Beantwoord

Interactieve TV aangevraagd: van modem V10A naar V10, en aanpassing aansluitpunt

  • 3 August 2021
  • 18 reacties
  • 278 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Vandaag heb ik Interactieve TV van KPN aangevraagd. Dat heeft meer voeten in de aarde dan ik had verwacht… :grin:

Momenteel heb ik al een KPN-internetabonnement met vast bellen. Daar wordt dus TV aan toegevoegd.

Van KPN heb ik indertijd een Experia Box V10A gekregen. Deze staat echter in de kast, want ik maak gebruik van een eigen modem: de Fritz!Box 7490. De reden daarvoor is dat ik nog beschik over een aantal ISDN-toestellen die ik graag wil blijven gebruiken (2 telefoontoestellen, 1 antwoordapparaat en 1 fax). Aangezien de Fritz!Box in tegenstelling tot de Experia Box over een S0-bus voor ISDN beschikt, is dat geen probleem. Alles werkt al ruim 2 ½ jaar prima. De Fritz!Box is ingesteld met het KPN-profiel (laatste versie 7.27), dus geheel geschikt om op een KPN-aansluiting te werken, ook voor vaste telefonie.

Ik dacht daar gewoon Interactieve TV aan te kunnen toevoegen, door middel van het aansluiten van de ITV-ontvanger aan de LAN 3-poort van de Fritz!-Box. Volgens AVM moet dat zonder problemen kunnen (klopt dat, @EricvanUden ?).

Van KPN heb ik echter een e-mail ontvangen waarin staat dat het aansluitpunt op mijn adres moet worden aangepast (ik neem aan dat daarmee het ISRA-punt wordt bedoeld). Dat kan ik volgens KPN niet zelf doen, waardoor er een monteur moet langskomen. Daarnaast wordt mijn modem V10A vervangen door een V10.

Van mij mag de monteur best langskomen, hoewel het ISRA-punt en de bedrading prima in orde zijn. Daarnaast was het mijn idee om de ITV-ontvanger aan te sluiten op mijn Fritz!Box, en de nieuwe V10 weer in de kast te zetten. Dat is iets wat ik makkelijk zelf kan doen.

Daarom vraag ik me het volgende af:

  • wat moet de monteur precies aanpassen aan het aansluitpunt?
  • waarom wordt de V10A vervangen door een V10?
  • ik kan de ITV-ontvanger best zelf aansluiten, dus waarom is daarvoor een monteur nodig?

De monteur is natuurlijk altijd welkom (de koffie is bruin), maar ik vind het een beetje jammer als hij voor niets zou moeten komen… :thinking:

Wie kan er meedenken en/of weet het antwoord op mijn vragen? :wink:

Piet.

icon

Beste antwoord door Jeroen van KPN 13 August 2021, 09:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +24

U zult waarschijnlijk een trage verbinding hebben. Om de verbinding wat sneller te maken wil KPN pairbonding gaan gebruiken. Daarbij worden 2 aderparen gecombineerd tot 1 lijn. De snelheid word hiermee verdubbeld. Hiervoor is een monteur nodig. En de v10, want deze ondersteund dit. Uw fritzbox volgens mij niet.Je zou dan de 7583 moeten hebben. Maar die ondersteund misschien weer geen ISDN.

Reputatie 7
Badge +9

Hallo @Nick83,

Dank voor het meedenken.

Mijn huidige KPN-internetabonnement levert op mijn adres 50 Mbit/s, en dat is voor mij voldoende. 

Anderhalf jaar geleden ben ik overgestapt van XS4ALL naar KPN. Door XS4ALL werd gebruik gemaakt van het eerste aderpaar, maar bij de overgang naar KPN werd in de wijkcentrale het signaal op het tweede aderpaar gezet. Dat werkte dus niet, want dat is niet ingelast. Dat had een monteur van XS4ALL (Guidion) mij ook al eerder verteld. Een KPN-monteur moest er toen aan te pas komen om het signaal alsnog op het eerste aderpaar te zetten. Volgens hem heeft hij toen ook alles administratief aangepast waardoor dit probleem zich niet meer voor zou doen. Overigens zat ik door alle besognes wel twee weken zonder internet, en dat is met thuiswerken toch aardig lastig… :disappointed_relieved:

Het lijkt me daarom dat op dit moment pairbonding op mijn adres niet mogelijk is, toch?

Het heeft echter mijn voorkeur om de Fritz!Box te blijven gebruiken. Want waarom zou ik een ander modem moeten gaan gebruiken of aanschaffen als mijn huidige modem prima voldoet en ik ook tevreden ben met de huidige internetsnelheid?

Piet.

Reputatie 7
Badge +10

Wat geeft deze site aan mbt enkele of dubbele lijn? https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Kan zijn dat de defecte ader (of te korte) niet als defect in het systeem staat.

Grote kans dat daar ook niks meer aan gedaan gaat worden gezien koper op z'n einde is.

 

Ik weet niet of je dit zelf in deze lopende abbonnentswijziging gedaan kan krijgen maar de monteur zou:

1. De ader defect kunnen melden zodat optie pairbonding nooit meer als optie naar voren komt.

2. De op te leveren pairbonding terugzetten naar enkele lijn.

Reputatie 7
Badge +9

@DennisA78 Hallo Dennis,

Dank voor het meedenken.

Volgens de site is op mijn adres bonded koper mogelijk. Maar zoals ik al liet weten is de ervaring echter anders.

Je suggesties voor de monteur neem ik graag mee in de verdere procedure voor de abonnementswijziging. Wellicht dat een moderator van dit forum hierin ook nog iets zou kunnen betekenen?

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Van een medewerker van KPN Webcare heb ik inmiddels begrepen dat ik alleen Interactieve TV aan mijn internetabonnement kan toevoegen als er pairbonding komt. Zonder pairbonding (en zonder het modem V10) is ITV niet mogelijk.

Probleem is echter dat Fourstack aangeeft dat op mijn adres pairbonding mogelijk is, terwijl een monteur van zowel XS4ALL (Guidion) als KPN al eerder heeft geconstateerd dat het tweede aderpaar niet is ingelast.

Om het kort samen te vatten: als ik ITV wil, ben ik verplicht om over te gaan op pairbonding en het modem V10. Wil ik echter mijn eigen modem Fritz!Box 7490 blijven gebruiken, dan moet ik dus de bestaande situatie handhaven (geen pairbonding, en het door KPN verstrekte modem V10A behouden).

Wel heb ik nog een vraagje: is het bij pairbonding eventueel niet mogelijk om de Fritz!Box 7490 aan te sluiten op één van de twee aderparen? Dat levert dan toch alleen een lagere snelheid op?

Wie kan hierover met mij meedenken?

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Vandaag het nieuwe modem V10 en de tv-ontvanger ontvangen. De tv-ontvanger aangesloten op mijn Fritz!Box 7490, en het werkt als een zonnetje! :sun_with_face:

Aanstaande woensdag komt de KPN-monteur. Op aanraden van een andere medewerker van KPN gaat hij meten of er wel een tweede lijn aanwezig is op mijn adres.

Als dat wel het geval is, dan is deze waarschijnlijk defect. Twee andere monteurs hebben in ieder geval al vastgesteld dat er geen tweede aderpaar is ingelast op mijn adres.

Als dat niet het geval is, dan hoop ik dat hij het administratief kan aanpassen in de systemen van KPN, zodat het probleem voor eens en voor altijd uit de wereld is. En dat mijn ITV-abonnement ook zonder pairbonding gewoon in kan gaan. Via mijn eigen Fritz!Box-modem werkt het nu in ieder geval prima! :grinning:

Piet.

Reputatie 7
Badge +24

Volgens de site is op mijn adres bonded koper mogelijk.

Welke snelheden staan daar dan bij?

Reputatie 7
Badge +9

Volgens de site is op mijn adres bonded koper mogelijk.

Welke snelheden staan daar dan bij?

Koper/DSL: 49 Mbit/s
Bonded Koper/DSL: 95 Mbit/s

Reputatie 7
Badge +24

En dat mijn ITV-abonnement ook zonder pairbonding gewoon in kan gaan.

Dan moet de snelheid wel hoog genoeg zijn. Anders krijg je het gewoon niet.

Er kwam hier gisteren nog een topic voorbij van iemand die ging verhuizen, op het nieuwe adres kreeg hij/zij geen tv van KPN.

Reputatie 7
Badge +24

Volgens de site is op mijn adres bonded koper mogelijk.

Welke snelheden staan daar dan bij?

Koper/DSL: 49 Mbit/s
Bonded Koper/DSL: 95 Mbit/s

Dat moet ruim voldoende zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Volgens de site is op mijn adres bonded koper mogelijk.

Welke snelheden staan daar dan bij?

Koper/DSL: 49 Mbit/s
Bonded Koper/DSL: 95 Mbit/s

Dat moet ruim voldoende zijn.

Dat vind ik dus ook. En zoals je hebt kunnen lezen werkt het inmiddels prima via mijn eigen modem Fritz!Box 7490. :wink:

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Vandaag is de monteur geweest.

Toen hij kwam had hij in de wijkcentrale al pairbonding geactiveerd. Het resultaat was dat iTV niet meer werkte. Dat schijnt te maken te hebben met het MAC-adres.

Door de monteur is alles weer teruggezet naar levering via 1 lijn. Daarna werkte alles (internet, vast bellen en iTV) weer als een zonnetje.

De monteur heeft de beide lijnen niet doorgemeten, maar vermoed inderdaad - gezien de voorgeschiedenis - dat er een defect zit in het tweede aderpaar waardoor pairbonding  op mijn adres niet mogelijk is.

Mijn vraag is nu (moderator?)   : kan in de administratie van KPN worden gewijzigd dat er op mijn adres niet 2 lijnen beschikbaar zijn, maar slechts 1 lijn beschikbaar is? Dit om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen.

Piet.

Reputatie 7
Badge +10

Handig, niet ff meten. Dan had die monteur het gelijk kunnen doorgeven.

Itv issue door mac adres lossen we meestal op door v10 te wisselen, ook al hing er al 1. Met Fritzbox weet ik zo niet. Hebben we ook 2 types van op de auto maar weet of je dat wil ivm instellingen. Geloof dat itv sowieso na 24 zal gaan werken al je geen modem wisselt.

 

Maar mooi dat het werkt :thumbsup_tone2:

Reputatie 7
Badge +9

Inderdaad jammer dat er niet gemeten is. Maar ik heb inmiddels begrepen dat er toch actie binnen KPN ondernomen wordt om het een en ander in het systeem van KPN aan te passen.

Volgens de monteur zou iTV inderdaad na 24 uur weer gaan werken. Maar hij wilde het MAC-probleem meteen oplossen, en na een telefoontje lukte dat.

Dank voor het meedenken, @DennisA78!

Piet.

Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen @P.J.M. van der Vooren, ik kan je melden dat pairbinding nu is dichtgezet voor jouw aansluiting. Voortaan als je een wijziging wil doen, zullen we niet meer proberen om je om te zetten naar pairbinding. 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Jeroen_dB,

Ik heb een e-mail van KPN ontvangen dat mijn verbinding is aangepast. Dus pairbonding is op mijn adres in ieder geval van de baan.

In het Event Log in mijn modem staat dat de verbinding inderdaad vanochtend even onderbroken is geweest. Ook in Fourstack is het al aangepast, zag ik.

Kortom: probleem opgelost! :thumbsup:

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Toch nog een vraagje, @Jeroen_dB ,

Ik had als modem een v10A. Daarna heb ik in verband met de eerdere wijziging naar pairbonding van KPN een v10 toegestuurd gekregen. Zoals bekend is pairbonding geannuleerd, dus ik heb nu een enkele lijn.

Vandaag heb ik een brief gekregen dat ik een modem moet terugsturen. Moet ik nu de v10A of de v10 terugsturen?

Ik neem aan dat KPN in haar administratie bijhoudt over welk modem een abonnee beschikt?

Piet.

Toch nog een vraagje, @Jeroen_dB ,

Ik had als modem een v10A. Daarna heb ik in verband met de eerdere wijziging naar pairbonding van KPN een v10 toegestuurd gekregen. Zoals bekend is pairbonding geannuleerd, dus ik heb nu een enkele lijn.

Vandaag heb ik een brief gekregen dat ik een modem moet terugsturen. Moet ik nu de v10A of de v10 terugsturen?

Ik neem aan dat KPN in haar administratie bijhoudt over welk modem een abonnee beschikt?

Piet.

Hallo @P.J.M. van der Vooren , lees de reactie van @wjb in je andere topic voor het juiste antwoord.