ook wel veel positieve verhalen gelezen over de Fritz!box 7590.

Ga me daar verder in verdiepen, want feit blijft dat mijn Experia V8 op zich nog wel prima werkt en wifi door praktisch heel het huis geeft (zonder extenders, repeaters etc. ) maar dat de snelheid ervan wel laag is. En met steeds meer mobiele telefoons, tabs, Chromebooks, laptops, smart home artikelen, enzovoort in huis wordt het toch wel tijd voor iets "moderner/ beter".

Badge +19

Wat is dan de snelheid die u nu heeft?

Reputatie 7

De V12 doet wat betreft 2.4GHz wifi niet onder voor een V8, die is behoorlijk krachtig.

Maar natuurlijk wil iedereen uiteindelijk 5GHz wifi gebruiken en ja, dan zal je moeten investeren in extra wifi toegangspunten aangezien de reikwijdte van 5GHz wifi beduidend mjnder is.

De V12 doet wat betreft 2.4GHz wifi niet onder voor een V8, die is behoorlijk krachtig.

Maar natuurlijk wil iedereen uiteindelijk 5GHz wifi gebruiken en ja, dan zal je moeten investeren in extra wifi toegangspunten aangezien de reikwijdte van 5GHz wifi beduidend mjnder is.

ik heb hier nog een v8 liggen en het getest,De v8 reikt toch net iets verder.Met de box 12 had ik op zolder nauwelijks wifi meer(2.4ghz) en met de v8 nog wel(3 balkjes signaal).

Reputatie 7

En dan vind ik dat het bij mij al druk is op de 2.4 band qua netwerken die ik op één hand kan tellen :unamused:

Reputatie 7

En dan vind ik dat het bij mij al druk is op de 2.4 band qua netwerken die ik op één hand kan tellen :unamused:

Dat was zelfs nog op een rustig moment zodat het screenshot nog een beetje overzichtelijk bleef. Ook op het onderstaande screenshot zijn niet alle 2.4GHz netwerken zichtbaar.

Dan snap je waarom wij alleen 5GHz gebruiken, daarmee heb je veel minder last van netwerken van de (over)buren.

Reputatie 7

Wow! Wat een drukte,... :scream:

Ik wil zelf eigenlijk ook met alles wat mogelijk is qua apparatuur, op de 5Ghz standaard zetten. Ik zit als enige op kanaal 56.  (ook hier is het van 44 tot 48 een rommeltje) Mijn veldsterkte op de begane grond varieert tussen de -50/-60 dBm op het verste punt. Fritz reikt niet verder vanuit de MK, heerlijk dat beton. Dus moet beter kunnen vindt ik, maar dan zal ik ook nog een extra punt moeten gaan plaatsen in onze woonkamer. 

de 2.4Ghz varieert tussen de -60/-70dBm op het verste punt. Helemaal rampzalig, maar voor de apparatuur die daar echt om vraagt, is dat verder niet zo belangrijk denk ik. Want ondervind geen problemen verder. 

De buurtjes om mij heen hebben niet zoveel verstand ‘als het maar werkt’ Die variëren allen tussen de -80/-90dBm. Zowel 2.4 als 5Ghz. Zitten allen op de standaard ingevulde kanalen. 

Reputatie 7

Ik heb op de begane grond in mijn woonkamer (voorzijde) een EDIMAX CAP1300 aan het plafond hangen en in de tuinkamer (achterzijde) een EDIMAX CAP1200. Ope de 1e verdieping hangt in de centrale hal ook een EDIMAX CAP1200 die samen met de wifi lunten op de begane grond een smart/fast roaming netwerk vormen.

Op de 2e verdieping staat nog een oude vertrouwde KPN WiFi "versterker".

Zo heb ik optimale 5GHz dekking in mijn hele woning en een (groot) gedeelte van mijn tuin.

De V12 in het plaatje is speciaal voor topics als deze even aangesloten om zo te kunnen testen en meten.

Reputatie 7

Ja, heb je eens verteld indd! Ben toch even extra gaan puzzelen, merk toch wel dat op elke woonlaag je sowieso voor de 5Ghz wel een extra wifi punt moet hebben. Iig een mooie -40dBm. Heb op zolder de Fritz Repeater 3000 staan op de werkkamer, is gewoon handig. Dit zit aangesloten op de vaste ethernet aansluiting. Van hieruit loopt een kabel naar mijn Lenovo Thinkpad Docking station. En een vaste kabel naar mijn werklaptop. En de 5Ghz is tevens mooi dekkend. 

De Repeater 2400 nu in de woonkamer geplaatst. Ook hier een mooie -40dBm te pakken nu op 5Ghz.

Tweede verdieping is nu wat minder, op de 2.4Ghz pakt die genoeg, maar ook dit moet maar naar 5gHz, dat is nu een beetje instabiel. Denk dat ik hiervoor de Repeater 1200 nog ga doen. ivm een Android tv stickie. Dan ben ik gewoon klaar zonder gedoe mét 5Ghz, die apparaten zie ik verder toch niet, zitten toch achter het gordijn, of  op de 2e achter de tv :joy:

 

Excuses voor de off-topic,...