Beantwoord

Ik wil graag mijn eigen router/switch gebruiken ism KPN. Wanneer mag dat?

• 21 oktober 2018
  • 6 reacties
  • 274 keer bekeken

Kan mij voorstellen dat KPN graag de regie voert over aansluitingen op haar netwerk. Echter, er zijn vele mensen met de meest uiteenlopende reden om hun eigen router aan te sluiten. Welke stappen zijn er reeds gemaakt om het gebruik van een eigen modem toe te staan? Wanneer wordt het mogelijk om de Experia box eruit te gooien. Eén apparaat vindt ik genoeg maar dan wel één waar ik mee kan doen wat ik wil....
icon

Beste antwoord door wjb 21 oktober 2018, 17:02

Je mag sowieso een eigen router gebruiken, KPN mag dat niet verbieden.
Voor VoIP heb je momenteel inderdaad nog een Experia Box nodig en de vraag is wat KPN zal gaan doen als het "besluit eindapparaten", waarschijnlijk voor het einde van 2018, eindelijk geeffectueerd zal gaan worden.
Ook IPTV van KPN vereist functionaliteit (IGMP proxy server) op de eigen router, waarbij de IGMP proxy server zo geconfigureerd moet kunnen worden dat de IPTV (IGMP) multicast streams vanaf vlan 4 (IPTV) gelezen worden terwijl andere IGMP multicast streams vanaf vlan 6 (Internet) gelezen worden.
Daarmee zal lang niet elke router geschikt zijn voor gebruik op het KPN netwerk.

Zelf gebruik ik een EdgeRouter Lite 3.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Badge +6
Als je geen VOIP gebruikt dan kan het vrij "eenvoudig".
Er staan talloze handleidingen op internet om je eigen router aan te sluiten.
Als je wel VOIP gebruikt dan zal je je Experiabox ook moeten gebruiken, dan heb je weer 2 routers.

Het enige nadeel is dat KPN, in geval van storing, geen goede meting kan uitvoeren en dus mindere support kan leveren,
Reputatie 7
Badge +18
Als je geen VOIP gebruikt dan kan het vrij "eenvoudig".
Er staan talloze handleidingen op internet om je eigen router aan te sluiten.
Als je wel VOIP gebruikt dan zal je je Experiabox ook moeten gebruiken, dan heb je weer 2 routers.

Het enige nadeel is dat KPN, in geval van storing, geen goede meting kan uitvoeren en dus mindere support kan leveren,

Dankjewel Dennis. 🙂
Reputatie 7
Je mag sowieso een eigen router gebruiken, KPN mag dat niet verbieden.
Voor VoIP heb je momenteel inderdaad nog een Experia Box nodig en de vraag is wat KPN zal gaan doen als het "besluit eindapparaten", waarschijnlijk voor het einde van 2018, eindelijk geeffectueerd zal gaan worden.
Ook IPTV van KPN vereist functionaliteit (IGMP proxy server) op de eigen router, waarbij de IGMP proxy server zo geconfigureerd moet kunnen worden dat de IPTV (IGMP) multicast streams vanaf vlan 4 (IPTV) gelezen worden terwijl andere IGMP multicast streams vanaf vlan 6 (Internet) gelezen worden.
Daarmee zal lang niet elke router geschikt zijn voor gebruik op het KPN netwerk.

Zelf gebruik ik een EdgeRouter Lite 3.
Ik ken de bridgeoplossing en heb inderdaad VOIP. Ik wil graag één apparaat zou dus ik graag de sip gegevens van KPN ontvangen. Die krijg ik niet. Deze kan je wel krijgen bij een zakelijk abonnement of bij XS4All (doen hier niet moeilijk over terwijl het een dochteronderneming van KPN is).

De vraag blijft dus wanneer gaat KPN de sip gegevens wel verstrekken. Kan mij ook voorstellen dat ze dan een ander vorm van support gaan leveren maar daar kan ik mee leven.
Reputatie 7
Ik wil graag één apparaat zou dus ik graag de sip gegevens van KPN ontvangen. Die krijg ik niet.
...
De vraag blijft dus wanneer gaat KPN de sip gegevens wel verstrekken.
Ik zou ook die SIP gegevens graag willen ontvangen zodat ik mijn Gigaset N300A IP kan configureren voor telefonie van KPN.
Ik ben echter bang dat de vrijgave van de SIP inloggegevens nog heel lang op zich zal laten wachten.
Ik heb besloten mijn telefoonnummer naar CheapConnect te zullen porteren als KPN geen duidelijkheid verschaft t.a.v. SIP nadat het "besluit eindapparaten" geeffectueerd zal zijn en de consument kan afdwingen dat er eigen apparatuur gebruikt moet kunnen worden.
Een mogelijke oplossing is inderdaad om je eigen router te configureren voor KPN Internet gebruik en een telefoonnr bij een ander aanbieder te nemen. Ik heb die mogelijkheid ook bekeken echter die is meestal iets duurder dan de KPN combi Internet + Telefoon.

Reageer