Beantwoord

Instabiel netwerk / verbinding valt steeds weg

• 8 juli 2016
  • 41 reacties
  • 5146 keer bekeken

Beste forum,
Er zijn veel topics over, maar heb na een jaar proberen nog steeds geen stabiel netwerk. Inmiddels gebruik ik mijn mobiel internet ook in huis. Hoop dat iemand op het forum me kan helpen. Ben er met de helpdesk na vele pogingen nooit uitgekomen.
Probleem: Internet valt heel regelmatig weg, op verschillende apparaten. Probleem lijkt niet in de wifi ontvangst te zitten maar in IP toewijzing. Zeker als ik via VPN een Lync gesprek voer gaat het mis, helemaal bij schermdeling. Heb verschillende apparaten tijdelijk afgesloten, heb DHCP binding geprobeerd voor de max 10 apparaten die je kunt toevoegen, maar nog niet opgelost.
Plaatje van mijn netwerk toegevoegd. Iemand goede tips?

icon

Beste antwoord door kpn_user_123 22 juli 2016, 10:19

Uptime nog steeds goed en zojuist is NT vervangen. Plot ziet er veel beter uit! Bedankt RobinFlikkema, Joran en Jasper. VincentvanDrie7 hoop dat het gauw in orde komt voor je.

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
Badge +30
De time capsule en de airport. Zijn die ingesteld als router of ap, of ietsanders?
Airport en TimeCapsule staan beide in brugmodus, Experiabox deelt IPs uit. Paar plaatjes van instellingen:

Experiabox:

AirportExtreme:

TimeCapsule:

Network up/down:

Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum kpn_user_123! Complimenten voor deze mooie weergave van jouw thuisnetwerk :)

Ik heb eerst een paar vragen over het probleem zelf, voor we verder de diepte in gaan:
- Is het alleen internet dat problemen geeft? Hoe zit het met TV en telefonie?
- Hoe concludeer je dat het een DHCP probleem is?

De hoge DHCP leasetijd kan problemen geven. Als je op de startpagina van de V10 op "Meer" klikt onder de LAN instellingen, hoeveel apparaten staan daar dan? Ik zou deze op 86400 (1 dag) laten staan. Dit verklaart echter niet waarom de verbinding uit zou vallen tijdens gebruik. Op dat punt heeft het apparaat al een ip-adres toegewezen gekregen, die gereserveerd moet zijn (voor een paar jaar in jouw geval). Is het probleem ook een paar weken weg als de Experiabox wordt gereset en de DHCP toewijzingen leeg zijn?

Verder zien alle instellingen er prima uit. Heb je voor de V10 ook een andere Experiabox gebruikt? Waren daar vergelijkbare problemen? Als dat niet zo was leg ik deze vraag graag ook eens bij de firmwaremakers neer.
Antwoorden vragen van Joran:
* Ja, alleen problemen met internet verbinding. TV lijkt in orde. Telefoon gebruiken we zelden maar nooit problemen ervaren.
* DHCP probleem? Ben ik inderdaad niet zeker van. Maar er is vaak geen internet terwijl wifi signaal nog sterk is. Toch kan het wifi tekentje op telefoon ook wel eens verdwenen zijn. We zijn meeste tijd dichtbij router, binnen bereik van zo'n 3 meter.
* DHCP leasetijd had ik verhoogd om te proberen, wist niet wat de waarde voor oneindig was. Heb nu teruggezet naar 1 dag, zoals je aanraadt.
* DHCP binding was er oorspronkelijk niet. Is gedaan om te kijken of het het probleem verhelpt. Wel is het een handige functie omdat ik de MacMini via telefoon kan bedienen met VNC. Ook bedienen versterker en spotify en lichten via het netwerk op mobieltje werkt beter indien de IP adressen vastliggen.
* Experiabox versie : ja heb verschillende versies gehad, maar altijd wegvallend netwerk gehad. Weet echter niet of de oorzaak bij elke Experiabox versie dezelfde was.

Mijn MacMini voert automatisch backups uit naar de TimeCapsule, kan dat de boel 'dichtknijpen' of verstoren?
En 14 apparaten in het lijstje onder LAN/INSTELLINGEN/MEER.
In het getekende schema ontbreekt trouwens nog een Printer.
Reputatie 7
Badge +30
De DHCP Binding met .1 kan niet omdat DHCP start .3 is
Ik wist niet goed of bij binding van 1-10, de uitgave range vanaf 1 of vanaf 11 ingesteld moest worden. Alleen de Airport en TimeCapsule zijn ook aan apparaat kant 'statisch' ingesteld. Iemand heeft me aangeraden deze 2 apparaten uit de range te halen en met 3 te starten. Ga hem nog eens terugzetten op 1 en de box herstarten.. Heb ik eerder geprobeerd, maar misschien werkt het beter in combi met leasetijd van 1 dag.
DHCP range startend vanaf 1 en restart Experiabox. Daarna 5 minuten goed netwerk. Maar dan gaat hij weer op rood. Herstelde zich na paar minuten weer.
Reputatie 7
Badge +28
Ik zou de statische IP-adressen in de Airport en Time Capsule ook weghalen als je ze al in de Experiabox toewijst met DHCP binding.

Als het ook met andere Experiaboxen al instabiel was wordt het misschien tijd voor een wat vervelender optie. Wat als je de Airport er (als test uiteraard) tussenuit haalt en de V10 daarvoor inzet? Ik snap dat dit met zo'n uitgebreid netwerk een behoorlijke klus is, maar daardoor weten we wel waar we verder moeten zoeken.
Dit blijft zo door gaan, na ongeveer 15 min weer offline, na 3 minuten weer hersteld. Wanneer internet op rood staat in Airport configuratie programma, blijft in Experiabox settings onder STATUS/GEAVANCEERD/ETHERNET CONNECTIE STATUS, de IPv4 CONNECTIE STATUS vreemd genoeg op VERBONDEN staan. Zodra de verbinding na paar minuten hersteld is, begint IPv4 ONLINE TIJDSDUUR wel opnieuw te tellen.
Statische IPs in Airport en TimeCapsule verwijderd -> probleem blijft.
Enkele maanden geleden wifi op Experiabox aangezet (als 2e wifi netwerk naast de Airport) -> probleem bleef
Zojuist Airport ertussenuit gehaald en alle apparaten aan Experiabox gehangen, wifi van Experiabox aan,. TimeCapsule in brugmodes maakt zelfde wifi netwerk aan -> zelfde probleem en ook zelfde status weergave als in mijn vorige bericht.
Reputatie 7
Badge +30
"gaat hij weer op rood" hebben we het dan over het lampje op de Experiabox of het stipje in de visualisatie van Apple?
Reputatie 2
Badge
@kpn_user_123
Ik heb vanaf dag 2 dat ik klant ben bij KPN een vergelijkbare probleem. Ik heb zelfs het netwerk losgekoppeld van de experia V10 en direct een PC op aangesloten om te kijken wat er allemaal niet gebeurd.

bij mij is het @random meerdere malen per dag een onderbreking van 2 tot 20 minuten. Meeste intervallen zijn zo rond de 5 minuten.. Internet verdwijnt, ITV en telefonie gaan gewoon door.
Ik heb de Experiabox v10 direct op NTU, Op de experiabox heb ik een Netgear SGS116E aangesloten en op de GS116E zit alles hardwared. Mijn Synology, 2 ITV , stereo, Sonos, android mediaplayers , printer. pc en een KPN SWITCH + WIFIversterker. Geen devolo's geen andere DCHP of router apparatuur er tussen. Wifi gaat via Experiabox of via KPN switch

De experiabox geeft altijd services groen. maar toch raak ik stelselmatig internet kwijt voor een periode van 2 tot 20 minuten. Eenmaal werkend weer dan kan het er zo binnen 30 minuten vanaf zijn.

Probleem doet zich ook voor in een clean setup. Dus experiabox en daarop 2 ITV en 1 pc (maakt niet uit welke). Ik pingplotter nu enkele uren de verbinding met google.com en kpn.com. Valt mij op dat de verstoringen zich voldoen rondom de hop wat gepaard gaat met KPN.STATIC.NET. Enorme latency's , jitter en packetloss vooral vlak voor een verlies van een verbinding.
De hops binnen het netwerk zijn altijd prima. De netgear monitort het verkeer en er zitten geen verdachte situatie in of errors.

Wellicht dat het je lukt om ook pingplotter te draaien ( ideaal situatie direct op experiabox en rest even van internet af) . Dan sluit je al snel uit of je het thuis moet zoeken of in het net van KPN.

KPN zoekt mijn hardnekkige storing nu verder uit en er heeft al meerdere monteurs zich over gebogen.
We zijn nu ook al in een fase beland dat het thuisnetwerk eigenlijk wel uitgesloten kan worden, ook omdat in clean setup dit probleem zich lijkt voor te doen. Al met al een lastige situatie met in mijn geval ook het vervelend effect dat de interne communicatie bij KPN alles behalve soepel verloopt.

Vreemde is dat een vergelijkbare setup bij mijn vorige glasvezelprovider (telfort oud platform) probleemloos draaide. ..... Hoop dat men wat vind. Want vervelend is de situatie wel ( ook de jouwe)

good luck !
Stipje in visualisatie tool van Apple. Maar ook in KPN tool geeft hij een verbroken verbinding weer..
Vincents probleem klinkt behoorlijk hetzelfde......
En hier ook, vorige provider was verbinding glasvezel prima.
3 PingPlotters, vanaf MacMini bedraad naar ExperiaBox. Eentje met network up, eentje met een grote piek in begin, eentje met network down.

Reputatie 7
Badge +30
Is je NT vervangen toen je overstapte naar KPN?
Heb je de kabel tussen de Experiabox en het NT al eens vervangen?
NT is inderdaad bij overstap vervangen door KPN. Kabel is de meegeleverde kabel met gele stekkers. Heb hem zojuist vervangen voor een andere om te testen..... probleem blijft.
KPN, kunnen jullie nog iets betekenen???
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. T zou kunnen dat er iets met het NT is. Aangezien de glasvezel kabel gelijk is gebleven en naar mijn idee is de kans klein dat het in je netwerk ligt
Is er ook een kans op DDOS aanval? Hoe kan ik dat uitsluiten?
Gaat KPN mijn NT testen/vervangen?
Reputatie 7
Badge +28
Het lijkt me zeker de moeite waard dat een monteur dit op locatie komt bekijken. Daarom was ik ook benieuwd of dit met andere Experiaboxen het geval was en of de storing er was zonder de Airport. Het blijft nog even een raadsel wat nu de oorzaak is. @kpn_user_123: ik heb je een priv├ębericht gestuurd, reageer je daar op? Dan sturen we deze week een monteur langs.
Reputatie 2
Badge
Hoop dat de monteur het kan vinden voor je @kpn_user_123. Ik heb er nu totaal 7 langs gehad en het probleem blijft. Ook op een kaal netwerk.
Helaas laat jouw pingplotter niet de jitter zien... jammer, die is bij mij "off the roof" . Helaas zien ze deze waarden niet vanuit de kant van KPN.
Ik hoop echt er bij mij (en uiteraard bij jou ook natuurlijk) een oplossing komt. Vooral ook omdat de monteurs die bij mij komen een incompleet dossier meekrijgen en de achterliggende afdelingen idem.....
Heel frustrerend. Pas na een stevig gesprek met een van de TD hebben ze mijn pingplotters opgenomen in het dossier en zijn "verbaasd" over de waarden. Zij hebben deze waarden niet maar geven aan de ene kant ook aan dat zij niet het gehele verbinding kunnen meten.
Ik weet even niet wat ik er van moet maken, en hoop dat ze het wel snel fixen.
Variatie zit vooral in de eerste stap. Heb eens voorzichting aan de glasvezel kabel en NT gerommeld en heb nu al meer dan een uur verbinding..... ondanks de variatie.

Reputatie 2
Badge
bedoel je de stap naar 195.190.228.37 ? dat is eigenlijk al de 2e stap. Eerste stap is van de pinplotunit naar de experiabox.
Bij mij zit de issue ook op die stap. Het lijkt hem in de hop te zitten van 195.19.228.106 (in mijn geval: dat is KPN.STATIC.NET). Daar zit enorme jitter en latency op. De NTU is reeds vervangen. Modem trouwens ook meerdere malen. Spelen net de NT ( ik kan en wil de vezel niet aanraken) bied geen soulaas bij mij.
Het is ook minder frequent. Men gaat voor mij het verder zoeken., maar lastig wordt het allemaal wel.

Ze nemen daarin mijn pingplots mee in het verhaal.

In jouwe geval... als je je NTU aanraakt en het lijkt daadwerkelijk meteen beter.... dan zou het daar wel eens aan kunnen liggen....
Reputatie 2
Badge
update van mijn situatie:

met afdeling TSD glas gesproken en mijn pingplots doorgenomen. Het vermoeden is dat er een enorme latency in de v-lan voor internet zit. niet voor ITV en telefonie. Dat is vreemd. Mogelijk gaat het verkeerd bij het splitsen van de VLAN's voor en in de modem ( volgens TSD gebeurd dat op 2 punten in het dataverkeer)
Hierdoor gaat de experiabox "over zijn nek" en bevriest het V-lan verkeer belast met internet. Alle apparaten die dan in verbinding staan met internet bevriezen hierdoor mogelijk.
Tijdens dit over de nek gaan van de experiabox gebeurd er nog iets wat TSD niet "bevalt". De volgorde van waarop het internet weer beschikbaar wordt ( eerst KPN - FON, dan WIFI en dan UTP, met tussenpozen) is niet wat men verwacht in zo een situatie.

De latency zit mogelijk in een van de routers in het KPN netwerk. Echter zijn er nog niet genoeg meldingen om een goede speurtocht uit te zetten. Men probeert het wel.
ERgo laat goed je prboleem onderzoeken, het lijkt verdacht veel op mijn situatie. en je pingplots helemaal. Ik zit alleen op een andere router bij KPN maar dat zegt niet zo veel.

Reageer