Informatie over Phishing Mails

• 25 juli 2014
  • 6 reacties
  • 6517 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12
  • Community manager
  • 1885 reacties
Update 15 oktober 2014
Er zijn deze en vorige week nieuwe voorbeelden opgedoken van frauduleuze e-mailberichten. In deze e-mailberichten wordt gevraagd een openstaand bedrag over te maken, dit zou vervolgens via een zogenaamd JV voucher moeten gebeuren. Deze e-mails zijn niet afkomstig van KPN. We raden je aan niet op de links te klikken en de e-mail te verwijderen. Zie ook het voorbeeld hieronder. 

https://

Update 5 augustus 2014
Ook op dit moment constateren wij dat er nep e-mails in omloop zijn, deze lijken op het onderstaande voorbeeld, maar kunnen in details verschillen. Deze e-mails zijn niet afkomstig van KPN, maak dan ook geen gebruik van de links die in het bericht worden gestuurd, maar verwijder de e-mail uit de mailbox. 

25 juli 2014

KPN heeft geconstateerd dat er de afgelopen week e-mails zijn verstuurd die de indruk wekken van KPN afkomstig te zijn, dit is echter niet het geval.

De bewuste e-mails bevatten een betalingsverzoek waarbij de ontvanger op een link moet klikken om een openstaand bedrag te voldoen. De link verwees naar een website die niet van KPN bleek te zijn, deze website is inmiddels niet meer actief.  

Wij raden je aan om niet op de link te klikken en de e-mail na ontvangst meteen te verwijderen. Mocht je naar aanleiding van dit bericht nog vragen hebben, dan kan je hieronder een reactie achterlaten.

De nep e-mail ziet er als volgt uit

https://

6 reacties

Het is inderdaad sneu dat ze het weer proberen en dat mensen erin trappen.

Volg de volgende regels als een verdacht mail krijgt en vraag je dit af:

- stuurt de bank wel mail naar mij? In de meeste gevallen is dit nee. Meestal communiceren ze via jouw bank omgeving of krijg je het per post.

- een bank vraagt nooit om je gegevens, die hebben ze zelf.

Nog niet overtuigd?

De links waar je heen gaan, gaan altijd naar de website van de bank.

Deze is altijd beveiligd en moet dus groen kleuren.

Ook mailtjes komen van de bank zelf. Neem dus even ook de email adres onder loep.

Meestal volgen zelfde mailtjes van andere banken of creditcards.

Dit geldt voor banken, maar zal ongetwijfteld voor KPN en andere bedrijven gelden.

Tja. Sneu.

Triest dat er mensen zijn die zo mensen willen oplichten...

Top Import
Reputatie 7
Badge +3
Beste najsnarf,

Dank voor je bericht aangaande het feit dat je dit zelf nu ook tegenkomt.

Het is inderdaad correct dat met het invoeren van IBAN nummers weer phising e-mails de ronde doen.

Uiteraard is er ook melding van gemaakt in de media zoals hier te lezen op NU.nl.

Wij blijven aangeven dat banken nooit en te nimmer om wachtwoorden zullen vragen via e-mails. Het is aanbevolen om dergelijke verdachte e-mails direct te verwijderen.

Meer informatie over phising e-mails kun je vinden in dit topic.

Met vriendelijke groet,

Cornelis

ook komt er af en toe een email binnen van de of een bank i.v.m.verplichte gebruik van IBANnummers. En of ik dan wel even mij wachtwoorden wil intikken ter controle...Het beroerde is dat die mail er aardig authentiek uit ziet (met name afkomstig van de INGbank.

Hartelijk dank voor het inlichten over Phishing mails, ik heb er nog geen last van gehad ( Laat ik het even tenslotte afkloppen ). Ik heb recentelijk wel Phishing mails ontvangen van mails die zich voordeden als mijn bank. En ik weet niet echt hoe ik dit kan voorkomen want ik heb geprobeerd te blokkeren via mijn mail provider ( Bijvoorbeeld Outlook of Yahoo ). Maar ze blijven steeds maar mails aanmaken waarmee ze de zelfde fake mails versturen.

Wat ik persoonlijk denk ik dat het handig is om een virus scanner te hebben met automatische phishing herkenning? Als u hier antwoord op weet gelieve dan de oplossing te beantwoorden.

Reageer