Hyper-V

• 6 november 2018
  • 18 reacties
  • 306 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
@wjb Graag wil ik hier verdergaan met onze uitwisseling van kennis over Hyper V, Debian 9 en Open VPN.
Inmiddels is hier Hyper V geïnstalleerd.😁

18 reacties

Reputatie 7
Heb je al een DVD iso bestand van Debian 9.5.0 gedownload op jouw laptop?
Zie: https://www.debian.org/CD/http-ftp/#stable

De amd64 versie zou ook geschikt moeten zijn voor 64bit Intel processoren.
Reputatie 5
Badge +4
@wjb Ja die heb ik al een tijdje hier staan en is een week of 3 al geïnstalleerd op een 'oude' laptop.
Loopt daar prima, maar kon niet verder om via ISPConfig de webshops daar met Debian 9 verder te gaan.
Was doodsbang dat de shops volledig op tilt gingen.
Dat kan dus met Hyper V, Debian 9 en ISPconfig niet??
Reputatie 7
Was doodsbang dat de shops volledig op tilt gingen.
Dat kan dus met Hyper V, Debian 9 en ISPconfig niet??

Een virtuele machine is feitelijk niet anders dan een fysieke machine behalve dan dat deze geen eigen hardware heeft. Er kan dus ook evenveel mis gaan.
Het grote voordeel van een virtuele machine is dat deze eenvoudig te verhuizen is naar andere hardware of het plaatsen in "the cloud".

Gedurende de hele procedure moet je er voor zorgen dat jouw webshops gewoon op jouw huidige server blijven draaien en dat er een kopie op die virtuele machine komt te staan.
Reputatie 5
Badge +4
@wjb Test 1 is dus mislukt! Heb getracht het ISO bestand van Debian 9 te installeren volgens deze handleiding:
https://docs.microsoft.com/nl-nl/virtualization/hyper-v-on-windows/quick-start/quick-create-virtual-machine

Ook met Ubuntu getest en krijg dezelfde geheugen error.
Reputatie 7
Hoeveel geheugen heeft jouw laptop?
Reputatie 5
Badge +4
@wjb 8Gb, is voor 'normaal' gebruik ruim voldoende. Maar heb wel de instellingen aangepast met meer gehugen maar dat hielp ook niet. Ga straks weer wat testen, maar waarom ik Debian 9 niet als besturing aan de praat krijg??
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je moet niet de "snel maken" gebruiken.

(Ik ga er even vanuit dat je al een Virtuele Switch hebt gemaakt)
Als je "Nieuw" - "Virtuele Machine" doet,
Dan de naam invult

Generatie 2 kiest
Geheugen op minstens 1024MB zet, maar meer = beter mits je genoeg geheugen vrij hebt. Daarnaast moet dynamisch geheugen uit staan voor Debian 8/9, deze kan daar op dit moment niet 100% mee om gaan. In mijn voorbeeld kies ik voor 4096
Daarna kies je de (virtuele) netwerkswitch die je gemaakt hebt
Hardeschijf kan je eigenlijk zo laten, tenzij je de maximum grootte kleiner wilt zetten, ik kies hier 32GB

Bij installatieopties kies je het 2e rondje en kies je de Debian ISO. Voor de ISOs die op "netinst" eindigen is een internetverbinding nodig. Verder zal je amd64 ISOs moeten kiezen voor een 64-bit OS. Heb je een 32-bits besturingsysteem/computer dan moet je de i386-variant downloaden.
Daarna kan je op voltooien drukken.

Als je hem dan start werkt ie nog niet. Dat komt omdat Secure Boot aan staat, en dit niet mogelijk is icm de ISO van Debian. Laat de machine uit, of zet deze weer uit, en open de instellingen van de machine.
Check als eerst of bij "Firmware" het DVD-station boven aan staat:

Bij Beveiliging moet Secure Boot uit, en kan je eventueel TPM aanzetten als jouw applicatie dit nodig heeft (ISPConfig werkt zonder TPM correct; bijvoorbeeld handig bij een Windows VM met bitlocker).
Geheugen heb je al ingesteld, aantal (v)CPU cores kan je bij Processor verhogen, ik heb 6 gekozen, dat is de helft van wat mijn test-systeem beschikbaar heeft.
Onder Integration Services kan je "Gastservices") nog aanzetten en eventueel kan je de start en stopacties of de controle punten hier nog wijzigen.

Nu kan ik de machine aanzetten en zal direct de Debian Installer starten. Ik kies zelf de 2e optie (Install). Doordat ik iets meer gegeugen en iets meer vCPU's heb toegevoegd gaat dit iets sneller.
Verder kies ik tijdens de installatie de "Force UEFI" optie.

Daarnaast heb ik persoonlijke voorkeur om bijvoorbeeld wel SSH aan te zetten, geen printserver en geen desktopinterface maar dat kan je natuurlijk zelf bepalen :)
Wanneer de installatie klaar is zal Hyper-V/Debian zelf de disk er uit gooien

Daarna werkt Debian. 't Eerste wat ik altijd doe is (als root):
code:
apt-get update
apt-get install hyperv-daemons htop curl tcpdump -y
hyperv-daemons zorgt voor de integratie met de Integration Services, htop is een mooiere versie van top, curl vind ik persoonlijk heel handig en tcpdump ook om netwerkproblemen te troubleshooten.
Daarnaast check ik meestal even of er updates zijn met "apt-get upgrade" en "apt-get dist-upgrade", en afhankelijk van het doel van de machine zet ik Unattended Upgrades aan zoals beschreven op de Debian Wiki

Robin
Reputatie 5
Badge +4
@RobinFlikkema Ha, hier ga ik mee aan de gang. Ben nu even druk met iets anders maar hier kom ik snel op terug. Nouja over 2 dagen denk ik!
Reputatie 5
Badge +4
@RobinFlikkema Hoi,
Ben met de zeer uitgebreide handleiding een eind gekomen, heel duidelijk allemaal, maar...
Ik mis een aantal dingen?
Die Virtuele Switch kan ik aanmaken, maar kloppen onderstaande instellingen??

Daarna ga ik met deze instelling verder..
Alleen kom ik daarna geen DVD speler tegen zoals in uw voorbeeld..
Is dat wel nodig als ik de ISO in een map op de HD heb staan??

Na wat getest kwam ik toch hier terecht:

Had mijn eerste poging hier kunnen overslaan maar misschien helpt dat andere 'testers'!

BINGO!

Zo toch geklaard, ha, petje af voor Robin en mijzelf😊
Reputatie 7
En weet je wat nu het mooie is, zo'n virtuele machine is zeer eenvoudig in z'n geheel te backuppen en op een andere server weer te activeren.
Zo kan de downtime bij hardware problemen tot een minimum beperkt worden.

Een ander groot voordeel is natuurlijk dat het je nu dus niets gekost heeft om een extra computer operationeel te hebben waarmee je de migratie van jouw webshops eerst kunt uittesten.
Reputatie 5
Badge +4
@wjb Nou zo ver ben ik nog niet hoor, ik ben al trots hoever ik ben gekomen(met hulp).
Dus jouw tips zal ik ook nog moeten uitvinden!!😊
Als totale leek op dit gebied leer ik er toch mooi wat bij....
Heb een klein beetje webshop kennis en enige Linux kennis vanwege mijn adviezen aan vroegere klanten.
Ik ga lekker door en kom hier wel terug met andere vragen en misschien wel tips(ha)!🤔
Reputatie 5
Badge +4
@RobinFlikkema @wjb
Nu loop ik tegen een foutmelding aan.. DHCP??

en daardoor waarschijnlijk deze:

Voordat ik iets verknoei met de internetverbinding nog even jullie advies.
Reputatie 7
Verbindt hem met Extern netwerk.
Je hoeft geen vlan-ID in te stellen.
Reputatie 7
Badge +30
Die Virtuele Switch kan ik aanmaken, maar kloppen onderstaande instellingen??

Intern is niet handig. Je kan de "Standaard Schakeloptie" kiezen, die doet NAT op de Hypervisor, maar "beter" is extern. Dan is het net alsof de VM gewoon een machine in je thuisnetwerk is.
Daarna ga ik met deze instelling verder..
Alleen kom ik daarna geen DVD speler tegen zoals in uw voorbeeld..
Is dat wel nodig als ik de ISO in een map op de HD heb staan??

Na wat getest kwam ik toch hier terecht:

Had mijn eerste poging hier kunnen overslaan maar misschien helpt dat andere 'testers'!

Correct. Je kan hem zelf hier toevoegen, tijdens het aanmaken kan je ook ISO schijven selecteren en dan maakt ie het DVD station voor je, en zet ie em boven in.
@RobinFlikkema @wjb
Nu loop ik tegen een foutmelding aan.. DHCP??

Hier kies je extern, en dan de WiFi of LAN adapter die je gebruikt. VLANs is in dit geval niet nodig.
en daardoor waarschijnlijk deze:

Dit komt omdat je "sudo" moet gebruiken om "apt-get update" te kunnen gebruiken. Ik weet zo even niet hoe ik dit op een begrijpelijke manier moet uitleggen, maar dat is de essentie 😃
Reputatie 5
Badge +4
@RobinFlikkema Ben nu even bezig(morgen weer druk met verbouwing!) met uw aanwijzingen.
Ik gebruik bij mijn bestaande server nooit 'sudo' maar 'su' vraag me niet waarom maar dit werkt nu ook met bovenstaand probleem.
Moest ook even de source.list aanpassen omdat er werd gezocht naar mijn installatie 'Debian' versie en die werd niet meer gevonden, dus even gezocht bij "The Perfect Server" hoe te upgraden via internet.
Gelukt, er is nu een volledige upgrade bezig, daarna ISPConfig installeren via dezelfde 'The Perfect Server Tutorial'.
Weer bedankt voor uw aandacht en hulp. I'l be back....
Reputatie 7
Badge +30
Fijn om te horen!

Sudo en su, tja, su vind ik veel fijner werken. Maar volgens mij is de "best practice" om sudo per regel te gebruiken zodat je niet alles als root doet.

Je verhaal over sources.list snap ik niet helemaal, maar als t maar werkt 😃
Reputatie 5
Badge +4
@RobinFlikkema Sudo geeft een foutmelding, en omdat ik dit 'su' ook op mijn server gebruik dacht ik laat ik dat eens proberen en wonderwel dat werkt.
Nu ik 'sudo' intik in de root krijg ik de uitleg te zien... tja nou weet ik het ook niet meer...
Die source.list geeft aan waar hij de updates van Debian kan vinden en aangezien het niet meer mogelijk was om de installatie iso van me te vinden....
code:
nano /etc/apt/sources.list

en dan krijg je dit...
code:
deb http://ftp.us.debian.org/debian/ stretch main contrib non-free
deb-src http://ftp.us.debian.org/debian/ stretch main contrib non-free

deb http://security.debian.org/debian-security stretch/updates main contrib non-free
deb-src http://security.debian.org/debian-security stretch/updates main contrib non-free

En dat werkte dus...😀
Reputatie 7
Badge +30
Ah sorry! Ja op Debian is sudo niet standaard actief voor de normale gebruiker dacht ik.

Je sources snap ik nu, dat komt denk ik omdat je niet de netinstaller hebt gebruikt maar een volledige CD-image. Wat er nu in staat klopt inderdaad. Eventueel kan je daar nog een Nederlandse mirror kiezen.

Reageer