Beantwoord

Instellingen KPN voor spotnet

  • 12 July 2017
  • 34 reacties
  • 45549 keer bekeken

Goedemorgen,
Vorige week heb ik als proef een trial versie geprobeerd van 5 euro usenet. Had ik dat maar nooit gedaan.
Tot die tijd werkte KPN en Spotnet altijd prima, maar nu is de trial versie afgelopen en krijg ik spotnet niet meer aan de praat. Ik heb de gegevens van KPN al opgezocht (https://www.kpn.com/faq/3129) maar dat helpt mij niet verder. Ook gebeld met KPN maar daar kon de dame mij niet helpen, moest eerst nog uitleggen wat nieuwsgroepen zijn. Wellicht weet iemand ook hoe je de verbinding met spotnet het meest optimaal kunt benutten, downloaden ging tot nu altijd met 1 film tegelijk.

Wie kan mij helpen aan de juiste instellingen ? Overigens maak ik gebruik van Spotnet V2.0.0.261.
Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Ferry Heitbrink 21 July 2017, 15:23

Bekijk origineel

34 reacties

Dan is het vast Byte (8 bits), zie ook de aanvulling op mijn vorige antwoord.
oke, in dat geval is het dus ver beneden het haalbare niveau wat Justin aangeeft 😏
Nou begrijp ik je niet, Justin_ geeft 6,6 Mb/s aan en ik heb 10 uitgerekend, dat is toch juist meer...
Reputatie 7
Badge +22
Ha Ferry, de snelheid die ik noemde, 6,6 Mbit/s, is de snelheid in Megabits per seconde. De meeste downloadprogramma's geven de snelheid echter niet weer in bits/s maar in bytes/s. Zoals Henk al aangeeft, scheelt dat een factor 8 tot 10.

Met 6,6 Mbit/s zou je uit moeten komen op 825 KB/s. Als jij dus in Spotnet 1015 KB/s ziet staan, zit je daarboven 🙂
De verwarring zit hem in de aanduiding door Spotnet denk ik.

Spotnet geeft MB en KB in hoofdletters, weet niet of dit juist is.

Als ik een bestand van 1.1 GB download duurt het circa 15 minuten. Dat voorbeeld was bedoeld om je een indicatie te geven of de snelheid in MB of Mb's is. Wellicht weten we dan of Spotnet het verkeerd aangeeft of niet.

Ben zelf niet thuis in het omrekenen maar dat was je vast al duidelijk .... Haha lol 😉
oke, dus de snelheid ligt hoger dan wat ik mag verwachten, duidelijk verhaal dan.
Henk en Justin, bedankt voor jullie reacties en uitleg.
Spotnet geeft MB en KB in hoofdletters, weet niet of dit juist is. KB is eigenlijk sowieso fout. De "k" van kilo schrijf je volgens het SI-eenheden stelsel niet als hoofdletter. In dat stelsel is de "K" gereserveerd voor Kelvin (een temperatuuraanduiding).
In de ICT wordt soms ook "ki" gebruikt om aan te geven dat niet 1.000 maar 1.024 bedoeld wordt, of "Mi", "Gi" etc. Dat heeft ermee te maken dat een hoeveelheid data (omvang, zoals van RAM of opslag op schijf) altijd in machten van 2 (tweetallig of binair stelsel) wordt aangegeven. Een tegenwoordig populaire PC-geheugenomvang van 8 GB (of GiB) is dus 8*1.024*1.024*1.024=8.589.934.592 Bytes. Een uitzondering: fabrikanten van harde schijven of SSD's willen graag dat de omvang zo groot mogelijk lijkt. Een schijf van 500 GB is dan ook echt 500.000.000.000 B. Een besturingssysteem zal dat echter direct omrekenen naar machten van 2 dus een schijf van 500 GB zal in b.v. Linux of Windows niet meer dan zo'n 465 GB (GiB) aangeven.
Ook bij datatransmissie wordt vaak het 10-tallig stelsel gehanteerd. Dus 1 kb/s is ook echt 1.000 bit per seconde en 1 Mb/s dus 1.000.000 b/s.

Terug naar jouw "probleem": 1,1 GB is dus 1.181.116.006 Bytes = 9.448.928.051 bits. Als die in 15 min (15*60=900 s) worden verzonden komt dat neer op 10.498.808 b/s, ruwweg 10,5 Mb/s. Maar let op, bij datatransmissie moet een hoeveelheid extra informatie worden meegezonden (zoals routerings/adresserings- en controlebytes), Om die effectieve snelheid van 10,5 Mb/s te halen zal daarom de werkelijke snelheid wat hoger liggen.
Niet veel wijzer geworden om spotnet hier te downloaden.
Van alles geprobeerd maar niets lukte.
Heb alle spotnet downloads verwijderd van pc. Opnieuw opgestart en heb van de site www.spotnet.nl Spotnet gedownload. Uitpakken en installeren . klik op provider boven in en instellingen stonden goed.
En waarachtig het werkte ook nog. Met kpn veilig.
Ha Ferry, heb je mijn vorige reactie gezien? Ha Ferry, vervelend dat het nog niet werkt. Kun je van news.kpnplanet.nl eens news.kpn.nl maken? Of verander de instellingen weer terug naar de screenshots uit je eerste bericht. Dat heeft een hele tijd gewerkt toch?

We hadden vorige week een tijdje problemen met de planet nieuwsserver, maar die problemen zijn inmiddels verholpen.


Ik denk dat je van news.kpnplanet.nl beter news.kpn.nl kunt maken.
Hij doet het weer, allen bedankt voor de tips en adviezen.
Voor nu alvast prettig weekend :)

Groeten,
Ferry

Reageer