Vraag

Hoge Jitter wat betekent dat?

  • 1 April 2019
  • 16 reacties
  • 24730 keer bekeken

Ik woon sinds een week in een nieuwbouwwoning. Hiervoor had ik Ziggo.

Volgens de speedtest van KPN heb ik 116 ms Jitter. Heeft iemand enig idee wat dit precies inhoudt? Is het goed of slecht?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Heb je de test wel meerdere keren gedaan? Het is altijd een momentopname. Doe 'm 2 of 3 X met een minuutje ofzo ertussen. Bij mij is de jitter overigens nooit hoger dan 30.
En hoge(re) jitter geeft problemen met streaming functies (w.o. ook de vaste telefoon indien gebruikt).
Reputatie 3
Badge +2
Over wifi uitgevoerd wellicht? Op 2.4Ghz wifi is dat geen onverwacht resultaat. Op een bedraade verbinding zou je geen jitter moeten hebben (lager is beter, liever minder dan 10ms).
Nou, hier bij laatste meting over wifi jitter 5 ms.
Hoi @lh116 . Goed dat je de vraag hier stelt. Peter en Arie hebben al de nodige informatie gegeven. Mocht je er hinder of storing van ondervinden wil ik dat graag weten!
Goeiemiddag,

Mijn excuses voor de wat late reactie. Ik heb nog steeds last van hoge jitter. Ik heb net weer een speedtest gedaan en daar kwam 169ms Jitter uit. De ping is echter 6ms. De down- en upload zijn normaal.

Het maakt niet uit op welk moment van de dag ik een testje draai. De jitter blijft altijd 100+ ms.

Ik gebruik de laptop via 5Ghz wifi aangezien deze laptop geen ethernet aansluiting heeft.

Ik heb geprobeerd om naar de modeminstellingen te komen, maar na 5 keer hetzelfde (correcte!) wachtwoord te hebben ingevuld, zegt de site dat het wachtwoord niet goed is. (Er zitten geen 0 of O's in, wel een 8 maar dat is ook ècht een 8 ).
Hoi @lh116 . Heb je ook een andere apparaat dat wel bedraad is aan te sluiten? Of ken je iemand met een laptop die met kabel aangesloten kan worden?
Ervaar je trouwens ook hinder van die jitter? Of is het puur een constatering?
Ik help je graag om in de webinterface te komen. Meestal is een harde reset voldoende. Heb jij een v10A? Want die heeft inderdaad een meegeleverd standaard wachtwoord. Ook bij dit modem zou je er in moeten kunnen na een reset. Als het een ander modem is, kun je initieel het wachtwoord leeg laten ( na de reset) en vervolgens moet je zelf een ww aanmaken.
Hier is te lezen hoe je het modem kunt resetten. Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
Nou, als je ooit de installatiehulp hebt gebruikt haalt ie steeds die oude gegevens van het netwerk, toch Erwin?
Verbazingwekkend resultaat nu. Erwin, ik heb het nu bedraad getest. Bedraad is er maar liefst 0 ms jitter!

Bedraad



Wifi



Ik weet niet of het iets uitmaakt, maar ik heb 1 Experia WiFi versterker op de 1e verdieping staan.

Erwin, ik ervaar inderdaad hinder met de hoge jitter als ik op wifi zit. Websites doen er langer over om te laden dan normaal, hoewel de down- en upload perfect zijn.
Ik heb een V10A modem. Ik ga de reset eens proberen. Maar voordat ik dat probeer nog een vraag: Hoef ik na de reset niks te doen aan mijn Experia WiFi versterker? Past 'ie zich automatisch aan na de reset?
Dat klopt! Mocht de experia wifi niet automatisch verbinding maken kun je het apparaat een simpele herstart geven. Dan zou het gewoon weer moeten werken. Uit interesse: Wat wil je precies gaan doen in de webinterface? Welke instelling ga je aanpassen?
Goed dat je dat vraagt Erwin. Ik wil daar even een kijkje nemen om te kijken of er iets te doen is voor het 'Jitter probleem'. Geen idee of het uitpakt, maar is het proberen waard!
Aah. Duidelijk. Mocht je iets vinden, deel het met ons. 🙂 Succes!

Beste allen,

 

Zelf heb ik precies hetzelfde probleem.

Het thuiswerken vormt bij mij het probleem, de mail en web applicaties geven een slechte response en vallen ook uit waarbij ik het weer opnieuw moet opstarten. 

Mijn thuis situatie is ADSL, zonder glasvezel aansluiting mogelijkheid (buitengebied).

 

KPN contact:

Ik heb een 4G modem gekregen, een nieuwe Experia box en vandaag is er een KPN monteur geweest en het probleem is niet opgelost.

Monteur herkend het probleem, maar geeft aan dat alles goed in huis en vanaf het distributie punt naar mijn huis.

Maar kan er verder niks met het ping/jitter probleem.

 

Experia box:

Kanaal verandert naar 6 daar staat deze helemaal alleen, waarbij op kanaal 1 en 11 3x Ziggo boxen zitten.

 

Referentie:

Op het werk haal ik een ping van 4 ms en een jitter van 4ms en thuis zit ik op een ping van altijd boven de 30 ms en een jitter boven de 200 ms.

 

Zijn er mensen met raad?

Het volgende ben ik nu tegen gekomen en dit gaat over een instelling Quality over Service (QoS).

https://www.youtube.com/watch?v=YX-hKAoOaFk

 

De test heb ik gedaan en geeft inderdaad een hoop drop outs, wat gemeten wordt als "Bufferbloat”.

Dit is te verbeteren met Quality over Service instelling in de router, maar deze ontbreekt helaas in de Experia box. https://forum.telfort.nl/internet-267/hoe-stel-ik-qos-in-op-experia-box-v10-82887

 

Reputatie 3
Badge +2

Ik zou met Pingplotter of WinMTR even testen waar de jitter en andere ellende begint.

 

Bufferbloat is de stijging in ping die je ziet als je verbinding “vol” zit, gezien je probleem-omschrijving is dat nu niet je belangrijkste zorg.

Wifi, experiabox v12

 

Dat zijn mooie resultaten, @Dave Janssen .  Wat is de reden waarom je ze post?