Vraag

Ik wil mijn oude modem terug. De box12 zorgt voor wegvallende vervinding

  • 15 November 2022
  • 13 reacties
  • 162 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb bij een perfect werkende verbinding spontaan een nieuw modem (12) aangeboden gekregen. Helaas. Na installatie steeds onderbrekingen terwijl het modem binnen een paar meter staat. De snelheid ligt wel erg hoog. Ik zou graag terug willen naar het vorige modem waar ik nooit problemen mee had. De telefonische bereikbaarheid van KPN is ook al vele weken dramatisch slecht.  Dit is hoogst irritant allemaal.  Ook het verzenden van dit bericht mislukte door het wegvallen van de verbinding!!!!!!!!!!!!!!!

Admin: Eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +13

Hallo Piet dat is natuurlijk bijzonder vervelend en uiteraard niet de bedoeling. Als ik het goed begrijp gaat het dan om een wegvallende Wifi-verbinding? Je kan altijd even de Wifi-verbinding controleren om te kijken of je de verbinding kunt verbeteren. Maak je ook gebruik van versterkers?

Reputatie 1

Hallo Remco,  de verbinding valt zeer regelmatig zo maar uit en is al diverse keren gecontroleerd. Ik gebruik geen versterkers. Even wat voorgeschiedenis: Het nieuwe modem werd spontaan aangeboden dus zonder klacht van mij, De (oude) internetadapter deed het niet met dat nieuwe modem. Ook een nieuw aangeschaft simpel exemplaar deed het niet. Pas een derde (voor mijn doen dure) adapter kreeg verbinding. Het ging toen om een

 

COMFAST USB WiFi Adapter 1300Mbps Dual Band

Hoe nu verder? groet. Piet

Reputatie 7
Badge +13

Het oude modem is al retour neem ik aan Piet? Valt het signaal dus op één specifiek apparaat weg. Gaat het dan om een PC of laptop? Je kan eventueel als het om een PC gaat ook kijken of deze bekabeld kan worden aangesloten. Als dat een optie is kan ik je een kabel opsturen.

Reputatie 1

Hoi Remco

Alleen op d PC ervaar ik het probleem. Bekabeld al geprobeerd en dat ging prima. (Helaas maakt mijn vrouw problemen met de kabel dwars door de kamer…………) Ik heb nu 3 adapters geprobeerd. Nr 1 was de klassieke al aanwezige. Werd niet herkend. Nr 2 nieuw gekocht ook niet herkend. De derde was een stuk duurder en daar ging het even goed mee. Een vierde van de PC van mijn vrouw (TP-LINK) wordt ook niet herkend. Resumerend: De derde adapter wordt wel herkend maar valt regelmatig uit. Hoe nu verder?

Badge +19

Bedoelt u met de adapters dit soort dingen?

 

Reputatie 7
Badge +13

Zou je dan kunnen toelichten welke adapters je exact hebt aangesloten? Het is altijd wel zaak dat de adapters rechtstreeks op het stopcontact worden aangesloten. Op de pagina: Problemen met de Draadloze Verbindingsset oplossen kun je meer informatie vinden. 

Reputatie 7
Badge +18

@Piet64  noemt 1 adapter welke een USB WiFi netwerkadapter voor een PC/laptop is.

 

Het lijkt mij dat dit weer het bekende probleem is dat sommige WiFi netwerkadapters niet goed werken met de WiFi van de Box 12.

 

Hier 2 mogelijke oplossingen voor dit probleem:

1)

Het probleem kan liggen aan de bandbreedte instelling van de Box 12 voor 5GHz, bepaalde netwerkkaarten werken na de update van de Box 12 alleen goed als je die op ‘80MHz’ zet (zie afbeelding onderaan, paars omcirkelde instelling).

Om dit aan te passen, ga naar de WiFi-instellingen in de Box 12 en controleer of de 5Ghz staat ingesteld op ‘80Mhz’.

 

Dit doe je door in te loggen op de Box 12 via http://mijnmodem.kpn 

Soms werkt inloggen via die link niet maar wel met deze link https://192.168.2.254/2.0/gui/#/ of dezelfde link zonder https http://192.168.2.254/2.0/gui/#/

 

Als je nog geen eigen wachtwoord had ingesteld dan inloggen met het wachtwoord dat op de achterkant van het modem staat (tip: scan de QR-code, er worden soms onmogelijke leestekens gebruikt).

Na inloggen ga je naar de WiFi-instellingen, daar kan je bij de 5Ghz de Bandwidth aanpassen.

De 2.4Ghz kan op 20Mhz blijven staan maar die bij de 5Ghz indien nodig aanpassen naar 80Mhz.

In sommige gevallen (meestal als je voor de 1ste keer inlogt in de Box 12) moet je eerst de standaard beveiligingsgegevens (naam en wachtwoord) van de WiFi wijzigen, je kan er dan bij beide een ‘1’ achter zetten en alles aanpassen, vervolgens verbind je met dat nieuwe netwerk en haal je de ‘1’ weer weg.

Als je dit via een netwerkkabel doet dan hoef je niet eerst opnieuw te verbinden maar kan de naam gelijk weer aanpassen.

 

2)

Je kan proberen of het helpt om in de Box 12 de Wireless Mode op 802.11b+g+n (2.4GHz)  en 802.11a+n+ac (5GHz) te zetten, daarmee staat de Box 12 op WiFi 5 i.p.v. WiFi 6, hopelijk kunnen jouw PC’s daarna weer probleemloos verbinden met je WiFi netwerk.

 

Reputatie 1

Hoi GeSp. Heel fijn dat je de moeite hebt genomen mijn probleem op te helpen lossen. Oplossing 1 was niet nodig, stond al op 80. De tweede wel toegepast. Nu maar afwachten of er verbetering is te bemerken. Groet. Piet

Reputatie 7
Badge +13

@Piet64 Dan hoor ik graag wat je bevindingen zijn! Ik hoop dat het nu dan beter voor je werkt!  

Reputatie 1

Hallo GeSp en Remco. Het opstarten gaat pas na ca 5 pogingen. Verder gelukkig weer een stabiele verbinding (tot nu toe….) Met 3000 ambassadeurs helpen wij de wat ouderen bij het oplossen van computerproblemen. Ook op ons forum kwam ik het probleem tegen. Ik heb de oplossing daar geplaatst voor het geval dat. Heel erg bedankt voor alle moeite! Groet. Piet (84)

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Piet64 

 

Mooi dat dat heeft geholpen.

Wat bedoel je met “opstarten gaat pas na ca 5 pogingen”?

Pakt hij de WiFi pas nadat je de PC ca 5 keer hebt opgestart?

Soms moet je even wachten voordat zo'n adapter echt verbind met WiFi, zou normaal niet langer dan 15 seconden moeten zijn, wacht je ook zo lang?

Wil hij dan toch niet automatisch verbinden dan kan je hem vaak ook nog na opstarten handmatig zelf verbinden als je op het netwerkicoontje klikt, dan de WiFi verbinding aanklikken en verbinden,  dan hoef je de PC ook niet te herstarten.

Reputatie 1

Hoi GeSp, ik krijg wisselende meldingen geen internet/verbonden/geen internet etc. Gewoon even geduld hebben en na ca 5 rondjes krijg ik toch verbinding. Procedure is minder snel dan voorheen maar hier valt wel mee te leven…. Groet. Piet

Reputatie 7
Badge +13

Fijn dat het dan toch gelukt is Piet en fijn dat je andere mensen daarbij kunt helpen! Ik wens je een mooie dag en stuur gerust nog eens een bericht als we iets voor je kunnen doen!