Installatiemonteur

• 15 december 2015
  • 7 reacties
  • 408 keer bekeken

Ik ga overstappen van Ziggo naar KPN alles in 1. In januari komt hiervoor een monteur langs om alles aan te sluiten. Nu heb ik een vraag betreffende de kabels.

klopt het dat de Experiabox en de tv ontvanger naast elkaar moeten staan? 

Want ik wil mijn computer ook bedraad aansluiten, maar die staat aan de andere kant van de woonkamer. De aansluiting voor de telefoon zit op dezelfde plek als de computer. De bijgeleverde kabel zal waarschijnlijk te kort zijn. Moet ik zelf vooraf al zorgen voor een andere kabel, mocht deze tekort zijn of kan ik dan ook direct bij de monteur een langere kabel kopen? 

Ik heb zelf namelijk helemaal geen verstand van dit soort dingen. 

7 reacties

Reputatie 7
De Experia Box wordt bij glasvezel aansluiting in de buurt van het "glasvezelkastje" geïnstalleerd, maar kan dan ook rustig ergens anders geplaatst worden.

Bij ADSL/VDSL aansluitingen ligt dat anders, dan moet de Experia Box zo dicht mogelijk bij jouw ISRA punt geïnstalleerd worden. Weet jij waar bij jou het ISRA punt zit. (Het ISRA punt is het punt waar de (blauwe) telefoonkabel van KPN afgemonteerd is.)

Vanaf de plek waar jouw Experia Box komt te staan moeten dan netwerkkabels getrokken worden nasr de plaats waar je jouw TV ontvanger hebt staan.

Computers kunnen natuurlijk ook via wifi aangesloten worden, maar anders zal ook daar een kabel naartoe gelegd moeten worden.

Een monteur legt in principe geen kabels, maar je kunt dit wel tegen een meerprijs door de monteur laten doen.

Mocht de monteur je een "draadloze" verbindingsset aanbieden (Internet via het lichtnet), dan raad ik je af om daar op in te gaan. Die "draadloze" verbindingssets willen nogal eens storen en dat is dan niet prettig TV kijken.

Bedankt voor uw reactie.

mijn ISRA punt zit in de woonkamer. Maar wel in de andere hoek als waar de tv ontvanger komt te staan. Moet de Experiabox dan toch naast het ISRA punt staan of kan dat ook aan de andere kant van de woonkamer, bij de tv ontvanger? Of is deze afstand te ver? 

Badge
Evelyn schreef op 16 dec '15 om 07:29u
Bedankt voor uw reactie.

mijn ISRA punt zit in de woonkamer. Maar wel in de andere hoek als waar de tv ontvanger komt te staan. Moet de Experiabox dan toch naast het ISRA punt staan of kan dat ook aan de andere kant van de woonkamer, bij de tv ontvanger? Of is deze afstand te ver? 

Zoals  al aan gaf, moet de Experiabox zo dicht mogelijk bij het ISRA punt komen te hangen/staan. In het installatiepakket zit een kabeltje bijgeleverd met een grijze stekker. Die is daarvoor.

Vanaf de experiabox leg je een netwerkkabel naar de computer toe. Ook kan je er indd voor kiezen om de pc draadloos te verbinden, mocht je pc dat ondersteunen.
Voor de tv heb je ook twee keuzes. 1: een draadloze verbindingsset (raad ik net als ook af). 2: een netwerkkabel (net als de kabel naar de computer) vanaf de Experiabox naar de tv

In het pakket zit 1 lange netwerkkabel, dus 1 van de twee heb je al voorzien (mits hij lang genoeg is natuurlijk ;)). Als je de pc draadloos verbind, dan hoef je dus niks extra's te kopen. Mocht de pc niet draadloos verbonden kunnen worden, dan zal je een extra netwerkkabel moeten kopen.

Wat betreft de telefoon: hoe is jou situatie? Bij de computer hangt een kastje aan de muur waar je de telefoonkabel in steekt? En dat komt weer bij je ISRA punt uit?

Mijn computer staat direct naast het ISRA punt. Dsu als de Experia Box daar komt te staan is het geen probleem om deze te verbinden met een netwerkkabel naar de computer.

Ik denk dat ik voor het verbinden van de Experiabox naar de tv ongeveer een kabel nodig zal hebben van 13 meter. Is de bijgeleverde kabel zo lang, weet u dat?

De extra netwerkkabel moet ik die al kopen of kan ik die ook, tegen kosten meerwerk, aanschaffen bij de monteur, mocht dit nodig zijn?

Het ISRA punt is dat niet hetzelfde als het kastje aan de muur waar de telefoonkabel in steekt? Bij mij zit onderstaande aansluiting in de woonkamer. Is dat niet mijn ISRA punt?

Sorry, ik heb er bijzonder weinig verstand van. Maar ik wil het graag een beetje duidelijk hebben voor de monteur komt zodat ik weet of ik vantevoren zelf nog iets moet aanschaffen of niet.

Badge
Evelyn schreef op 16 dec '15 om 09:16u
Mijn computer staat direct naast het ISRA punt. Dsu als de Experia Box daar komt te staan is het geen probleem om deze te verbinden met een netwerkkabel naar de computer.

Ik denk dat ik voor het verbinden van de Experiabox naar de tv ongeveer een kabel nodig zal hebben van 13 meter. Is de bijgeleverde kabel zo lang, weet u dat?

De extra netwerkkabel moet ik die al kopen of kan ik die ook, tegen kosten meerwerk, aanschaffen bij de monteur, mocht dit nodig zijn?

Het ISRA punt is dat niet hetzelfde als het kastje aan de muur waar de telefoonkabel in steekt? Bij mij zit onderstaande aansluiting in de woonkamer. Is dat niet mijn ISRA punt?

Sorry, ik heb er bijzonder weinig verstand van. Maar ik wil het graag een beetje duidelijk hebben voor de monteur komt zodat ik weet of ik vantevoren zelf nog iets moet aanschaffen of niet.

Ok helder.

De wandcontactdoos wat jij hebt is inderdaad het isra punt. Daar sluit je de experiabox op aan. De rest van de aansluitingen gaat vanaf de experiabox (pc, tv en telefoon)

De experiabox instaleer je bij het isra-punt. Vandaar met een korte netwerkkabel (volgens mij ook megeleverd, maar weet ik niet zeker) naar je pc.

Dan een lange netwerkkabel naar de tv. Ik weet niet hoe lang de kabel is. Wellicht iemand anders op dit forum? En ik verwacht dat je wel bij de monteur een kabel kan aanschaffen. Maar ook dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

De telefoon sluit je aan op de experiabox, met de megeleverde kabel met zwarte stekkers.

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Ik begin nu te begrijpen hoe het aangesloten moet worden en waar de Experia box moet komen te staan. Bedankt voor het meedenken en uw duidelijke uitleg.

Badge
Evelyn schreef op 16 dec '15 om 10:20u
Hartelijk bedankt voor uw reactie. Ik begin nu te begrijpen hoe het aangesloten moet worden en waar de Experia box moet komen te staan. Bedankt voor het meedenken en uw duidelijke uitleg.

Graag gedaan. Succes. En laat je het even weten als alles gelukt is? Voor eventuele vragen kan je uiteraard ook hier weer zijn ;)

Reageer