Beantwoord

Homepage niet meer in https

  • 2 August 2019
  • 46 reacties
  • 714 keer bekeken

waarom zijn de homepage niet meer in https?? daarvoor was het wel beetje vreemd graag hierover een uitleg

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 2 September 2019, 15:30

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

46 reacties

Heb alleen mijn postcode en huisnummer in gezet hoop zo voldoende is
Reputatie 7
Badge +30
Ja, dat is helemaal prima. Ik heb gisteren niets meer mogen vernemen, dus ga er begin volgende week achteraan als ik nog niets gehoord heb.
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb wat reacties verwijderd en aangepast, omdat de vork toch anders in de steel lijkt te zitten en het allemaal behoorlijk verwarrend werd. Lang verhaal kort: KPN Homepages ondersteunt zowel http als ook https, maar doet geen automatische doorschakeling naar https. In jouw geval, @jonny, lijkt het erop dat je een verouderd certificaat o.i.d. krijgt. Je krijgt een privébericht van me, want ik wil graag wat meer informatie van jou. Zou je daarop willen reageren?
Reputatie 7
Badge +30
Je hebt niet meer gereageerd @jonny, ben je er inmiddels achter waar het aan ligt? Mocht je nog wel willen dat ik er voor je naar kijk, reageer je dan alsnog op mijn privébericht?

Mag ik, na 2 jaar, dit topic kapen :sunglasses:? Ik zit namelijk met eenzelfde probleem, en dat wordt nu steeds belangrijker. Op mijn persoonlijke website is geen uitwisseling van persoonlijke gegevens aan de orde, maar wil wel linken op andere websites plaatsen van foto’s die op mijn site staan. Alleen worden die niet meer geaccepteerd, vanwege niet HTTPS. Ik neem aan dat KPN hier inmiddels wel in voorziet? Op mijn website staat nog steeds HTTP, kan dat omgezet worden naar HTTPS?

Reputatie 7
Badge +24

Mag ik, na 2 jaar, dit topic kapen :sunglasses:? Ik zit namelijk met eenzelfde probleem, en dat wordt nu steeds belangrijker. Op mijn persoonlijke website is geen uitwisseling van persoonlijke gegevens aan de orde, maar wil wel linken op andere websites plaatsen van foto’s die op mijn site staan. Alleen worden die niet meer geaccepteerd, vanwege niet HTTPS. Ik neem aan dat KPN hier inmiddels wel in voorziet? Op mijn website staat nog steeds HTTP, kan dat omgezet worden naar HTTPS?

KPN ondersteund homepages in principe niet meer. Er worden geen nieuwe meer aangemaakt. Bestaande blijven nog een tijdje in de lucht, maar verwacht geen upgrades.

Is omzetten naar een HTTPS dan een upgrade? Wel erg jammer trouwens….

Reputatie 7
Badge +10

Stap voor je websites beter over naar een service provider die standaard wel https aanbiedt.

Reputatie 7
Badge +24

Is omzetten naar een HTTPS dan een upgrade? Wel erg jammer trouwens….

Leten we het zo zeggen: KPN doet er helemaal niks meer aan.

Reputatie 7
Badge +11

Is omzetten naar een HTTPS dan een upgrade?

In feite wel, om gebruik te maken van HTTPS dienen er SSL-certificaten geïmplementeerd te worden, enerzijds in de vorm van een gratis LetsEncrypt-certificaat die voor zover ik weet iedere 3 maanden vernieuwd moet worden of in een betaald certificaat van bijvoorbeeld Comodo die ieder jaar (of een veelvoud hiervan) verlengd moet worden. Om dergelijke zaken op alle homepages te implementeren zal vast geen ‘quick fix’ zijn. Dan is het naast het ontbreken van toekomstplannen voor dit product vooral ook een investering die gedaan moet worden, iets wat KPN niet meer gaat doen. 

 

Het is dan inderdaad beter om over te stappen naar een webhost die voor enkele euro's per maand hosting aanbiedt, let wel dat je ook hier zelf verantwoordelijk bent voor het aanschaffen en installeren van een SSL-certificaat. Je zou ook gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld een Synology NAS en die als webserver installeren (dit gaat gelukkig erg gemakkelijk), deze zou je dan aan je eigen IP-adres (zie www.whoer.net voor je huidige IP-adres) kunnen koppelen via een DNS-provider zoals bijvoorbeeld Cloudflare, juiste poorten forwarden in je KPN modem en je bent klaar. Omdat je IP-adres bij KPN in principe niet veranderd (maar dit is geen garantie) hoef je je ook geen zorgen te maken dat zo'n NAS niet bereikbaar wordt.

 

Als je het wilt onderbrengen bij een webhosting-provider dan kan ik Versio aanbevelen. Ik heb zo'n tien jaar webhosting bij deze partij afgenomen tot ik alles verhuisde naar mijn eigen server. Voor om en nabij de €70 per jaar kun je alles hier onderbrengen inclusief een eigen domeinnaam en SSL-certificaat. 

Mooie uitgebreide reactie NHendriks. Ook voor als anderen met dezelfde vraag zitten :thumbsup_tone1: . Ik heb een NAS en ga kijken of ik dit op de door jou voorgestelde manier voor elkaar kan krijgen.

Reputatie 7
Badge +11

Mooie uitgebreide reactie NHendriks. Ook voor als anderen met dezelfde vraag zitten :thumbsup_tone1: . Ik heb een NAS en ga kijken of ik dit op de door jou voorgestelde manier voor elkaar kan krijgen.

Top! Als je ergens hulp mee nodig hebt weet je ons te vinden. Maak gerust een nieuw topic aan, er zitten genoeg gebruikers hier van bijvoorbeeld Synology-systemen met webservers. 😁

Reputatie 7
Badge +10

Om gebruik te maken van HTTPS dienen er SSL-certificaten geïmplementeerd te worden, enerzijds in de vorm van een gratis LetsEncrypt-certificaat die voor zover ik weet iedere 3 maanden vernieuwd moet worden of in een betaald certificaat van bijvoorbeeld Comodo die ieder jaar (of een veelvoud hiervan) verlengd moet worden. Om dergelijke zaken op alle homepages te implementeren zal vast geen ‘quick fix’ zijn.

Ik denk dat je een volledig verkeerd beeld hebt hoe dat voor een hosting provider is te implementeren.
En een “investering” is het ook niet, omdat via een slimme constructie gewoon een “betaald” certificaat wordt toegepast (heb je niet te maken met vernieuwing elke 3 maanden zoals bij Let's Encrypt), waarvan de kosten “voor de provider” van één certificaat verder over alle “shared hosting pakketten” die zij hosten worden gedeeld.

Dat kost ongeveer “niets” op "tig” shared hosting pakketten. Vandaar dat het zelfs een gratis service is binnen de “betaalde” webhosting pakketten van klanten die vallen onder “shared hosting”.

En nee, een klant is helemaal niet zelf verantwoordelijk voor aanschaffen en installeren van zo'n SSL-certificaat, want het is onderdeel van zo'n “overkoepelend” certificaat van een provider.
Alleen een enkele eenmalige “administratieve” verwijzing om in te stellen.

Alleen zakelijke organisaties zullen in de verwijzing van een SSL-certificaat de naam van het bedrijf zelf hebben willen staan en niet willen delen met anderen, en kunnen in dat geval dan beter een “eigen” certificaat afnemen.

Reputatie 7
Badge +24

Het vernieuwen van certificaten bij Lets Encrypt is een automatisch proces waar je verder geen omkijken naar hebt. Dat gebeurt stilletjes op de achtergrond, merk je niks van.

Ik heb een website draaien bij Yourhosting. Daar werken ze zeker wel met Lets Encrypt certificaten die maar 3 maanden mee gaan.

Vroeger ... ja toen heb ik ook wel eens een website in onderhoud gehad waarbij gebruik gemaakt werd van een "shared certificaat". Een certificaat wat ook door nog 100en andere websites gebruikt werd. Maar dat is iets wat je tegenwoordig geschiedenis is. Als je dat nu nog zou doen weet je zeker dat je bij Google nooit tussen de zoekresultaten terecht komt 😄

Reputatie 7
Badge +11

Ik denk dat je een volledig verkeerd beeld hebt hoe dat voor een hosting provider is te implementeren.
En een “investering” is het ook niet, omdat via een slimme constructie gewoon een “betaald” certificaat wordt toegepast (heb je niet te maken met vernieuwing elke 3 maanden zoals bij Let's Encrypt), waarvan de kosten “voor de provider” van één certificaat verder over alle “shared hosting pakketten” die zij hosten worden gedeeld.

Dat kost ongeveer “niets” op "tig” shared hosting pakketten.

Personeelskosten kunnen ook een investering zijn. Ik weet dat je met shared-domain hosting via een wildcard iedereen op één certificaat kwijt kan. Die kosten daarvan zijn inderdaad nihil op zo veel gebruikers maar het kost echt wel geld om dergelijke certificaten te implementeren. Het is niet even op een knopje drukken en het zit erin dus er is geen quick fix.. Iedere euro die eraan uitgegeven moet worden bovenop wat het nu kost is een investering die KPN niet gaat doen omdat het product niet meer aangeboden wordt. 

 

Vandaar dat het zelfs een gratis service is binnen de “betaalde” webhosting pakketten van klanten die vallen onder “shared hosting”.

En nee, een klant is helemaal niet zelf verantwoordelijk voor aanschaffen en installeren van zo'n SSL-certificaat, want het is onderdeel van zo'n “overkoepelend” certificaat van een provider.
Alleen een enkele eenmalige “administratieve” verwijzing om in te stellen.

Ik ben dit oprecht nog nooit tegengekomen bij een webhostingbedrijf. Bij ieder bedrijf waar ik dergelijke diensten heb afgenomen in het verleden was ik toch echt zelf verantwoordelijk voor het aanschaffen en installeren van een certificaat. Zat nergens bij een pakket inbegrepen of iets dergelijks. Dat vandaag de dag LetsEncrypt bij veel partijen er gratis bij in zit wilt niet zeggen dat je niet alsnog zelf verantwoordelijk bent om die handel goed in te stellen.

 

Het vernieuwen van certificaten bij Lets Encrypt is een automatisch proces waar je verder geen omkijken naar hebt. Dat gebeurt stilletjes op de achtergrond, merk je niks van.

Ik heb een website draaien bij Yourhosting. Daar werken ze zeker wel met Lets Encrypt certificaten die maar 3 maanden mee gaan.

Ik zag dat Versio dit ondertussen ook in hun pakketten heeft ja, behalve bij de duurdere pakketten, dan krijg je een ‘premium SSL’ wat denk ik synoniem is voor een standaard betaald certificaat.

 

Ik heb een fotografie-site draaien bij Vimexx en die is heel stilletjes overgegaan naar https, ook geen omkijken naar gehad. Kan ik ook niet, als nitwit op dit gebied. Ik had gehoopt dat het op deze site ook mogelijk was, omdat ik bij fora nogal wat linkjes heb lopen naar mijn site. Die fora zouden daardoor onleesbaar worden door de missende linkjes….

 

Ik hoopte dat ik met de hier gegeven oplossingen dát allemaal kon behouden, maar dan zou ik me er echt in moeten verdiepen. en ik weet niet of me dat dan gaat lukken…..

Reputatie 7
Badge +24

Ik weet dat je met shared-domain hosting via een wildcard iedereen op één certificaat kwijt kan. 

Dan krijg je dus mijndomein.domeinhoster.nl. En geen mijndomein.nl. Dat is killing voor SEO. En ziet er amateuristisch uit richting je bezoekers / klanten.

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb al jaren een domein lopen, en is in de loop van de tijd “automatisch” overgegaan naar https.
Kijk ik terug naar de certificaat gegevens verwijst het niet naar "mijndomein.domeinhoster.nl”.

Maar  "Deze website verstrekt geen eigendomsinformatie.”

Vind ik voor mezelf prima binnen de strekking van de website.  Lijkt me voor de laatste vragensteller van het onderwerp (na twee jaar), naar ik inschat ook meer dan voldoende.

Reputatie 7
Badge +24

Maar  "Deze website verstrekt geen eigendomsinformatie.”

Dat is een foutmelding. Volgens mij is er dan geen versleutelde verbinding. En ik denk dat er ook geen slotje in de adresbalk staat?

In het Engels: "this website does not supply ownership". Daar moet je voor de aardigheid eens op googlen. Op het support forum van Mozilla zegt een moderator:

"this just means that the connection is unencrypted & therefore it's technically not possible to guarantee that the browser is connecting to the site which is shown in the address bar."

Reputatie 7
Badge +10

Er zit gewoon een slotje.  Er staat ook “U hebt een beveiligde verbinding”.
Niet anders met wat ik zie met de website van bijv. dit KPN forum of elke andere https verbinding.

Ik komt alleen die eerdere melding tegen als ik verder naar de details ga van het domein.

Maar het zou best kunnen dat ik dat voor mijn domein toen niet goed heb ingesteld?
Toen er werd overgegaan naar https (enkele jaren terug), heb ik me er niet echt in verdiept met wat ik moest instellen of wat ik aan de website moest veranderen.  (Geen tijd en zin in).
Heb er toen even een automatische "https” redirect ingezet en werkte het. Daarmee was de kous af.

(Bijna de hele inhoud zit achter een beveiligde inlog, waar je een wachtwoord nodig voor hebt).

Reputatie 7

Zelf heb ik mijn domeinen bij mijndomein.nl geregistreerd zonder enig aanvullend pakket.

Via de DNS beheer functionaliteit van mijndomein zet ik dit domein door naar mijn thuisnetwerk...

...waar de port-forwardings van http poort 80 en 443 naar mijn Synology NAS verwijzen en voor het domein een SSL certificaat door Let's Encrypt beheerd wordt.