Vraag

Hoge ping met 4G modem

• 12 december 2018
  • 8 reacties
  • 498 keer bekeken

Badge
Goedendag, Wij zijn laatst aangesloten op sneller internet buitengebied en hebben daar ook een 4G modem voor gekregen. Voorheen hadden wij 11 Mbit/s download en minder dan 1 Mbit/s upload, nu hebben wij ongeveer 40 Mbit/s download en tussen de 10 en 20 Mbit/s upload. Ik ben zeer tevreden over deze service, maar ik speel nog wel eens wat online games. Voorheen was het dan zo dat als er iemand in huis iets ging uploaden dat mijn ping dan ongeveer rond de 1200 ms lag (terwijl dit normaal meestal minder dan 50 ms is), en ik hoopte dat nu we die 4G modem hebben dat dat dan niet meer voor zou komen (of minder). Maar op de een of andere manier vindt onze experia box dat als ik een online game speel dat ik geen voorrang krijg op iemand die lekker aan het uploaden is, kortom: eerst wordt de DSL vervinding 100% gebruikt en dan pas wordt er overgeschakeld naar de 4G modem. Dit is opzich wel begrijpelijk zodat de druk op de zendmast minimaal gehouden wordt, maar is er dan niet een mogelijkheid dat de experiabox besluit mijn verbinding ook over te zetten op de 4G mast, ipv van op die o-zo slome DSL verbinding met een gigantisch hoge ping? Of dat dat ding ziet dat ik online game en dat het wat bandbreedte vrijhoud zodat mijn ping ook laag blijft?

De vraag is dus: is er een mogelijkheid dat mijn ping laag blijft ookal gaat er iemand in huis iets uploaden?
Tevens is mijn vorige topic over deze kwestie verwijderd 🤔

8 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Ik weet niet in detail hoe KPN dit hybride ADSL+4G heeft geregeld, maar de gegachte is dat het gebaseerd is op Multipath TCP. De verbinding gaat bij hogere bandbreedte vraag niet echt over, maar 4G wordt bijgeschakeld; een deel van de internet datapaketten loopt dus via 4G. Dit process heeft wat overhead en o.a. daardoor hogere latency (hogere ping). Naast je Experiabox zal ook de KPN infrastuctuur flink meebepalen hoe de verdeling tussen ADSL en 4G geschied. een ping van meer dan een seconde is natuurlijk veel te hoog, dus hopelijk kan iemand van KPN naar jouw verbinding kijken, wellicht zit er iets nog niet optimaal, maar kan ook gewoon zijn dat 4G soms even erg traag is (cell handover, verbindingsopbouw, etc) en dat er niet zo 1-2-3 war aan te doen is.
Reputatie 7
Badge +27
Hey Jelsie, welkom! De werking van deze hybride verbinding is inderdaad zoals tmoesel al beschrijft. Hierdoor kan de latency inderdaad wat hoger zijn. Maar 1200 is wel heel veel. Probleem is alleen dat we bij gamen ook vaak zien dat het (in ieder geval deels) aan de gameservers ligt. Om hier dan ook iets nuttig over te kunnen zeggen moet je eigenlijk traceroutes gaan doen naar de gameserver waar je mee verbindt. Pingplotter is daarvoor nuttig.
Badge
Ik heb het even getest: hier het bestandje wat ik eruit heb gekregen...
https://1drv.ms/u/s!AksJDCQMZ50CpCwDRfRHV7tc6c9S
Reputatie 7
Badge +27
Dank je, Jelsie. Ik kan dat bestand echter niet openen. Kun je een screenshot maken van de testresultaten in Pingplotter en die hier plaatsen?
Badge

Reputatie 7
Badge +27
Dank je, Jelsie. Wat ik zie daar is dat de hogere ping al gelijk begint zodra het signaal je huis verlaat, om het zo uit te drukken. Daarna blijft het wel stabiel, wat erop wijst dat dit inderdaad voornamelijk komt vanuit wat tmoesel al beschreef. Nu is de ruwweg 250 ms uit de printscreen aan de hoge hoog, maar niet zodanig hoog dat het iets is waar ik verder iets mee kan. Je DSL-verbinding an sich ok is. Er komt binnen ongeveer wat we ook verwachten qua bandbreedte. Daar is dan helaas niet veel aan te winnen.
Badge
@Erik_ de 250 ms is een gemiddelde, dus toen heeft hij ook de tijd dat ik niet aan het uploaden was meegerekend. Zodra ik begon met uploaden schoot de ping naar 1300, en bleef hij een beetje tussen de 1000 en de 1300 hangen. Dat noem ik helaas niet echt acceptabel als ik aan het gamen ben, dat betekent dus dat als ik op W druk dan mijn tank ongeveer 12 seconden later pas vooruit gaat rijden...
Reputatie 7
Badge +27
Dat het omhoog gaat als je upload is ook niet echt raar, maar het maakt wel uit (voor hoeveel het omhoog gaat) wat je precies bedoelt met uploaden. Wat ben je aan het uploaden op dat moment? Gaat het dan echt om (bijvoorbeeld) back-ups of ander grotere dingen? Of meer regulier uploaden van kleine data zoals normaal tijdens internetgebruikt/gamen?

Reageer