Vraag

Internet achter op het erf (+-100m)

• 19 september 2017
  • 5 reacties
  • 209 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik heb achter op het erf een loods en een caravan staan. Daar ben ik zeer regelmatig. Daar wordt dus ook vaak internet gebruikt. Nu heb ik het voor elkaar gekregen om met een router naar een andere router te zenden en die dan weer met kabel aan een router in de caravan te koppelen. Maar dit is niet zo efficient en ook niet erg stabiel.

Nu vraag ik mij dus af of er andere mogelijkheden zijn. Ik zal de situatie even uitwijzen:
Afstand van router naar caravan: +- 100 meter
Binnenkomende snelheid huis: +-60Mbit (Zou 94Mbit moeten zijn, maar daar heb ik een andere post voor)
Het is zeer lastig om in 1 rechte lijn een internet kabel te trekken i.v.m. asfalt en beton.

Wat ik al had bedacht:
Ik zou een kabel kunnen trekken via de sloot (Waar hij dan aan de waterleiding bevestigd zal worden)
Een sterkere router: iets wat minimaal 100mW haalt. (Net legaal)
Powerline adapter: Echter is het huis op een andere meter aangesloten dan de caravan en de loods. Dus deze zijn op geen enkele manier met elkaar verbonden. De loods en caravan zitten wel op dezelfde meter.

Ook zou ik het liefst op het hele erf (In die 100 meter tussen de caravan en het huis) WiFi willen hebben. Maar dat zou kunnen wanneer er een internet kabel in de caravan of loods zou zijn. (Daar een router aansluiten)

Verder zou ik even niet weten wat een goede/robuuste/duurzame/goedkope oplossing zou kunnen zijn.

Wat zouden jullie doen?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Straalverbinding. Ipv routers gewoon 2 UniFi nanostations ofzo en dan een accesspoint in de schuur die zorgt dat het bekabeldsignaal wat de nanostation maakt wordt omgezet in WiFi
Reputatie 1
Badge
Straalverbinding. Ipv routers gewoon 2 UniFi nanostations ofzo en dan een accesspoint in de schuur die zorgt dat het bekabeldsignaal wat de nanostation maakt wordt omgezet in WiFi Dit is een vrij dure oplossing... 2 nanostations kosten bij elkaar al zo een 120 euro! Dan is een kabel trekken bijna goedkoper.
Reputatie 7
Badge +30
Als je hem zelf trekt is dat goedkoper. Als je hem laat trekken dan niet. Let er alleen op dat die kabel niet langer mag zijn dan 90-100meter om signaalverlies te voorkomen
Reputatie 5
Badge +6
Een kant en klare 90m cat5e ethernetkabel koste mij vorig jaar 60 euro dacht ik. Dat kan dus Gbit ethernet en ook e.v.t. nog active PoE, b.v. 12V, 2A.
Een rol van 100m kabel en zelf RJ45 connectoren aanknijpen is wellicht goedkoper en als 100Mbps voldoende is kan je met 2x twisted pair kabel wellicht nog goedkoper uit. Maar als je van rechte lijn moet afwijken, moet je misschien halverwege een swich plaatsen die je voedt via PoE. Er zijn 3,5,8ports plastic switches te koop (RenkForce) die op 5V USB werken, echter maar 100Mbps.

Een andere ethernetkabel buitenshuis van 70m heb ik grootdeels ingebed in een oude polyethyleen leiding, maar net op een overgang is er aan de kabel geknaagt. Het koper was nog intact.

Als je handig bent solderbout etc is een zelfgemaakte WiFi richtantenne op hoog niveau 2 punten misschien iets, in ieder geval goedkoop kwa materiaal (googelen).

Afhankelijk van aantal opstakels op erf, kan je met 1 simple doch goed WiFi (2.4G) AP op juiste positie denk ik wel het meest gunstigste krijgen. B.v. met een TL-WA901ND via 90m ethernet met passief PoE gepositoneerd in de richting van de caravan. Zelfs met AP binnenshuis kom ik nog ver in weiland, meer dan 200m
Reputatie 1
Badge
Een kant en klare 90m cat5e ethernetkabel koste mij vorig jaar 60 euro dacht ik. Dat kan dus Gbit ethernet en ook e.v.t. nog active PoE, b.v. 12V, 2A.
Een rol van 100m kabel en zelf RJ45 connectoren aanknijpen is wellicht goedkoper en als 100Mbps voldoende is kan je met 2x twisted pair kabel wellicht nog goedkoper uit. Maar als je van rechte lijn moet afwijken, moet je misschien halverwege een swich plaatsen die je voedt via PoE. Er zijn 3,5,8ports plastic switches te koop (RenkForce) die op 5V USB werken, echter maar 100Mbps.

Een andere ethernetkabel buitenshuis van 70m heb ik grootdeels ingebed in een oude polyethyleen leiding, maar net op een overgang is er aan de kabel geknaagt. Het koper was nog intact.

Als je handig bent solderbout etc is een zelfgemaakte WiFi richtantenne op hoog niveau 2 punten misschien iets, in ieder geval goedkoop kwa materiaal (googelen).

Afhankelijk van aantal opstakels op erf, kan je met 1 simple doch goed WiFi (2.4G) AP op juiste positie denk ik wel het meest gunstigste krijgen. B.v. met een TL-WA901ND via 90m ethernet met passief PoE gepositoneerd in de richting van de caravan. Zelfs met AP binnenshuis kom ik nog ver in weiland, meer dan 200m

Het originele idee was om een internet kabel naar achteren te trekken in een Tyleenslang en die slang dan aan de waterleiding te binden, om deze vervolgens beiden in de sloot te laten zakken (Met gewicht zodat hij laag blijft, zo wordt bevriezen van de waterleiding voorkomen over het grootste stuk, 85 meter door de sloot.)

Reageer