Beantwoord

Internet-aansluiting KPN: levering via PSTN?

  • 18 January 2019
  • 2 reacties
  • 223 keer bekeken

Ik overweeg een (nieuwe en extra) internet aansluiting te nemen van KPN. Mijn vraag is of deze thuis via een PSTN aansluiting geleverd wordt?

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door PeterG 19 January 2019, 16:05

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Ik overweeg een (nieuwe en extra) internet aansluiting te nemen van KPN. Mijn vraag is of deze thuis via een PSTN aansluiting geleverd wordt?
Nieuwe aansluitingen worden altijd via PSTN geleverd aangezien internetverbindingen niet meer over ISDN worden geleverd. In het geval van een bestaande internetaansluiting of in bedrijf zijnde PSTN analoge telefonie aansluiting(want DSL en telefonie op een aderpaar[zgn. linesharing] wordt niet meer geleverd!) gaat KPN onderzoeken of er in het ISRA punt nog een ander vrij, bruikbaar aderpaar is. Is er geen extra, vrij aderpaar beschikbaar, dan moet er gegraven worden en een extra aderpaar naar binnen worden gebracht. Afhankelijk van de situatie kan dit kosten met zich meebrengen.
Over de bestaande koperaansluiting wordt PSTN of DSL geleverd. Via DSL kan ook telefonie.
Heb je dus internet met telefoon (en evt. televisie) dan is het een DSL signaal.
Heb je heel ouderwets alleen telefoon van kpn dan levert die het over PSTN.
Het is dus één en dezelfde lijn/aansluiting 😉

Ooit kon ISDN (1/2) ook. Maar dat kan niet meer aangevraagd worden. Per september worden ook bestaande ISDN aansluitingen beëindigd. Veel van die klanten zijn al overgestapt op DSL.

Reageer