Beantwoord

Installatie draadloze WiFi-versterkers

  • 7 January 2020
  • 8 reacties
  • 22779 keer bekeken

Gisteren geprobeerd 2 draadloze wifi versterkers aan te sluiten op Experia Box V10. Alles gedaan via de aansluitkaart en de app. 

Dus 1e versterker bekabeld aansluiten op de Experia Box. Dat lukt, lampje brandt constant groen. Vervolgens de 2e versterker bekabeld aansluiten op de Experia Box. Ook dat lukt, lampje brandt constant groen.

1e versterker bekabeld aangesloten gehouden op de Experia Box. De 2e versterker afkoppelen en ergens anders neer gezet.

Maar het maakt niet uit waar ik de 2e versterker plaats: zowel dichtbij de 1e als verder weg: de 2e (niet bekabelde) versterker wordt niet meer herkend, lampje brandt continu paars. De 1e (bekabelde) versterker blijft constant groen branden.

De installatiekaart is nogal summier en zegt hier niets over. En moet ik dan nog iets doen met de WPS-knopjes die op de draadloze versterkers zitten? Installatiekaart zeg hier ook niets over.

En uiteraard gezocht op internet, maar geen antwoord op deze vraag gezien.

icon

Beste antwoord door Joelin 22 January 2020, 21:47

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Joelin. Van harte welkom hier. Lastig dat het niet lukt om beide WiFi-versterkers aan te sluiten op de Experia Box V10. Je geeft aan dat het lampje op de tweede versterker continu paars brandt. Dit betekent dat er een goede internetverbinding is. Kun je verder toelichten wat je bedoelt als je zegt dat de versterker niet wordt herkend? En wil je eens controleren of je onderstaande stappen precies zo hebt doorlopen?

  1. Zorg dat beide WiFi-versterkers in het stopcontact zitten en zijn opgestart. Zet beide WiFi-versterkers tijdelijk naast elkaar.
  2. De WiFi-versterker die je in Stap 1 gekoppeld hebt, verbind je met de ethernetkabel aan de Experia Box. Sluit de bijgeleverde ethernetkabel aan op de gele ethernetpoort van de WiFi-versterker en de andere zijde van de ethernetkabel op een willekeurige gele ethernetpoort van de Experia Box. Het lampje ‘WPS’ brandt continu blauw.
  3. Druk eerst de WPS-knop [ ] van de ene WiFi-versterker 5 seconden in en daarna de WPS-knop [ ] van de andere WiFi-versterker.
  4. De lampjes ‘WPS’ op beide WiFi-versterkers gaan knipperen. Het lampje ‘WPS’ op de eerste WiFi-versterker kleurt continu blauw. Het lampje ‘WPS’ op de tweede WiFi-versterker kleurt continu paars, als er een goede internetverbinding is. De twee WiFi-versterkers zijn nu met elkaar verbonden.
  5. Plaats de tweede WiFi-versterker in de ruimte waar je matig bereik hebt.

Je kunt ten slotte ook nog even proberen de versterkers om te wisselen van plek.

Reputatie 4
Badge +3

https://forum.kpn.com/internet-9/kpn-thuis-app-486404

 

Je zal het handmatig moeten doen ben ik bang had hierover geschreven. Lees het effe en als je het nog niet snapt. Laat maar weten. 

Je Sluit 1 versterker aan. Wacht LANG tot het groen wordt. 

Logt daarop in en wijzig dan de wachtwoord. 

Dan pas kan je de 2e versterker aansluiten. 

Nu kan je met de app inloggen met het gewijzigd wachtwoord. 

Helaas, de uitleg van Natasja klopt niet! En de bij de draadloze KPN Wifi-versterkers geleverde handleiding ook niet! Dat van Darkie ook niet helemaal, maar heeft me uiteindelijk wel goed op weg geholpen.

Lampje WPS brandt continue blauw? Er branden/knipperen op de Experia Box V10 alleen groene lampjes. Een blauw lampje op de versterker betekent dat de versterker aan het updaten is. En als het lampje op de versterker paars brandt, is de versterker niet ingesteld. De betekenis van de kleuren van het lampje staat achter op het uitschuifbare klepje op de versterker.….

Uiteindelijk is het me na veel ergernis, testen, omwisselen van de 2 versterkers, resetten fabrieksinstellingen van de Experia Box V10 en de 2 versterkers toch gelukt om het geheel werkend te krijgen.

  • Beide draadloze versterkers na elkaar bedraad aangesloten op de V10 (hierbij de KPN Thuis app volgend). Lampjes van beide versterkers branden constant groen, wat betekent dat de installatie gelukt is en worden herkend door de V10.
  • De 1e versterker bedraad aangesloten gelaten op de V10. De 1e versterker neemt de wifi-functie van de V10 over, wifi lampje op de V10 is uit.
  • Vervolgens inloggen via de KPN Thuis app met het bij de 1e versterker geleverde wachtwoord.
  • Zichtbaar in de app wordt een netwerk, bestaande uit de V10 en de 1e versterker. 
  • Daarna de 2e versterker draadloos in de ruimte geplaatst met te verbeteren wifi ontvangst en via de app toegevoegd aan het netwerk.
  • Via de app kun je de naam van het netwerk (is automatisch de SSID van de 1e versterker geworden) en het wachtwoord indien gewenst wijzigen.
  • Door in te loggen op het IP-adres van de 1e bedrade versterker kun je controleren of het netwerk goed functioneert en instellingen raadplegen.

Dus: de 2 versterkers nemen niet de instellingen (zoals het bestaande wachtwoord) over van de Experia Box V10, zoals in de handleiding staat. Dit wordt blijkbaar overruled door de 1e versterker. Ook wel logisch eigenlijk, omdat de 1e versterker de wifi functie van de Experia Box overneemt.

Dus KPN: jammer, maar jullie handleidingen deugen niet. En de beschikbare informatie over het installeren van wifi versterkers op jullie website evenmin. 

 

Reputatie 6
Badge +9

Ik zie al waar het nu misgaat. Ik ging ervan uit dat het om de Experia WiFi's ging, maar nu je zegt dat je draadloze WiFi-versterkers hebt, vermoed ik dat je de KPN Super Wifipunten in huis hebt. Klopt dat? Dan verklaart dat waarom mijn eerdere uitleg niet klopte. Ik ben in ieder geval blij te lezen dat de installatie inmiddels is gelukt. 

Als het lampje paars brandt, betekent dit inderdaad dat je de versterker moet herstarten en het installatieproces opnieuw moet doorlopen. De stappen die je verder beschrijft, zijn zover ik weet de stappen die je moet doorlopen om de KPN Super Wifipunten te installeren. Het klopt dat de eerste versterker de WiFi-functie van je modem overneemt. Als het overnemen van de instellingen niet meteen de eerste keer goed gaat, voer dan een reset uit en wacht tot de instellingen volledig overgenomen zijn. 

Kun je toelichten welke punten in de handleiding niet kloppen? Dan kan ik dat binnen de organisatie melden.

Hoi Natasja, ik heb inderdaad 2 draadloze KPN Wifi versterkers besteld en ontvangen. Na een moeizame installatie doen ze wat ze moeten doen, de signaalsterkte van wifi is nu overal in huis goed. Maar blijkbaar heten die dingen nu ineens KPN Super Wifipunten. Ik heb ze eind december 2019 besteld, toen heetten ze nog gewoon draadloze Wifi versterkers. Zo worden ze ook genoemd op doos waarin ze geleverd zijn en in de bijgeleverde handleiding…

Ik ga jou niet vertellen welke punten in de handleiding niet kloppen, dat moet je zelf maar even uitzoeken. Het gaat in elk geval om de handleiding 'Draadloze Wifi Versterker - Aansluiten in 3 stappen’ met nummer 849228/08-19.

En nog iets: ik dacht slim te zijn door de Wifi Manager via MijnKPN mijn thuisnetwerk door te laten lichten, ter verbetering van de instellingen indien nodig.

Maar de Wifi Manager heeft de wifi-functie op de Experia Box V10 echter weer geactiveerd. Dat was dus nu juist niet de bedoeling, omdat de 1e wifi versterker deze functie immers over had genomen van de Experia Box….

Met resultaat dat ik de installatie van de 2 wifi versterkers nog een keer moest doen.

Niet altijd zinvol dus, die Wifi Manager van KPN!

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Joelin. Oké, duidelijk. Dan heb ik nu in ieder geval helder om welke versterkers het gaat. Ik wil graag binnen de organisatie aankaarten dat er bepaalde punten in de handleiding niet kloppen, maar dan is het voor mij wel belangrijk dat ik weet welke punten dit zijn. Ik weet niet welke stappen jij hebt doorlopen die anders staan beschreven in de handleiding. Ik zou het dan ook waarderen als je die toe wilt lichten. 

Hoi Natasja, ik heb in 1e instantie alle stappen precies doorlopen zoals ze in de handleiding staan. En hierbij tegelijkertijd ook precies de procedure gevolgd van de KPN Thuis app. Dus beide versterkers bedraad na elkaar aangesloten op de Experia Box.

Bij stap 3 op de installatiekaart gaat het echter fout, als de 2e versterker in een willekeurige ruimte wordt aangezet en een wifi verbinding zou moeten maken. Dan gaat het lampje paars branden, m.a.w. de 2e versterker is niet ingesteld. Ook de KPN Thuis app geeft aan dat de versterker niet wordt gevonden.

De 1e opmerking op de installatiekaart bij Resultaat klopt niet. Want de aangesloten draadloze wifi versterkers hebben namelijk niet dezelfde wifi naam en wachtwoord als de Experia Box gekregen. Dit  blijkt ook uit de functie van de KPN Thuis app; proberen in te loggen op het netwerk met het bestaande wachtwoord van de Experia Box geeft een foutmelding.

Wat er dus veranderd moet worden op de installatiekaart (en de KPN Thuis app), is dat de 1e versterker (die bedraad aangesloten blijft op de Experia Box) de wifi functie van de Experia Box overneemt. En dat voor het netwerk dat gecreëerd wordt door de Experia Box + 1 of meerdere versterkers, de wifi naam en het wachtwoord van de 1e versterker voortaan van toepassing is. Met deze inloggegevens wordt de 2e versterker wel door het netwerk herkend, omdat deze versterker nu een wifi verbinding maakt met de 1e versterker i.p.v. de Experia Box.

Overigens is de wifi naam en het wachtwoord als beide versterkers correct zijn aangesloten (groene lampjes branden continu) via de KPN Thuis app naar eigen voorkeur te wijzigen, zoals ik bij mij thuis ook heb gedaan.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. En kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die problemen heeft gehad met het installeren van de draadloze wifi versterkers…..

Reputatie 6
Badge +9

Bedankt voor je toelichting, @Joelin. Het is zo zeker duidelijk. Ik heb je punten binnen de organisatie aangekaart en we gaan ermee aan de slag. :slight_smile:

Reageer