Vraag

Hoge ping tijdens gamen via netwerkkabel en glasvezel

  • 19 June 2022
  • 60 reacties
  • 2545 keer bekeken

Ik heb sinds 2 maand nou redelijk hoge ping in mijn games ik had met kabel en glasvezel 1 tot max 5 ping verwacht maar heb rond de 27 ping wat heel vervelend is voor de shooters die ik speel zoals Battlefield V en wij hebben een pakket van 1000mbs maar onze wifi gaat maar tot 500 door de V10 Router wou zouden graag de Wifi ook hoger krijgen en niet alleen op kabel


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

60 reacties

Elk apparaat dat tussen de provider en je apparaat zit, draagt bij aan de latency (Ping).

Typisch zul je inderdaad enkele ms latency hebben als je met een ethernet kabel direct op je modem zit.

Toevoegen van een switch geeft een ms extra, maar met name wifi (+1 tot 5ms), en dan ook met name access points dragen flink bij. Dus wil je een shooter efficient spelen: gebruik geen wifi. en zorg voor een verbinding met zo weinig mogelijk overdrachtspunten.

 

27ms is wel erg hoog, je zou eens wat kunnen experimenteren door te connecten op je modem direct of per accesspoint, misschien kun je erachter komen waar je issue zit. 

 

Hoe doe ik dat kwa accespoint enzo ik zit al via kabel er zit niets tussen 

er is vandaag een andere post geweest over toegangstijd, misschien kun je daar even naar kijken: dus de ping doen naar je router, en naar buiten, om even te zien waar het issue zit.

Daarnaast ook voor jou de check: in neem aan dat je geen vpn gebruikt en de DNS server standaard staat op die van kpn.

 

 

heb je toevalig een linkje van die post kan hem niet vinden naamelijk

en ik gebruik inderdaad geen vpn en gebruik de kpn DNS

Kun je de box 12 eens pingen?

 

op windows tik je in zoeken:  cmd   daarmee open je de cmd line

Dan tik je:  ping 192.168.2.254

Vervolgens ping je een site extern: ping kpn.com

 

De latency staat achter time=      ms

Dan zie je wat de vertraging van je interne netwerk en vervolgens extern netwerk is.

het zou helpen als je zowel bedraad als wifi kunt pingen.

Laat even weten wat je ziet.

Hoi @JustMatthew . Welkom op het forum.

Kun je de box 12 eens pingen?

 

op windows tik je in zoeken:  cmd   daarmee open je de cmd line

Dan tik je:  ping 192.168.2.254

Vervolgens ping je een site extern: ping kpn.com

 

De latency staat achter time=      ms

Dan zie je wat de vertraging van je interne netwerk en vervolgens extern netwerk is.

het zou helpen als je zowel bedraad als wifi kunt pingen.

Laat even weten wat je ziet.

Wat is het resultaat hiervan? 

De ping van 192.168.2.254 is 0ms

En bij de site zegt die sent 4 received 0 lost  4

Sorry voor de wacht tijd had het de laatste dagen druk

ik had die kpn.com gedaan

 

Als ping kpn.com  niet aankomt/niet terugkomt, zou je ook dit forum niet kunnen bereiken.

Dus ofwel er is een tikfout gemaakt, of er is iets serieus mis met je DNS setup of verbinding naar buiten.

Heb je zelf een custom DNS ingesteld, @JustMatthew ?

Nee maar die kpn.com Moest ook in cmnd toch?

Ja maar normaal komt er dan zoiets:

vanuit commandprompt:

ping kpn.com

Pinging kpn.com [13.248.191.199] with 32 bytes of data:
Reply from 13.248.191.199: bytes=32 time=10ms TTL=120
Reply from 13.248.191.199: bytes=32 time=9ms TTL=120
Reply from 13.248.191.199: bytes=32 time=10ms TTL=120
Reply from 13.248.191.199: bytes=32 time=12ms TTL=120

Ping statistics for 13.248.191.199:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 9ms, Maximum = 12ms, Average = 10ms

C:\Users\janwil>

 

maar de kpn modem kan je niet bereiken zag ik, wat doet:

tracert kpn.com

(daar zie je welke apparaten je route afleggen dus je komt dan ook je router of kpn modem tegen). 

Je zou sowieso kunnen proberen zo rechtstreeks mogelijk op de kpn modem te testen. Dus bijvoorbeel met een laptop met een kabel rechtstreeks eraan ofzo. 

 

Ook de website speedtest.net kan je informatie geven over je ping (in dit geval dan naar de speedtest servers)

En misschien overbodig, maar stel je hebt meerdere mensen in huis die allemaal netflix kijken en streamen enzo, dat helpt ook niet mee qua je eigen connectie

De ping van 192.168.2.254 is 0ms

En bij de site zegt die sent 4 received 0 lost  4

Sorry voor de wacht tijd had het de laatste dagen druk

Omdat je deze niet kan bereiken is het waarschijnlijk dat er nog een eigen losse router tussen zit. Dat tracert commando kan je misschien meer info geven. Dat maakt eigenlijk ook niet uit maar elk los apparaat zal wat extra ping geven zie ook:

Elk apparaat dat tussen de provider en je apparaat zit, draagt bij aan de latency (Ping).

Typisch zul je inderdaad enkele ms latency hebben als je met een ethernet kabel direct op je modem zit.

Toevoegen van een switch geeft een ms extra, maar met name wifi (+1 tot 5ms), en dan ook met name access points dragen flink bij. Dus wil je een shooter efficient spelen: gebruik geen wifi. en zorg voor een verbinding met zo weinig mogelijk overdrachtspunten.

 

27ms is wel erg hoog, je zou eens wat kunnen experimenteren door te connecten op je modem direct of per accesspoint, misschien kun je erachter komen waar je issue zit. 

 

 

Ik heb hem op het moment op een netwerk switch van Netgear want de kabel was niet meer lang genoeg aangezien er een langer blad is gekomen waar de pc op staat moest helemaal vanaf beneden komen

Maar hij heeft nog steeds een hoge ping 

In theorie kan het zelfs de netwerkkabel zijn die intern misschien niet goed is, teveel bochten heeft en daardoor intern niet goed meer is etc.

 

Je zou eigenlijk toch eens met een laptop ofzo moeten proberen rechtstreeks met een korte kabel op het modem kastje. Dit geeft een zo duidelijk mogelijk beeld van hoe het signaal binnenkomt. Misschien kan KPN ook nog iets vanaf afstand uitlezen, ik verwacht van wel maar niet genoeg info waarschijnlijk behalve dat het signaal dan goed is.

 

Omdat je dit adres 192.168.2.254 niet kan bereiken (wat normaliter het KPN modem is, heb je waarschijnlijk ook nog een router of iets (voor wifi misschien) ertussen zitten. Of zal dat netgear kastje niet alleen een switch zijn maar dan ook een router functie hebben.

Moet ik dan de kabel van de router die naar de Netgear gaat proberen of moet ik een nieuwe kabel proberen of allebei kan natuurlijk ook

het beste een zo kort mogelijke kabel rechtsreeks in een van de netwerk aansluitingen op dat kpn modem, misschien kan je wel de kabel gebruiken die van het modem naar die netgear gaat als je echt geen andere hebt. Maar dan wel goed noteren hoe alles zat zodat je het weer goed terug doet.

Grappig filmpje over lag,

 

Maar je hebt het al bekabeld aangesloten, dus mogelijk dus die kabel of nog extra routers en switches ertussen.

 

Daarom dus zo rechstreeks mogelijk aansluiten om die dingen uit te sluiten

Is er ook een mogelijkheid dat het een kabel breuk is? Ik heb naamlijk wel is via mijn Netgear de kabels getest en toen zij die dat bij de kabel die vanaf de router kwam maar ik wist niet helemaal of dat wel klopte 

Dat kan heel goed. Netwerk kabel is heel gevoelig, het kan zelfs het plugje aan de kabel zijn. Of de kabel zelf die dan teveel geknikt is. Maar let op het kan dus ook een switch of router zijn in je bekabeling. (die bijvoorbeeld alleen maar 100mbit ipv 1000 mbit aankan)

 

Ook is het het beste om CAT5E of beter nog CAT6 te gebruiken (prijsverschil valt mee).

Je hebt zelfs CAT7 en CAT8 maar dat is beetje overbodig.

Zie ook (wel Engels)

 

Maar daarom kun je dat uitsluiten door zo rechtstreeks mogelijk op de modem te testen en dan dus die ping kijken, makkelijkste is met een laptop. Maar ik heb het wel eens gepresteerd een hele computer met monitor en al naar de meterkast te slepen 🤣

zojuist viel mijn hele internet weg er ging ook een tab in mijn google open waar iets stond van breedband werkt niet en nu test ik weer is met die speedtest en heb 3ms ping 0 ms jitter en de goede internet speed maar nu heb ik dus dit probleem met dit breedband werkt niet of wifi die opeens het niet meer doet wel af en toe is daar mischien nog tips of fix voor?

 

zojuist viel mijn hele internet weg er ging ook een tab in mijn google open waar iets stond van breedband werkt niet en nu test ik weer is met die speedtest en heb 3ms ping 0 ms jitter en de goede internet speed maar nu heb ik dus dit probleem met dit breedband werkt niet of wifi die opeens het niet meer doet wel af en toe is daar mischien nog tips of fix voor?

 

Gaaf dat je ping probleem opeens is opgelost. Wat heb je allemaal precies gedaan ervoor?

Waarom werkt wifi nu ineens niet meer? En die foutmelding, raar maar naja je kan wel speedtest doen enzo dus denk dat je die kan negeren (misschien computer opnieuw starten)

 

De ping van 10ms naar KPN is prima. Ook intern 3ms is ok.

De andere fenomenen wijzen voor mij op een hardware issue, dus een kabel, een stekkertje dat niet goed ingeduwd is. Vaak kun je door stap voor stap wat zaken te vervangen of om te wisselen wel achter de oorzaak komen.

Wat ik ook wel zie is dat een ethernet kabel langs een verstoorder loopt (wasmachine, oplader, magnetron, omvormer etc) dat kan ook het signaal tijdelijk flink verstoren. Daar ga je dan alleen vanaf komen door omleggen van de kabel of een shielded CAT6 kabel te nemen.

 

Graag als je weer een issue hebt, direct even naar je router en naar buiten pingen om te zien of het probleem voor of na de router zit.

 

heb de kabel vanaf mijn netgear switch naar de pc vervangen en er zijn geen verstoorders tenzij het de netgear swtich is hij loopt vanaf de router recht omhoog achter het gordijn door het plafon door een andere kamer naar de kamer van de pc dus er zou geen spul tussen moeten zitten