Vraag

Instabiel wifi via Experiabox v10A (trage ping, packet loss)

  • 15 July 2019
  • 14 reacties
  • 791 keer bekeken

Sinds een week een internet only abonnement via KPN, Experiabox v10A aangesloten en lekker internetten! Maar... het lijkt erop alsof de verbinding instabiel wordt bij meerdere tabbladen open, of wanneer er meerdere gebruikers binnen het huishouden op wifi zitten.

Ik heb tijdens zo'n instabiel moment (vandaag rond 20.51 uur) een ping test gedaan naar Google.com, en dit komt eruit:
--- google.com ping statistics ---
60 packets transmitted, 41 packets received, 31.7% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 40.414/352.337/1439.775/365.345 ms

Dat is jammer, want aaneengesloten een kort Youtube filmpje kijken of de NOS Tour de France stream gaat niet, die wordt steeds onderbroken.

Is op afstand te zien wat hier aan de hand is?
Alvast hartelijk dank!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom @Geelgors! De statistieken spreken voor zich, dit is niet best. Ik ben ook erg benieuwd waar het in zit.

Even een check: werkt bekabeld internet wel goed? Stabiele ping en maximaal haalbare snelheid? WiFi hoort natuurlijk ook goed te werken maar als bekabeld internet ook problemen heeft is er iets anders aan de hand.

Kun je jouw profiel aanvullen met je adresgegevens en klantnummer en een reactie sturen als dat is gebeurd? Dan kijk ik de verbinding na.
Hartelijk dank, de info is toegevoegd.
Ik heb alleen geen ouderwets kabeltje om de computer direct aan te sluiten op de router, dat zal ik later nog een keer moeten proberen...
Nog zo'n momentje kunnen vastleggen, 20:32 uur.

Resultaat ping:
--- google.com ping statistics ---
60 packets transmitted, 8 packets received, 86.7% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 1011.684/1042.621/1247.652/77.499 ms
Reputatie 7
Badge +28
Vreemd genoeg zijn alle metingen uitstekend. De lijn ziet er prima uit, je haalt de maximumsnelheid op VDSL. De stabiliteit van de verbinding tussen de Experia Box en het KPN netwerk lijkt ook uitstekend. Ik zie alleen twee herstarts van de Experia Box, misschien waren die om dit probleem op te lossen. Ik had gehoopt wat aanknopingspunten te vinden maar die zijn er nog niet. Dat betekent dat we even verder moeten kijken. Betekent ook dat ik je nog een aantal vragen ga stellen.

Kun je allereerst eens de Wifi Tuner - Jouw wifi testen en direct verbeteren | KPN doorlopen? Met deze servicetool worden geautomatiseerd een aantal testen uitgevoerd en wordt de verbinding op verschillende plekken in huis gemeten. Op basis van de metingen kunnen een aantal vervolgstappen worden uitgevoerd, of kan er apparatuur worden opgestuurd.

Verder ben ik benieuwd of dit op meerdere apparaten misgaat. Heb je nog andere PC's/laptops die draadloos zijn verbonden? Of merk je dit ook op een telefoon of tablet?

Ondertussen ook goed en slecht nieuws: Binnen twee weken is het nog mogelijk een gratis installatiemonteur te bestellen. Misschien wel goed dat iemand even alles langsloopt en het op locatie kan onderzoeken. Het slechte nieuws is dat de deadline daarvoor vandaag morgen is 😓 Als je een afspraak wil maken kan ik dat direct met je regelen. Dan hoor ik graag wanneer het je (vanaf dinsdag) het best uitkomt.
Eindelijk een netwerkkabel kunnen vinden voor de ultieme test.
En het blijkt dus toch aan de wifi te liggen.

  • Met alleen de kabel hele mooie stabiele ping en zonder packet loss.
  • Met alleen wifi rommelige ping tussen 10 en 900ms of zelfs time-out en dus packet loss.
Wat is de volgende stap om er achter te komen wat er met de wifi aan de hand is?

Alvast hartelijk dank voor de info!
Reputatie 7
Badge +28
Hey @Geelgors, sorry voor de late reactie. Ik ben even ziek geweest. In ieder geval fijn dat we het probleem wat kleiner kunnen maken.

De packetloss is uitzonderlijk hoog. Omdat WiFi via de lucht gaat heb je sneller last van packetloss, ruim 85% is uitzonderlijk veel storing. Wat is de afstand tussen de Experia Box en de PC/laptop waarop je dit meet? Zitten hier veel vloeren/muren/andere obstakels door? Is de verbinding wel goed als je met je smartphone bij de Experia Box in de buurt zit?

En ik ben ook nog benieuwd of je de WiFi tuner hebt doorlopen en wat daar uiit kwam.
De Tuner heb ik doorlopen. Daar kwam wel iets uit met kanalen, heb alleen helaas niet kunnen zien wat er precies is aangepast.

Het *lijkt* erop dat het beter is dan het was. Wel heb ik al een paar keer een paar % packet loss gezien, maar niet zoveel als het was. Ik houd het de komende tijd even in de gaten op een aantal verschillende momenten.
Reputatie 7
Badge +28
Prima, ik ben benieuwd of je dit weekend al hebt kunnen testen. Hou me op de hoogte!

Het blijft slecht gaan met de wifi.

Al een paar keer de Wifi tuner doorlopen, maar iedere keer na een ‘verbetering’ komt er bij de check toch weer een oranje bolletje bij het punt “Instellingen Experia Box”.

Je zou verwachten dat na 1x verbeteren de instellingen toch wel goed zouden staan.

Dus: nog steeds packet loss, meldingen ‘socket fout’ oid tijdens het testen van de snelheid me de Wifi tuner, Spotify die er steeds uit ligt, filmpjes die blijven hangen. Niet leuk!

Reputatie 7
Badge +28

Vervelend! De instellingen van de Experia Box lijken prima, het is me niet duidelijk waarom de WiFi Tuner aangeeft dat daarmee problemen zouden zijn. 

 

Kun je de Experia Box een fabrieksreset geven? Dit doe je door de verzonken resetknop aan de achterkant ingedrukt te houden tot je een klik hoort en alleen het powerlampje nog brandt. De V10A heeft in sommige gevallen last gehad van een probleem waarbij het lang duurt voor pagina's worden geopend. Hoewel packetloss daar niet echt onder valt lijkt het me wel de moeite waard van het proberen. Na de reset kan het tot een half uur duren voor alle diensten weer werken. kun je controleren of dat heeft geholpen?

Na alle resets en de KPN wifi tuner een heel aantal keren zonder succes doorlopen te hebben heb ik van iemand een oude Apple airport wifi router geleend. Daar zitten we nu al een paar maanden op zonder problemen.

 

Het lijkt er dus op dat er iets niet in de haak is met de wifi van de kpn wifi router. Wat kunnen we hier nu mee?

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Geelgors, welkom terug. De V10A heeft vorige maand een update gehad, meer daarover lees je hier. Ik stel voor dat je de wifi van de Experia Box nog een keer gaat testen :)

Oh no :)

Reputatie 7
Badge +30

Oh yes :wink:  De update is een goede, wees gerust. We zien ook duidelijke verbetering. Het is ook niet zo dat we een apparaat uitbrengen en dat is het. Het ontwikkelteam is achter de schermen altijd bezig met het doorontwikkelen en verbeteren van onze actieve Experia Boxen. Dus ja, test vooral of het nu beter gaat.