Hoe zit het met de glasvezelaansluiting

  • 4 February 2021
  • 29 reacties
  • 1220 keer bekeken

Is hier nog iets uit voortgekomen? Ik heb eenzelfde type probleem, glasvezelpunt is aangemaakt op 7 januari van dit jaar en probeer nou elke week met veel moeite een medewerker van KPN klantenservice/KPN netwerk en de aannemer uitleg te krijgen. Ik wordt continue doorverbonden omdat mensen of niets kunnen of gewoon mijn vraag niet begrijpen.

 

Daarnaast heb ik van KPN Netwerk al 2 random ethernet kabels ontvangen omdat ze niet weten wat ik nodig heb. Eén cat 5 van 10m en 1 rode cat6 van 1 meter. Ik heb hier dus niets aan omdat ik alleen nog maar een ftu aan de muur heb. Ik denk dat ik wel 10 mensen aan de lijn heb gehad inmiddels zonder succes…

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je moet denk ik gewoon geduld hebben. Het kastje hangt bij u wel, maar het netwerk zal verder waarschijnlijk nog niet klaar zijn. Kan nog maanden duren als je toevallig 1 van de eerste bent waar ze het kastje binnen geplaatst hebben.

U heeft nu gewoon internet via koper? DSL? 

Nu nog via DSL inderdaad. Maar hier is het kromme, de aannemer heeft aangegeven dat het klaar is en het bij KPN ligt. En als ik een ‘nieuwe klant’ zou zijn dan kan ik het meteen afnemen. Sterker nog er is niet eens een optie te kiezen voor DSL, alleen glasvezel! Met de nieuwste router en tv kastje enzovoort, waar ik nu nog met oudere apparatuur zit en zoveel moeite moet doen om de glasvezel upgrade te krijgen!
 

Ik denk dat als ik het zelf opzeg en iemand anders op dit adres glasvezel laat afsluiten sneller aangesloten ben én nieuwere apparatuur heb!

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Glocks, welkom hier. Ik heb even gekeken hoe het ervoor staat met jouw aanvraag. Ik zie de plandatum op 10 februari staan. Dat betekent dat er vanaf dan signaal is op jouw adres en je dus kan gaan aansluiten. Nog even wachten en dan kun je gebruik maken van de glasvezelverbinding. Ik zie dat de apparatuur al is geleverd, dus als je de installatiehandleiding volgt moet het lukken. 

Dag @Bart_Z ,

 

Dan bent u de eerste die mij iets meer kan vertellen. Ik heb inderdaad 2 enveloppen ontvangen. Alleen dit is geen apparatuur maar slechts één grijze cat5 10meter UTP kabel (Ik heb via de telefoon aangegeven dat mijn router niet in de buurt staat van het glasvezelpunt). En een week later een kleine rode cat6 UTP kabel van maar 1meter. 

Maar voor de duidelijkheid, ik heb dus alleen nog maar, wat na eigen onderzoek een FTU kastje blijkt te zijn. Waar je niets zelf op kan aansluiten, laat staan een UTP kabel inprikken. Er moet dus nog door een monteur een NT-kastje geïnstalleerd worden die ik NIET heb, waar ik dan pas met een UTP kabel hebt punt met mijn router kan verbinden! 

Wat heb ik dus nodig: iemand die een NT kastje komt instaleren op mijn adres, en een lange cat6 kabel naar mijn router.

Als dat eenmaal rond is zou ik dus ook graag willen upgraden in snelheid en niet alleen dezelfde speed houden met enkel snellere upload speed.

Ik snap dat ik telkens iemand anders spreek die niet persoonlijk slecht communiceert maar de algehele gang van zaken bij KPN en dit aansluiten is echt een drama. Als ik vanaf het begin al duidelijke communicatie had en wist dat het papier werk en communicatie tussen aannemer, KPN netwerk en de consumenten afdeling van KPN zoooo slecht en langzaam zou zijn dan was ik veel rustiger maar nu werd er iets beloofd wat gewoon onrealistisch is.

Reputatie 7
Badge +20

Als het goed is heb je dit zwarte kastje ontvangen:

Die kan je zelf installeren namelijk. De kabel met groene aansluitingen vanaf glasvezelpunt naar het zwarte kastje en dan de kabel met gele stekkers in de wan poort van het modem. 

Mocht jij wat anders hebben, kun je daar dan een foto van sturen?

En ik snap ook zeker dat je baalt van de onduidelijkheid. Dat had niet gehoeven, excuses. 

@Bart_Z 
Ik kan zeker een foto sturen alleen ik heb het al heel duidelijk beschreven dacht ik. Bij deze wat ik aan de muur heb en wat ik ontvangen heb van KPN. Eerst de cat5e kabel van 5M. En vervolgens een week later na nog een aantal telefoontjes van mijn kant opeens een korte rode cat6 UTP kabel van 1M. Hier kan ik dus nu niets mee. Dat kastje heb ik nooit ontvangen nog begreep KPn Netwerk of de klantenservice wat ik nodig heb..
 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat zijn hele duidelijke foto's, er lijkt nog wel wat te ontbreken als je dat zwarte kastje niet hebt. Ik heb nu navraag gedaan in de hoop dat deze verstuurd kan worden. Lukt dat niet, dan kunnen we vanaf de dag dat je aansluiting actief is een monteur aanvragen, makkelijkst is dan om even te bellen met 0800-0402. Ik zal nog van mij laten horen als ik een reactie ontvang omtrent dat kastje.

@Bart_Z 

Ok bedankt. Ik hoor graag van je of dat lukt. Inmiddels weer contact gehad met spitters (bedrijf dat namens KPN opdrachtgever is) en met i projects. Die gaven aan dat sinds 05-02-2021 de verbinding is opgeleverd en actief is voor KPN. Dus het zou nu snel moeten kunnen gaan lijkt mij!

@Bart_Z

 

Als ik dit NT kastje krijg, zou ik dan ook niet de eerder beloofde 10m lange Cat6 UTP kabel moeten krijgen ? Dus 10m van die rode en niet de grijze kabel? Mijn router staat aan de andere kant van de kamer bij mijn dsl verbinding en al mijn tv apparatuur. Graag zou ik zo min mogelijk ruis tussen bron en router willen.

Reputatie 7
Badge +20

De glasvezelaansluiting zit dus aan de andere kant van de kamer? Tussen NT en modem kan prima een kabel van 10 meter hoor, dus dan kan het modem gewoon op de huidige plek blijven staan. Wat betreft de NT, daar kom ik nog op terug. Ik begrijp in ieder geval dat de lijn opgeleverd is. Alleen er moet nog signaal op door ons. Dat gebeurt op dag van aansluiten, is de 15e uit mijn hoofd.

Ja aan de andere kant indd. Daarom mijn vraag @Bart_Z . Ik kreeg juist een kabel van 10m om die reden alleen de verkeerde. De 15de hoor ik nu voor het eerst. Je vertelde in een eerder bericht 10 feb. Weer een nieuwe datum dus. 

 

En ja ik weet dat 10m kabel kan werken. Alleen er is mij door KPN netwerk gezegd dat een rode Cat6 (sneller dan Cat5 (grijze uit foto's hierboven) UTP kabel van 10m zou krijgen. 

 

Ik kreeg dus een grijze (ouderwetse) Cat5 kabel van 10m. Weer gebeld en toen kreeg ik de te korte rode Cat6 kabel. Allemaal zonder het NT kastje.

 

Zoals ik eerder al zei ik wou dat ik mijn abonnement had stop gezet en door mijn vriendin een nieuw abbo had afgesloten. Voor nieuwe klanten lopen ze een stuk harder bij KPN voor je en krijg je de nieuwste apparatuur (zoals een wifi 6 router/modem).

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

De kleur van de kabel maakt niets uit. De cat 5e is net zo snel als een cat 6 kabel. Ik hoop tenminste dat het het een cat 5e kabel is en niet een cat 5 kabel.

Ik denk dat KPN helemaal geen 10 meter lange rode cat 6 kabel heeft.

Uiteraard maakt de fysieke kleur van een UTP kabel niet uit, alleen ik heb het gevoel dat ik niet gehoord wordt. Dat mensen mij niet begrijpen wat ik bedoel zonder dan dat ik de kleurtjes uit de foto's benoem.

In gesprek met een KPN Netwerk medewerker werd mij verteld dat er een cat6 UTP kabel nodig was tussen het aansluitpunt en de router. Die hebben bij KPN een rode kleur, vandaar dat ik het erbij vermeld voor de duidelijkheid. Ik gaf aan dat mijn aansluitpunt niet in de buurt staat van mijn huidige Experiabox en alles wat daarop aangesloten is. Hij zei geen zorgen de verstuurde kabel is 10 meter.

De uiteindelijk geleverde kabel is dus Cat5e inderdaad, met een mindere bandwidth dan cat6. Als jullie zeggen dat cat5e even goed is als een connectie tussen het nog te leveren NT kastje en Router/modem geeft vind ik het prima. Maar er moet dus genoeg snelheid en bandwith in de kabel zitten aangezien ik graag gebruik zou willen maken van de max glasvezel snelheid en TV signaal. 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Uiteraard maakt de fysieke kleur van een UTP kabel niet uit, alleen ik heb het gevoel dat ik niet gehoord wordt. Dat mensen mij niet begrijpen wat ik bedoel zonder dan dat ik de kleurtjes uit de foto's benoem.

In gesprek met een KPN Netwerk medewerker werd mij verteld dat er een cat6 UTP kabel nodig was tussen het aansluitpunt en de router.

Een cat 5e kabel is ook goed.

Die hebben bij KPN een rode kleur, vandaar dat ik het erbij vermeld voor de duidelijkheid. Ik gaf aan dat mijn aansluitpunt niet in de buurt staat van mijn huidige Experiabox en alles wat daarop aangesloten is. Hij zei geen zorgen de verstuurde kabel is 10 meter.

De uiteindelijk geleverde kabel is dus Cat5e inderdaad, met een mindere bandwidth dan cat6.

Over een cat 5e kan 1000 mbit. En sneller kan de apparatuur van KPN toch niet. Dus cat 5e is gewoon goed.

Als jullie zeggen dat cat5e even goed is als een connectie tussen het nog te leveren NT kastje en Router/modem geeft vind ik het prima. Maar er moet dus genoeg snelheid en bandwith in de kabel zitten aangezien ik graag gebruik zou willen maken van de max glasvezel snelheid en TV signaal. 

 

Cat5e en cat 6 hebben zelfde snelheid, dat wist ik. De vraag ging om de bandwidth waarmee de data binnenkomt (hoeveel data tegelijkertijd, als vb. een 2 baans vs een 4 baans snelweg) maar ok fine. laten we eerst maar een zien of we uberhaupt een nt kastje krijgen. 

Reputatie 7
Badge +24

 

 

Ik zit nog eens naar deze foto te kijken. U heeft daar een hele mooie kabelgoot. Die zie ik nu pas. Was me nog niet eens opgevallen. Zelf gemaakt? Is dat kunststof? Heeft dat systeem een naam?

Waar het me eigenlijk om ging: heeft u hier ook nog een stopcontact in de buurt zitten? Want dat glasvezelpunt …

... heeft stroom nodig. Zie dat zwarte draadje.

er is een stroompunt ja, zie dat zwart witte kabeltje aan de rand van de foto, dat is een stroomkabel van een lamp die daar meteen een dubbel stopcontact de muur in gaat. 

Goot weet ik niet zat er al in sinds ik hier woon. 

Reputatie 7
Badge +24

Cat5e en cat 6 hebben zelfde snelheid, dat wist ik. De vraag ging om de bandwidth waarmee de data binnenkomt (hoeveel data tegelijkertijd, als vb. een 2 baans vs een 4 baans snelweg) maar ok fine. laten we eerst maar een zien of we uberhaupt een nt kastje krijgen. 

Er is altijd maar sprake van 1 verbinding over de kabel. Geen meerdere tegelijk. Die snelheid is dus de bandwidth. 

Reputatie 7
Badge +20

Je hebt gelijk, het is de 10e, excuses. Ik zie nu wel dat er vertraging lijkt doordat de glasvezel nog niet opgeleverd is. Ik heb hier nu melding van gemaakt waarom dat is. Mijn collega zal daar naar kijken en zal contact binnen 3 werkdagen contact opnemen. Hopelijk heb ik dan ook nieuws omtrent het NT.

Dat is bijzonder. Van zowel uitvoerder (i-projects) als opdrachtgever (Spitters) heb ik bevestigt gekregen dat alles is opgeleverd aan KPN met als laatste opleverdatum 5 feb 2021. Signaal was ter plekke bij aanleg al getest, als dat van jullie er voorlopig nog niet opgaat waarom wordt dat niet eerder verteld?
Ik begin de moed op te geven en heb dan dus echt een dringend verzoek aan de communicatie afdeling van KPN. Ik ben benieuwd waar het hier toch allemaal zo mis gaat. 

Dat je als consument vanaf het moment dat je een glasvezelpunt in huis hebt. Je toch zeker maanden geduld moet hebben voordat je hier gebruik van kan maken gezien de papieren bureaucratie. Elke letter die aangepast of doorgegeven moet worden zowel intern als naar de klant toe gaat ruim een week overheen. Ouderwets en belabberd, als je daar eerlijk over bent vanaf het begin creëer je geen scheve verwachtingen. De eerste communicatie ging via in de bus gegooide brieven met als enige contact informatie het algemene klantenservice nummer die niets konden betekenen of op de hoogte waren. Vervolgens een hoop loze beloftes van KPN klantenservice en KPN netwerk.  En zorg dat je personeel op de hoogte is van de techniek en termen die daarbij horen. 

Reputatie 7
Badge +24

Dat is bijzonder. Van zowel uitvoerder (i-projects) als opdrachtgever (Spitters) heb ik bevestigt gekregen dat alles is opgeleverd aan KPN met als laatste opleverdatum 5 feb 2021.

Maar KPN zal zelf ook nog wat apparatuur moeten installeren denk ik. Die uitvoerders leggen alleen de kabels aan en testen die met hun eigen test apparatuur of er signaal door gaat. Als dat het geval is, dan leveren hun het op. Maar dat wil nog niet zeggen dat het daarmee klaar is.

 

Nogmaals daar is dus geen communicatie over. Ook na persoonlijk contact niet. Achteraf uitleggen is te laat om goodwill en begrip bij je klant te creëren.

Als alles netjes wordt uitgelegd en er een realistisch tijdspad wordt geschetst dan heb je iets om als aanbieder op terug te vallen. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik snap dat je baalt. Ik heb zo geprobeerd om het kastje jouw kant op te krijgen. Dat lukt helaas niet. Collega geeft aan dat er een monteur moet komen om glasvezel te installeren. Deze kan ik zelf niet inplannen. Maar ik heb melding gemaakt om dit in orde te maken. Ik hoor graag van je als er contact is geweest. 


Wat heb ik dus nodig: iemand die een NT kastje komt instaleren op mijn adres, en een lange cat6 kabel naar mijn router.

 

 

Hi @Bart_Z , fijn dat je het in ieder geval geprobeerd hebt. Maar ik wil ook een beetje zeggen; ‘I told you so’ zoals je hierboven kan lezen in mijn comment van 9 dagen geleden. Het is niet voor niets dat ik zo direct ben in mijn vragen, alles wees erop dat dit nodig was van KPN..

Maar goed ik hoop dat er snel contact met mij wordt opgenomen. En dit keer door iemand die weet waar hij of zij over praat in tegenstelling tot iedereen waar ik tot nu toe telefonisch contact mee heb gehad...