Beantwoord

Iedere dag Experiabox v10 resetten

• 1 maart 2016
  • 6 reacties
  • 875 keer bekeken

Hallo,

Ik ben al een hele tijd bezig om het internet snel en stabiel te krijgen. Ik heb al veel geprobeerd en zal daarom eerst uitgebreid mijn situatie uitleggen :)

Een aantal weken geleden heb ik een nieuwe Experiabox v10 in de winkel opgehaald. Deze was ter vervanging van de Experiabox v9. Reden hiervan was dat ik de internetsnelheid via de wifi niet haalde. Ik heb namelijk een glasvezelpakket met upgrade naar 100mbit up/100mbit down. Verder had ik geen problemen met de Experiabox (nooit hoeven resetten, was altijd stabiel).

Sinds ik de Experiabox v10 kan ik deze snelheden wel halen. Ik merk wel dat hier wel veel variatie in zit. Op bepaalde momenten haalt hij 100/100, op andere momenten wordt nauwelijks de helft gehaald, terwijl omstandigheden precies gelijk zijn. Zojuist heb ik een test gedaan, zowel bekabeld als via de wifi. Zie resultaten hier beneden.

https://

Instellingen wifi:

2,4Ghz: channel op auto, mode op mixed

5Ghz: channel op auto, mode op mixed

Ik heb verschillende apparaten in huis, waaronder een ipad air, iphone 6s en een nieuwe laptop met wifi AC ondersteuning. De test heb ik op de laptop uitgevoerd met 802.11ac verbinding (5GHz). Op het moment haal ik de snelheden zoals te zien op de screenshots aardig goed. Echter zie je wel dat de snelheid wat omlaag gaat als iTV aan staat.

Echter is dit niet mijn grootste probleem. Het grootste probleem is dat de wifi verbinding niet stabiel was nadat ik de Experiabox v10 heb geïnstalleerd. In eerste instantie leek alles goed te gaan (internet snel en wifi verbinding stabiel), echter na 1 dag moest ik op de herstelknop drukken omdat alle aparaten geen verbinding met internet konden krijgen terwijl ze het draadloze netwerk wel gewoon konden vinden. Dit heb ik daarna iedere dag moeten doen en steeds na het resetten werkte het weer. Tot op een dag de wifi thermostaat (Nefit Easy) en mijn draadloze Sonos geluidsset niet meer wilden verbinden, zelfs na het drukken van de herstelknop en het opnieuw invoeren van het wachtwoord. Vooral de thermostaat is vervelend omdat ik het programma alleen in kan stellen via mijn Iphone. Wat vreemd was dat mijn laptop via de 5GHz verbinding wel gewoon verbinding met internet had. Het leek erop dat het probleem dus bij de 2,4GHz verbinding lag, maar omdat het met de herstelknop niet opgelost was heb ik voor de dag erna een afspraak gemaakt met een kpn monteur. Deze vond het een vreemde situatie (had het nog nooit op deze manier gehoord). Hij is begonnen met het doormeten van de kabel, hier bleek niets abnormaals te vinden. Daarna heeft hij naar de instellingen gekeken, hier bleek niets mis mee te zijn. Omdat het probleem misschien in de hardware zat heeft hij daarna zowel de experiabox v10 en het NT kastje (waar de kabel binnenkomt) vervangen. De experiabox v10 is vervangen door een nieuwe v10. Vervolgens heeft hij de 2,4GHz en 5GHz beiden een andere naam gegeven (Jenniskens voor 2,4GHz en Jenniskens5GHz voor 5GHZ) en de instellingen op dezelfde manier ingesteld als hierboven omschreven. Na wat testjes gedaan te hebben bleek er op dat moment geen probleem te zijn. Hij constateerde dat de 100mbit niet helemaal gehaald werd (zelfs niet bekabeld) en dat iTV wat van de internetsnelheid afsnoepte als deze aanstond. Omdat het niet om heel veel lager was dan 100mbit ging ik verder akoord in de hoop dat het volgende dag nog steeds zo was. En was dat zo? Nee. Wederom het zelfde probleem als voorheen: wel snel internet, maar weer geen internet via een verbinding. Dit keer was het echter de 5GHz verbinding die geen internet had terwijl de 2,4GHz wel gewoon werkte. Wederom was het probleem opgelost met het drukken op de herstelknop. Nu is de situatie dus dat ik iedere dag de herstelknop in aan het durkken ben om de 5GHz weer werkend te krijgen. Omdat mijn Sonos geluidsset en wifi thermostaat via de 2,4GHz verbinding werken blijven deze gelukkig wel gewoon werken en is het iets minder vervelend dan de vorige keer, maar het is nog steeds niet wenselijk.

Als laatste heb ik nog even met inSSIDer de verbindingen bekeken. Dit leverde het volgende resultaat:https://

Zoals te zien fluctueert de 5GHz verbinding voordat op de herstelknop is gedrukt, en is deze zeer stabiel nadat de herstelknop is ingedrukt. Misschien heeft het hier iets mee te maken?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn probleem :)

Groeten,

Rob

icon

Beste antwoord door robjenniskens 8 maart 2016, 17:33

Update:

De optie channel 36,40,44,48 was geen succces, dus toch maar weer op auto channel gezet.

Dit zorgt ervoor dat er automatisch gekozen wordt voor channel 100.

We zijn inmiddels een week verder en ik heb tot mijn verbazing nog geen enkele keer hoeven resetten.

Dit terwijl de instellingen nu weer precies hetzelfde zijn als op het begin.

Conclusie: alles werkt nu perfect, dus vooral afblijven en hopen dat het ook blijft werken :)

Groeten,

Rob

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Aller eerst, wat een geweldig duidelijke uitleg! En ook nog goede foto's!

De snelheid, de 95/95 is een normale snelheid voor 100Mbit. Dit komt omdat je op een 100Mbit kaart in de PoP (glasvezel wijkcentrale) zit. Als je 1x 500mbit aanvraagt zal je naar een gigabit kaart gaan, en mocht je daarna naar 100Mbit terug gaan dat zal je hoogst waarschijnlijk altijd de 100Mbit halen en zal TV van de bandbreedte tussen de 100 en de 1000Mbit af gaan en niet meer van de 100Mbit waarop je internet.

Verder, op de inSSID'er screenshots lijkt het er op dat meneer "Beterams" een paar regeltjes overtreed
Ook staat er bij "MAX RATE" bij je 5Ghz netwerk dat het netwerk maximaal 54Mbit aan kan. Kan je eens verbinden met het netwerk en dan kijken wat de "MAX Rate" is? En wat Netwerkcentrum als snelheid aangeeft?

Heb je al eens geprobeerd het kanaal van 5Ghz tijdelijk aan te passen? Zo sluit je uit dat er iets mis is met kanaal 100, maar de lagere kanalen hebben wel een iets slechter bereik.

Robin
RobinFlikkema schreef op 1 mar '16 om 21:32u
Hallo,

Aller eerst, wat een geweldig duidelijke uitleg! En ook nog goede foto's!

De snelheid, de 95/95 is een normale snelheid voor 100Mbit. Dit komt omdat je op een 100Mbit kaart in de PoP (glasvezel wijkcentrale) zit. Als je 1x 500mbit aanvraagt zal je naar een gigabit kaart gaan, en mocht je daarna naar 100Mbit terug gaan dat zal je hoogst waarschijnlijk altijd de 100Mbit halen en zal TV van de bandbreedte tussen de 100 en de 1000Mbit af gaan en niet meer van de 100Mbit waarop je internet.

Verder, op de inSSID'er screenshots lijkt het er op dat meneer "Beterams" een paar regeltjes overtreed
Ook staat er bij "MAX RATE" bij je 5Ghz netwerk dat het netwerk maximaal 54Mbit aan kan. Kan je eens verbinden met het netwerk en dan kijken wat de "MAX Rate" is? En wat Netwerkcentrum als snelheid aangeeft?

Heb je al eens geprobeerd het kanaal van 5Ghz tijdelijk aan te passen? Zo sluit je uit dat er iets mis is met kanaal 100, maar de lagere kanalen hebben wel een iets slechter bereik.

Robin 
Hoi Robin,

Bedankt voor je snelle reactie!

Het verbaasde mij inderdaad ook dat inSSIDer aangeeft dat de max rate 54Mbit is. Op screenshot 2 kun je zien dat er op dat moment verbinding is met het 5GHz netwerk. Als ik het nu opnieuw bekijk staat er wederorm 54Mbit, zie screenshot:

inSSIDer3.png

Het netwerkcentrum geeft daarentegen de volgende snelheid aan:

netwerkcentrum1.png

De kpn monteur is begonnen met een fixed kanaal, weet niet meer welke. Echter werd het 5GHz netwerk toen door geen enkel apparaat gevonden (ook niet door inSSIDer). Vervolgens heeft de monteur het kanaal op 100 gezet en werd het netwerk wel gevonden. Ik kan kijken of de situatie veranderd als ik deze zelf op een ander fixed kanaal zet. Het duurt dan wel een dag voordat ik zeker weet of dit geholpen heeft.

Groeten,

Rob

Reputatie 7
Badge +30
Heb je ook andere WiFi apparaten die hetzelfde ervaren met inSSIDer of WiFi Analyzer (Android)?

Robin
RobinFlikkema schreef op 1 mar '16 om 22:15u
Heb je ook andere WiFi apparaten die hetzelfde ervaren met inSSIDer of WiFi Analyzer (Android)?

Robin 
Ik heb geen andere apparaten met inSSIDer en heb ook geen android apparaat. Daarnaast heb ik even wat uitgeprobeerd met de iphone apps maar die laten voor zover ik het snel kon beoordelen niet alle info zien die we nodig hebben.

Wat ik ook geprobeerd heb is het wifi kanaal veranderen. Zowel de optie channel 52,56,60,64 als 100,104,108,112 zorgen ervoor dat het 5GHz netwerk nergens wordt herkend. Auto zorgt ervoor dat vanzelf channel 100 wordt gekozen en om een of andere reden wordt het 5GHz netwerk hierdoor herekend. Als ik kies voor de optie 36,40,44,48 dan wordt het 5GHz netwerk ook herkend en is er verbinding via channel 36. Echter zie ik wel een fluctuatie in het signaal:

Ik heb geen idee of dit wat uitmaakt of niet.

Denk dat het nu in ieder geval afwachten is of dat ik morgen weer moet resetten of niet.

Gr. Rob

robjenniskens schreef op 1 mar '16 om 23:31u
RobinFlikkema schreef op 1 mar '16 om 22:15uHeb je ook andere WiFi apparaten die hetzelfde ervaren met inSSIDer of WiFi Analyzer (Android)?

Robin Ik heb geen andere apparaten met inSSIDer en heb ook geen android apparaat. Heb ik even wat uitgeprobeerd met iphones apps maar die laten voor zover ik het snel kon beoordelen niet alle info zien die we nodig hebben.

Wat ik ook geprobeerd heb is het wifi kanaal veranderen. Zowel de optie channel 52,56,60,64 als 100,104,108,112 zorgen ervoor dat het 5GHz netwerk nergens wordt herkend. Auto zorgt ervoor dat vanzelf channel 100 wordt gekozen en om een of andere reden wordt het 5GHz netwerk hierdoor herekend. Als ik kies voor de optie 36,40,44,48 dan wordt het 5GHz netwerk ook herkend en is er verbinding via channel 36. Echter zie ik wel een fluctuatie in het signaal:

Ik heb geen idee of dit wat uitmaakt of niet.

Denk dat het nu in ieder geval afwachten is of dat ik morgen weer moet resetten of niet.

Gr. Rob

Heb op een ander forum al de oplossing gevonden voor het 54mbit probleem.

Zie: http://www.synology-forum.nl/synology-router/inssider-ac-band-54mbps-n-band-216mbps/

Ik gebruik de gratis versie 3.1.2.1 en die schijnt geen 802.11ac te ondersteunen, vandaar dat er  54Mbps wordt getoond.

Dat betekend dat volgens het netwerkcentrum een snelheid van 433,3Mbps kan worden gehaald (zie screenshot in een vorige reactie).

Gr. Rob

Update:

De optie channel 36,40,44,48 was geen succces, dus toch maar weer op auto channel gezet.

Dit zorgt ervoor dat er automatisch gekozen wordt voor channel 100.

We zijn inmiddels een week verder en ik heb tot mijn verbazing nog geen enkele keer hoeven resetten.

Dit terwijl de instellingen nu weer precies hetzelfde zijn als op het begin.

Conclusie: alles werkt nu perfect, dus vooral afblijven en hopen dat het ook blijft werken :)

Groeten,

Rob

Reageer