Beantwoord

Installatie van nieuw glasvezel

• 22 oktober 2015
  • 3 reacties
  • 1278 keer bekeken

Ik ga binnenkort verhuizen en ben op dit moment bezig met de verbouwing van de woning. Het gaat hierbij om een bovenwoning van 2 verdiepingen. Wanneer je door de voordeur komt ga je direct een trap op naar 1e verdieping.

In de straat ligt glasvezel, maar dit is nog niet verder geïnstalleerd voorbij de voordeur. Ik wil gebruik gaan maken van een glasvezelpakket van KPN. Over een paar maanden kan ik pas de woning intrekken en op dat moment zal het abonnement ook pas gaan lopen. Binnen enkele weken echter worden alle kabels getrokken door heel het huis, ook de internetkabels. 

Als ik het goed heb zal het ISRA punt worden geïnstalleerd in het halletje bij de voordeur, waar ook de meterkast hangt. Vervolgens is de vraag, waar wordt de experia-box geplaatst?

• Optie 1: Deze komt ook in de meterkast te hangen en daarvandaan worden ethernetkabels getrokken door het hele huis. Nadeel wat ik voorzie is dat de wifi ontvangst slecht is aangezien de woning zich een verdieping hoger bevindt. Wellicht is het plaatsen van een router dan de oplossing.
  • Optie 2: De experia-box wordt geplaatst op de 1e verdieping, dus betere wifi in de woning op de 1e verdieping via de box. Nadeel is dat de experia-box ver van het ISRA punt af komt te hangen(15m a 20m kabel).
Wat is de beste optie in mijn geval?

Heb ik op de tweede verdieping van mijn woning daarnaast nog een aparte router nodig?

Welke kabels moet ik in ieder geval al aanleggen om het glasvezel tzt goed aan te kunnen sluiten?

Ik hoor graag of iemand mij hierbij van advies kan voorzien!

Mvg, Paul

icon

Beste antwoord door PeterG 22 oktober 2015, 11:41

Het glasvezelmodem komt op de plek waar de glasvezel het huis binnenkomt. Bij jouw dus het halletje bij de voordeur. Voorkeur is zo kort mogelijk glasvezel in huis i.v.m. kosten. Het binnendeel dien je v.a. zo'n 50 cm zelf te betalen. Er is dus wel een stopcontact nodig voor het glasvezelmodem.

Vandaar kan een CAT5 of 6 kabel het huis in naar de plek waar je de Experiabox wilt hebben. De experiabox werkt bij glasvezel alleen als router.

V.a. experiabox weer kabels naar de plekken waar internet nodig is. Ook televisie gaat daar bij KPN doorheen.

Links het zwarte glasvezelmodem; rechts is bij KPN meestal wit.

Zie ook de installatiehandleiding. Die verduidelijkt m.i. ook het een en ander.

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Een IS/RA punt gebruik je alleen bij xDSL.

Bij glasvezel maakt de afstand tussen de FTU en de Experiabox weinig uit. Je kan het beste de Experiabox dus "boven" hangen, o.a. qua WiFi. Let er wel op dat je goede (koperen) kabels gebruikt en geen 2€ supermarkt kabels. Als je ze langs andere kabels legt, zou ik voor shielded kabels gaan.

Misschien kan je zelfs overleggen (met de monteur) of de FTU "boven" kan.

Robin
Reputatie 7
Het glasvezelmodem komt op de plek waar de glasvezel het huis binnenkomt. Bij jouw dus het halletje bij de voordeur. Voorkeur is zo kort mogelijk glasvezel in huis i.v.m. kosten. Het binnendeel dien je v.a. zo'n 50 cm zelf te betalen. Er is dus wel een stopcontact nodig voor het glasvezelmodem.

Vandaar kan een CAT5 of 6 kabel het huis in naar de plek waar je de Experiabox wilt hebben. De experiabox werkt bij glasvezel alleen als router.

V.a. experiabox weer kabels naar de plekken waar internet nodig is. Ook televisie gaat daar bij KPN doorheen.

Links het zwarte glasvezelmodem; rechts is bij KPN meestal wit.

Zie ook de installatiehandleiding. Die verduidelijkt m.i. ook het een en ander.

Reputatie 7
Badge +28
Goedemorgen Paul,

Leuk dat je je vraag op ons forum stelt! Heb je genoeg informatie kunnen halen uit de adviezen van de heren hierboven? Vooral belangrijk is, zoals Robin noemt, dat je bij glasvezel geen IS/RA punt, maar een FTU hebt. Mochten er nog wel vragen zijn, schroom niet om ze alsnog hier te stellen!

Reageer