Hoofdmeterkast op begane grond, 35 meter van meterkast in het appartement.

  • 24 February 2021
  • 12 reacties
  • 478 keer bekeken

Hoi lieve mensen,

 

Nieuw koopappartement bekeken, vreemde situatie aangetroffen.

Beneden in de toegangshal, hoofdmeterkasten voor de appartementen, met glasvezelpunt.

Afstand tot bovengelegen appartement ongeveer 35 meter.

En daar is dan in het appartement ook weer een meterkast.

Nu tussen die 2 mk, 35 meter utp kabel.

Maar dus beneden komt dan natuurlijk bij het glasvezelpunt, dat NT aansluitkastje.

 

En ik wil m,n modem graag boven in het appartement, in de meterkast daar, of gelijk naast m,n desktop pc.

Want ivm electriciteitsverbruik doe ik de modem na internet gebruik altijd uit, die heb ik niet 24/7 het hele jaar aan staan.

 

Dus beneden in een hal dat gaat niet werken voor mij.

 

Wat gaat er nu het beste werken en gaat het wel werken, of moet ik dit appartement helemaal niet willen kopen?

 

Tussen die NT kastjes en modems, meestal zo,n oranje kabel, is m,n ervaring, wat ik meestal zie.

 

Van de hoofdmeterkast beneden van dat NT kastje naar de modem boven, een lange oranje kabel tussen die 2, van ongeveer 35 meter, of nog langer, als ik het modem in de woonkamer wil hebben?

Is dat mogelijk?

 

Of moet het allemaal met utp kabel, of zeg ik nu iets doms en is die oranje kabel vanuit dat NT kastje ook utp?

 

En kan zo,n utp kabel dan wel 50 meter zijn en werkt het dan ook?

 

En zijn er verbindings stekkers, om bv een utp kabel van 35 m te verbinden met nog een stuk van 20 meter in de woning?

 

Of is verbinden van 2 utp kabels niet mogelijk.

 

Hoor graag wat het beste gaat werken en of het gaat werken.

 

Er is in die hoofdmeterkast, glasvezel en cai.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Liefs,

 

Alero

 

 

 

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

@Alero ,

DE FTU beneden in de meterkast, is in deze de hoofdaansluiting voor glasvezel. Heb je de mogelijkheid om bij een van de andere bewoners eens te vragen of ze gebruik maken van glasvezel en hoe dat dan is aangesloten in hun appartement ?. Is er bijv. een beheerder die je een en ander kan uitleggen ?.

Als je controleert op postcode en huisnummer wordt dan aangegeven dat er glasvezel op jouw adres mogelijk is. Zo ja, kun je er vanuit gaan dat je provider ( KPN of anders) de aansluiting voor je gaat verzorgen tot in de woning.

Succes.

 

@Alero ,

DE FTU beneden in de meterkast, is in deze de hoofdaansluiting voor glasvezel. Heb je de mogelijkheid om bij een van de andere bewoners eens te vragen of ze gebruik maken van glasvezel en hoe dat dan is aangesloten in hun appartement ?. Is er bijv. een beheerder die je een en ander kan uitleggen ?.

Als je controleert op postcode en huisnummer ( https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl ) wordt dan aangegeven dat er glasvezel op jouw adres mogelijk is. Zo ja, kun je er vanuit gaan dat je provider ( KPN of anders) de aansluiting voor je gaat verzorgen tot in de woning.

Succes.

 

 

Reputatie 7

Nieuw koopappartement bekeken, vreemde situatie aangetroffen.

Beneden in de toegangshal, hoofdmeterkasten voor de appartementen, met glasvezelpunt.

Afstand tot bovengelegen appartement ongeveer 35 meter.

En daar is dan in het appartement ook weer een meterkast.

Nu tussen die 2 mk, 35 meter utp kabel.

Maar dus beneden komt dan natuurlijk bij het glasvezelpunt, dat NT aansluitkastje.

 

En ik wil m,n modem graag boven in het appartement, in de meterkast daar, of gelijk naast m,n desktop pc.

De Experia/KPN Box kan je in de meterkast boven op die UTP kabel aansluiten. In de meterkast beneden zit die UTP kabel aangesloten op de NTU.

Ook in de woonkamer is geen probleem. Een UTP kabel mag wel tot zo'n 100 meter lang zijn.

Beste Hans,

 

Ja op providerchecks, wordt kabel en glasvezel aangegeven.

 

En helaas staan alle min of meer nog casco zijnde appartementen nog leeg, dus nee geen bewoners aanwezig, om vragen aan te stellen.

 

En de makelaar wist er ook bar weinig van.

 

Bedankt voor het meedenken.

 

 

Reputatie 7

En helaas staan alle min of meer nog casco zijnde appartementen nog leeg, dus nee geen bewoners aanwezig, om vragen aan te stellen.

Het is volstrekt normaal dat de FTU in de meterkast op de begane grond geplaatst wordt en dat van daaruit een UTP kabel naar het appartement gelegd wordt.

Er is ook niets mis mee, dat zal probleemloos werken.

Ik begrijp de verwarring wel: standaard wordt gezegd dat de aansluiting van de ExperiaBox zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt moet zitten. Maar bij glasvezel gelden andere regels. Het glasvezelmodem (NTU) moet inderdaad zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt zitten. Ik begrijp dat dat in de hoofmeterkast is (is die voor iedere bewoner afzonderlijk en afsluitbaar?). Vervolgens wordt er een LAN-kabel (UTP) aansloten van dat modem naar de WAN-aansluiting van de ExperiaBox (kpn Box 12 waarschijnlijk). Van de EB/Box 12 wordt de modemfunctie bij glasvezel niet gebruikt (werkt dan alleen  nog als router), zodat de "eis” om 'm zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt te plaatsen (zoals bij koperaansluitingen wel geldt) komt te vervallen. En - zoals wjb al aangeeft - is 25 m voor een UTP LAN-kabel geen probleem. 

Reputatie 7
Badge +24

Die oranje kabel is ook gewoon een normale utp kabel.

Reputatie 7

Die oranje kabel is ook gewoon een normale utp kabel.

Niet als dat de mantelbuis van de glasvezel betreft en ik denk dat @Alero dat bedoelt.

Reputatie 7
Badge +24

Die oranje kabel is ook gewoon een normale utp kabel.

Niet als dat de mantelbuis van de glasvezel betreft en ik denk dat @Alero dat bedoelt.

Denk ik niet:

Tussen die NT kastjes en modems, meestal zo,n oranje kabel, is m,n ervaring, wat ik meestal zie.

Dat is dus niet de mantelbuis van de glasvezel. Ik denk dat de oranje kabel bedoeld word die hier onder het glasvezelmodem hangt:

 

ja die bedoel ik

Reputatie 7

Dat (opgevouwen) UTP kabeltje op de foto is rood, de oranje mantelbuis van de glasvezel zie je linksonder naar beneden lopen.

bedankt voor heldere foto, ik heb verder geen foto,s van situatie ter plaatse,

Was gisteren maar ff met makelaar de boel aan het bezichten.

Maar appartement, roept nogal wat vragen op, hele gebouw zit verweven tussen andere appartementen en ook winkelruimtes die al lang leeg staan.

Ga er nu wel vanuit, dat het internet wel goed zal gaan komen.

Maar er zijn nog wel wat andere zaken ivm dit casco appartement te verhelderen.

 

Maar jullie voor nu bedankt,  Groetje A