Beantwoord

Ik wil graag mijn telefoonkabel verlengen voor modem, welke soort kabel is het beste?

  • 3 October 2020
  • 18 reacties
  • 7145 keer bekeken

Hoi,

 

Ik wil graag kabel voor de aansluiting van het ISRA-punt (een oude wandcontactdoos) naar het modem vervangen. Reden hiervoor is dat de modem nu in een hoek staat van de woonkamer, en ik wil deze in het midden van de kamer zetten. Dus ik wil een kabel van 5 meter aanschaffen. 

 

Waarop moet ik letten? Is een gewone telefoonkabel RJ11 kabel van 5 meter goed hiervoor of zijn er speciale kabels hiervoor? Uiteraard mag er geen performance verloren worden.

icon

Beste antwoord door Maikel233 4 October 2020, 00:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Hallo @jeefkpn , als je geen verlies wil riskeren de zaak zo laten.

 

Hallo @jeefkpn , als je geen verlies wil riskeren de zaak zo laten.

 

langere kabel = verlies?

Reputatie 7
Badge +24

Hallo @jeefkpn , als je geen verlies wil riskeren de zaak zo laten.

 

langere kabel = verlies?

Ja.

Reputatie 7
Badge +10

Met dubbel afgeschermde kabel om storingsgevoeligheid m.b.t. elektromagnetische interferentie te onderdrukken en voldoende twisting van de kern draadparen is dat uitstekend te doen. De lengte vanuit een wijkcentrale naar je modem toe is tenslotte misschien ook al 1-2 kilometer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar

https://nl.wikibooks.org/wiki/Netwerkbekabeling

Het zit hem dus niet in die 5 meter extra die je wilt inzetten, maar simpelweg in een kabel met de juiste specificaties. Vreemd genoeg zijn dat soort kabels eigenlijk niet standaard te koop in Nederland.
Wel bijv. via de Duitse Amazon  < zie deze link >

Je wil de wifi zend/ontvanger meer centraal in je huis hebben ? Dat begrijp ik, helaas kun je het kastje niet doorzagen, ik vind dit een duidelijk nadeel van meerdere functies in een kastje, met tegengestelde belangen, cq best plaats.

Deze vraag wordt hier regelmatig gesteld en elke keer dezelfde discussie.

Mijn standpunt, gewoon verlengen en zien wat er gebeurd.

Dit onderwerp vat het allemaal samen :

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/modem-te-ver-van-isra-punt-510487

Ik begreep van KPN dat de kabel vanuit het ISRA naar je router rond moest zijn en niet plat. Het zal mogelijk met de kwaliteit van de kabel te maken hebben.

Reputatie 2
Badge

Ik begreep van KPN dat de kabel vanuit het ISRA naar je router rond moest zijn en niet plat. Het zal mogelijk met de kwaliteit van de kabel te maken hebben.

 

Klopt de platte kabels zijn "flat cables" de draadjes zijn niet getwist en zijn dus gevoelig voor interferentie dit soort kabels kunnen de dsl verbinding vaak verslechteren.

Je hebt inderdaad de ronde nodig dit is een twisted pair cable.

 

@jeefkpn Zorg er dus voor dat je een twisted pair hebt met minimaal 4 draadjes

@JanD 5meter ga je niet merken.

Hallo @Maikel233  en @jeefkpn dat zou best kunnen, maar ik houd me aan de richtlijnen, alleen de standaard meegeleverde kabel gebruiken.

Ga je afwijken van de norm dan hoef je ook niet meer op ondersteuning van KPN te rekenen en zeggen ze 'sluit eerst de standaard kabel maar an'.

Reputatie 7
Badge +10

KPN zou er beter aan doen hogere normen op hun eigen te leveren rotzooi te gaan stellen. Zou een heleboel problemen minder opleveren dan waar gebruikers nu doorgaans mee worden geconfronteerd.

KPN zou er beter aan doen hogere normen op hun eigen te leveren rotzooi te gaan stellen. Zou een heleboel problemen minder opleveren dan waar gebruikers nu doorgaans mee worden geconfronteerd.

Ik ben het met u eens dat er de laatste maanden veel klachten zijn omtrent de interactie tv en de communicatie hierover stukken beter mag. Om te stellen dat alles rotzooi is. Ik neem al jaren producten af en ben over het algemeen altijd goed geholpen.

Reputatie 2
Badge

Hallo @Maikel233  en @jeefkpn dat zou best kunnen, maar ik houd me aan de richtlijnen, alleen de standaard meegeleverde kabel gebruiken.

Ga je afwijken van de norm dan hoef je ook niet meer op ondersteuning van KPN te rekenen en zeggen ze 'sluit eerst de standaard kabel maar an'.

Als het een cat5e kabel is zit je goed maar als je het niet vertrouwt dan neem je een service monteur kost je wel €50,00.

 

KPN zou er beter aan doen hogere normen op hun eigen te leveren rotzooi te gaan stellen. Zou een heleboel problemen minder opleveren dan waar gebruikers nu doorgaans mee worden geconfronteerd.

Het ligt niet aan de kpn maar vaak ligt het huis vol met flatcables in elkaar gedraaide draadjes of kroonsteentjes dit verslechtert de dsl verbinding. 

Veel mensen maken ook gebruik van een dvs dit is noodoplossing maar gaat geheid in de toekomst problemen veroorzaken. 

Heb je inmiddels voldoende informatie en een keuze gemaakt welke optie het gaat worden?

 Zorg er dus voor dat je een twisted pair hebt met minimaal 4 draadjes

Waarom minimal 4 en niet gewoon 2? Of blijkt ergens uit dat het hier om bonded DSL gaat?

Reputatie 7
Badge +10

Mooie afgeschermde kabels met twisted pair kerndraden vind je niet voor kabel met twee draadjes.  :laughing:

Mooie afgeschermde kabels met twisted pair kerndraden vind je niet voor kabel met twee draadjes.

Deze drogreden had ik wel verwacht. Kortom, als iets niet te vinden is of niet te koop is, worden de vereisten naar boven toe aangepast. Of Maikel233 moet nog met een ander argument komen. Of jeefkpn wat meer toelichting geeft over de reden van waarom die 5 meter verlenging.

Mooie afgeschermde kabels met twisted pair kerndraden vind je niet voor kabel met twee draadjes.

Deze drogreden had ik wel verwacht. Kortom, als iets niet te vinden is of niet te koop is, worden de vereisten naar boven toe aangepast. Of Maikel233 moet nog met een ander argument komen. Of jeefkpn wat meer toelichting geeft over de reden van waarom die 5 meter verlenging.

 

De reden hiervoor heb ik al genoemd. Zodat de modem centraal in de woonkamer kan staan ipv in een hoek. Ik zou natuurlijk ook een router kunnen aanschaffen en deze met een ethernet kabel verbinden. Maar een router kost natuurlijk aanzienlijk meer dan een kabeltje. Vandaar eigenlijk dus!

De reden hiervoor heb ik al genoemd. Zodat de modem centraal in de woonkamer kan staan ipv in een hoek. Ik zou natuurlijk ook een router kunnen aanschaffen en deze met een ethernet kabel verbinden. Maar een router kost natuurlijk aanzienlijk meer dan een kabeltje. Vandaar eigenlijk dus!

De eigenlijke vraag is waarom je de ExperiaBox centraal in de woonkamer wilt hebben. Ook mijn gok is dat je daardoor denkt betere wifi te hebben. Dat zou kunnen, maar de opstakels voor draadloos (muren, isolatie etc) blijven. 5 meter is niet veel, maar misschien heb je zo boven via trapgat beter bereik, ik noem maar wat.

Reputatie 7
Badge +10

De eigenlijke vraag is waarom je de ExperiaBox centraal in de woonkamer wilt hebben.

Nee, die vraag is niet gesteld door de topic starter.
De titel van het onderwerp en vraag van @jeefkpn is uiterst simpel:

"Ik wil graag mijn telefoonkabel verlengen voor modem, welke soort kabel is het beste?”

Lijkt me een volstrekt legitieme vraag die niets aan onduidelijkheid over laat.
Op die vraag heeft hij uitgebreid antwoord gekregen. Daarmee is de kous toch af?