Beantwoord

Ik heb problemen met het verkrijgen van ip adressen van mijn experiabox

  • 4 October 2019
  • 30 reacties
  • 2559 keer bekeken

Ik heb een experiabox V10 A.
En we hebben zowel op wifi als op het bekabeld netwerk problemen met het verkrijgen van IP adressen.

Op mijn mobiel ben ik verbonden met het wifi netwerk, maar ik krijg de melding `kan ip/adres niet verkrijgen.
Als ik dan de experiabox reset dan ben ik weer verbonden. telefoons van husigenboten die op dat moment niet binnen zijn hebben deze melding weer als ze thuis komen.
Zo blijven we de experiabox resetten.

Ook de pc´s die bekabeld zijn krijgen soms de melding IP conflict en zijn dan niet verbonen.

Hoe los ik dit op en maak ik mijn kinderen weer gelukkig.
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 5 November 2019, 12:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Ik heb mogelijk het probleem te pakken.
Het ip adres was maar 1 dag geldig hierdoor kan het gemakkelijk voorkomen dat een ip adres dubbel uitgegeven wordt.
Ik heb de dhcp service van de experia box gezet op 2 weken eens kijken of dit het probleem oplost.
Reputatie 7
Het is heel normaal dat de DHCP lease tijd 1 dag is.
Maar het klopt dat de DHCP server van de V10a enorme problemen heeft.
Een work-around is inderdaad het verhogen van de DHCP leasetijd maar helaas is dat niet de oplossing.
Reputatie 7
Badge +24
Heb je misschien apparatuur waarop je een vast ip ingesteld heb?
Heb je misschien apparatuur waarop je een vast ip ingesteld heb?

Zover ik weet zijn er geen apparaten met een vast ipadres.

Op het moment dat ik mijn expriabox reset dan zijn de problemen tijdelijk opgelost.
Dit zou niet zo zijn als er een confict is met een vast ipadres.
Het is heel normaal dat de DHCP lease tijd 1 dag is.
Maar het klopt dat de DHCP server van de V10a enorme problemen heeft.
Een work-around is inderdaad het verhogen van de DHCP leasetijd maar helaas is dat niet de oplossing.

Waarom weten ze dit bij KPN niet?

Als ik je antwoord lees dan is er nog geen oplossing voor mijn probleem?
Reputatie 7
Waarom weten ze dit bij KPN niet?
Daar leg je misschien wel de grootste tekortkoming van KPN bloot ... communiceren.

Als ik je antwoord lees dan is er nog geen oplossing voor mijn probleem?
KPN heeft aangegeven dat er dit jaar 😖 een firmware update zal komen voor de V10a.
Reputatie 7
Badge +24
De v10a zit vol met bugs, maar de meeste mensen kunnen nog wel gewoon internetten hoor. Zonder steeds het modem te resetten. Het is iets te makkelijk om in deze situatie het ook maar onder "de vele bugs van de v10a" te schuiven.
Reputatie 7
Badge +24
.
Op het moment dat ik mijn expriabox reset dan zijn de problemen tijdelijk opgelost.
Dit zou niet zo zijn als er een confict is met een vast ipadres.


Nee, dat is niet waar. Op het moment dat je de Experiabox reset, en het netwerk weer online komt, melden niet altijd alle apparaten zich meteen weer aan. Bij sommige apparaten kan dat even duren.

Je moet het er toch in zoeken. Je pc's zeggen het gewoon: "ip conflict".
Reputatie 7
Badge +30
Hoi , Paul, welkom! Ik ben het eens met Nick in deze. Ja, de V10A heeft hier en daar nog issues. DHCP loopt nog niet altijd lekker. Maar de meeste mensen kunnen er normaliter prima mee overweg. Het verhogen van de leasetijd is een workaround die kan helpen inderdaad. Maar ik ben toch ook benieuwd wat voor apparaten je allemaal in je netwerk hebt.
Hoi , Paul, welkom! Ik ben het eens met Nick in deze. Ja, de V10A heeft hier en daar nog issues. DHCP loopt nog niet altijd lekker. Maar de meeste mensen kunnen er normaliter prima mee overweg. Het verhogen van de leasetijd is een workaround die kan helpen inderdaad. Maar ik ben toch ook benieuwd wat voor apparaten je allemaal in je netwerk hebt.

Hoi Erik,

Ik heb teveel apparaten in mijn netwerk.
Maar niet alle apparaten kan ik zien of staan niet altijd op mijn DHCP lijst terwijl ze wel werken.
Denk hierbij aan Sonos boxen en hue lampen en een nest rookmelder.
Verder alleen 2 computer bekabeld? een een x aantal mobiele telefoons tablets en laptps.

Zover ik weet zijn er geen apparaten met een vast ip adres.
Reputatie 7
Badge +24
Van sonos zou je 1 apparaat verbonden moeten hebben, op de dhcp lijkt hebben staan dus. Dat apparaat zend dan vervolgens een nieuw apart wifi uit met een andere wifi naam en wachtwoord, waar alle andere sonos apparatuur mee verbind.
Reputatie 7
Als je de weergave op de Experia Box niet vertrouwt, installeer dan de app Fing op Android of iOS en scan jouw netwerk.

Als je de weergave op de Experia Box niet vertrouwt, installeer dan de app Fing op Android of iOS en scan jouw netwerk.



Ik heb mijn netwerk gescand.
hier kan ik niets uit herleiden.
Ik heb tot 13-10 16:00 gewoon kunnen internetten op mijn mobiel en ineens geen internet meer.
Mijn mobiel geeft de melding verbinding maken.
Daarna de melding kan geen ip adres krijgen
Mijn 2e mobiel geeft de melding kan geen ip adres krijgen.

In het de log van DHCP leases staat alleen nog maar mijn vast bekabelde PC.
in mijn connected devices staan er veel verbonden waarbij hij de namen niet meer kan displayen
https://
En de system log gaat maar tot 13-10 08:30 ????
Reputatie 7
Tja, wat moet ik er van zeggen.
Een duidelijk en bekend fenomeen maar het is en blijft helaas een V10a.

Ja, de V10A heeft hier en daar nog issues. DHCP loopt nog niet altijd lekker. Maar de meeste mensen kunnen er normaliter prima mee overweg.
Maar vele anderen ervaren zeer vervelende problemen met die (brakke) V10a.

Ik heb geen oplossing voor je, maar misschien kan je eens screenshots posten van het netwerk in Fing. Poets wel even persoonlijke gegevens weg die je voor jezelf wilt houden.
Reputatie 7
Ik heb tot 13-10 16:00 gewoon kunnen internetten op mijn mobiel en ineens geen internet meer.
Bedoel je dat je een week lang probleemloos hebt kunnen Internetten met jouw mobiel?
Is dat precies een week sinds je de DHCP lease op 2 weken had gezet?
Zo ja, dan is dat een hele interessante constatering.

Ik heb tot 13-10 16:00 gewoon kunnen internetten op mijn mobiel en ineens geen internet meer.Bedoel je dat je een week lang probleemloos hebt kunnen Internetten met jouw mobiel?
Is dat precies een week sinds je de DHCP lease op 2 weken had gezet?
Zo ja, dan is dat een hele interessante constatering.



Helaas niet de DHCP lease stond op 1 dag.
Ik heb eergisteren om 01:00 nog gekeken naar de lease van mobiel en die stond op nog 17 uur
Galaxy-A8-2018 192.168.2.16 3C:DC:BC:A9:XX:XX 2.4G 17:00:23

Dat zou betekenen dat gisteren de lease met een dag verlengt is dus weer op 17:00 zou aflopen.
Ik vind het vreemd dat alle aparaten ineens niet meer te bereiken waren en dat alleen de PC nog met een DHCP lease stond alsof hij alle andere devices verwijdert waren uit het overzicht?
Reputatie 7
Ik hoop dat @Erik_ snel weer van zich zal laten horen.
Voor mij is het klip en klaar, die V10a moet gewoon de deur uit.
Toch zou je mij een plezier doen door, zoals eerder gevraagd, screenshots te posten van de netwerkscan van Fing.

Reputatie 7
Is het mogelijk om die devolo's eens los te koppelen van het netwerk en te kijken of het probleem dan nog steeds optreedt?
Reputatie 7
Badge +30

Bijzondere situatie. Zou je inderdaad nog eens willen kijken, voor de zekerheid wat er gebeurt als je de Devolo's loskoppelt?

 

Is het mogelijk om die devolo's eens los te koppelen van het netwerk en te kijken of het probleem dan nog steeds optreedt?

 

Beste wjb en Erik,

Devolo zijn de door KPN uitgegeven om mijn tweede tv ontvanger aan te sluiten.

Ik zal morgen deze uit het netwerk halen om te kijken of het dan is opgelost.

Ik heb afgelopen week de devolo’s los gekoppeld maar hij blijft dhcp problemen geven.

Mogelijk krijg ik een andere experia box hopen dat hiermee het probleem ook is opgelost.

Reputatie 5
Badge +4

@PaulBeis

Lijkt me toch een individueel probleem van jouw V10a. Ik ben sinds een week klant en heb er ook eentje maar ervaar totaal geen DHCP problemen.

In gebruik: 3 pc’s (2 Linux en 1 Windows 10), 2 Android telefoons van verschillende merken, HP Photosmart printer, een Chromecast en 2 Kobo Clara HD e-books.

Leasetijd standaard 1 dag

Enige wat opviel was dat ie nummers vanaf 192.168.2.1 begon uit te delen totdat ik de printer een vast adres gaf via de tabel 192.168.2.100 waarna hij de volgende client 101 uitdeelde maar maakt voor de werking niet uit, de pool loopt tot 200

@fdpg1963 

Als ik de dhcp lease in de experiabox bekijk en er staan 20 leases in van 1 dag, 10 min later is er iets gebeurd en er staan nog maar 2 leases in dan weet ik niet wat er op mijn netwerk gebeurt is maar volgens mij zouden de 20 leases er nog in moeten staan ook al zou er een conflict zijn.

Nogmaals zover ik weet zijn er geen vaste Ip adressen op mijn netwerk.

Reputatie 7

Wat mij betreft is, zoals al.eerder aangegeven hier op het forum, de DHCP server van de V10a volstrekt onbetrouwbaar en een bron van ellende.

Ik hoop oprecht dat KPN dat ding voor je wil vervangen en anders zou ik toch opteren om, net als ik, die troep van KPN de deur uit te smijten en een echte router op jouw KPN aansluiting te plaatsen.

Heb je vaste telefonie van KPN?