Hoeveel mobiel internet heb ik en mijn vaste verbinding is langzamer

  • 21 July 2021
  • 5 reacties
  • 127 keer bekeken

Vraag 1.

Ik heb ‘ TFT BelBundel 2018 2000/onbeperkt.’ 

Ik kan nergens terugvinden hoeveel MB dit eigenlijk is.  Kan ik het eventueel per direct verhogen?

 

Vraag 2.

Mijn internetverbinding op TV+vaste wifi is opeens véel trager geworden. Bij mij komt het binnen via een draad. Overigens is er wel een -ongebruikte- glasvezelaansluiting in huis. Hoe kan ik de beloofde snelheid krijgen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7

Hallo @Arnoud Pollmann, welkom op het forum. Het antwoord op je eerste vraag zit al in de naam van het abonnement :slight_smile: '2000/onbeperkt’ betekent 2000MB (2GB) en onbeperkt bellen. Het kan zijn dat je een verdubbeling hebt van de data door CombiVoordeel/Compleet. Als je in MijnKPN kijkt (en je mobiele abonnement daar aan hebt gekoppeld) kan je zien hoeveel data je precies hebt en hoeveel je nog over hebt deze maand. Bij een TFT abonnement kan je de ongebruikte data van de vorige periode ook meenemen. Verhogen van je abonnement kan je daar ook doen, dat gaat dan in in de volgende factuurperiode.

Voor je tweede vraag is het wat lastiger een antwoord te geven. Je zegt dat het trager is, maar wat is traag? Heb je een speedtest gedaan? Zou je die kunnen doen op een bekabeld aangesloten computer en op een draadloos apparaat zodat we dat kunnen vergelijken? En welke snelheid verwachtte je?

internetsnelheid via mijn MacBook Air is slechts rond 2 MB/s….. zie screenshot Ook wifi via mijn iPhone is zoiets

 

krankzinnig laag toch?? 100 MB/s is tegenwoordig toch de norm ? Hoe kan dat recent de snelheid zoveel omlaag gegaan is? Moet er een nieuw modem komen, of toch beter een aansluiting via de glasvezel , waarvan we wel een aansluiting hebben bij de muur? Kan ik niet iemand aan de telefoon krijgen om eea vlotter te bereiken?

 

Nog geen 3 Mb/s is inderdaad heel laag. Maar 100 Mb/s (MB is geen snelheid maar een hoeveelheid) is geen norm, maar een mogelijkheid. Indien de aansluiting het toelaat. En het abonnement natuurlijk. Heb je thuis een 50 Mb/s abonnement dan is dat wat je maximaal krijgt. Maar via koper kan dat ook minder zijn.
Welke DSL snelheid maximaal op je adres mogelijk is kun je hier checken. Daar kun je tevens zien of kpn kan leveren op die glasvezelaansluiting. KPN levert alleen op eigen netwerk. De glasvezel is niet overal kpn netwerk.

Reputatie 7

Een norm op die manier bestaat niet inderdaad, zoals Peter al noemt. Je bent afhankelijk van de snelheid van het abonnement en wat er mogelijk is. Als er op jouw adres bijvoorbeeld maximaal 20 Mbit/s mogelijk is (ik heb geen gegevens van je, dus dat is een willekeurig getal) zal het niet meer dan dat kunnen worden. Heb je al op de link gekeken die Peter noemde, wat is er op jouw adres mogelijk?

En kan je de speedtest ook nog doen via een bekabeld aangesloten computer? Zowel de MacBook Air als de telefoon zijn via Wifi gedaan, een bekabelde meting geeft een beter vergelijk met wat er echt binnenkomt.