inloggen op KPN fon

• 7 maart 2014
  • 37 reacties
  • 46512 keer bekeken

Reputatie 2
Badge +1
Hoe kan ik inloggen op de KPN fon?

Ik heb deze optie aangezet in mijn modem (v8), maar kan niet inloggen via mijn normale aanmeldgegevens van KPN.

37 reacties

Beste r j van eyk,

Op dit moment is de ontwikkeling van KPN WiFi met Fon bijna klaar. Vanaf april wordt de uitrol gestart met een klantentest. De resultaten van de test maken uit hoe snel de uitrol plaatsvindt. Vanaf dit moment zijn de meeste internetmodems wel al technisch geschikt voor KPN WiFi met Fon, maar het staat nog niet aan.

Nog heel even geduld dus!

Met vriendelijke groet,

Ryan

Reputatie 7
"Technisch geschikt", laat me niet lachen, een router wiens wifi nog niet eens in staat is om de afstand tussen meterkast en huiskamer te overbruggen en op de eerste verdieping al een slechter signaal heeft dan een willekeurig accesspoint van 15 Euro.

Zo'n router zou ineens in staat zijn voorbijgangers op de stoep te voorzien van wifi?

Wishful thinking. :D

Als je toch jouw voorbijgangers aan wifi wil helpen, organiseer dan elke dag "open huis" of begin een bed and breakfast, buiten zal je die wifi van een gemiddelde KPN router niet kunnen ontvangen.

Volledig kansloos. (Met respect.)

Reputatie 2
Badge +1
Bij het openen van de verbinding wordt ik al wel doorgestuurd, via de gsm, naar de KPN fon-site.

kpn.portal.fon.com

hierop staat al een mogelijk om in te loggen

Verder info van:

1 uur - 3 euro

1 dag - 4,90 euro

5 dagen - 14,90 euro

Beste wjb,

Ik snap wat je schrijft, erken ook dat er veel, voornamelijk v8 routers problemen ondervinden met wifi. Voor alle overige klanten die geen problemen kennen met wifi is dit natuurlijk wel een goede optie.

Met vriendelijke groet,

Ryan

Reputatie 7
Dit probleem, of in dit geval misschien wel geluk (zie mijn reactie in FON Wifi beschikbaar), is niet beperkt tot de V8. Ook de wifi van mijn V9 komt echt niet door mijn spouwmuur en weet zich geen weg te banen door de HR dubbele beglazing.

Geloof me, dat FON is echt kansloos met de huidige apparatuur.

Reputatie 2
Badge +1
Wjb,

Ik weet niet wat voor modem je dan hebt, maar ik heb tot 75 meter buitenshuis WIFI-verbinding met mijn modem zonder problemen. Mijn hele huis is voorzien van HR++ ramen.

Vanaf 25 meter buitenshuis wordt het signaal pas 1 streep minder.

In mijn woning heb ik overal vol bereik van de begane grond tot aan de 2de verdieping.

Beste wjb,

dan hopen we maar dat  er snel beter geschikt apparatuur komt vind je niet.

Reputatie 7
Dat zou geweldig zijn, maar wie gaat dat betalen?

En wie gaat de wetgever overhalen om het maximale zendvermogen van wifi zenders te verhogen?

Overigens heb ik ook absoluut geen behoefte aan FON.

In Nederland gebruik ik mijn telefoon (met een nog echt onbeperkt internet abo) wel als wifi accesspoint.

En in het buitenland zijn er zo ontzettend veel gratis "hotspots" te vinden dat FON ondertussen volledig overbodig is. Elk zichzelf respecterend hotel, station, winkelcentrum, restaurant, etc. biedt tegenwoordig gratis wifi.

Reputatie 4
Badge +3
Helemaal mee eens wjb,

Mijn ExperiaBox v9 staat aangesloten op de 1e verdieping,

2e Verdieping haal ik moeilijk 2 strepen van mijn WiFi bereik terwijl er niets in het huis zit wat het Signaal kan verstoren.

Ligt sowieso niet aan de buren aangezien die nooit aanwezig zijn,

Tevens is mijn kanaal op het beste punt ingesteld.

In feit zijn (bijna) alle ExperiaBoxen nutteloos voor een krachtige WiFi (ook snelheid) bereik, en is het dus ook raadzaam om een router te kopen (Netgear, Linksys ect.)

Reputatie 2
Badge +1
Ik heb het nog even opnieuw bekeken, maar bij mij staat KPN Fon wel degelijk aan.

Ik kan ook kiezen om hem aan of uit te zetten.

Naamloos.jpg

Reputatie 1
Ik begrijp best wel dat er mensen zijn de gemengde gevoelens hebben over FON, maar het principe is brilliant. Door een (eventueel slecht bereikbare) lijn open te zetten voor anderen, heb je het recht om wereldwijd gebruik te maken van WIFI van andere FON gebruikers.

Ik weet niet waarom ik er problemen mee zou moeten hebben dat in praktijk mijn modem slecht bereikbaar is. Egoistisch dat ik ben, geef ik er veel meer om dat ik wereldwijd WIFI dekking heb, gratis zonder roaming...

De keuze van KPN is mijns inziens brilliant en veel beter overdacht dan bijvoorbeeld die van ZIGGO, waarbij ik alleen in Nederland verbinding heb, maar HIER kan ik al kiezen tussen local 4G en WIFI...

Menno

Reputatie 7
Het is maar wat je briljant vindt.
Briljant is dat met die Experia Boxen op straat geen stabiele verbinding te maken is.
Briljant is dat KPN exclusiviteit bedongen heeft en er dus geen FON accesspoints in Nederland meer geleverd mogen worden.

Resultaat: In heel Europa FON, behalve in Nederland, daar is geen FON netwerk te vinden.
Reputatie 1
@WJB, Ik weet dat er voldoende te zeggen is over de V8 en V9 (by the way ik heb zelf een V8). Ik weet ook dat er een hoop fout gegaan is met de V8, overigens bij mijn vorige provider kreeg ik niet eens een modem (in bruikleen), maar moest dat ding zelf aanschaffen.

Mijn eerste provider (Ziggo) ondersteunde niet eens een ROUTER, daar moest ik voor support mijn PC maar direct aan het modem koppelen! De Interactieve TV kastjes van Ziggo crashen regelmatig enz enz... 3 verschillende afstandbedieningen (ipv de geintegreerde die KPN heeft laten ontwikkelen).

Ook bij Ziggo zie je forums vol crashes e/d...

Mijn ervaring is dat de Experiabox een stuk stabieler is sinds de laatste V8 update. Misschien heb ik wel het geluk dat ik niet al een jaar heb liggen prutsen en dat ik voor de update naar 130v2 mijn eigen router gebruikte (was niet van plan om me te ergeren aan bekende problemen).

p.s. ik ben niet van de KPN, maar heb wel inmiddels ervaring met diverse providers.

Mijn voorstel is, laten we april eens afwachten en als FON is uitgerold beoordelen of het werkt... Ik geef het in ieder geval een kans, omdat (als ik in ons dorp rondloop) op een behoorlijk aantal adressen (vanaf de straat) de SID's zie van (jawel) Experiaboxen.

Groetjes,

Menno

Reputatie 7
Het gaat mij ook niet zozeer om het eerste punt van mijn vorige bericht, maar des te meer om het tweede punt.
Hiermee heeft KPN zichzelf een monopoliepositie verworven op de Nederlandse markt.

Dat is een kwalijke ontwikkeling met eigenlijk alleen maar verliezers.
Nederland zal een slecht functionerend fon netwerk behouden met een lage dekking.
Alleen de V8 ondersteunt (momenteel) fon en de wifi van de Experia Boxen is te slecht voor een goed bereik op straat.

Overigens ben ik hier helemaal niet rouwig om, wat mij betreft is fon verouderd.
Steeds meer zichzelf respecterende bedrijven en overheden bieden publieke wifi hotspots en de dekking daarvan begint ook al behoorlijke vormen aan te nemen.

Daarnaast zal (zoals eerder gezegd) bij mij nooit een fon hotspot actief worden zolang KPN mij niet schriftelijk vrijwaart van illegaal/strafbaar misbruik van de Internet aansluiting die op mijn naam geregistreerd staat.
Wie wordt aansprakelijk gesteld voor het uploaden van content met copyright via mijn Internet aansluiting en waar ligt de bewijslast?
Reputatie 7
Het luistert hier nauw als je over juridische aansprakelijkheid begint. Dus het is volgens mijn de netwerkaansluiting van KPN die jij tegen een vergoeding gebruikt, maar misschien bedoelen we hetzelfde. Verder heb ik ooit eens ergens gelezen dat het FON-gedeelte van de datatroom logisch "gescheiden" wordt van het privédeel (niet echt natuurlijk, het blijft dezelfde kabel), zodat je op geen enkele wijze (ook niet qua aansprakelijkheid) hinder zou mogen ondervinden van het gebruik van "jouw" Experia Box t.b.v. FON.

Dat gezegd hebbende weet ik ook nog niet of ik FON wel wil inschakelen op "mijn" EB. Voorlopig kan dat bij mij nog niet want die optie is hier grijs gemaakt (op Off) dus kan ik het niet eens inschakelen. Waarom dat is is mij nog niet bekend, andere forumbezoekers (en b.v. mijn buren) kunnen het wel zelf in- en uitschakelen en hebben ogenschijnlijk dezelfde ...130v2-update.

Reputatie 7
Het klopt dat de netwerkaansluiting van KPN is, echter dat staat los van het aansprakelijkheids vraagstuk.

Als gebruiker van de netwerkaansluiting ben je wel degelijk wettelijk aansprakelijk voor de data die over die netwerkaansluiting gecommuniceerd wordt.

KPN kan daar niet aansprakelijk voor gesteld worden aangezien ze (wettelijk) geen invloed mogen uitoefenen op de wat er over die aansluiting gecommuniceerd wordt.

Het IPv4 protocol laat (volgens mij) geen ruimte om vast te stellen welk apparaat achter een NAT device (de Experia Box) en daarmee is extern dus ook niet vast te stellen of de communicatie vanaf het LAN of vanaf het FON plaatsgevonden heeft.

De enige twee mogelijkheden (volgens mij) zijn dat:

1) De Experia Box ook een apart WAN IP adres krijgt voor FON, maar ik kan me niet voorstellen dat KPN t.b.v. FON miljoenen extra IP adressen zal uitgeven.

2) FON gebaseerd is op IPv6, maar dat kan ik me ook weer niet voorstellen.

Dus bij mij geen FON zolang:

1) extern niet vast te stellen is of de communicatie vanaf het LAN of vanaf het FON plaatsvindt.

2) ik als gebruiker van de netwerkaansluiting wettelijk aansprakelijk gesteld kan worden voor de gegevens die over "mijn" netwerkaansluiting worden gecommuniceerd.

Met andere woorden:

Dus bij mij geen FON zolang KPN mij niet vrijwaart voor de het misbruik van "mijn" netwerkaansluiting door gebruikers van "mijn" FON toegangspunt.

Reputatie 7
Er zal toch een mechanisme zijn dat verschil kan maken. Want het gebruik van de modem door de abonnee gaat altijd voor. Het is dus niet zo dat b.v. je downloadsnelheid daalt als er ook een FON-gebruiker gebruik maakt van "jouw" modem. En natuurlijk kan het niet zo zijn dat "verdachte" content via FON op "jouw" modem jouw aangerekend kan worden. Mocht dat wel zo zijn dan adviseer ik iedereen inderdaad ook om FON direct uit te zetten en als dat gebeurt sterft FON een zachte maar zekere dood. Daar zal - maar ik aanneem - toch wel over nagedacht zijn.

Reputatie 7
Dat het eigen gebruik altijd voor gaat op de het gebruik van de FON-gebruiker is niets anders dan een QoS (Quality of Service) instelling op de Experia Box en vindt achter de NAT plaats.

Ik denk dat in deze er maar één organisatie is die antwoord kan geven (en voor mij schriftelijk) en dat is KPN.

Ik ga dat risico niet lopen.

Sterker nog, zolang ik geen schriftelijke vrijwaring van KPN gekregen heb, KPN het in z'n hoofd haalt om de FON optie standaard open te zetten en te blokkeren dat ik deze kan uitschakelen, dan is het exit KPN of in ieder geval exit Experia Box.

Reputatie 7
Zo'n vaart zal het vast niet lopen, kijk eens naar je eigen signature .... ;)

Reputatie 7
Op dit topic staat ondermeer:

"Hoe werkt het precies?

KPN activeert de modems van klanten in het gebied waar de uitrol plaats vindt. We starten daarbij met de modems die al geschikt zijn voor Fon. De veiligheid van het eigen WiFi netwerk van onze klanten blijft gewaarborgd. We zetten een aparte verbinding open, waardoor je niet op het thuisnetwerk van de klanten kan komen. De Fon gebruiker krijgt een ander IP adres dan het thuisnetwerk, waardoor als je je modem openzet, je niet aangesproken kan worden op hetgeen de Fon gebruiker op jouw verbinding doet."

Is dit voldoende "zwart op wit"?

Reputatie 2
Badge +1
Het is alleen erg vreemd dan, omdat ik niet bepaald in het pilotgebied woon en wel Fon zou kunnen gebruiken.

Amsterdam is meer dan 50km van mij vandaan.

Reputatie 7
Was de Fon-optie op je modem dan geactiveerd of stond die gewoon Off?

Reputatie 2
Badge +1
Bij mij stond de optie aan, maar heb deze uitgezet, omdat ik er nog geen gebruik van kan maken.

Reputatie 7
Nog vreemder! Volgens Ivette (webcare) zou de optie niet inschakelbaar moeten zijn als je buiten het pilotgebied woont. Bij mij is het dus greyed out, dat begrijp ik dan. Bij mijn buren is het dat niet maar staat het standaard Off. Bij jou staat het zelfs standaard aan. Nu lees ik in een ander topic dat mensen melden dat ze volgens sommige locatieprogramma's op basis van hun internetaansluitgegevens op een heel andere plaats wonen dan waar ze echt wonen (ik zag zelfs iemand die in Polen zou wonen). Zou dat ermee te maken kunnen hebben (dus dat het lijkt alsof je wel in de pilotregio woont)?

Reputatie 7
:manembarrassed:

Oef, ik s c h a a m me diep! Fon kan natuurlijk niet ingeschakeld worden als .... Wi-Fi uitgeschakeld is; dat gebruik ik alleen via m'n eigen router. Dus bij mij geen Fon.

:manembarrassed:

NB.: s c h a a m omdat het zonder spaties gecensureerd wordt.

Reageer