Beantwoord

Internet Buitengebied 4G

  • 15 March 2019
  • 16 reacties
  • 447 keer bekeken

Onze Internet snelheid valt s'avonds tussen 21 en 24 uur sterk terug, overdag halen we op speedtest een download snelheid Down tussen de 30 en 42 Mbps Up tussen 3 en 10 Mbps.
s'avonds is het vaak niet mogelijk om een speedtest te doen, veelal ligt de snelheid op dat moment tussen 1 en 3 Mbps Down.
Dit doet zich voor op de Laptops, mobiel en tablet.

Vroeger toen we nog enkel ADSL hadden was onze verbinding altijd slecht, nu is dit alleen in de avonduren het geval.


Wat is hier de oorzaak van en wat kunnen we eraan doen.
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 30 March 2019, 12:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Het lijkt er gewoon op de capaciteit van het KPN mobiele netwerk bij jouw in de buurt niet toereikend is. In de avonduren maken mensen veel meer gebruik van internet dan overdag, dus in de avond is er gewoon file-vorming zeg maar.
Wat voor 4Gmodemrouter heb je?
Is ADSL ook nog actief en zoja, hoe snel is het ongeveer?
We gebruiken Sagemcom 4g router plus KPN experiabox V10, met extra accesspoint in de woonkamer.
s'avonds is het meestal onmogelijk om via de experiabox met een wifi verbinding te internetten, via het accesspoint in de woonkamer lukt dit meestal nog wel, soms zoals gisteren was internetten via het accesspoint ook niet mogelijk.

De lampjes op de KPN routers in de meterkast geven dezelfde waarden als overdag.
Overdag hebben we geen enkel probleem.

ADSL is ook nog actief maar heb geen idee hoe snel dat op dit moment nog is zodra de snelheid terugvalt.
OK, dan is het dus hybride ADSL+4G. De 'drukte' kan ook al in jouw huis/omgeving zijn, namelijk dat er veel te veel WiFi accesspoints actief zijn.

Doe dan eerst eens een speedtest via een bekabelde verbinding, dus laptop met ethernetkabel op de ExperiaBox aangesloten.

Als het dan nog steeds zo langzaam is, zal KPN iets moeten doen, want als je maar 2 Mbps downlink hebt, is het niet Sneller Internet Buitengebied. Het betekent ook nog eens dat via het ADSL gedeelte er ook te weinig capaciteit is.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @Pietje1954, welkom! Ben je klaar met de drukke dag en wil je met de voetjes omhoog lekker internetten, wordt je dat op deze manier vrijwel onmogelijk gemaakt. Heel vervelend 😞. @tmoesel helpt je al fantastisch op weg, ik heb daar op dit moment niet veel aan toe te voegen. Ook ik ben benieuwd naar de bekabelde speedtest. Wat komt daar op uit? Welke lampjes branden er op het 4G modem als je internet zo langzaam is? En klopt het dat je dan veel apparaten hebt aangesloten? Wil je daarnaast je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Dan kijk ik hoe het met je verbinding gesteld staat.
Postcode+huisnummer toegevoegd.

Overdag hebben we een goede stabiele behoorlijk snelle verbinding, zeker in vergelijking tot voorheen in het tijdperk voor de 4g router.

Vanaf 21:00 uur echter zakt de snelheid in elkaar en valt de WiFi verbinding vaak weg.
We hebben nogal wat apparaten, maar die hebben we overdag ook, behalve de tv die gaat bij ons pas rond 20:00 uur aan.
Na 21:00 uur blijven dezelfde lampjes op het 4G modem en experiabox gewoon branden.

Zodra de wifi verbinding weer wegvalt gaan we een bekabelde speedtest uitvoeren.
Reputatie 7
Badge +30
Hartelijk dank! Om hoeveel apparaten gaat het dan? Je kunt met 4G buitengebied gemiddeld zo'n 30 Mbit/s halen. Dat betekent dat als je de tv aan hebt en vervolgens met een handvol laptops en/of mobieltjes misschien ook aan het streamen bent, je dit eigenlijk al verbruikt hebt.

Je kunt dit testen door de tv eens uit te zetten en ook de apparatuur die gebruikt wordt eens uitzetten. Als je dan twee, drie apparaten gaat gebruiken, merk je dan nog steeds een wegvallende verbinding? Ik verwacht namelijk dat je teveel wilt halen uit de verbinding die je op dit moment hebt! Heel begrijpelijk, maar dan zijn dit problemen waar je tegenaan kunt lopen helaas 😞.
Reputatie 7
Badge +30
Heb je bovenstaande nog kunnen testen? Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Nadat de WiFI verbinding op de laptop weer helemaal wegviel de TV en de TV box uitgezet.

Op de laptop Rechtsonder WiFI verbinding problemen oplossen lost het connectieprobleem weer op en geeft de boodschap
"de standaardgateway is niet beschikbaar opgelost".

Speedtest op laptop via wifi uitgevoerd tijdens tv box aan en tvbox uit zie bijlage, hier lijkt de tvbox wel een beetje invloed te hebben op de snelheid maar dit lijkt niet zo groot.
Op de desktop met ethernet aansluiting blijkt de speedtest snelheid altijd ongeveer gelijk ook tijdens de avonduren.

Geen idee of de tv box het probleem geeft.
We maken met 2 personen gebruik van de verbinding, hebben geen netflix, kijken enkel tv, dus een beetje mailverkeer, whatsapp, facebook enz.Dit zou toch probleemloos moeten kunnen werken.
Reputatie 7
Badge +30
Vind je het goed dat ik een kijkje neem op het netwerk hoe alles aangesloten zit? Wellicht dat ik daar nog iets uit kan halen. Ik denk dat we misschien een monteur naar je toe moeten sturen, daarvoor heb ik wat gegevens nodig. Wil je reageren op het privébericht wat je van me krijgt?

Ik zie trouwens de bijlage niet 😞.
Reputatie 7
Badge +30
Ik zie dat je niet meer gereageerd hebt, laat je het me weten of ik nog iets voor je kan doen?
de wifi verbinding valt s'avonds nog steeds regelmatig weg weg wanneer de tv box uitstaat lijkt het erop dat de verbinding in de lucht blijft, de bedrade verbinding blijft blijkbaar altijd werken en geeft op speedtest vrijwel dezelfde snelheden als overdag.

we gebruiken in onze woning 2 wifi netwerken, 1 in de woonkamer en 1 in de meterkast (omdat het netwerk in de meterkast onvoldoende bereik heeft in de woonkamer, op beide wifi netwerken is het vaak niet mogelijk om verbinding te krijgen, overdag werkt het perfect.

de wifi verbinding valt s'avonds nog steeds regelmatig weg weg wanneer de tv box uitstaat lijkt het erop dat de verbinding in de lucht blijft, de bedrade verbinding blijft blijkbaar altijd werken en geeft op speedtest vrijwel dezelfde snelheden als overdag.

we gebruiken in onze woning 2 wifi netwerken, 1 in de woonkamer en 1 in de meterkast (omdat het netwerk in de meterkast onvoldoende bereik heeft in de woonkamer, op beide wifi netwerken is het vaak niet mogelijk om verbinding te krijgen, overdag werkt het perfect.

Het is mij niet duidelijk wat je met ''bedrade verbinding" bedoelt. Is het de kabel van de ExperiaBoxv10 naar de laptop?

Zaken baseren op WiFi is al gauw weinig zeggend, er zijn makkelijk te veel factoren die als verstorend kunnen werken en dan kunnen medeforumlezers moeilijk uitsluitsel geven waar het probleem zit.

Waar heb je de Sagemcom staan?

De kans is het grootst dat het aan overbelasting van het 4G gedeelte ligt en dat kan er ook toe leiden dat de combinatie van ADSL+4G nog slechter presteert dan ADSL alleen.

Ik zou zeggen, doe op een druk tijdstip in de avond eens 2 speedtesten op een laptop die met een ethernetkabel op de ExperiaBox is aangesloten:
1) WiFi van EBv10 uitzetten en ook extra WiFi ontkoppelen en ook de Sagemcom loskoppelen. Ook TV ontkoppelen van de ExperiaBox. Dan ExperiaBox herstarten en speedtest uitvoeren.
2) Zelfde als 1), alleen nu met Sagemcom aangesloten.
Reputatie 7
Badge +30
Als ik het goed begrijp, merk je dus inderdaad dat als de tv-ontvanger uitstaat, dat je geen wegvallende wifi verbinding hebt? In dat geval heeft het er inderdaad mee te maken dat je op dat moment dan teveel vraagt van je langzame ADSL verbinding. Enige optie is dan inderdaad om je laptop bekabeld aan te sluiten. Daar kunnen we helaas niet zoveel aan veranderen, ben ik bang.
Het lijkt er toch op dat vooral IPTV het probleem veroorzaakt, gisteren bezoek dus geen tv aan en de hele avond probleemloos WiFi ontvangst.

Het rare is dat wanneer er een WiFi probleem is, de desktop verbonden via ethernet kabel wel gewoon blijft werken en nagenoeg dezelfde resultaten haalt op speedtest als overdag.

Mijn vraag is, moeten nu maar accepteren dat het wifi signaal s'avonds op is, of valt hier iets aan te doen zodat we tv kunnen kijken en de wifi verbinding gebruiken.
Omdat ik nogal wat problemen heb met Domoticz op Raspberry Pi het Sagemcom modem uitgezet.
Mijn verbinding is nu weer net zo traag als vroeger, maar het WiFi signaal valt op de avonden dat het 4G modem uitstaat niet weg.
Omdat ik nogal wat problemen heb met Domoticz op Raspberry Pi het Sagemcom modem uitgezet.
Mijn verbinding is nu weer net zo traag als vroeger, maar het WiFi signaal valt op de avonden dat het 4G modem uitstaat niet weg.

Ter info: zie relaas in https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/domotica-update-niet-met-4g-buitengebied-modem-473253
Het is goed mogelijk dat een vaste IP configuratie in de Raspberry Pi (welke versie, ik denk de 1ste) een aanleiding en/of katalisator is van WiFi problemen.