Vraag

Hoe zorg ik ervoor dat telefoon thuis altijd vaste wifi pakt en niet regelmatig KPN-FON?

• 20 februari 2018
  • 4 reacties
  • 916 keer bekeken

Sinds een paar maanden heb ik een prepaid Samsung Galaxy A5 (2017). Thuis hebben we internet van KPN en we hebben ons ook aangemeld voor KPN-FON. Nu pakt mijn telefoon vaak KPN-FON ipv de 'vaste' wifi en die verbinding is toch slechter; vaak krijg ik zelfs de melding dat internet misschien niet bereikbaar is. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik altijd automatisch de 'vaste' wifi pak. Ik zou natuurlijk KPN-FON helemaal kunnen verwijderen, maar die gebruik ik onderweg nog wel eens, dus dat is geen optie.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Hoi Pooh. Welkom op het forum!
Ik herken wat je schrijft. FON is een 'open' netwerk - zonder directe beveiliging. Jouw telefoon vind het fijn om met dat soort netwerken contact te maken.
Je kunt bij je wifi voorkeuren aangeven dat je wilt dat jouw eigen netwerk altijd verbinding maakt. Dat zit bij de uitgebreide functies van je wifi instellingen.
Fon is tevens vrij makkelijk aan en uit te zetten. Dus je kunt dat ook helemaal uitzetten en op de dag dat je weet dat je het nodig hebt weer aanzetten. Dat kan via de self service tool:
https://www.kpn.com/service/servicetools.htm

Reputatie 7
Je kunt bij je wifi voorkeuren aangeven dat je wilt dat jouw eigen netwerk altijd verbinding maakt. Dat zit bij de uitgebreide functies van je wifi instellingen.En dan nog is de kans groot dat er een verbinding met het Fon netwerk gemaakt wordt dus dat is geen oplossing.
Dit is een ernstige tekortkoming van het automatisch met Fon laten verbinden. Helaas is er in Android nog altijd geen mogelijkheid om preferred wifi netwerken in te stellen zodat je je eigen wifi netwerk thuis een hogere prioriteit kunt geven. Er zijn wel 3rd party apps die dit kunnen verzorgen, maar of je daar nu op zit te wachten ...
Het beste is het Fon netwerk te vergeten.
Dank voor de reacties, al zijn het niet de reacties waarop ik hoopte ...
Reputatie 7
Badge +18
Begrijpelijk, pooh. Helaas is het dus een onvolkomenheid in software/hardware die buiten ons bereik ligt. Ik sluit me bij de tips van wjb aan. ( en wellicht is er een goeie app te vinden - maar daar ben ik verder niet in thuis )

Reageer