Beantwoord

Hoeveel stroom verbruikt de experiabox?

  • 13 March 2021
  • 22 reacties
  • 9475 keer bekeken

Als ik het goed heb verbruikt mijn Experia box circa 40 watt per uur aan electriciteit.

Omdat dit apparaat dag en nacht aan staat loopt dat over een jaar gauw op.

Is dit waar? en hoe kan je dit verbruik verminderen?

icon

Beste antwoord door PeterG 23 July 2021, 18:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 6
Badge +9

@wiro van der kaay

Voor zover ik weet heeft de V10 een ECO stand om het stroomverbruik te verminderen.

Ik weet niet wat U heeft ?

Zou in ieder geval nooit de Box helemaal uitzetten !! (om andere problemen te voorkomen)

Reputatie 1

40 Watt lijkt me wat veel. De adapter geleverd bij een box 12 of experiabox v10 kan maximaal 30Watt leveren. Normaal gesproken zijn de gebruikte adapters flink overgedimensioneerd.

Zie onderstaande link. Hier vindt je het stroomverbruik terug.

 

https://nl.hardware.info/routers.9/zte-kpn-experia-box-v10.280129

Reputatie 6
Badge +9

@wiro van der kaay 

Heeft U de Experiabox soms al uitgezet ?

Wij willen U helpen maar U reageert niet meer :thinking:

Ik ben nogal bezig met elec. verbruik de laatste tijd, o.a. al mijn lampen vervangen door ledlampen en

van de week heb ik alles uitgezet, behalve de experiabox en Toon vermeldde nog een stroomverbruik van 40 watt. Vandaar mijn conclusie dat de box 40 watt verbruikte en dat vind ik nogal veel.

Vandaar mijn vraag of er een mogelijkheid was om dit te verminderen.

Kan je de Experiabox 's nachts uitzetten of is dat af te raden.

 

m.vr.gr.

Reputatie 6
Badge +9

@wiro van der kaay

Wat heeft U voor box (type) ?

Zoals eerder gezegd een V10 heeft een ECO stand, dus als U deze heeft kunt U deze gebruiken om stroom te besparen.

Ik zelf zou nooit de box helemaal uitzetten (om andere problemen te voorkomen) :nerd:

Ik heb inderdaad de V10 box. 

Maar bij Eco brand het lampje niet. Betekent dit dat het niet aanstaat?

Maar ik zie geen mogelijkheid om hier iets aan te veranderen

Reputatie 6
Badge +9

@wiro van der kaay 

 

 

Reputatie 6
Badge +9

Ik heb inderdaad de V10 box. 

Maar bij Eco brand het lampje niet. Betekent dit dat het niet aanstaat?

Maar ik zie geen mogelijkheid om hier iets aan te veranderen

In jouw geval staat het dus nog niet aan !!!

Op de eerste plaats, hartelijk dank voor al uw antwoorden.

Ik heb geen knopjes daar zitten, het zijn alleen maar lampjes, 

Reputatie 6
Badge +9

@wiro van der kaay 

knoppen zitten aan de zijkant !!!

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb geen knopjes daar zitten, het zijn alleen maar lampjes, 

De knopjes zitten aan de zijkant van de Expria Box v10.

Zie de Online handleiding Experia Box v10

Hartelijk dank, ik heb nu een blauw eco lampje.

Ben heel benieuwd hoeveel stroomvermindering dit gaat opleveren.

m.vr.gr. en misschien  tot ziens

Reputatie 6
Badge +9

@wiro van der kaay 

Je kunt de ECO functie dus instellen in je modem.

Dan hoef je hem niet elke dag met de hand uit te zetten.

https://www.kpn.com/service/televisie/installeren/interactieve-tv/handleidingen.htm#!/device/internet/experia-box-v10/topic/de-experia-box-instellen/eco-functie-instellen/1

 

Tot Ziens !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @wiro van der kaay ,

Een beetje mosterd na de maaltijd.

40 Watt voor een Experia box V10 lijk mij niet juist. De meting van Toon was wel juist, maar blijkbaar zitten er nog wat (stand-by) sluipverbruikers bij. Te denken aan CV ketels, video deurbellen, magnetrons, DECT telefoons, dimmers, slimme lampen en (telefoon) adapers etc. De ECO stand met knop je lijkt handig, echter werkt dan WiFi niet meer. Toon heeft weer WiFi nodig, mobiele telefoons ook. Elke dag dat knopje ECO aan/uit werkt denk in de praktijk niet, je moet wel heel actief/bewust bezig zijn. Het stroomverbruik in ECO stand is circa 5 a 6 Watt lager.

Wat misschien wel werkt is de schedular die zit op de Experia V8, V10 en V10a. Die schakelt WiFi en de USB poort uit/aan. Eenmaal configureren en automatisch WiFi uit/aan volgens schema. Makkelijk als je nachts slaapt, dan heb je WiFi niet nodig.

Groet Bart

Misschien ben ik echt de laatste maar de Expedia verbruikt rond de 12 Watt lees 105 KW/hr en de tv kastjes ook 5.5 Watt per stuk ook als ze uit staan. Dus de KPN verwarmt je huis met minimaal 200 KW/hr per jaar als je een box en twee ontvangers hebt. Dus dat is rond 40€ op jaar basis. Dus KPN geef maar eco korting als je klanten tegemoet wilt komen. 

Reputatie 7
Badge +24

van de week heb ik alles uitgezet, behalve de experiabox en Toon vermeldde nog een stroomverbruik van 40 watt. Vandaar mijn conclusie dat de box 40 watt verbruikte en dat vind ik nogal veel.

Ik vind dit wel grappig 😁 ik heb een eigen bedrijf. Met diverse apparaten en machines. Als ik alles uit zet, alle lampen uit, dan heb ik nog een gebruik van 1900 watt. Dat is bedrijf + woning en gaat 24/7 door. Ongemerkt heb je overal allerlei besturingskasten en andere kastjes met printpaten hangen die gewoon altijd iets gebruiken. Koelkast in de keuken (waarvan de stekker achter de kast weggewerkt zit), ventilatiesysteem, WiFi punten, enz.

Wat een idiote waarden toch weer. De Experiaboxen hebben een vermogen van zo'n 5,5 tot 6,5 watt. Beetje afhankelijk ook van hoeveel apparaten actief zijn.

bron

van de week heb ik alles uitgezet, behalve de experiabox en Toon vermeldde nog een stroomverbruik van 40 watt. Vandaar mijn conclusie dat de box 40 watt verbruikte en dat vind ik nogal veel.

Ik vind dit wel grappig 😁 ik heb een eigen bedrijf. Met diverse apparaten en machines. Als ik alles uit zet, alle lampen uit, dan heb ik nog een gebruik van 1900 watt. Dat is bedrijf + woning en gaat 24/7 door. Ongemerkt heb je overal allerlei besturingskasten en andere kastjes met printpaten hangen die gewoon altijd iets gebruiken. Koelkast in de keuken (waarvan de stekker achter de kast weggewerkt zit), ventilatiesysteem, WiFi punten, enz.

Dan zou ik toch maar eens gaan kijken of je ergens een verwarmingselement aan hebt staan van je ventilatie ofzo en de WiFi kan je gewoon uit zetten hoor in je eigen bedrijf aan huis.
Voor een normaal huishouden is 200 KW/hr op jaar basis buiten proportie als sluip verbruik! Een Apple lader is 0.0 Watt een Samsung tv 0.5 Watt terwijl we die zien als stiekeme verbruikers. Dan is het toch logisch dat iemand 23 Watt constant raar vind! Mijn Wtw verbruikt minder. KPN heeft veel verbruikers op deze manier veel KW/hr verbruiken. Laat ze een bos planten of iets doen om klanten te compenseren.
Jij zou ook eens je installateurs kunnen vragen iets slimmers te installeren, want met je meer dan 16000 KW/hr aan sluip vermogen ben je een goede klant bij de Nuon

Reputatie 7
Badge +24

Nou ja... daar zeg je zowat. Er hangen een paar elektrische boilers van 120 liter. En een paar cookers. En in het keukenkastje ook nog zo'n 10 liter boilertje. 

Maar ik zit niet bij Nuon, dus dat scheelt 😉😁

Als ik het goed heb verbruikt mijn Experia box circa 40 watt per uur aan electriciteit.

Omdat dit apparaat dag en nacht aan staat loopt dat over een jaar gauw op.

Is dit waar? en hoe kan je dit verbruik verminderen?

Zolang je niet aangeeft wat voor Experiabox, is elk antwoord op jouw vraag zinloos. Een Mercedes W08 gebruikt bijvoorbeeld echt veel meer meetbare brandstof dan een Mercedes EQS.  

In plaats van de ECO-stand te gebruiken zet ik de Experiabox 's nachts automatisch uit met een slimme stekkerdoos van de Action (€ 7.50). 's Morgens start de Experiabox dan weer vanzelf op. Het verbruik 's nachts is dan exact nul. Het helemaal uitschakelen van de Experiabox geeft geen enkel probleem.

@wiro van der kaay

(..) Ik zelf zou nooit de box helemaal uitzetten (om andere problemen te voorkomen) :nerd:

Van ‘andere problemen’ heb ik nooit iets gemerkt.

Overigens is het 's nachts uitschakelen van de Experiabox een van de maatregelen om het sluipverbruik zo laag mogelijk te laten zijn. Behalve de CV (op stand by), een buiten LED-lamp, een wekkerradio en een telefoonlader staat er nu niets meer aan 's nachts. Het sluipverbruik is dus echt minimaal. CV kan ik ook nog uitzetten met een slimme stekkerdoos. Ventilatie door 's nachts een raampje in de keuken open te zetten, werkt al jaren perfect, geen ventilator nodig die dag en nacht draait.

 

Reputatie 7
Badge +7

In plaats van de ECO-stand te gebruiken zet ik de Experiabox 's nachts automatisch uit met een slimme stekkerdoos van de Action (€ 7.50). 's Morgens start de Experiabox dan weer vanzelf op. Het verbruik 's nachts is dan exact nul. Het helemaal uitschakelen van de Experiabox geeft geen enkel probleem.

@wiro van der kaay

(..) Ik zelf zou nooit de box helemaal uitzetten (om andere problemen te voorkomen) :nerd:

Van ‘andere problemen’ heb ik nooit iets gemerkt.

Overigens is het 's nachts uitschakelen van de Experiabox een van de maatregelen om het sluipverbruik zo laag mogelijk te laten zijn. Behalve de CV (op stand by), een buiten LED-lamp, een wekkerradio en een telefoonlader staat er nu niets meer aan 's nachts. Het sluipverbruik is dus echt minimaal. CV kan ik ook nog uitzetten met een slimme stekkerdoos. Ventilatie door 's nachts een raampje in de keuken open te zetten, werkt al jaren perfect, geen ventilator nodig die dag en nacht draait.

 

CV uitzetten (anders dan stand-by) is niet verstandig, de meeste CV’s starten om een uur of zo de pomp even om in de winter bevriezing en het hele jaar corrosie te voorkomen.