Beantwoord

Internet blijft langzaam

• 17 augustus 2017
  • 8 reacties
  • 344 keer bekeken

8 maanden geleden ben ik overgestapt van Ziggo naar KPN/xs4all. De door Ziggo beloofde 300 Mbit/s snelheid was veel hoger, maar was zo instabiel dat er mee werken vaak niet eens mogelijk was. We zijn overgestapt naar XS4All met 100 Mbit/s (KPN). Bij de aansluiting bleek echter dat dit slechts 50 Mbit/s zou zijn. Dat was geen probleem want in het eerste kwartaal zou dit verhoogd worden naar 100 Mbit/s. Men zou mij op de hoogte houden, maar ik hoorde niets meer en erger mij aan de traagheid. Mailen lukt nog wel, maar het duurt wel allemaal erg lang. Daarna XS4All gebeld, en die vertelde mij dat de opdracht voor aanpassing naar 100 Mbit/s door KPN is teruggetrokken en niet meer gepland staat om uit te voeren. Online internet halen we nu, op 7 meter afstand van de router, een gem. van 11 Mbit/s download. Hoe kan dit? (Voor de rest hebben we andere KPN producten)

Wat moet ik doen? Dit is een drama snelheid en zeker als dit zo blijft.
Kan iemand daar iets over zeggen? Wat kan ik doen om dit te verbeteren of moet ik toch een andere oplossing zoeken? De dienstverlening van XS4All is overigens prima, maar die beheren niet het netwerk en kunnen er verder niets meer aan doen. Help?
icon

Beste antwoord door Erik_ 21 augustus 2017, 12:59

Hey Funny, ik heb net in je andere topic gereageerd. Dat antwoord geldt hier eigenlijk ook. Ik quote het hieronder voor het gemak nog even.

Welkom op het forum, Funny. Jammer te horen dat de snelheid nog niet verhoogd is. Het klopt dat het netwerkbeheer wordt gedaan door KPN de netwerkbeheerder. Die zorgen ook voor de upgrades en de planning daarvan. Die planning is afhankelijk van een groot aantal factoren (materiaalvoorraad, aantal beschikbare mensen, vergunningen etc...). Als bij hun de planning aangepast wordt omdat er iets veranderd in een van die factoren kan dat een upgrade uitstellen, of zelfs helemaal laten verdwijnen. Helaas is dat dan niet iets waar een provider, of dat nu KPN de provider of XS4ALL is, iets aan kan doen.

Waar een provider wel mee kan helpen is verbeteren van je daadwerkelijke snelheid als die lager is dan de maximaal haalbare. Jij geeft aan 11 Mbit te halen terwijl er 50 leverbaar is. Dit is dan via wifi neem ik aan? XS4ALL kan dan wel met je kijken hoe dat verbeterd kan worden. Wij hier op het forum kunnen dat niet. Dit omdat het forum hier van KPN de provider is. Wij hebben geen toegang tot jouw klantgegevens, en mogen dat wettelijk gezien ook niet :)

Als jij bekabeld direct op de router 38 Mbit haalt terwijl er 50 leverbaar is, dan moet en kan XS4ALL je hierbij helpen. Als dan blijkt dat er in het netwerk wat gedaan moet worden hebben zij hun eigen ingang bij KPN de netwerkbeheerder.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hey Funny, ik heb net in je andere topic gereageerd. Dat antwoord geldt hier eigenlijk ook. Ik quote het hieronder voor het gemak nog even.

Welkom op het forum, Funny. Jammer te horen dat de snelheid nog niet verhoogd is. Het klopt dat het netwerkbeheer wordt gedaan door KPN de netwerkbeheerder. Die zorgen ook voor de upgrades en de planning daarvan. Die planning is afhankelijk van een groot aantal factoren (materiaalvoorraad, aantal beschikbare mensen, vergunningen etc...). Als bij hun de planning aangepast wordt omdat er iets veranderd in een van die factoren kan dat een upgrade uitstellen, of zelfs helemaal laten verdwijnen. Helaas is dat dan niet iets waar een provider, of dat nu KPN de provider of XS4ALL is, iets aan kan doen.

Waar een provider wel mee kan helpen is verbeteren van je daadwerkelijke snelheid als die lager is dan de maximaal haalbare. Jij geeft aan 11 Mbit te halen terwijl er 50 leverbaar is. Dit is dan via wifi neem ik aan? XS4ALL kan dan wel met je kijken hoe dat verbeterd kan worden. Wij hier op het forum kunnen dat niet. Dit omdat het forum hier van KPN de provider is. Wij hebben geen toegang tot jouw klantgegevens, en mogen dat wettelijk gezien ook niet :)

Als jij bekabeld direct op de router 38 Mbit haalt terwijl er 50 leverbaar is, dan moet en kan XS4ALL je hierbij helpen. Als dan blijkt dat er in het netwerk wat gedaan moet worden hebben zij hun eigen ingang bij KPN de netwerkbeheerder.
Reputatie 7
Badge +15
Hoe snel is het met een directe verbinding met de router? (Dit is namelijk de "puurste" testcase). Via een powerbridge adapter gaat er namelijk altijd snelheid verloren.

Als dit onder de 40 mbit is raad ik je aan om een ticket aan te maken bij XS4ALL om een monteur aan te sturen.

Edit: Ah! Ik had er overheen gelezen, dit had je al getest - Ik zou een melding aanmaken bij XS4ALL gezien dit inderdaad te traag is voor een lijn waarvan 55 mbit haalbaar moet zijn. (Normaliter moet je van een verschil van max 10 mbit uit gaan als je direct bent verbonden met een netwerk kabel).

Met betrekking tot het trage wifi: Is dat met een apparaat zo traag of met meerdere? Als je er net naast staat mag je naar mijn mening op z'n minst 20 mbit verwachten (Mits je eigen apparaat dit ondersteund natuurlijk). Als dit met alle moderne apparatuur zo is kan je het beste aan XS4ALL verzoeken om de modem te vervangen.
Internet Snelheid
Koper/DSL
55 Mbit/s
Bonded Koper/DSL
Men geeft hier aan dat maximaal 55Mbit/s te halen zou moeten zijn. Maar wat ik niet begrijp, is dat de voorgenomen verbetering naar 100 Mbit/s gewoon is geannuleerd. Dat is toch raar en onbegrijpelijk. XS4All heeft geholpen om de instellingen voor draadloos internet te verbeteren. Met een devolo op het vaste stopcontact en een kabel haal ik +/- 28 Mbit/s en op een test kabel direct op de router haal ik 38 Mbit/s, maar zo kan ik niet werken. uiteraard ligt er nu nog koper. Geen idee of er nog glasvezel kabel ooit gaat komen. (Opmerking: KPN Compleet gebruiker)
Reputatie 7
Badge +15
Hallo Funnybass,

XS4ALL heeft een administratie die volledig los staat van de KPN administratie (M.u.v. KPN Compleet) - Qua toezeggingen moet je echt bij XS4ALL zijn om de desbetreffende problematiek aan te kaarten.

Dat gezegd te helpen, ik help je graag verder. Wil je de volgende vragen alsnog beantwoorden?

Met betrekking tot de 7mbit: Is dit via wifi of bedraad? Wil je het bedraad proberen?

En welke snelheid wordt hier aangegeven:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Reden: Ik wil weten wat technisch haalbaar zou moeten zijn, mogelijk dat ik je dan alsnog een route kan adviseren die je kan bewandelen.
Reputatie 2
Badge +3
@Funnybass 100 MB internet is alleen mogelijk als er op je adres ook glasvezel is.. Aan je snelheid te zien heb je koper. Voor 100 MB internet moet je ook extra betalen al is dat maar € 5,-
Mocht er wel glasvezel zijn opnieuw aanvragen stel ik voor.
Beste SjorsK,

Aangezien XS4All eigendom is van KPN en ik ook verschillende andere producten heb zoals 2x Mobiel KPN is er een korting voor alle producten toegekend. Omdat alles gezien wordt als KPN producten en diensten. De laatste meting stond de gegevens van de snelheid. (Zie plaatje)
Ik zou echter niet weten hoe ik een antwoordt van KPN kan krijgen. Het is mij niet duidelijk waar je deze vraag kunt bespreken. KPN moet de aanpassing uit kunnen voeren zodat ik tenminste de beloofde 100 Mbit/s kan krijgen. De snelheid is bedraad wel beter maar haalt ook zeker niet de 50Mbit/s.
Reputatie 7
Badge +15
Gezien je bij XS4ALL zit kan KPN in dit geval niks betekenen, sterker nog - je zit niet in het klantenbestand van KPN. Mijn advies is dan ook om de problematiek bij XS4ALL neer te leggen. XS4ALL kan het op hun beurt weer aankaarten bij de juiste afdeling binnen KPN.

Plannen met betrekkingen tot snelheidsupgrades veranderen constant, ik zou bijvoorbeeld een upgrade gekregen hebben in Q3 2016 (Deze is nog steeds niet doorgevoerd). Dit is mij tevens beloofd door een verkoper. Naja, kan gebeuren maar het verdient niet de schoonheidsprijs.

Met betrekking tot de 7mbit: Is dit via wifi of bedraad? Wil je het bedraad proberen?

Wat staat daarnaast op deze site qua snelheid vermeld?
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Reageer